The Effect of Self-monitoring of Attention Training on Mathematical Problem Solving of Elementary Male Students with a Learning Disability in Math
Subject Areas : Educational PsychologyFatemeh Seyyedi 1 , Rahim Badri 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار دانشگاه تبریز
Keywords: Math disability, solving verbal math problems, numerical calculations, self- monitoring of attention, mathematics performance,
Abstract :
This study was aimed to investe the effect of self- monitoring of attention training on math performance of students with a math disability. The pretest – posttest control group design was used. The participants consisted of 50 fifth grade students with a learning problem in math who were selected from among the elementary school students in Khoy. They were randomly assigned to two experimental and one control groups. Diagnostic tests of mathematical learning disability (Key Math.), mathematical problem solving test and Raven' children intelligence test were used to collect the data. The results were analyzed the using ANCOVA. The results indicated that the students with math disability in the experimental group who received self- monitoring of attention training achieved higher scores in solving verbal math problems and numerical calculations in the posttest than the ones in the control group.
منابع
آناستازی، آن. (1379). روان آزمایی. ترجمه محمدتقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
اصلی آزاد، مسلم؛ یارمحمدیان، احمد (1391). اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی برعملکرد ریاضی. مجله روان شناسی بالینی- سال چهارم، شماره 2(پیاپی14)، تابستان 1391، ص 68- 61.
بختیاری اسفندیه، فروغ(1381). بررسی تأثیر آموزش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله و میزان توجه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
سلیماننژاد، اکبر (1386). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر عملکرد حل مسئله با توجه به سبکهای شناختی دانشآموزان سال سوم دبیرستان رشتهی ریاضی فیزیک.پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
فولادچنگ، محبوبه و رضویه، اصغر (1376). تأثیر پردازش فراشناختی بر عملکرد حل مسئله، ارائه شده در پنجمین کنگره پژوهشهای روان شناسی و روان پزشکی در ایران، تهران.
فریار، اکبر و رخشان، فریدون (1371) ناتوانی های یادگیری. تبریز: راه روشن.
گروه پژوهشی ناتوانی های یادگیری و اختلالات رفتاری (1378). کاربرد روان شناسی در آموزش ریاضیات. تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی.
گلپرور، فرشته (1388). تأثیر آموزش خودنظارتی و بازآموزی اسنادی بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
لرنر، ژانت (1384). ناتوانی های یادگیری. ترجمه عصمت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
محمدی، محمد (1386). رابطه یادگیری خودتنظیم و اختلال یادگیری در دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی ابتدایی استان کردستان. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی. دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
محمداسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی(1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش کودکاناستثنایی.
Babakhani, N. (2011). The effect of teaching the cognitive and metacognitive strategies (self instruction procedure) on verbal math problem solving performance of primary school students with verbal problem solving difficulties, Procedia Social and Behavioral Sciences. 15, 563-570.
Dowker, A. (2005). Early identification and intervention for students with mathematics difficulties Journal of Learning Disability. 38, 328- 331.
Elkhatib, L. (1991). Self- recording of on- task behavior with Learning- disabled children. Chunk Education Journal, 19, 161-168.
Fuchs, L. S. & Fuchs. D. (2005). Enhancing mathematical problem solving for students with disabilities. Journal of Special Education, 39(1): 45- 57.
Gagnon, J. C; &Maccini, P. (2001). Preparing students With disabilities for Algebra. Teaching Exceptional Children, 34(1), 8-15.
Hallahan, D. P., & Hudson, K.G. (2002).Teaching tutorial 2: self-monitoring of attention. Virginia: University of Virginia. Curry school of education.
Mayer, R. E. (1998). Cognitive, metacognitive, and motivational aspects of problem solving. Instructional Science, 26(4), 49-63.
Maag, J. W., Reid, R., & Digangi, S. A. (1993). Differential effects of self-monitoring, attention, accuracy, and productivity. Journal of Applied Behavior Analysis, 26(3):329-344.
Montague, M. (2007). Self-regulation and mathematics instruction. Learning Disabilities Research & Practice, 22(1), 75-83.
Montague , M., & Applegate, B. (1993). Cognitive strategy instruction and mathematical problem solving performance of students with learning disabilities,.Research And Practice. 8, 223-232.
Puteh, M. & Ibrahim, M. (2010). The usage of self-regulated learning strategies among form four students in the mathematic problem solving context: A case study. Social and Behavioral Sciences. 8, 445- 452.
Pedrotty, D. (2008). Math disability in children: An overview. Retrieved: July 20, 2009, from http:/www. Schwab learning.org.
Presto, A. S., Heaton, SH. C., McCann, S. J., Watson, W. D., Selke, G. (2009). The Rol of multidimensional attentional abilities in academic skills of children with ADHD. Journal of Learning Disabilities, 42, 240-249.
Ramazani, M. (2001). Studying the prevalence of mathematics disorders in students of grade 4, and 5 Tehran schools, Extraordinary Stud Rescent. [Persian].
Rock, M. L., & Tead, B. K. (2007). The effect of fading a strategic self-monitoring intervention on students' academic engagement, accuracy, and productivity. Journal of Behavior education, 16(4), 389-412.
Stacey, k. (2005). The place of problem solving in contemporary mathematics curriculum documents. Journal of Mathematical Behavior, 24(3), 341-350.
Shapiro, E. S., & Kratowill, T. R. (2003). Conducting School based assessments of children and adolescent Behavior. New York: Guilford Press.
Wood, D. A. Rosenberg, M. S., & Carran, D.T. (1993). The effects of tape-recorded self instruction cues on the mathematics performance of student with learning disabilities. Mathematic Education database, 26(4), 250-258.