Providing a model to evaluate the organization's performance based on system dynamics
Yazdan Kerami Mal Amiri
1
(
Department of Industrial Management, Department of Industrial Management, Islamic Azad University, Qazvin branch
)
المیرا مشایخی نظام ابادی
2
(
مدریت صنعتی, مدیریت, ددانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین, قزوین ,ایران
)
Davood gharakhany
3
(
Davood Gharakhani, Assistant Professor, Department of Executive Management, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qazvin Branch
)
Keywords: evaluation, organizational performance evaluation, system dynamics, automotive industry,
Abstract :
Organizational performance evaluation is a systematic and regular assessment of the work of people, processes and organizational units in relation to how they perform their duties in assigned tasks and determining the potential in them for growth and improvement. The need to evaluate organizational performance in the form of a dynamic system in the automotive industry based on endogenous and exogenous variables in companies that have a new product development strategy is one of the most important research gaps. The purpose of this research is to provide a dynamic model to investigate the behavior of an organizational performance evaluation system. For this purpose, first, the effective variables on the organizational performance evaluation cycle have been examined and modeling has been presented using the dynamics approach. To evaluate the organizational performance of eight circles including market development, production, new product development, research and development, improvement projects, organizational learning, productivity and investment and six exogenous variables including the share of new product acceptance in the market, the level of market traction, the amount Demand, level of competitiveness, intensity of capital investment and intensity of operational investment were determined. The results show that investment in production, research and development and development of new products has the largest contribution to the development of the new market according to the variables of market elasticity and competitiveness.
1. نصرت پناه، سیاوش، حصیرچی، امیر، و دهقانی، محبعلی. (1397). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمانی بانک انصار. پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 10(1 (پیاپی 31) )، 187-210. SID. https://sid.ir/paper/163136/fa
2. لشکری، محمد، سامی، ابوالفضل، و ارشادی، زهرا. (1393). ارزیابی استراتژی های رقابتی و عملکرد سازمانی. مطالعات مدیریت راهبردی، 5(17 )، 39-50. SID. https://sid.ir/paper/181701/fa
3. آقاکاظم شیرازی، سمانه، رضازاده، جواد، و کردستانی، غلامرضا. (1397). واکاوی عمکرد سازمانی: رویکرد مالی و ساختاری. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، 8(4 )، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/406908/fa
4. هاشمی، سیدحامد، طبری، مجتبی، فرهادی محلی، علی، و معطوفی، علیرضا. (1400). توسعه مدل خودارزیابی عملکرد سازمانی مبتنی بر رویکرد چهارچوب عمومی ارزیابی(CAF). مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 9(2 )، 93-126. SID. https://sid.ir/paper/959714/fa
5. جعفری، طیبه، شفیع آبادی، عبداله، فرح بخش، کیومرث، عباس پور، عباس، و یونسی، جلیل. (1399). طراحی و اعتباریابی الگوی ارزیابی عملکرد مدیران سازمانی در سازمان بازرسی کل کشور. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(46 )، 243-266. SID. https://sid.ir/paper/999874/fa
6. بختیاری، مسعود، کاشانی پور، محمد، غلامی جمکرانی، رضا، و جهانگیرنیا، حسین. (1399). مدلسازی مولفه ها و ابعاد ارزیابی عملکرد سازمانی متناسب با شرایط محیطی ایران. حسابداری مدیریت، 13(46 )، 17-29. SID. https://sid.ir/paper/950583/fa
7. رضایی، حامد، و علی احمدی، علیرضا. (1399). بررسی رابطه میان مولفه های ارزیابی عملکرد سازمانی (موردمطالعه: سازمان خرید در بخش دولتی). مدیریت فردا، 19(63 )، 3-18. SID. https://sid.ir/paper/404162/fa
8. انتظاری، فرنوش، و ایرانبان، سیدجواد. (1396). مدل علی هوش هیجانی, عملکرد سازمانی و یادگیری سازمانی. روشها و مدلهای روان شناختی، 8(30 )، 177-192. SID. https://sid.ir/paper/227650/fa
9. حبیب زاده، شیوا، مهاجران، مهناز، قلعه ای، علیرضا، و حسنی، محمد. (1400). تبیین نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه بین چابکی و هوش سازمانی با عملکرد سازمانی. نوآوری و ارزش آفرینی، 10(20 )، 57-74. SID. https://sid.ir/paper/1038337/fa
10. غلامی، الهام. (1399). تاثیر رضایت شغلی بر عملکرد سازمانی. مدیریت تبلیغات و فروش (رهیافتی در مدیریت بازرگانی)، 1(2 )، 77-89. SID. https://sid.ir/paper/269681/fa
11. نوری، رقیه، نظافتی، نوید، و معتدل، محمدرضا. (1400). کاربرد سیستم داینامیک در تحلیل مدل داشبورد های راهبردی مدیریت (مورد مطالعه: شرکت ملی نفت ایران). مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی (مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت)، 13(51 )، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/1043589/fa
12. سجادی، حمید، و متقی، ابراهیم. (1396). مدل سازی انسجام داینامیک در فرایند توسعه. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 9(2 (مسلسل 34) )، 7-22. SID. https://sid.ir/paper/231953/fa
13. بابایی میبدی، حمید، گودرزی، غلامرضا، آذر، عادل، و عزیزی، فیروزه. (1399). طراحی مدل آینده نگاری توسعه پایدار با رویکرد برنامه ریزی سناریو مبنا و سیستم داینامیک (مورد مطالعه: استان یزد). مدیریت فردا، 19(62 )، 163-180. SID. https://sid.ir/paper/390337/fa
14. عنایتی شیراز، محمدعلی، حیدریه، سیدعبداله، و افشار کاظمی، محمدعلی (1401). طراحی مدل استراتژی های زنجیره تامین با رویکرد پویایی سیستم در صنعت چوب و کاغذ. مطالعات مدیریت صنعتی, 20(64 ), 153-182. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=621622
15. عبادی ضیایی، علی، محقر، علی، آذر، عادل، صادقی مقدم، محمدرضا، و صفری، حسین (1399). شناسایی حلقه های علی مرتبط با رویکردهای متداول در مدل تعالی سازمانی مبتنی بر پویایی سیستم. مدیریت صنعتی, 12(2 ), 249-270. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=555120
16. ایزدیار، مهدی، طلوعی اشلقی، عباس، و سیدحسینی، سیدمحمد (1399). مدل ارزیابی عملکرد پایداری شیوه های مدیریت زنجیره تامین لارج در زنجیره تامین خودروسازی با استفاده از پویایی سیستم. مدیریت صنعتی, 12(1 ), 111-142. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=555232
17. جعفری، عزیزاله، نادعلی پور، زهرا، حیدری فر، زهرا، و باقری، محسن (1399). ایجاد اشتغال صنعت گردشگری با رویکرد پویایی سیستم ها. گردشگری و توسعه, 9(3 ), 153-172. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=557685
18. میراب آستانه، پیمان، و تقی تهرانی، امیر (1397). ارزیابی انتخاب های استراتژیک کسب وکارهای تولیدی در حال افول با رویکرد پویایی شناسی سیستم. راهبرد اقتصادی, 9(33 ), 181-216. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=582308
19. تاری، غفار، فقهی فرهمند، ناصر، تقی زاده، هوشنگ، و بافنده زنده، علیرضا. (1394). طراحی یک مدل رشد سازمانی در صنعت قطعه سازی خودرو با استفاده از رویکرد پویایی سیستم. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 7(13)، 13-38. SID. https://sid.ir/paper/505624/fa
20. میرغفوری، سیدحبیب اله، مروتی شریف آبادی، علی، و مداح، مرتضی. (1390). راهبرد پویایی شناسی تاثیر دانش بر عملکرد و پایدارسازی رضایت مشتریان. مطالعات مدیریت راهبردی، 2(8 )، 103-122. SID. https://sid.ir/paper/181632/fa
21. نصیرزاده، حسین، امین طهماسبی، حمزه، و عموزادخلیلی، حسین. (1398). مدل سازی و تحلیل نقش خصوصی سازی بر عملکرد شرکت ملی حفاری ایران با رویکرد پویایی سیستم و براساس مدل تعالی سازمانی EFQM. مهندسی و مدیریت کیفیت، 9(3)، 271-283. SID. https://sid.ir/paper/520779/fa
22. جهانیان، سعید، امینی، فائزه، و شائمی برزکی، علی. (1397). شناسایی سیاستهای بهبود ظرفیت جذب دانش و تاثیر آنها بر عملکرد سازمانی با رویکرد پویایی شناسی سیستم. مدیریت نوآوری، 7(3 )، 143-168. SID. https://sid.ir/paper/241479/fa
23. Mehrdad Maghsoudi, Navid Nezafati,Navigating the acceptance of implementing business intelligence in organizations: A system dynamics approach,Telematics and Informatics Reports,Volume 11,2023,100070,ISSN 2772-5030.
24. Abdelaziz Ouazzani-Chahidi, Loukili Abdellatif, Jose-Fernando Jimenez, Lamia Berrah,Maturity levels of management process for improving industrial performance,Scientific African,Volume 21,2023,e01852,ISSN 2468-2276.
25. Fernando Yanine, Zócimo Campos,Sustaining Business Performance Management: An Operational Framework,Procedia Computer Science,Volume 221,2023,Pages 25-32,ISSN 1877-0509.
26. Yuan Cheng, Meng Chang, Yanbo Xue,A computational study of promotion dynamics and organizational efficiency,Physica A: Statistical Mechanics and its Applications,Volume 560,2020,125194,ISSN 0378-4371.
27. Yaninee Songkajorn, Somnuk Aujirapongpan, Kritsakorn Jiraphanumes, KanitthaPattanasing,Organizational Strategic Intuition for High Performance: The Role of Knowledge-Based Dynamic Capabilities and Digital Transformation,Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity,Volume 8, Issue 3,2022,117,ISSN 2199-8531.
28. Lars Rass, Jan Treur, Wioleta Kucharska, Anna Wiewiora,Adaptive dynamical systems modelling of transformational organizational change with focus on organizational culture and organizational learning,
29. Cognitive Systems Research,Volume 79,2023,Pages 85-108,ISSN 1389-0417.
30. Seyedehfatemeh Golrizgashti, SeyedHossein Hosseini, Qingyun Zhu, Joseph Sarkis,Evaluating supply chain dynamics in the presence of product deletion,International Journal of Production Economics,Volume 255, 2023,108722,ISSN 0925-5273.
31. Fengxiu Zhang,Evaluating public organization performance under extreme weather events: Does organizational adaptive capacity matter?,Journal of Environmental Management,Volume 296,2021,113388,ISSN 0301-4797.
32. D. Asamoah, B. Agyei-Owusu, F.K. Andoh-Baidoo, E. Ayaburi,Inter-organizational systems use and supply chain performance: Mediating role of supply chain management capabilities,International Journal of Information Management,Volume 58,2021,102195,ISSN 0268-4012.
33. Yunpeng Sun, Mohsin Shahzad, Asif Razzaq,Sustainable organizational performance through blockchain technology adoption and knowledge management in China,Journal of Innovation & Knowledge,Volume 7, Issue 4,2022,100247,ISSN 2444-569X.
34. Ayse H. Ozgun, Mehves Tarim, Dursun Delen, Selim Zaim,Social capital and organizational performance: The mediating role of innovation activities and intellectual capital,Healthcare Analytics,Volume 2,2022,100046,ISSN 2772-4425.
35. Ehsan Moradi, Seyed Mohammadbagher Jafari, Zahra Mohammadi Doorbash, Ashraf Mirzaei,Impact of organizational inertia on business model innovation, open innovation and corporate performance,Asia Pacific Management Review,Volume 26, Issue 4,2021,Pages 171-179,ISSN 1029-3132.
36. Ayush Raj, Bhupendra Sunil Mali, Bhuvnesh Kumar, Chandra Sen Singh, Gaurav Kumar Nainawat,System Dynamics Approach to Evaluate the Oil and Gas Supply Chain: A Case Study,Upstream Oil and Gas Technology,Volume 11,2023,100090,ISSN 2666-2604.
37. Mudhafar Alefari, Angel María Fernández Barahona, Konstantinos Salonitis,Modelling manufacturing employees’ performance based on a system dynamics approach,Procedia CIRP,Volume 72,2018,Pages 438-443,ISSN 2212-8271.
38. Richard A. Posthuma, Michael Charles Campion & Michael A. Campion (2018) A taxonomic foundation for evidence-based research on employee performance management, European Journal of Work and Organizational Psychology, 27:2, 168-187.
39. Sikandar Ali Qalati, Zuhaib Zafar, Mingyue Fan, Mónica Lorena Sánchez Limón, Muhammad Bilawal Khaskheli,Employee performance under transformational leadership and organizational citizenship behavior: A mediated model,Heliyon,Volume 8, Issue 11,2022,e11374,ISSN 2405-8440.
40. Nima Jafari Navimipour, Farnaz Sharifi Milani, Mehdi Hossenzadeh,A model for examining the role of effective factors on the performance of organizations,Technology in Society,Volume 55,2018,Pages 166-174,ISSN 0160-791X.
41. Viara Popova, Alexei Sharpanskykh,Modeling organizational performance indicators,Information Systems,Volume 35, Issue 4,2010,Pages 505-527,ISSN 0306-4379.
42. Han-Chung Chou, Wen-Min Lu, Qian Long Kweh, Chang-Yan Tsai,Using hierarchical network data envelopment analysis to explore the performance of national research and development organizations,Expert Systems with Applications,Volume 234,2023,121109,ISSN 0957-4174.