The application of interpretive structural modeling in designing a model for operational budgeting: A case of Ghadir Investment Company
Subject Areas : Journal of Investment KnowledgeMohsen Vaez-Ghasemi 1 , Mohammad Taleghani 2 , Mohsen Shafieyan 3 , Fatemeh Bozorgi 4
1 - Department of Mathematics, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
(Corresponding author)
2 - Department of Industrial Management, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
3 - Ph.D. Candidate in Industrial Management, Department of Industrial management, Islamic Azad University, Rasht, Iran
4 - Ph.D. Candidate in Industrial Management, Department of Industrial management, Islamic Azad University, Rasht, Iran
Keywords: Budget, Budgeting, Operational budgeting, Interpretive Structural Modeli,
Abstract :
Operational Budgeting is a type of budgeting in which resources are allocated to accomplish certain, measurable results. The main objective of operational budgeting is to clarify the budget and to help optimal allocation and use of organizational resources. The present study aims to use interpretive structural modeling (ISM) to design a model for operational budgeting in Ghadir Investment Company. First, the literature review and expertise opinions were applied to identify 14 factors underpinning operational budgeting. Then, an ISM-based structured matrix questionnaire was designed to find out the interrelationships of these factors, and the data were plotted at seven levels in an interactive network using ISM. The results revealed that the most influential factor in driving power-dependence matrix is “annual budget and five-year development plan” so that the company’s operational budget heavily depends on this factor.
* آذر، ع. و وفایی، ا. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی نظام بودجهریزی عملیاتی در سازمانهای عمومی. دوفصلنامه برنامه و بودجه، 110، بهار و تابستان، 79-98.
* آذر، ع.؛ تیزرو، ع.؛ مقبل با عرض، ع؛ انواری رستمی، ع.ا. (1389). طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین؛ رویکرد مدلسازی تفسیری- ساختاری. پژوهشهای مدیریت در ایران، 14(4)، 1-25.
* اسماعیلپور، ر.؛ تاخیره، م. و اجاقزاده، م. (1395). تدوین استراتژی پایش بهرهوری صنایع تولیدی کوچک و متوسط با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری. مدیریت بهره وری،10(39)، 7-40.
* ایرجپور، ع. و ترابینیا، ع. (1392). بررسی استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در یک سازمان خدماتی. مدیریت توسعه و تحول، 15، 61-68.
* باباجانی، ج. و خدارحمی، ب. (1393). مدلی برای استقرار نظام بودجهبندی عملیاتی در دولت جمهوری اسلامی ایران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 11(41)، 1-36.
* پورزمانی، ز. و نادری، ب. (1391). بررسی موانع استقرار بودجه عملیاتی در سازمانهای مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایران. فصلنامه حسابداری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی فارس، 1(1)، 1-16.
* پورعلی، م.ر. و کاکوان، س. (1395). امکانسنجی استقرار بودجهریزی عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل. فصلنامه حسابداری مدیریت، 9(28)، 97-118.
* سیرانی، م. و طاهرشمس، ح. (1392). رابطه بین تورم و معیارهای ارزیابی بودجهبندی سرمایه ای درشرکتها. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 5(17)، 65-90.
* صفدری نهاد، م؛ معمارزاده، غ و عزتی، م. (1394). نقش عوامل سازمانی بر اجرای بودجهریزی عملیاتی در راستای اجرای ماده 195 قانون برنامه پنجم توسعه. سیاستهای راهبردی و کلان، 3(11)، 27-48.
* طاهرپور کلانتری، ح.؛ دانش فرد، ک. و رضایى دِزّکى، ف. (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار قانون بودجه عملیاتی در سازمانهای دولتی. برنامهریزی و بودجه، 16(2)، 31-56.
* عبدصبور، ف.، و راوند، م. (1391). الزامات و موانع بودجهریزی عملیاتی سازمانها بر اساس مدل سه عاملی شه. فصلنامه مدیریت صنعتی، 7(20)، 109-129.
* فروغی، د.؛ حقیقی پراپری، م.، و رسائیان، ا. (1391). امکانسنجی اجرای روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهبندی عملیاتی دستگاههای دولتی (مطالعه موردی: دستگاههای دولتی استان اصفهان). حسابداری سلامت، 1(1)، 47-62.
* فیروزجائیان، ع.ا.؛ فیروزجائیان، م.؛ هاشمی، س.ح. و غلامرضازاده، ف. (1392). کاربرد تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) در مطالعات گردشگری (تحلیلی با رویکرد آسیب شناسانه). مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، 2(6)، 129-159.
* قدیمپور، ج. و طریقی، ع. (1388). بودجه ریزی عملیاتی و حسابرسی عملیاتی. فصلنامه دانش حسابرسی دیوان محاسبات کشور، 2(28)، 59-68.
* قلیزاده، م.ح. و کهنروز، ا. (1394). الزامات بودجهریزی عملیاتی در نظام آموزش عالی کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 21(1)، 39-59.
* کرامتی، م.ا. و بیات، ف. (1395). ارزیابی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای اجرای بودجهبندی عملیاتی در شرکتهای آب و فاضلاب ایران. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 8(29)، 59-72.
* محمدیان، م. و مهتری، ز. (1393). ساختار نظام حسابداری حاکم بر بودجهبندی عملیاتی: چالشها و اصلاحات. مطالعات حسابداری و حسابرسی،3(9)، 54-67.
* مشایخی، ب.؛ عبدزاده کنفی، م. و فرجی، ا. (1393). بررسی امکانسنجی طراحی و استقرار بودجهریزی عملیاتی در دانشگاههای دولتی ایران (مطالعه موردی دانشگاه تهران). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 3(9)، 13-32.
* Andres, K.K. (2001). Beyond Results: Accountability, Discretion and Performance Budget Reform. London: JAI Press.
* Beikkhakhian, Y., Javanmardi, M., Karbasian, M. & Khayambashi, B. (2015). The application of ISM model in evaluating agile suppliers selection criteria and ranking suppliers using fuzzy TOPSIS-AHP methods. Expert Systems with Applications, 42(15-16), 6224-6236.
* Diamond, J., (2003). From Program to Performance Budgeting: The Challenge for Emerging Market Economies. International Monetary Fund (IMF), Working Paper.
* Faisal, M., Banwet, D.K. and Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management, 12(4), 535-552.
* Frow, N., Marginson, D. & Ogden, S. (2010). Continuos Budgeting: Reconciling Budget Flexibility with Budgetary Control. Accounting Organization and Society, 35(4), 444-461
* Governmental Accountability Office, (1999), Performance Budgeting: Initial Experience Under Results Act in Linking Plans With Budgets, GAO/AIMD/GGD-99-67.
* Hatry, H.P. (1989). Determining the Effectiveness of Government Services. Handbook of public Administration, in James L. Perry, ed. Handbook of Public Administration. San Francisco: Jossey-Bass, Inc.
* Huang J. J., Tzeng G. H., Ong C. S., (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process. Pattern Recognition Letters, 26, 755-767.
* Joyce, P.G. (2003). Linking performance and budgeting: opportunities in the federal budget process. Virginia: IBM Center Business of Government.
* Kannan, G., Devika, K., Noorul, A., (2010). Analyzing supplier development criteria for an automobile industry. Industrial Management & Data Systems, 110(1), 43-62.
* Kannan, G., Palaniappan, M., Zhu, Q., & Kannan, D. (2012). Analysis of third party reverse logistics provider using interpretive structural modeling. International Journal Production Economics, 140(1), 204-211.
* Kannan, G., Shaligram, P., Sasikumar, P., (2009). A hybrid approach using ISM and Fuzzy TOPSIS for the selection of reverse logistics provider. Resources. Conservation and Recycling, 54, 28-36.
* King, R. & P. M. Clarkson. & S. Wallace., (2010). Budgeting practices and performance in small healthcare businesses. Management Accounting Research, 21(1), 40-55.
* Lee, R.D., Johnson. R.W. & Joyce, P.G. (2012). Public Budgeting Systems (9th Edition). Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning.
* Lu, Y., Willoughby, K., & Arnett, S. (2011). Performance budgeting in the American States, What's law got to do with it? State and Local Government Review, 43(2), 79-94.
* Mathiyazhagan, K., Govindan, K., NoorulHaq, A. and Geng, Y. (2013). An ISM approach for the barrier analysis in implementing green supply chain management. Journal of Cleaner Production, 47(0), 283-297.
* Melkers, J. E. & Willoughby, G. K. (2001). Budgeters Views of State Performance-Budgeting Systems: Distinctions across Branches. Public Administration Review, 61(1), 54-64.
* Najafi, M., & Ahmadkhani, A. (2012). The advantage of using operational budgeting on governmental organization. Management Science Letters, 2, 101-106.
* Raut, R.d., Narkhede, B., Gardas, B.B. (2017). To identify the critical success factors of sustainable supply chain management practices in the context of oil and gas industries: ISM approach. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 68(1), 33-47.
* Ravi, V. and Shankar, R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics, Technological Forecasting and Social Change, 72(8): 1011-1029.
* Robinson, M., Brumby, J. (2005). Does performance budgeting work?: An Analytical Review of the Empirical Literature. Washington, D.C: International Monetary Fund, Fiscal Affairs Dept.
* Talib F. (2011). The Barriers To Total Quality Management Implementation Using Interpretive Structural Modeling Approach, Benchmarking. An International Journal, 18(4), 563-587.
* Tseng, M. (2013). Modeling sustainable production indicators with linguistic preferences, Journal of Cleaner Production, 40, 46-56.
* Warren, C. S., Reeve, J. M., & Duchac, J. E. (2014). Financial & Managerial accounting (12th ed.). Mason, OH: South-Western, Cengage Learning.
* Thakkar, J., Kanda. A. & Deshmukh. S.G. (2008). Interpretive structural modeling (ISM) of IT-enablers for Indian manufacturing SMEs. Information Management & Computer Security, 16(2), 113-136
_||_