Cyberspace and Postmodern Lifestyle (Case Study: Young Women in Tehran)
Subject Areas : Journal of Iranian Social Development Studies
zahra Saraeian
1
,
mehrdad navabakhsh
2
*
,
SEYED ALI RAHMANZADE
3
1 - PhD student specializing in the field of Sociology of Iranian Social Issues, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Full Professor, Department of Sociology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Associate Professor, Department of Social Communication Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Life style, postmodernism, floating lifestyle, young women, Tehran,
Abstract :
The present research seeks to study the cyberspace and how the postmodern lifestyle of young women in Tehran is formed. During this research, an attempt was made to analyze the contexts and conditions of the formation of the postmodern lifestyle of women among young women in Tehran in the form of interpretive methodology and grounded theory. The methodological approach of this research is qualitative and of the grounded theory type, the data collection techniques are in-depth and semi-structured interviews, and the sample size was 24 women who were purposefully selected until theoretical saturation was reached. The theoretical coding method was used for data mining, which aims to achieve main and secondary categories in order to set the theoretical model. The results of the research show that the central phenomenon of the lifestyle is fluid (floating), which is based on causal conditions, underlying conditions, intervening conditions, and strategies. According to the findings of the present study, the ten main categories of consumption fluidity, fluidity of needs, extreme differentiation, extreme individualism, virtual hedonism, body management, female egalitarianism, feminine agency, fluid identity, and inclination to blog are completing the research paradigm model chain. The main implication of the findings of this study is that young women in Tehran have a new understanding and interpretation of lifestyle in such a way that they are drawn towards a fluid (floating) lifestyle or the postmodern lifestyle.
استراوس، آنسلم و جولیت کوربین (1390). روش پژوهش کیفی، گرندد تئوری، ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
ایسپا (1401). گزارش مصرف اینترنت و شبکههای مجازی در ایران.
باکاک، روبرت. (1381). مصرف، ترجمه خسرو صبري. تهران: نشر شيرازه، چاپ اول.
- باومن، زیگموند. (1396). عشق سیّال، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.
بست، استیفن و داگلاس، کلنر. (1381). بودریار در مسیر پسامدرنیته « ترجمهی فرزان سجودی، نشریّه هنر و معماری زیباشناخت، شماره1، صص 181.
بودریار، ژان. (1389). جامعه مصرفی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران: ثالث.
بوردیو، پیر. (1390). تمایز، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر مرکز
- حبیب پور گتابی، کرم و رضا صفری شالی. (1398). سنخ شناسی سبک زندگی زنان شهر تهران، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، ش 85، ص 7-27.
دهبانی پور، رضا و یاسین خرم پور. (1395). بررسی مولفههای پست مدرنیسم و عوامل مرتبط با آن رد شهر یزد، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، دوره 4، ش 3، صص 53-77.
- ربیعی، مرجان. (1400). مطالعه فرایند هویتیابی و سیاست زندگی زنان در شبکههای اجتماعی (موردمطالعه: زنان کاربر اینستاگرام)، رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی.
ریتزر، جرج. (1389). نظریههای جامعه شناسی معصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر نی
سیدمن، استیون. (1391). کشاکش آراء در جامعه شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
شیرخانی، علی و خدیجه برزگر. (1397). پست مدرنیسم و هویت سیال فمینیسم، فصلنامه مطالعات سیاسی، سال دهم، شماره 40، تابستان 1397، صص 45-62.
فاضلی، محمد.(1382). سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق.
فدوی، جمیله. (1402). بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و نوع سبک زندگی با متغیر میانجی شخصیت زنان 20 تا 50 ساله شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
کاستلز، مانوئل (1380)، عصر اطلاعات(جامعه شبکه ای)، ترجمه افشین خاکبار، تهران:انتشارات طرح نو.
کوهستانی، سمانه. (1402). رسانهای شدن زندگی روزمرّه (مطالعهای بر سلبریتیهای ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی) رسالۀ دکترا، دانشگاه گیلان.
- گیدنز، آنتونی. (1382). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید،ترجمه، ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
لاجوردی، آزیتا .(1396). بازنمود سبک زندگی زنان جوان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سوره.
نیازی، محسن و هادی افرا. (1397). بازسازی معنایی هویت شخصی پست مدرن در شهر بجنورد، فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، ش 82، صص 31-69 .
-Bakak, Robert. (2002). Consumption, translated by Khosrow Sabri. Tehran: Shirazeh publishing house, first edition. (in persian)
- Best, Stephen and Douglas, Kellner. (2002). Baudrillard in the path of postmodernity" translated by Farzan Sejoudi, Aesthetic Art and Architecture Journal, No. 1, pp. 181. (in persian)
- Baumann, Sigmund. (2017). Eshgh Siyal, translated by Irfan Sabeti, Tehran: Qoqnoos. (in persian)
Baudrillard, Jean. (2000). Consumer society, translated by Pirouz Izadi, Tehran: Third. (in persian)
- Bourdieu, Pier. (2010). distinction, translated by Hasan Chavoshian, Tehran: Nashr-e-Markaz.(in persian)
Chaney, D.(1996), lifestyles, London: Sage.
- Cockerham, W. (1997). Lifestyles, social class, demographic characteristics, and health behavior. In D. Gochman (Ed.) Handbookof health behavior research I: Personal and Social determinants (pp.253-265). New York: Plenum Press.
Dehbanipour, Reza and Yasin Khorrampour. (2015). Investigating the components of postmodernism and factors related to the rejection of the city of Yazd, Quarterly Journal of Socio-Cultural Development Studies, Volume 4, Volume 3, pp. 53-77.(in Persian)
Douglas, M. (1996). “Natural Symbol”s, London: Routledge.
- Fadavi, Jamile. (2023). Investigating the relationship between the use of virtual social networks and the type of lifestyle with the mediating personality variable of women aged 20 to 50 in Tehran, Master's thesis, Al-Zahra University. (in persian)
Featherstone, Mike. (1999). “Body Modification: An Introduction”, Body and Society, Vol. 5, No. 2-3, PP. 1-13.
- Fazli, Mohammad. (2012). Lifestyle, Qom: Sobh-e Sadegh Publications.(in persian)
- Kouhestani, Samaneh. (2023). Mediatization of daily life (a study on Iranian celebrities in virtual social networks) PhD dissertation, Gilan University. (in persian)
- Giddens, Anthony. (2003). Modernity and individuality, society and personal identity in the new era, translated by Nasser Moafaqian, Tehran: Nei Publishing. .(in persian)
- Habibpour Gatabi, Karam and Reza Safari Shali. (2018). Ethnology of women's lifestyle in Tehran, Women's Strategic Studies Quarterly, Vol. 85, pp. 27-7.(in persian).
Hall,Herna.(2013).The impact of postmodernism on the functioning of young adults, Phd degree thesis, Department of social work, university of Pretoria.
Ispa (2022). Internet consumption report and virtual networks in Iran. (in persian)
- Lajevardi, Azita. (2016). Representing the lifestyle of young Iranian women on the Instagram social network, Master's thesis, Soore University. (in persian)
- Niazi, Mohsen and Hadi Afra. (2017). Semantic reconstruction of postmodern personal identity in Bojnord city, Social Sciences Quarterly of Allameh Tabatabai University, Vol. 82, pp. 31-69. (in persian)
- Rabiei, Marjan. (2021). Studying the identification process and the politics of women's lives in social networks (case study: female Instagram users), doctoral thesis, Khwarazmi University. (in persian)
Ritzer, George. (2010). Contemporary Sociological Theories, translated by Mohsen Salasi, Tehran: Ney Publishing.(in persian)
- Seidman, Steven. (2013). Conflict of opinions in sociology, translated by Hadi Jalili, Tehran: Ney Publishing.(in persian)
- Shirkhani, Ali and Khadija Barzegar. (2017). Postmodernism and Feminism's Fluid Identity, Political Studies Quarterly, Year 10, Number 40, Summer 2017, pp. 45-62. .(in persian)
-Strauss, Anselm and Juliet Corbin (2010). Qualitative Research Method, Grounded Theory, translated by Ebrahim Afshar, Tehran: Ney Publishing.(in persian)
Turner, Bryan. S. (1996). “Body and Society”, London: Sage.
Veblen, T. (1899). The Theory of the Leisure Class: An Economic Study of Institutions. New York: The Macmillan Company.