Cyber social networks and cultural development
Subject Areas : Journal of Iranian Social Development Studies
1 - Faculty Member of the Department of Social Communication Sciences, Faculty of Humanities, Tehran West Branch
Keywords: Individual cultural literacy and socio-cultural literacy, : social networks, Cultural development, cultural literacy,
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the role of social networks in increasing the cultural literacy of Faculty members (Islamic Azad University, Central Tehran Branch) with a cultural development. The research method is survey and a questionnaire is used to collect information. The sampling method is multi-stage cluster random sampling.The sample size is determined by using the Cochran's test 285 people. The validity of the questionnaire is confirmed by communication and social science experts.Cronbach's alpha coefficient for the independent variable (use of social networks) and the dependent variable of the research (Cultural literacy and its dimensions) indicate the high internal relation of the items and in other words the reliability of the research tool reliability.Analysis of data at the descriptive level using statistical characteristics such as frequency, frequency percentage, At the inferential level, it was done using SPSS software and also using Chi-square test and Spearman correlation coefficient.Findings of correlation analysis shows that use social networks have a positive effect on increasing the level of cultural literacy of university faculty members.The use of social networks also plays a role in increasing the level of cultural literacy (individual and social faculty members)
_||_
شبکه های اجتماعی سایبری و توسعه فرهنگی
Cyber social networks and cultural development
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استفاده از شبکه های اجتماعی در توسعه فرهنگی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای می باشد. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 285 نفر مشخص شد. روایی پرسشنامه پس از ارائه به اساتید علوم ارتباطات و علوم اجتماعی تائید شد . ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر مستقل( استفاده از شبکه های اجتماعی) و متغیر وابسته تحقیق( سواد فرهنگی و ابعاد آن) بیانگر بالابودن همبستگی درونی گویه ها و بالابودن پایایی ابزار تحقیق است. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی با استفاده از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد فراوانی، و در سطح استنباطی نیز با استفاده از نرم افزارspss و همچنین با استفاده از آزمون خی دو و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شده است.نتایج تحلیل همبستگی نشان می دهد که شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی اعضاء هیئت علمی دانشگاه تاثیر مثبت دارد. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی( فردی و اجتماعی) نقش دارد.
واژگان کلیدی: شبکه های اجتماعی، توسعه فرهنگی ، سواد فرهنگی، سواد فرهنگی فردی و سواد فرهنگی اجتماعی
مقدمه
بسياري از جامعهشناسان، اصليترين بعد توسعه در يك جامعه را توسعه فرهنگي ميدانند. در واقع، اعتقاد بر اين است كه هر تحولي در جامعه در بستر توسعه فرهنگي صورت ميپذيرد. جامعهشناسان هدف نهايي توسعه فرهنگي را مشابه با هر نوع توسعه ديگر، رشد و تعالي انسان هم در ابعاد مادي و هم در ابعاد معنوي می دانند كه در كنار آن رابطه تعاملي با ابعاد مادي توسعه برقرار و مهم است. از سوي ديگر ميتوان گفت: بستر توسعه، تغيير و اصلاح نگرشها است. در اينجا منظور از تغيير و اصلاح نگرشها در حيطه توسعه فرهنگي، احيا و بازسازي فرهنگي و فرهنگسازي است. يكي از اساسيترين متغيرهاي توسعه فرهنگی «دانايي و عقلانيت» است؛ يعني اينكه مردم يك جامعه نهتنها بر اساس احساسات خود، بلكه بر اساس دانش، دانايي و عقلانيت تصميم بگيرند و رفتار كنند و از دورانديشي و حسابگري و آينده نگري در تمام مراحل زندگي خود چه در سطح فردي و چه در سطح اجتماعي استفاده كنند که ما جمیع این ویژگی های رفتاری را سواد فرهنگی می شناسیم .
سواد فرهنگی مجموعه اطلاعات بنیادینی است که هر شهروند برای پیشرفت و کامیابی خود در دنیای مدرن نیاز دارد. به اعتقاد هیرچ سواد فرهنگی شبکهای از اطلاعات است که برای ارتباط مؤثر میان افراد ضروری است. یک شهروند باسواد کسی است که باید تحولات جامعه را دریابد، خودش را با آن سازگار کند و با کشف و بهرهبرداری از فرصتهای جدید زمینه را برای پیشرفت و تعالی خویش در جامعه مهیا کند. این دانش و مهارتها فراتر از آن چیزی است که شهروندان در مدرسه و دانشگاه فرا میگیرند. بدون شک دستیابی به اهداف توسعهای در کشور، مستلزم پرورش شهروندانی است که از سواد مفید و کافی برخوردار باشند. بهسادگی میتوان نشان داد که فرآیند تحقق این الزام با طراحی یک جریان سوادافزایی آغاز میشود. مفهوم سواد فرهنگی (بهعنوان مجموعه ای از سوادهای مذکور) است و از آن بهعنوان شالودهی توسعه فرهنگی کشور نیز تعبیر می شود و راهکارهای مشخصی را برای ارتقای آن پیشنهاد شده و وجود دارد. سواد فرهنگی، شناخت "میدانهای" فرهنگی مختلف یا شناخت قواعد نوشته و نانوشته، گونهها گفتمانها، انواع سرمایهها، ارزشهای فرهنگی موجود، زمینهها و ملزوماتی است که بر عمل انسانها تاثیر می گذارند.
در اين ميان رسانه های مدرن به ویژه شبکه های اجتماعی بهعنوان یکی از با نفوذترين ابزار در زندگی مردم جامعه و در عرصه توسعه فرهنگي مطرح است. بديهي است كه هيچ نوع دگرگوني و توسعهاي در جامعه بهوقوع نخواهد پيوست، مگر اينكه رسانه در جايگاه تعريفشدهاي قرار بگيرد و كاركرد آن الگوسازي براي «توسعه» در همه ابعاد اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي باشد (Katz,2010).
از طرفی فضای مجازی و عضویت در شبکه های اجتماعی، دنیایی جدید را برای افراد رقم زده است و روز به روز بر گرایش به استفاده نمودن از فضای مجازی افزوده میشود. در واقع شبکه های اجتماعی بستر جدید، گسترده و متنوع برای ایجاد شبکه های ارتباطی میان افراد هستند و در مدت زمانی کوتاه به سرعت رشد کرده اند (Alexander,2008:38). بنابراین این سوال مطرح میشود که آیا شبکه های اجتماعی می توانند در افزایش سطح سواد فرهنگی جامعه دانشگاهی نقشی داشته باشند؟
بیان مسئله
سواد فرهنگی به معنای دارا بودن اطلاعات پایه که به منظور زنده ماندن در دنیای مدرن مورد نیاز است و تمامی دامنه فعالیت های انسانی از ورزش گرفته تا علم را در بر می گیرد، این تعریف از سواد فرهنگی در سال 1982 توسط "هیرش" در آمریکا مطرح شد. وی در کتابی تحت عنوان "سواد فرهنگی: آنچه هر آمریکایی باید بداند" فهرستی از 5000 دانستنی در موضوعات مختلف را ارائه کرد. وی همچنین در سال 2001 دایره المعارف کامل سواد فرهنگی را منتشر کرد که به طور مفصل و در قالب یك فرهنگ لغات و اصطلاحات به تعریف تمامی موضوعات مورد نیاز افراد پرداخت. این سواد در طبقه اجتماعی فرد محدود و محصور نمیشود، بلکه کاملا برعکس آن است.اما چنین تلقی ایستایی در دنیای در حال تحول امروز که شهروندان آن به کارآمدی بین فرهنگی نیز نیازمندند کافی نیست ( Hirsch,2002).
به تعبیر بوردیو، سواد فرهنگی به طیفی از توانمندی های مورد نیاز برای برقراری ارتباط با دیگران از طریق گفت وگو، خواندن، نوشتن و استفاده از ریاضیات اطلاق می شود که با به کارگیری رسانه ها و فناوری های مختلف به ظهور می رسد و هدف آن ارتقای زندگی روزمره، مشارکت جمعی، حل مسائل بشری و توسعه ظرفیت های فردی و اجتماعی انسان و جامعه اوست. منظور از سواد فرهنگی، شناخت"میدان های" فرهنگی مختلف یا شناخت قواعد نوشته و نانوشته، گونه ها، گفتمان ها، انواع سرمایه ها، ارزش های فرهنگی موجود، زمینه ها و ملزوماتی است که بر عمل انسان ها تاثیر می گذارند. این شناخت، سواد خاصی را در ارتباط با "میدان" معینی در اختیار افراد قرار می دهد و به آن ها امكان می دهد که بدانند چه اتفاقاتی پیرامون آن ها در حال وقوع است تا بتوانند در خصوص نحوه تعامل با آن میدان ها تصمیم بگیرند یعنی بتوانند تشخیص دهند که چه رفتارها، کردارها، گونه ها یا گفتمان هایی در شرایط خاصی مناسب یا مقتضی هستند (Bourdieu.1984).
از آنجا که معناسازی با توجه به "میدان" صورت می گیرد میزان آشنایی افراد با نظام های معنایی مختلف (مثلا زبان بدن و یا مد) و کنش های مرتبط با آنها و همچنین توانایی افراد در خوانش و استفاده از نظام های معنایی مختلف، میزان برخورداری آنان از سواد فرهنگی را تعیین می کند(جعفری و رییس میرزایی، 1393:565).
پژوهشگری به نام آمی باس باس در تحقیق خود با عنوان «تدریس سواد فرهنگی از طریق برخی بازی های رایانه ای» نتیجه میگیرد که: برخلاف باور عمومی که میگوید سواد جوانان بالغ نمیتواند با سواد فرهنگی همکاری و مشارکت داشته باشد این محقق دریافته است که برخی بازیهای رایانهای فرصتی مناسب برای پرورش سواد فرهنگی در میان جوانان بالغ فراهم می آورد . هاروی گراف نیز از دانشگاه تگزاس در مقالهای با عنوان «سواد انتقادی در برابر سواد فرهنگی خوانش علائم زمان ها» با بیان این که ارتقای سوادفرهنگی یك موقعیت قدرتمند ایجاد میکند از قول هیرش می نویسد: اگر چه جریان فرهنگی به واژه های نوشت شده گره خورده و ممکن است نسبت به سایر عناصر فرهنگ رسمیتر و ... به نظر برسد . این سواد نخستین فرهنگ معمول یك فرد نیست، بلکه آن باید دومین فرهنگ هرفرد باشد، وجود و سریان این سواد به ماورای سپهر باریك خانواده،به زعم نگارنده دو برداشت متفاوت از سواد فرهنگی وجود دارد. برداشت اول تعریفی ایستا از این مفهوم عرضه میکند که به فهرست کردن همه مفاهیم یا اطلاعات اساسی یا پایه که یک فرد باید بداند منتهی میشود.
از آشنایی با نشانههای موجود در خیابان گرفته تا رویدادهای مهم تاریخی و همچنین توانایی در استفاده از اصطلاحات رایج، تکیه کلام ها، شناخت مجموعه ادبیات اصیل (شعر کلاسیک و نو و رمانهای اصیل) و همچنین فرهنگ عامه پسند. که مترادف با تعریف هیرش از سواد فرهنگی است و در برداشت دیگر، سواد فرهنگی پویا که، از این دیدگاه سواد فرهنگی عبارت است از مجموعه اطلاعات یا آگاهیهای فرهنگی که خوانشگران کارآمد متعلق به یک فرهنگ و نخبگان علمی و اجتماعی باید از آن برخوردار باشند. بدیهی است برخورداری از چنین آگاهیهایی شرط لازم برای ورود به یک گفتگوی منطقی با دیگران است. در یک جامعه چند فرهنگی، سواد فرهنگی پویا به معنی تسامح، تساهل و مدارای بیشتر، درک و دیالوگ آزاد بین هویتهای اجتماعی، قومی، و مذهبی مختلف و احترام به عقاید دیگران و پذیرش تفاوتهای فرهنگی است. لیکن این سواد یك شهود است. سواد فرهنگی پویا دموکراتیكترین فرهنگ در سرزمین ماست. این سواد تقابل نسل ها و طبقات و گروه های اجتماعی را حل می کند. سواد فرهنگی پویا تنها راه مطمئن بکارگیری فرصت ها به منظور جبران ضعف افراد است. فقط با به اشتراکگذاری اطلاعات از طرق اجتماعی سواد فرهنگی است که افراد فرا می گیرند تا در فعالیتهای همکارانه با دیگر اعضای جامعهشان همیاری کنند (جعفری و رییس میرزایی، 1393، 566). نگارنده با وجود پژوهش های متعدد در زمینه سواد فرهنگی به این نتیجه رسیده است که سواد فرهنگی پویا دو بعد دارد؛ سواد فرهنگی فردی و سواد فرهنگی اجتماعی(عباس زاده،1397) .
از طرف دیگر در بررسی نقش شبکه های اجتماعی در ارتقاء سطح سواد فرهنگی اعضاء هیات علمی می توان گفت؛ شبکه های اجتماعی، علاوه بر ایجاد انگیزش در افراد و در اختیار گذاشتن منابع اطلاعاتی در دسترس آنها، می تواند به اعضای این گروهها کمک کند تا روابط اجتماعی و مهارتهای دیگری را در آنان توسعه دهد (Alexander,2008) . شبکه های اجتماعی با فراهم آوردن امکان پیدایی جامعه شبکهای، نه تنها قواعد و قوانین حاکم بر ارتباط و تعامل میان انسانها، بلکه نگرش ما نسبت به خود، دیگران و جهان را دگرگون ساختهاند (اولسون، 1377: 5). بنابراین باید اذعان داشت که بیش از هر چیزی، آثار فناوریهای نوین ارتباطی – اطلاعاتی است که امروزه بسیار مهم بوده و بر فرهنگ و اجتماع جامعه اثر گذاشته است. با توجه به آنچه گفته شد در این پژوهش نقش شبکه های اجتماعی در ارتقاء سطح سواد فرهنگی و ابعاد آن مورد تحلیل قرار گرفته است.
چارچوب نظری
چارچوب نظری این پژوهش از ترکیبی از نظریه پردازان سواد فرهنگی و شبکه های اجتماعی از جمله (هوارد رینگولد، الیهو کاتز، هابرماس و هیرش) برای تبیین رابطه این دو متغیر استفاده شده است، و با الگوگیری از نظریات نظریه پردازان فوق، مدل نظری تحقیق شکل گرفته است و شبکههای اجتماعی به عنوان متغیر مستقل تأثیرگذار بر سواد فرهنگی اعضاء هیئت علمی (به عنوان متغیر وابسته ) مدنظر قرار گرفته شده است .کاستلز (2007) در نظريه «اجتماع مجازی» با نگاه خوشبینانه به فضای مجازی و کارکردهای آن می گوید اجتماعات مجازي در حال رشد در اينترنت مي توانند در احياي ابعاد از دست رفته دموكراسي و ايفاي نقش جدي تر مردم در فرايند اجتماعی شدن به شهروندان كمك كنند. رينگولد مي نويسد: در اجتماعات مجازي، مردم همه چيز را درست مانند زندگي واقعي انجام مي دهند. او به روشي تقريباً سنتي، اين اجتماعات را شبكه هاي خود تعريفي توصيف مي كند كه براي برقراري ارتباطات پويا، در حوزه اهداف يا علايق ويژه اي سازمان يافته اند. او مي گويد: « وقتي در فضاي مجازي، افراد به حد كفايت با احساسي بسنده و به جا، براي مدت كافي به اين نوع ارتباطات تكيه مي كنند، جوامع مجازی فرهنگی و کاربردی ظهور می یابند» (Papacharissi,2004). یکی از نظریات مرتبط با این پژوهش، نظریه استفاده و خشنودي است (Kuss,2011). این رویکرد می کوشد معلوم نماید ارتباط جمعی چه کارکردهایی براي افراد مخاطب عرضه می کند(سورین،1384). کاتز معتقد است مخاطبان اغلب بر مبنای شباهت نیازها، علایق و سلایق فردی خود که منشاء اجتماعی یا روان شناختی دارد، از رسانه ها استفاده می کنند ،نظريه استفاده و رضایتمندی ضمن فعال انگاشتن مخاطب بر نیازها و انگیزه های وی در استفاده از رسانه ها تأکید می کند و بر آن است که ارزش ها، علايق و نقش اجتماعی مخاطبان مهم است و مردم بر اساس اين عوامل آنچه را می خواهند ببینند و بشنوند، انتخاب می کنند. هابرماس نیز در نظریه حوزه عمومی معتقد است حضور افراد در مباحث باز و علنی و کنش ارتباطی از طریق بیان و گفت و گو تحقق می یابد (آذرنگ، 1383،ص65). به زعم هابرماس در تمام انسان های آزاد یکسری نیازهای اساسی و اصیل وجود دارد و این نیازها زمانی که فرد با دیگران صمیمانه وارد گفت و گویی شود کشف خواهد شد. در محیط های تعاملی اینترنتی( ایمیل، وبلاگ، سایت های مختلف، چت روم و ...) در واقع " شرایط آرمانی مورد نظر هابرماس" به خوبی تحقق می یابد. در این محیط ها افراد معمولا راحت تر می توانند نیازهای خود مطرح کنند و این طرح کردن نیازها باعث شکل گیری یک فضای گفت و گو و مباحثه می شود. کاربران در آن شبکه به گفت و گو می پردازند، احساسات خود را ابراز می کنند و از یکدیگر تاثیر می پذیرند (اکبریه،1391). هیرش معتقد است سواد فرهنگی به عنوان یک هدف استراتژیک کلیدی برای تاثیر معنی دار بر جامعه ، با آموزش و حمایت از افراد نخبه و گروه ها برای دستیابی به عدالت اجتماعی و مشارکت فعال شهروندی محقق می شود(Hirsch,1998). شوایزر نیز معتقد است سواد فرهنگی نقش بیبدیلی در هر نوع گفت وگویی از همدلانه، انتقادی و هدایتگرانه دارد و بسترهای مشارکت فرد را در جامعه ایجاد میکند و روابط فرد را با جهان دیگر یا فرهنگ دیگر سازمان میدهد و به او مدارا با فرهنگهای دیگری را میآموزد. سواد فرهنگی در طول زمان با توجه به مشارکت مستمر در مسائل فرهنگی و اجتماعی در برخی از قلمروهای کلیدی فرهنگی مانند کسب و کار، داستان، هنر، آموزش، تاریخ، مذهب و خانواده، افزایش می یابد. از طریق گفتگو وتعاملات اجتماعی افراد با یکدیگر در مورد کتاب ، فیلم ها، نمایشنامه ها، آثار تاریخی، نمایش های تلویزیونی و غیره سواد فرهنگی تقویت می شود(Schweizer,2009). پولیستینا اندیشمند دیگری است که سواد فرهنگی را در درک و احترام به جنبه های فرهنگی پایداری موردتحلیل قرار داد و سواد فرهنگی را به عنوان یک مهارت اساسی مورد نیاز توسط زبان آموزان در توسعه سواد پایداری مورد توجه قرار داد که می تواند به شناخت روابط اجتماعی، محیطی و اقتصادی پیچیده به افراد کمک کند تا تغییرات موفقیت آمیز و مورد نیاز در جامعه پایدار گردد. در این پژوهش با تکیه بر نظریات فوق الاشاره دیدگاه نگارنده در خصوص سواد فرهنگی پویا و مولفه های ابعاد آن (سواد فرهنگی فردی و سواد فرهنگی اجتماعی)شکل گرفت تا در این تحقیق به عنوان مدل تحقیق در خصوص جامعه آماری اعضاء هیئت علمی مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد . در ادامه به دیدگاه نگارنده در خصوص سواد فرهنگی پویا و ابعاد و مولفه های آن پرداخته شده است( Polistina,2003) .
سواد فرهنگی پویا
در دیدگاه پویا سواد فرهنگی در یک جامعه چند فرهنگی، به معنی تسامح، تساهل و مدارای بیشتر، درک و دیالوگ آزاد بین هویتهای اجتماعی، قومی، و مذهبی مختلف و احترام به عقاید دیگران و پذیرش تفاوتهای فرهنگی است. سواد فرهنگی زیربنای اصلی جامعه مبتنی بر دانایی محسوب میشود.
در تعریف سواد فرهنگی پویا با رویکرد سازه اجتماعی ، سواد فرهنگی ماهیت ایدئولوژیک دارد(Pempek,2009). در این دیدگاه اجتماعی،منظور از سواد فرهنگی ، توانایی فرد برای تولید و فهم شرایط با توجه به نقش و جایگاه ساختارها و بستر اجتماعی، نقش ایدئولوژی و نهادهادر جامعه و ارتباطات بین فردی موفق مطرح است . از اینرو موضوع سواد فرهنگی تنها مهارت نیست. بلکه شیوه بودن و شیوه زیستن است. در این رویکرد، به کمک سواد فرهنگی فرد، هویت خود را درک نموده به آن کیفیت می بخشد و به کمک آن نوعی از ادراک خلاق و ادراک حسی و نوعی از فهم فرهنگی و تجربه زندگی را در می آموزد. در سنجش و آموزش سواد فرهنگی، افراد توانایی درک صحیح و پویا از خود و برای خود ، درک نقش صحیح خود در اجتماع خود ، جامعه و گروه را می آموزد و به کمک آن نوعی از زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگ و نوعی از دانش، نوآوری، نوعی از سبک و نوعی از ژانر را می آموزد و به خود و هستی خود نگاه دقیق و کاملی خواهد داشت و رسالت خود را در مقابل خانواده،گروه ، جامعه می شناسد و با امید به آینده و متکی بر توانایی های اکتسابی و ذاتی خود با تلاش در جهت پذیرش و ایفای نقش اجتماعی خود گام بر می دارد . سواد فرهنگی پویا در دو بعد فردی و اجتماعی قابل بررسی می باشد.
سواد فرهنگی فردی
مجموعه ای از آمادگی های روحی روانی، عاطفی شناخت فرد، از خود،استعدادها، توانمندی ها، نقاط قوت و ضعف خود؛ جهان بینی و نگرش او، اعتقادات دینی و مذهبی، درک محیط پیرامون، تصمیم گیری ها و انتخاب های فردی وشناخت و اطلاعات عمومی از سنت ها و خرده فرهنگ ها ،صنایع دستی و فرهنگی، شناخت اقوام و آیین ها و آداب و رسوم فرهنگ شهرها و... . در نهایت انسانی که به شیوه خلاق، مولد و مستقل بیاندیشد و اندیشه های خود را در مسیر کنترل و هدایت رفتار منطقی ، دوراندیش ، همدلانه ، منطقی به دور از خشم و با درک و تحلیل شرایط پیرامون بروز دهد. مولفه های سواد فرهنگی فردی مورد بررسی در این تحقیق(مصرف فرهنگی ، مصرف رسانه ای و شبکه ای، شناخت از خود و عادات فردی می باشد) (عباس زاده،1397).
سواد فرهنگی اجتماعی
منظور از سواد فرهنگی اجتماعی، نقش های اجتماعی که فرد در جامعه می پذیرد، تعهدات و مسئولیت هایی است که در مقابل اجتماع خود از خانواده تا جامعه بر عهده می گیرد ، هم دلی ها، هم فکری ها و دگرخواهی و دلسوزی ها و انتقادهای سازنده و بدون غرض و ... برای زندگی در یک اجتماع سالم و صلح محور و اسلامی انجام می دهد . دراین دیدگاه، سواد فرهنگی پویا ، نوعی "عمل و اقدام اجتماعی" است. یعنی درک زبان شناسانه و «فهمیدن ها» در تعاملات اجتماعی روزمره و بلندمدت زندگی. مولفه های سواد فرهنگی اجتماعی(مشارکت اجتماعی،تعاملات اجتماعی، پایگاه اجتماعی، حقوق شهروندی) می باشند ( عباس زاده،1397) .
روش شناسی
روش پژوهش حاضر پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش کلیه اعضاء هیئت علمی مشغول به تدریس در تمامی دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال تحصیلی 1397 می باشند که تعداد ایشان طبق گزارش واحد آمار دانشگاه 1100 نفر برآورد شده است. براساس فرمول کوکران285نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه است که شامل پرسشنامه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و پرسشنامه سنجش سواد فرهنگی پویا(هر دو پرسشنامه محقق ساخته) می باشد که واکنش پاسخگویان را نسبت به جنبه های مختلف استفاده از شبکه های اجتماعی و سواد فرهنگی( فردی و اجتماعی) می سنجد. روش نمونه گیری در این پژوهش خوشه ای چند مرحلهای است. روش کار به این صورت بوده که داخل گروه های آموزشی به صورت تصادفی افراد انتخاب می شوند بر حسب درصد تعداد اعضاء هیات علمی هر گروه آموزشی پرسشنامه به صورت تصادفی میان افراد توزیع میگردد . تجزيه و تحليل داده ها در اين پژوهش به وسيله نرم افزار spss در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی با استفاده از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد فراوانی، و در سطح استنباطی نیز با استفاده از نرم افزارspss و همچنین با استفاده از آزمون خی دو و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شده است. متغیر مستقل ، مصرف شبکه های اجتماعی و متغیر وابسته( سواد فرهنگی اعضاء هیئت علمی در دو بعد فردی و اجتماعی ) می باشد. همچنین پرسشنامه تدوين شده بر روي يك نمونه کوچک 30 نفری از جامعه مورد نظر به صورت تصادفي و آزمايشي توزیع شد. نتایج محاسبات آلفای کرومباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه(در جدول 1) آمده است.
( جدول 1) ضرایب میزان پایایی شاخص های متغیرهای تحقیق
حجم نمونه | تعداد گویه ها | ضریب آلفای کرونباخ | شاخص ها |
285 | 22 | 89% | شبکه های اجتماعی |
285 | 40 | 89% | سواد فرهنگی |
یافته ها
نتایج یافته های توصیفی نشان داد 9/37% از جمعیت مورد مطالعه زن و 3/67% مرد بودند. 108 نفر معادل 9/37 درصد از پاسخگویان در گروه سنی 45 تا 50 سال،70 نفر معادل 6/24 درصد در گروه سنی 55 تا 60 سال، 36 نفر معادل 6/12 درصد در گروه سنی 40 تا 45 سال، 36 نفر معادل 6/12 درصد در گروه سنی 50 تا 55 سال و 35 نفر معادل 3/12 درصد در گروه سنی 35 تا 40 سال قرار گرفتهاند. پس میتوان گفت بیشتر پاسخگویان در گروه سنی 45 تا 50 سال قرار داشتند. 4/87 درصد از پاسخگویان متأهل و 36 نفر معادل 6/12 درصد مجرد بودند. همه پاسخگویان در سطح تحصیلات دکتری و همگی از نظر اشتغال هیئت علمی تمام وقت می باشند.
(جدول شماره 2) آزمون نرمال متغیرهای شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی
متغیر | آزمون کولموگروف سمیرنف | آزمون شاپیرو | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
مقدار | درجه آزادی | سطح معناداری | مقدار | درجه آزادی | سطح معناداری | |
شبکه های اجتماعی | 170/0 | 285 | 000/0 | 891/0 | 285 | 000/0 |
سواد فرهنگی | 221/0 | 285 | 000/0 | 888/0 | 285 | 000/0 |
سواد فرهنگی فردی | 314/0 | 285 | 000/0 | 834/0 | 285 | 000/0 |
سواد فرهنگی اجتماعی | 144/0 | 285 | 000/0 | 924/0 | 285 | 000/0 |
با توجه به اینکه در (جدول 2)سطح معناداری در آزمون فوق کمتر از 05/0 است می توان گفت که متغیر مورد نظر که همان شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی است از توزیع نرمال برخوردار نیست. لذا در ادامه از آزمون های غیر پارامتریک استفاده شده است. در بررسی فرضیه اصلی، استفاده از شبکه های اجتماعی در ارتقاء سطح سواد فرهنگی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نقش دارد،(جدول 3) توزيع فراواني دو بعدي رابطه بين شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي آورده شده است .
جدول3: توزيع فراواني دو بعدي رابطه بين شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي
سواد فرهنگی | شبکههای اجتماعی (تلگرام و اينستاگرام) | جمع | |||
---|---|---|---|---|---|
مخالفم | نظری ندارم | موافقم |
| ||
زیاد | تعداد | 71 | 107 | 0 | 178 |
درصد | 9/39% | 1/60% | 0% | 100% | |
خیلی زیاد | تعداد | 0 | 35 | 72 | 107 |
درصد | 0% | 7/32% | 3/67% | 100% | |
جمع | تعداد | 71 | 142 | 72 | 285 |
درصد | 9/24% | 8/48% | 3/25% | 100% |
جدول4: نتايج آزمون خي دو جهت بررسي رابطه بين شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي
آزمون | مقدار | درجه آزادی | سطح معناداری | ضریب همبستگی اسپیرمن |
خی دو | 527/172 | 2 | 000/0 | 733/0 |
میزان آماره خی دو برابر 172.527 و درجه آزادی آن برابر 2 با سطح معناداری .000 است. چون میزان سطح معناداری از 0.01 کمتر است لذا فرضیه اصلی با99% اطمینان و 1% خطا تأیید میشود؛ بنابراین شبکههای اجتماعی (تلگرام و اينستاگرام) در افزايش سطح سواد فرهنگي اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نقش دارد. همچنین میزان ضریب همبستگی اسپیرمن این دو متغیر برابر 733/0 است. این میزان ضریب همبستگی بیان کننده ارتباط قوی بین دو متغیر است. با توجه به (جدول دو بعدی شماره 4 )هر چه استفاده از شبکههای اجتماعی بیشتر باشد سطح سواد فرهنگي اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز افزایش می یابد.
تحلیل فرضیه فرعی اول
در بررسی فرضیه استفاده از شبکه های اجتماعی در ارتقاء سطح سواد فرهنگی فردی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نقش دارد،(جدول 5) توزيع فراواني دو بعدي رابطه بين شبکههای اجتماعی (تلگرام و اينستاگرام) در افزايش سطح سواد فرهنگي آورده شده است .
جدول5: توزيع فراواني دو بعدي رابطه بين شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي فردی
سواد فرهنگی فردی | شبکههای اجتماعی | جمع | |||
---|---|---|---|---|---|
مخالفم | نظری ندارم | موافقم | |||
زیاد | تعداد | 71 | 107 | 36 | 214 |
درصد | 2/33% | 50% | 8/16% | 100% | |
خیلی زیاد | تعداد | 0 | 35 | 36 | 71 |
درصد | 0% | 3/49% | 7/50% | 100% | |
جمع | تعداد | 71 | 142 | 72 | 285 |
درصد | 9/24% | 8/49% | 3/25% | 100% |
جدول 6: نتايج آزمون خي دو جهت بررسي رابطه بين شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي فردی
آزمون | مقدار | درجه آزادی | سطح معناداری | ضریب همبستگی اسپیرمن |
خی دو | 787/47 | 2 | 000/0 | 409/0 |
در جدول 6، میزان آماره خی دو برابر787/47 و درجه آزادی آن برابر 2 با سطح معناداری 000/0 است. چون میزان سطح معناداری از 0.01 کمتر است لذا فرضیه فرعی اول با99% اطمینان و 1% خطا تأیید میشود؛ بنابراین شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي فردی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نقش دارد. همچنین میزان ضریب همبستگی اسپیرمن این دو متغیر برابر 409/0 است. این میزان ضریب همبستگی بیان کننده ارتباط متوسط بین دو متغیر است. با توجه به (جدول دو بعدی شماره 6 )هر چه استفاده از شبکههای اجتماعی بیشتر باشد سطح سواد فرهنگي فردی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز افزایش می یابد.
تحلیل فرضیه فرعی دوم
در بررسی فرضیه استفاده از شبکه های اجتماعی در ارتقاء سطح سواد فرهنگی اجتماعی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نقش دارد،(جدول 7) توزيع فراواني دو بعدي رابطه بين شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي آورده شده است .
جدول7: توزيع فراواني دو بعدي رابطه بين شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي اجتماعي
سطح سواد فرهنگي اجتماعي | شبکههای اجتماعی | جمع | |||
---|---|---|---|---|---|
مخالفم | نظری ندارم | موافقم | |||
زیاد | تعداد | 34 | 104 | 0 | 138 |
درصد | 6/24% | 4/75% | 0% | 100% | |
خیلی زیاد | تعداد | 37 | 38 | 72 | 147 |
درصد | 2/25% | 9/25% | 49% | 100% | |
جمع | تعداد | 71 | 142 | 72 | 285 |
درصد | 9/24% | 8/49% | 3/25% | 100% |
جدول8 : نتايج آزمون خي دو جهت بررسي رابطه بين شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي اجتماعي
آزمون | مقدار | درجه آزادی | سطح معناداری | ضریب همبستگی اسپیرمن |
خی دو | 621/102 | 2 | 000/0 | 343/. |
در جدول 8، میزان آماره خی دو برابر 102.621 و درجه آزادی آن برابر 2 با سطح معناداری .000 است. چون میزان سطح معناداری از 0.01 کمتر است لذا فرضیه پنجم با99% اطمینان و 1% خطا تأیید میشود؛ بنابراین شبکههای اجتماعی در افزايش سطح سواد فرهنگي اجتماعي اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نقش دارد. همچنین میزان ضریب همبستگی اسپیرمن این دو متغیر برابر 343/0 است. این میزان ضریب همبستگی بیان کننده ارتباط متوسط بین دو متغیر است. با توجه به (جدول دو بعدی شماره 8)هر چه استفاده از شبکههای اجتماعی بیشتر باشد سطح سواد فرهنگي اجتماعي اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز افزایش می یابد.
بحث و نتیجه گیری
امانــوئل تُد و یوسف گـورباژ در کتــاب «ملاقات تمــدن ها» (1389) تأثیرات گسترده سوادآموزی در جوامع اسلامــی در دوره معاصر، از جمله ایران را تحلیل و تشریح کرده اند. آنها نشان می دهند بخش مهمی از تحولات و پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی این جوامع مثل افزایش امید به زندگی، بهبود نرخ باروری، گسترش مشارکت مردم به ویژه زنان در زندگی اجتماعــی، رشــد طبقه متوسط، گسترش شهرنشینی، گسترش نظام اداری، افزایـش رشد اقتصادی، تا حدودی محصول پیشرفت هایــی است که در زمــینه سوادآموزی داشتـه اند. حداقل این که بدون دست یافتن به حداقلی از جمعیت باسواد، این تحولات نیز رخ نمی داد. اما آنچه ما امروزبا شرایط کنونی و شتاب روند توسعـــه یافتــگی و در مسیر توسعه فرهنــگی بدان نیازداریم پرداختن به مقوله سواد فرهنگی در میــان قشــر فرهیخته جامعــه می باشدکه گروه مرجع برای جامعه جوان کشور یعنی دانشجویان هستند و الگوی رفتاری نسل بعدی را شکل می دهند. با وجود تاثیر رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی موبایلی به عنوان بخش جدایی ناپذیر زندگی های امروزی، ارتباطات و تعاملات انسان امروزی شکل گسترده و ویژه ای به خود گرفته است و مخاطبان صرفاً مصرف کننده نیستند بلکه به عنوان کنشگری فعال نقش تولید اطلاعات را نیز ایفا می نمایند و تعاملی چند سویه میان رسانه به ویژه رسانه های اینترنتی و مخاطبان برقرار است. بنابراین در این برهه انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی، ضرورت سواد فرهنگی بیش از پیش احساس می شود. این یافته با نتایج تحقیق جعفری و همکاران (1393)، شوارتز (2017) و ملدا یلدیز (2008) همسو است. در تحلیل و بررسی فرضیه فرعی اول مشخص شد با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی سطح سواد فرهنگي فردی اعضای هیات علمی افزایش می یابد. در این خصوص می توان گفت یکی از موثرترین راه ها برای فهم تغییرات مبتنی بر استفاده از شبکه های مجازی جدید و یا کاهش آسیب های اجتماعی نوپدید ناشی از فضای مجازی و رسانه های جدید، تلاش برای افزایش سواد فرهنگی فردی است تا با هدف آگاهی بخشی و کاهش تاثیرات منفی رسانه ها بر روي اقشار گوناگون جامعه به ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه به عنوان قشر نخبه و فرهیخته جامعه به ایفای نقش بپردازد. در واقع سواد فرهنگی فردی مهارتی ضروري است که کمک می کند تا با حفظ استقلال، دوری از انفعال، بهره مندي از تفكري منتقدانه و افزايش مهارت ها و توانايي ها پیام هاي رسانه اي را پردازش کنند. سواد فرهنگی فردی به عنوان يكي از مهم ترين پديده هاي عصر اطلاعات ظهور و ضرورت پیدا مي كند تا به مخاطب كمك كند سطح اطلاعات و آگاهي هاي خود را بالا برده تا به راحتی تحت تاثیر ارزش ها و دیدگاه های خاص اطلاعاتی رسانه ای قرار نگیرد و از سر عادت و فقط براي سرگرمي و گذران وقت از رسانه ها استفاده نكند بلكه با بينش و دانش لازم به توليد و تفسير پيام ها بپردازد. این یافته با نتایج تحقیق شوارتز (2017)، ملدا یلدیز (2008)، همسو است. امروزه ضرورت و اهميت تعامل و ارتباط واقعي افراد در تمامي سطوح و جوانب مختلف اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي براي دستيابي به يك توسعه پويا و كامل بر هيچ انديشمندي پوشيده نيست؛ زیرا كه اين تعامل اجتماعی همه جانبه از بي تفاوتي، تکروي و عدم حس، تعاون و تحرک و تمايل به تامين منابع محدود و شخصی در میان اعضای جامعه جلوگيري مي كند، نابرابري ها را كاهش مي دهد، همبستگي و وحدت را تقويت مي كند و در نهايت، موجب رضايتمندي و نشاط اجتماعي در جامعه مي شود. ویژگی های ارتباطات الکترونیکی در فضای مجازی، شرایطی متفاوت با روابط رو در رو را برای کاربران فراهم می کند. سرعت عمل، ناشناس ماندن و ...، فضای یکسان و مشابهی را فارغ از الزاماتی چون جنسیت، طبقه دوم، نژاد و مکان فراهم می کند که تجارب متفاوتی را برای کاربران به وجود می آورد. تعاملاتی که در این فضا اتفاق می افتد، برای کاربران اینترنتی، ذهنیت و گرایش جدیدی ایجاد می کند که می تواند رفتار و تعاملات آنها را در دنیای حقیقی، تغییراتی هر چند جزئی بدهد. بنابراین شبکه های اجتماعی یکی از عوامل مهم در حال حاضر هستند که موجب بروز تعاملات میان فردی در بین افراد هستند. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی علاوه بر برقراری ارتباط میان فردی، حل مسائل، رفع تضادها، تبادل اطلاعات، درک بهتر از خود و رفع نیازهای اجتماعی افراد می شود. این یافته با نتایج تحقیق رومیانی(1394) همسو است. امروزه رسانه ها و شبکه های اجتماعی مجازی قدرت فرهنگی عظیمی را در بر دارند تا سبک زندگی افراد را تحت شعاع قرار دهند و به جهت گیری های خاص در جنبه های گوناگون زندگی منجر شوند. افراد از طریق رسانه های مورد استفاده شان الگوهای ویژه ای را برای رفتارهای خاص در هر یک از حوزه های زندگی دنبال می کنند. جهت گیری های جامعه شناسی معاصر به سمت پذیرش اهمیت رو به افزایش حوزه مصرف و فعالیت های سبک زندگی در شکل دادن به هویت شخصی و جمعی است. امروزه شبکه های اجتماعی و تاثیرات آن به عنوان رسانه ای نوین از سوی نظریه پردازان مورد توجه قرار گرفته است. مارک(2015) در مطالعه ای با عنوان« شبکه های اجتماعی و مصرف فرهنگی» نشان دادند که محققان فرهنگ به طور فزاینده ای با نقش های شبکه های اجتماعی بین فردی در فرآیندهای فرهنگی ارتباطی روبرو هستند. این مقاله روش هایی را که ترکیب و پویایی شبکه های اجتماعی می تواند افراد را شکل دهد، مورد بررسی قرار می دهد؟ انتخاب مصرف فرهنگی و راه هایی که مصرف می تواند ساختار افراد را شکل دهد؟ شبکه های اجتماعی، توجه به جنبه های نمادین مصرف فرهنگی و همچنین جنبه های عملی مصرف می شود. در حالی که بسیاری از تحقیقات در مورد این موضوع از جامعه شناسی فرهنگ مطرح می شود، تمرکز گسترده تر، ارتباطات مولد با دیدگاه های مبتنی بر سلامت و شناختی را نشان می دهد. این یافته با نتایج تحقیق مارک (2015) همسو است.
در تحلیل و بررسی فرضیه دوم فرعی مشخص شد، شبکه های اجتماعي در افزايش سطح سواد فرهنگي اجتماعي اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نقش دارد. گسترش و تاثیر پذیری از شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره برای همه تبدیل به امری مبرهن شده است. به گونه ای که امروزه بخش اعظمی از محتواها در حوزه هایی چون ، مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این فضاها رد و بدل می شود و این شبکه ها درسبک زندگی ما تاثیر مستقیم دارند و برای پیشگیری از آسیب و مشکلات شبکه های اجتماعی، سواد فرهنگی اجتماعی لازم است؛ به این معنی که یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن بتوان میزان آشنایی افراد با نظام های معنایی مختلف (مثلا زبان بدن و یا مُد) و کُنش های مرتبط با آنها و هم چنین توانایی افراد در خوانش و استفاده از نظام های معنایی مختلف را داشته باشند. این یافته با نتایج تحقیق یلدیز(2008)، شوارتزر(2017)، چو و لیم (2010) و جوچیم و همکاران (2014) همسو است. با استفاده از پرورش تفکر انتقادی در قالب سواد فرهنگی می توان تاثیرگذاری این شبکه های جدید مجازی را در اختیار کنشگران، کاربران و مخاطبان قرار داد تا آگاهانه و منتقدانه پیام های این رسانه مجازی را استفاده و پردازش کنند. بنابراین در این برهه زمانی بسیار بیش از پیش ضرورت سواد فرهنگی احساس نیاز می شود و لازم است تمهیدات جدی تر و مهم تری در این خصوص در پیش گرفته شود. آنچه به نظر می رسد سیاستگذاری و سرمایه گذاری برای فراگیر شدن تفکر انتقادی و هوشمندانه نسبت به رسانه ها، هزینه بسیار کمتری هم از جهت مادی و هم از جهت معنوی به جای روش های کوتاه مدت همانند فیلترینگ را در برخواهد داشت. تجربه های بشری نیز حاکی از آن است که بالارفتن سطح سواد فرهنگی اثرات و تبعات بلندمدتی را خواهد داشت، از جمله زمینه سازی همه جانبه توسعه فرهنگی را فراهم خواهد کرد.
منابع و ماخذ
1.آذرنگ، عبدالحسین(1384). پدیده جهانی شدن وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی، تهران: انتشارات آگه.
2.اکبریه، محمدرضا(1391). نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر جلب مشارکت اجتماعی؛ بررسی دیدگاه های دانشجویان کاربر فیس بوک در دانشگاه های شهر تهران، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
3. اولسون، دیوید، 1377، رسانه ها و نماده: صورت های بیان، ارتباط و آموزش، ترجمه: محبوبه مهاجر، تهران: انتشارات سروش.
4.جعفری مصطفی و نرگس رییس میرزایی، 1393، تأثیر سواد فرهنگی بر توسعه توریسم فرهنگی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار، IESM’14 © ، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، 23 و 24 مهرماه.
5.رومیانی, فاطمه(1394). تاثیر سواد فرهنگی بر جامعه ی دانایی محور، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان
6..سورین، ورنر وتانکارد، جیمز(1384). نظریه¬هاي ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.شیروانی. 1383. وب سایت جام جم.
7.Alexander, B. (2008). “Web 2.0: A New Wave of Innovation for Teaching and Learning”, University of Southern California, October
8.Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of taste, Routledge,.
9.Ellison,B.(2007). N. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication.
10.Castells ,M.(2007).Communication,power and Counter –power in the net work society International Journal of Communication ,vol17, pp238-266.
11.Schwartz,B.(2017). Developing Cultural Literacy Through Social Media in the Russian Language Classroom.Berkeley Language Center,University of California, Berkeley, August 7.
12.Schweize,B. (2009). "Cultural Literacy: Is It Time to Revisit the Debate?" Thought & Action 25.
13.Hirsch, E.D. (1987). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. Boston: Houghton Mifflin. ISBN 0-395-43095-X.
14. Hirsch, E.D. (1988). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. New York: Vintage Books. pp. xiv–xv, xvii, 20–21, xiii, 115, 21, 23–24.
15.Hirsch, E.D. (2002).The New Dictionary of Cultural Literacy (3rd ed.). Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 0-618-22647-8
16.Isik, F. (2013). Comparison of The use of Social Network in Education Between North and South Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 103, Pp. 210-219.
17.Kuss, DJ. (2011). Online social networking and addiction –a review of the psychological literature.Int JEnviron Rees Public Health 8 :3528-3552.
18.Katz,G., Tally (2010). ‘Voracious Cultural Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status’, Time and Society, Vol. 19, No. 2.
19.Pachucki,M. (2015). Networks and Cultural Consumption. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Volume 16. January.
20.Papacharissi.Z,(2004). The virtual sphere: The internet az a public sphere , in The information society reader , Edited by Frank Webester.London and New York :Routledge.
21.Pempek, T. (2009). “College students' social networking experiences on Facebook”, Journal of Applied Developmental Psychology, 30: 227–238.
22.Polistina, K.. (2003). Towards environmentally sustainable lifestyles through outdoor leisure? In A. Ibbetson, B. Watson and M. Ferguson (eds) Sport, Leisure and Social Inclusion. Eastbourne: Leisure Studies Association
23.Yildiz, M. (2008). Cultural Literacy Project: Connecting K12 students from Turkey and the U.S. through Web 2.0 technologies. In J. Luca & E. Weippl (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2008--World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 4511-4515).
Cyber social networks and cultural development
Abstract
The purpose of this study was to investigate the role of social networks in increasing the cultural literacy of Faculty members (Islamic Azad University, Central Tehran Branch) with a cultural development. The research method is survey and a questionnaire is used to collect information. The sampling method is multi-stage cluster random sampling.The sample size is determined by using the Cochran's test 285 people. The validity of the questionnaire is confirmed by communication and social science experts.Cronbach's alpha coefficient for the independent variable (use of social networks) and the dependent variable of the research (Cultural literacy and its dimensions) indicate the high internal relation of the items and in other words the reliability of the research tool reliability.Analysis of data at the descriptive level using statistical characteristics such as frequency, frequency percentage, At the inferential level, it was done using SPSS software and also using Chi-square test and Spearman correlation coefficient.Findings of correlation analysis shows that use social networks have a positive effect on increasing the level of cultural literacy of university faculty members.The use of social networks also plays a role in increasing the level of cultural literacy (individual and social faculty members)
Keywords: social networks, Cultural development,cultural literacy, Individual cultural literacy and socio-cultural literacy