Ethical Ideology in Investment, Securities Portfolio, Expected Market Returns in IPOs by Financial Market Experts Using the Winner's Curse
Subject Areas : Journal of Capital Market AnalysisAbbas Ramezanzadeh Zeidi 1 , علیرضا حیدری 2 , علی بیات 3 , Vahab Rostami 4
1 - Assistant Professor of Accounting, Neka Branch, Islamic Azad University, Neka, Iran
2 - Department Accounting, Zanjan branch, Islamic azad university, Zanjan, Iran. زنجان
3 - گروه حسابداری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
4 - عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه پیام نور تهران
Keywords: Ethical Ideology, Investment Returns, Securities Portfolio, Expected Market Returns in Initial Offerings, Winner's Curse.,
Abstract :
The main purpose of the research is to investigate the ethical ideology in investment, portfolio, expected market returns in initial offerings by financial market experts with the winner's curse. The statistical population in the behavioral discussion includes market analysts, university professors and students, and 100 people have been selected as a sample using a targeted method. To check the expected earnings, the society includes all the companies that had an initial supply in 2021 and 4 companies as a sample were selected and collected information by library and field methods with questionnaire tools and data types. With the Smart PLS software in the analysis of hypotheses, we found that analysts with strong moral ideology did not have a significant impact on the expected earnings of the market in IPO, and then its idealism was rejected and the relativity of moral laws was confirmed. Analysts did not suffer from the phenomenon of winner's curse. Also, strong moral ideology in financial analysts leads to better returns in investment, after which idealism was rejected and moral relativism was rejected. Strong moral ideology in analysts leads to the formation of better securities portfolios in investment, both dimensions of moral ideology were confirmed.
1. مهدیه، امید و سنگری، علی اکبر (1387). شناخت علل بروز رفتارهای غیراخلاقی در محیط کار. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. 2(5)، 79-105.
2. شجیع، رضا؛ کوزه چیان، هاشم؛ احسانی، امیری، محمد (1391)، تأثیر ایدئولوژی بازیکنان حرفه¬ای فوتبال ایران بر تصمیم¬گیری اخلاقی آن¬ها، مطالعات روانشناسی ورزشی، 1(2)، 27-38.
3. اقتصاد، امیرعلی؛ محمدی، عمران. (1402). بهینهسازی سبد سرمایهگذاری به کمک پیشبینی بازده مورد انتظار با استفاده از روشهای شبکه عصبی LSTM، جنگل تصادفی و .ARIMA چشم انداز مدیریت مالی. 13(43)، 9-28.
4. شیربگی، ناصر؛ غلامی، خلیل؛ معروفی، فخرالدین؛ نوری، سمیه (1392). درک و شناخت گونه-های «سوء رفتار سازمانی» از دیدگاه کارکنان دانشگاه کردستان. پژوهش نامه مدیریت تحول. 5(9)، 28-51.
5. صمدی، فاطمه؛ خسروی، فاطمه؛ اسلامی مفیدآبادی، حسین (1402). بهینه¬سازی سبد سهام با استفاده از الگوریتم¬های جستجوی ممنوعه و فروشنده دوره¬گرد. فصلنامه تحلیل بازار سرمایه. 3(1)، 110-140.
6. صالحی، تابنده؛ ناظمی، امین (1400). تأثیر پدیده نفرین برنده در نرخشکنی بر تلاش حسابرس در انجام وظایف حسابرسی با استفاده از نظریه بازیها. بررسی¬های حسابداری و حسابرسی. 28(3)، 460-486.
7. طیبی ابوالحسنی، امیرحسین و عزیزیان خلخوران، زهرا (1395). جایگاه استراتژیک بازاریابی تکنولوژی در اقتصاد دانش بنیان با نگاهی به کشورهای پیشتاز این حوزه. نهمین کنگره پیشگامان پیشرفت.
8. اسماعیلی، زهرا؛ عباسی، ابراهیم؛ فلاح، میرفیض. (1397). پیشبینی عملکرد کوتاهمدت عرضه عمومی اولیه سهام با استفاده از مدلهای نزدیک¬ترین همسایگی و ماشین بردار پشتیبان. چشم انداز مدیریت مالی. 8(21)، 9-27.
9. میرزایی، م.، پورزمانی، ز، بیات، ع. (1400). ارزش های اخلاقی، هویت اجتماعی و ایدئولوژی اخلاقی با تاکید بر مسئولیت اجتماعی شرکت. اخلاق در علم و فناوری؛ 17(1)، 183-190.
10. قربانی¬آقاباقر، حسین؛ نوروش، ایرج (1395). بررسی تأثیر رفتار سرمایه¬گذاران بر قیمت سهام در زمان عرضه اولیه سهام در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد،مدیریت،حسابداری با رویکرد ارزش آفرینی.
11. جبارزاد کنگرلویی، س.، فاتحی، س.، متوسل، م. (1395). ایدئولوژی اخلاقی و مسئولیت اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت¬ها. تحقیقات حسابداری مالی و حسابرسی. 8(31)، 23-40.
12. صادقی، حامد؛ دریائی، عباسعلی. (1400). اثر سوگیری رفتاری سرمایهگذاران بر بازده عرضه اولیه عمومی: نقش تعدیلگر کیفیت حسابرسی و رشد شرکت. چشم انداز مدیریت مالی. 11(35)، 39-65.
13. باغومیان، ر.، رجب دوری، ح. (1399). رابطه بین ایدئولوژی اخلاقی و استرس حسابداران رسمی. حسابداری مدیریت. 13(45)، 187-199.
14. میرزایی، م.، پورزمانی، ز.، حیدرپور، ف. (1400). تأثیر هویت اجتماعی، ارزشهای اخلاقی و ایدئولوژیهای اخلاقی بر کیفیت صورتهای مالی. فصلنامه حسابداری مالی. 14(54)، 1-17.
1. Catherine M. Dichmont, Roy A. Deng, Andre E. Punt (2016). How many of Australia's stock assessments can be conducted using stock assessment packages?. Marine Policy. Volume 74, 279-287.
2. Tong, S and Kian, CH. (2016). Predicting IPOs Performance Using Generalized Growing and Pruning Algorithm for Radial Basis Function (GGAP-RBF) Network. 12(1).
3. Lo, Huai-Chun, Wu, Ruei-Shian, & Kweh, Qian Long. (2017). Do Institutional investors reinforce or reduce agency problems? Earnings management and the post-IPO performance. International Review of Financial Analysis. 52. 62-76.
4. Watson, G. W., Berkley, R. A. and Papamarcos, S. D. (2018). Ambiguous Allure: The Value–Pragmatics Model of Ethical Decision Making. Business and Society Review, 114(1), 1-29.
5. Chan, Kalok. ,Wang,Junbo. Wei, K. C. John. (2004). Underpricing and long-term performance of IPOs in china. J. corp. Finance. 10,409-430.
6. DeFond, M., Zhang, J. (2014). A review of archival auditing research. Journal of Accounting and Economics. 58(3), 275-326.
7. Brown, M. E., & Trevin˜o, L. K. (2006). Ethical leadership: A review and future directions. The Leadership Quarterly, 17, 595–616.
8. Alan, Blankley, Jason, MacGregor., Michael, J. Maowchan. (2021). Bidding on new audit clients: Avoiding the winner’s curse. Business Horizons. 64(1), 107-117. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.09.006.
9. Chui Zi Ong, Rasidah Mohd-Rashid, Kamarun NishamTaufil-Mohd (2020). Do institutional investors drive the IPO valuation?. Borsa Istanbul Review. 20(4), 307-321.
10. Lanlan Raoa, Liyun Zhou (2019). Crash risk, institutional investors and stock returns. North American Journal of Economics and Finance. 50 (19). 100987. 1-13. https://doi.org/10.1016/j.najef.2019.100987.
11. Byrne, Kathleen. (2005). How do consumers evaluate risk in financial products?, Journal of Financial Services Marketing, Henry Stewart, Publications, 2005, Vol.10.
12. Hens, Thorsten & Vlcek, Martin, (2005). Does Prospect Theory Explain the Disposition Effect?, Discussion Papers 2005/18, Norwegian School of Economics, Department of Business and Management Science.
13. Solomon, M.R. (1996) Consumer Behavior, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, pp. 131–7.
14. Seema Narayan (2019). The Influence of Domestic and Foreign Shocks on Portfolio Diversification Gains and the Associated Risks. J. Risk Financial Manag. 2019, 12(4), 160; https://doi.org/10.3390/jrfm12040160.
15. Xiuliang, Dong., Yiaqun, Wang., Jiaming, Zhang., Jianing, Liu (2024). Sponsor Co-investment, inquiry divergence, and IPO pricing efficiency. Finance Research Letters. Volume 62, Part A, April 2024, 104951. https://doi.org/10.1016/j.frl.2023.104951.
16. Douglas, Cumming., Gerrit, Kochling., Daniel, Neukirchen., Peter, N., Posch (2024). How Does Corporate Culture Affect IPO Price Formation?. Journal of Banking & Finance. Available online 25, 107158. 1-54.
17. Lei Liu, Gady Jacoby, Xiaoping Song, Steven Xiaofan Zheng (2023). Cash shortfalls in IPO firms. Finance Research Letters 52 (2023) 103520. 1-7. https://doi.org/10.1016/j.frl.2022.103520.
18. Haixiang, Yao,. Shenghao, Xia., Hao, Liu. (2022). Six-factor asset pricing and portfolio investment via deep learning: Evidence from Chinese stock market. Pacific-Basin Finance Journal. 76, 101886. https://doi.org/10.1016/j.pacfin.2022.101886.
19. Baker, M., Wurgler, J., )2000(. The equity share in new issues and aggregate stock returns. J. Finance. 55, 2219–2257.
20. Margarita Baltakienė, Kęstutis Baltakys, Juho Kanniainen, Dino Pedreschi, Fabrizio Lillo (2019). Clusters of investors around initial public offering. Palgrave Communications. https://doi.org/10.1057/s41599-019-0342-6. PP: 1-14.
21. Schwartz, M. S., & Carroll, A. B. (2003). Corporate Social Responsibility: A Three-Domain Approach. Business Ethics Quarterly, 13(4), 503–530. doi:10.2307/3857969.
22. Dennis K. J. Lin, Lanfeng Kao, Anlin Chen (2010). Winner’s Curse in Initial Public Offering Subscriptions with Investors’ Withdrawal Options. Asia-Pacific Journal of Financial Studies (2010) 39, 3–27. doi:10.1111/j.2041-6156.2009.00001.x.
23. Leśniak, A., & Plebankiewicz, E. (2013). Modeling the decision-making process concerning participation in construction bidding. Journal of Management in Engineering, 31(2), 04014032.
24. Jens Eriksson, Carl Geijer (2006). why are IPOs Still Attractive, Jonkoping International Business School Jonkoping University.
25. Enderl, J. (2002). Business ethics, Translated by Mohammad Ismail Tavassoli, Islamic Economy, 4(13), 155-182.
26. Schultz, O., and Tran, D. (2015). Business Ethics and the Influence on the Development of Intellectual Capital: A study of the Auditing Profession. Master Thesis of Kristianstad University. Section for Health and Society.
27. Rob Bauer and Paul Smeets (2015). Social identification and investment decisions. Journal of Economic Behavior & Organization, 2015, vol. 117, issue C, 121-134.
28. Takashi Kaneko, Richard H. Pettway (2003). Auctions Versus Book Building of Japanese IPOs. Pacific-Basin Finance Journal 11(4):439-462. DOI:10.1016/S0927-538X(03)00049-0.
29. Guo, Hui, (2011), IPO First-Day Return and Ex Ante Equity Premium, Journal of financial and quantitative analysis, 46(3), 871–905.
30. Levi, S., & Zhang X.-J. (2015). Asymmetric decrease in liquidity trading before earnings announcements and the announcement return premium. Journal of Financial Economics. 118(2): 383-398.