An investigation of entrepreneurial tendencies of male and female students of physical education: Developing a model for measuring entrepreneurial tendency
Subject Areas : مدیریتneda Kiani Mavi 1 , Reza Kiani Mavi 2
1 - کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران
Keywords: Entrepreneurship, Physical education, Entrepreneurial tendency, Fuzzy Analytic hierarchy process,
Abstract :
Entrepreneurship can result in economical developments and can be considered as a substitution for conventional work culture. In this paper, entrepreneurial tendency is investigated. To this end, a comprehensive model of entrepreneurship is utilized. The questionnaires were distributed among 49 male and 42 female students of physical education. Data were analyzed using SPSS version 18. The results show that there is a significant difference between male and female students in terms of drive and energy, independency, risk taking and creativity attributes. However, no significant difference between them for the need for achievement attribute was found. In general, the findings show that entrepreneurial tendency of male students is higher than female students. In this paper, the weights of these attributes are obtained by fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) and a mathematical equation is developed for forecasting entrepreneurial tendency. The results of FAHP depicted ranking of entrepreneurial tendency attributes as: drive and energy, risk taking, creativity, independency and need for achievement. �[ � ��?����شجویان پسر رشته تربیتبدنی توزیع شد. دادههای حاصل با نرم افزار SPSS 18 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان میدهند که بین تمایل کارآفرینانه در دانشجویان دختر و پسر از نظر ویژگیهای عزم و اراده، استقلالطلبی، ریسکپذیری و خلاقیت تفاوت معناداری وجود دارد ولی این دو گروه دانشجویان از نظر توفیقطلبی تفاوت معناداری باهم ندارند. در کل نتایج تحقیق حاکی از آن است که تمایل کارآفرینانه در دانشجویان پسر رشته تربیتبدنی بیشتر از تمایل کارآفرینانه دانشجویان دختر این رشته میباشد. همچنین در این مطالعه، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی، وزن این ویژگیها محاسبه شد و یک معادله ریاضی برای پیشبینی میزان تمایل کار آفرینانه دانشجویان ارائه گردید. نتایج فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی نشان میدهد که مهمترین ویژگیهای کارآفرینانه به ترتیب عزم و اراده، ریسکپذیری، خلاقیت، استقلالطلبی و توفیقطلبی میباشند.