Study of the faculty ’s use rate of electronical information banks in educational and research activities (case study of university of isfahan)
Subject Areas : Educational PsychologySharam shahbazi 1 , Badri Shah Talebi 2 , Sayed Mohamad Jafar Mahdian 3
1 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان (نویسنده مسؤول)
2 - استادیارگروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
Keywords: Faculty, Isfahan university, Educational, : Research, electronic informational banks,
Abstract :
The purpose of the present research was to study the faculty’s use rate of electronical information banks in educational and research activities. The method of research was descriptive – scanning and the statistical society of this research was all members of faculty of Isfahan university (655) in educational year 1387-1388 the sample volume was selected 260 bodies according to Morgan and Krijcie table by random classificatory sampling method. the tool of collecting information was a verified questionnaire with justifiability 0/84 and reliability 0/85 consists of 3 parts. the first part is related to individual information , the second and third parts , respectively , dealt with study of the use of electronic informational banks by faculties in educational and research activities. in order to analysis the information , descriptive statistical methods include percentage of frequenty mean and standard deviation and the level of inferential of uni variable t – test and post _hoc (LSD) test were used. the study of significance of test at the level and bigger t obtained from critical value of table according to faculty showed all research indices represented with average (3/84) higher than middle level(3).the most use of electronic information resource was in compilating articles with average (4/12)by faculty. about educational activities all cases presented with average (3/47) were affective of electronic informational resources too. and the use of educational softwares with average (3/68) has the higher rate among educational activites based on electronical information banks.
امین پور، فرزانه. کبیری، پیام. ناجی، همایون.( 1387). دستاوردهای دو دهه حضور دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان در عرصه تولید علم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،
8: 174-164.
باکلند، مایکل.(2001).کتابخانه های آینده. ترجمه: بابک پرتو(1379). تهران: نشر کتابدار.
برهمند، نیلوفر( 1384 ). بررسی استفاده از اینترنت در ارتباطات و تولیدات علمی
اعضای هیات علمی دارای مقاله در ISI. پایان نامه کارشناسی ارشد،
دانشگاه شیراز.
بهادرانی، مهناز.(1381). بررسی دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم
پزشکی اصفهان پیرامون کاربرد رایانه و شبکه اینترنت.مجله ایرانی آموزش در
علوم پزشکی، دوره13، شماره5، ص44-40.
پوستی، شهرزاد.(1379). بررسی شناخت، استفاده و رضایت اعضاء هیات علمی از
خدمات رایانه ای موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان.
پایان نامه کارشناسی ارشدکتابداری، دانشگاه شیراز.
خداجوی، محمد. (1381). بررسی وضعیت استفاده از شبکه اینترنت و تاثیر آن بر
فعالیت های علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی و پژوهشگران موسسه
آموزش عالی علمی کاربردی و مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)
جهاد کشاورزی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه
آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
داور پناه، محمدرضا.(1387). جستجوی اطلاعات علمی و پژوهشی در منابع چاپی و
الکترونیکی. تهران : نشر چاپار.
رخش، فریبا. علی بیک، محمد رضا. حسینی، فاطمه. (1385). بررسی وضعیت استناد به منابع
اینترنتی در مقالات مجلات علمی ـ پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در
سالهای 81-1379. مدیریت اطلاعات سلامت، دوره3،ص31-25.
سیف،علی اکبر.(1382).اندازه گیری، سنجش وارزشیابی آموزشی. تهران:نشر دوران.
شعبانی،احمد. نجف آبادی، فیروزه.( 1385). بررسی تاثیر شبکه اینرتنت بر رفتار اطلاع یابی
اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد. مجله مدیریت اطلاعات
سلامت، دوره 3،شماره 1،ص18-13.
عنایت تبار، محمد.منتظر، غلامعلی.( 1386). نشر چرخه سنتی در برابر چرخه نشر الکترونیکی.
مجله کتابداری و اطلاع رسانی، دوره10،شماره 2،ص 276-259.
کیامنش، علیرضا.( 1386). روشهای ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
محمودی، مریم. (1384). بررسی موانع و نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی
دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص کاربرد فناورآوری
اطلاعات و تعیین میزان تاثیر این فناوری ها درافزایش فعالیتهای
آموزشی-پژوهشی آنها.پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه
تربیت مدرس.
نظری، مریم. (1385). طراحی، آزمون، اجرا و ارزیابی درس سواد اطلاعاتی برای دوره های
تحصیلات تکمیی. مجله کتابداری و اطلاع رسانی، دوره9، شماره2، ص 92-53
دسترسی در: http://www.sid.ir/fa/view paper,asp
معین، مصطفی. محمودی، مریم. رضایی، نیما. (1386). تولید علمی ایران از سال 1970 تا سال
2002 میلادی. مجله پژوهشی حکیم، دوره 10،ص14-8.
نوری، رسول. نوروزی، علیرضا. میرزایی، عباس. (1385). تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان در پایگاه اطلاعاتی web of science از سال 1976 تا پایان
سال 2006. مجله مدیریت اطلاعات سلامت، دوره2، ص85-73.
Anderson, S.( 2006). the evalution of higher education in chin a:
Storied experiences of internet usage by student and faculty.
A Dissertation presented to the faculty of the college of
Education university of Houston. Available from:
http://www.proquest.com [Accessed 11 july 2009].
Carayol, M. Matt, M.( 2006). Individual and collective determinants
of academic scientists – productivity. Information
Economics and policy , 18: 55-72.
Farkas, G. (2007).Social software in libraries : Buliding
collaboration communication and community online.
Information Today inc Medford Newjersey.
Fensel, D.Hendler, A.Lieberman, H.Wahlster, W. (2005). Spinning
the semantic web : bringing the world wid web to its full
potential. combridge , Ma : MIT Press ,vol. 13,No.2,pp:
267-280.
Lee, K. Choi, I.( 2008). Learning classroom management Through
web – based case instrucetion for Early childhood teacher
Education. Early childhood Educ,vol. 35: 495-503.
Available from: http://www.springer.com /science+
Businessmedia.LLC [Accessed17jun 2008 ].
Liebscher, P.Eileen, C.Denman, D. (1996).Factors that influence the
use of electronic networks by science and engineering faculty
at small institutions mall:web searching behaviour of high
school students.Journal of the American Society
Information,vol.47,No.2,pp:24-37.
Sprague, D. Kopfman, K. Dorsey, s. 1998. Faculty development in
the integration of technology in teacher education courses.
Jcomput. Teach Educ , 14 : 24-28.
Limb, P.( 2004). Digital dilemmas and solutions oxford: chandos
pub lishing muller. Jeanne Froide vaux. A Librarians guide to
the internet : searching and Evaluating information oxford:
Chandos Publishing.
Ng, PT. (2008). Educational reform in Singapore : from quantity to
quality. Educ Res Policy Prac ,vol. 7,pp: 5 – 15. Available
from: http: //www.springer.com. [Accessed 26 March 2009].
Snoeyink, R. Ertmer, p.( 2001). Thrust in to Technology : how
veteran teacher’s respond. J Educe Technol Syst,
30: 85 – 777.
Vanderlinde ,R. Brak ,JV. Vind, VD. Tondeuv, J. Herman, R.
Sinnaeve, I.( 2008). Technology curriculum and Planning for
technology in schools : the Flemish case Techtrands,vol. 52
No.2, pp:23-26 Avail able from: http://www.springer.com,
[Accessed 14 April 2009].
Wang, Y-J (2007). Fuculty and student perceptions of internet based
distance education. submitted to the college of Graduate
studies Texas A & M university kingsvill. Available from:
http: //www.proquest. com/ [Accessed 20 April 2009].
Zawawi, S,Majid. S.(2001).The Information needs and seeking
behavior of the IMR biomedical scientist.Malaysian Journal
of Library and Information Science, vol.5, No1, pp:25-41.