Designing a Conceptual Model of a Feedback Mechanism to Improve the Implementation and Performance of Comprehensive Financial Reporting in the Iranian Public Sector
Subject Areas : مدیریت
Marziye Sam daliri
1
,
davood kiakojori
2
*
,
Seyed Mahdi Alvani
3
,
amir mohammadzade
4
1 -
2 - Associate Professor, Department of Public Administration, Cha.C., Islamic Azad University, chalous, Iran.
3 - Professor, Department of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
4 - Department of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
Keywords: Feedback mechanism, comprehensive financial reporting, public sector, theme analysis, performance improvement, financial transparency,
Abstract :
Comprehensive financial reporting in the public sector, as a vital tool for transparency, accountability, and improving organizational performance, plays a decisive role in public resource management. This study uses thematic analysis to design a conceptual model of a feedback mechanism to improve the performance of comprehensive financial reporting in the Iranian public sector. Data for this study were collected through semi-structured interviews with 18 experts in the field of public sector accounting and financial reporting. The research findings show that an effective feedback mechanism includes five main themes: systematic collection of feedback from stakeholders, comprehensive analysis and evaluation of feedback, development of evidence-based improvement plans, implementation of structural changes, and continuous monitoring and evaluation.
These themes are presented in the form of a dynamic conceptual model that can be used as a scientific framework for improving financial reporting performance in the Iranian public sector. The results of this study indicate that improving financial reporting requires a systematic and participatory approach in which stakeholder feedback, performance data analysis, and new technologies are used in a coordinated manner.
]1[ ابدی، م.، کردستانی، غ.، و رضازاده، ج. (1398). طراحی مدل گزارش دهی یکپارچه پایداری شرکتها. پژوهشهای حسابداری مالی. ]2[ بهبهانی نیا، پریسا سادات. غلام نژاد سودابه. (1400). اثر حسابرسی داخلی و پیاده سازی استانداردهای حسابداری بخش عمومی بر کیفیت گزارشگری مالی در بخش عمومی: مطالعه موردی وزارت اقتصاد و امور دارایی. دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، فصلنامه حسابداری و منافع اجتماعی، دوره 11، شماره 3، پاییز 1400، صفحات 31-48 ]3[ پورغفار، جواد. محمدزاده سالطه، حیدر. زینالی، مهدی و مهرانی، ساسان. (1401). الگوي بودجه ریزي بر مبناي عملکرد با رویکرد گزارشگري مالی بهنگام در بخش عمومی ایران. دو فصلنامه علمی حسابداري دولتی. سال هشتم، شماره 2 (پیاپی 16)، بهار و تابستان (21-36)1401 ]2[ جانی، مهدی. پیفه، احمد. فغانی، مهدی. دهقان، محمد حسین، (1400)، نظارت مالی ذیحسابان دستگاه های اجرایی کشور و اجرای مطلوب نظام حسابداری بخش عمومی: بررسی چالشهای مرتبط، نشریه حسابداری و بودجه ریزی بخش عمومی، سال دوم شماره 4 (پیاپی 6، زمستان 1400)- صفحات 1-23 ]3[ حامدی، ف.، ملانظری، م.، شعاع کاظمی، م.، و رحمانی، ع. (1401). مدل پذیرش گزارش دهی یکپارچه در دانشگاه های ایران. پژوهشهای حسابداری و حسابرسی. ]4[ حسنوند، ر.، اسلامبولچی، ا.، قبادی لموکی، ط.، و صحت، س. (1402). طراحی مدل سفارشی سازی خدمات مشتری در صنعت بانکداری با نظریه داده بنیاد. فصلنامه مدیریت پویا و تحلیل کسب وکار. ]5[ رحمتی، وجیهه. پور زمانی، زهرا. (1400). عارضه یابی حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران از نظر محتوا، زمینه و ساختار. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 50/ تابستان 1400 ]6[ رضایي، غلامرضا. زراعتگری،رامین. تقيزاده، رضا. (1400). بررسی آثار پاسخگویی سازمان های بخش عمومی در رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و عملکرد آنها. مجله پیشـرفتهای حسـابداری دانشگاه شیراز، (مجله علوم اجتماعی و انسانی پیشین). دوره سیزدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1400، پیاپی 81، صفحه های 155-123 ]7[ رضايي، مهدي (1398). بررسي موانع پيشرفت حسابداري بخش عمـومي در ايـران از ديـدگاه دانشـگاهيان. بررسـي حسـابداري و حسابرسي، 10(38)، 9 ]8[ عزیزی، صدیقه. (1402)، طراحی سازوکار های رفع موانع و محدودیت های اجرایی شدن استانداردهای حسابداری بخش عمومی، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی شماره 1، دوره 30 ]9[ عسگری، منصور. (1400). تأثير مبنای تعهدی بر کيفيت گزارشگری مالی بخش عمومی مطالعه موردی دانشگاه خوارزمی. فصلنامه مهندسی تصميم، سال سوم، شماره دهم، پایيز 1400 ]10[ غبدیان، مرتضی؛ دهنوی، محمدعلی و قوام سعیدی، محمد) 1396 بررسی موانع و مشکلات سیستم های حسابداری گزارشگری مالی دولتی در مولدسازی و مدیریت داراییها در ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 3 (2) 198 - 208 . ]11[ غلامی، ملک محمد؛ فخاری، حسین؛ و ملکیان، اسفندیار. (1399). تبيين عوامل مؤثر بر اجراي استانداردهاي حسابداري بخش عمومي در ايران .نشریه حسابداری دولتی. (شماره دوره)، ۶۹–۸۴. ]12[ کاظمی، محمد؛ کرباسی یزدی، حسین (1391)، چالش های استقرار نظام گزارشگری بر مبنای حسابداری تعهدی (با تأکید بر مسئولیت پاسخگویی) در بخش دولتی ایران، فصلنامه دانش حسابرسی، 12 (48) 23 -44 ]13[ محمدی، علی. محمدزاده سالطه، حیدر. دیانتی دیلمی، زهرا. اقدم مزرعه، یعقوب، (1398)، ارائه مدل تبیین کننده چالش های کیفیت گزارشگری مالی در بخش عمومی: با استفاده از رویکرد زمینه بنیان، فصلنامه علمی مطالعات تجربی حسابداری مالی سال 16، شماره 63، پائیز 1398، صفحات 27 تا 51 ]14[ محمودي نیا، داود، رحیم دلالی اصفهانی، جکوب انجوردا و رسول بخشی دستجردي،(1395)، نظریه بازي ها و نقش آن در تعیین سیاست هاي بهینه در تقابل استراتژیک بین سیاست گذار پولی و مالی (کاربردي از نظریه باز يهاي دیفرانسلی و استاکلبرگ)، فصلنامه مطالعات اقتصادي کاربردي ایران، دوره 5، شماره 1، 34 -1 ]15[ نورانی، حسین. اخلاقی یزدي نژاد، اسماعیل. (1402). ارایه الگوي رفع چالشها و تنگناهاي استانداردهاي حسابداري بخش عمومی با استفاده از نظریه داده بنیاد. دو فصلنامه علمی حسابداري دولتی، سال نهم، شماره 2 (پیاپی 18 )، بهار و تابستان 1402. 141-156 [16] Accenture. (2023). AI-powered financial reporting in public sector. Digital Government Series. -Ballesteros, B. C. & Bisogno, M. (2020). Public sector accounting reforms and the quality of governance. Public Money & Management, 41(2), 107-117. [17] Deloitte. (2022). Real-time feedback systems for public financial management. Government Insights. [18] Dambra, Michael. Even-Tov, Omri. Naughton. James. P. (2023). The economic consequences of GASB financial statement disclosure. Journal of Accounting and Economics 75 (2023) 101555 [19] Hill, M., & Hupe, P. (2022). Implementing public policy: Governance in theory and practice. Sage. [20] IFAC, (2022). Handbook of international public sector accounting pronouncements. International Federation of Accountants. [21] Ismail, S. (2022). Perception of the Malaysian Federal Government accountants of the usefulness of financial information under an accrual accounting system: a preliminary assessment. Meditari Accountancy Research, ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/MEDAR-04-2020-0845 [22] Lu, Hai. Shin, Jee-Eun. Zhang, Mingyue. (2023). Financial reporting and disclosure practices in China. Journal of Accounting and Economics 76 (2023) 10159 [23] OECD. (2023). Digital transformation of public financial reporting. OECD Publishing. [24] Pina, V., Torres, L., & Yetano, A. (2020). The influence of stakeholders on the transparency and integrity of public sector reporting. Public Integrity, 22(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/10999922.2019.1603045 [25] Yang, K., & Holzer, M. (2006). The performance–trust link: Implications for performance measurement. Public Administration Review, 66(1), 114-126. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00560.x