Presenting a model of the effect of business strategy on the performance of sports venue managers with an emphasis on the mediating role of jihadi management
Subject Areas : Sport Management
Mojtaba Rastegar Rodbari
1
,
Zynalabedin Fallah
2
*
,
Saeed Ghorbani
3
,
Akram Esfahaninia
4
1 - Department of Physical Education, Ali.C., Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 - Department of Physical Education, Go.C., Islamic Azad University, Gorgan, Iran
3 - Department of Physical Education, Isl.C., Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
4 - Department of Physical Education, Ali.C., Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
Keywords: Business Strategy, Jihadi Management, Managers' Performance, Organizational Efficiency, Sports Facilities,
Abstract :
Objective: The purpose of this study was to investigate the impact of business strategy management on the performance of sports venue managers, with an emphasis on the mediating role of Jihadi management.
Methods: This research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of method, which was implemented as a survey. The statistical population of the study consisted of sports venue managers in Golestan Province (N= 1500). A sample of 386 persons were selected by cluster and convenience sampling. The data collection tool included three questionnaires: Rastegar Rudbaraki (2019) to measure Jihadi management, Jami Pour et al. (2018) questionnaire to measure business strategies, and Jami Pour et al. (2018) questionnaire to measure managers' performance. The validity of the questionnaires was assessed by the opinion of university professors, and their reliability was assessed by Cronbach's alpha and composite reliability methods. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data with a structural equation approach using Spss and Smart PLS software.
Results: The research findings showed that the variables of business strategies and Jihadi management have a significant impact on the performance of sports venue managers. Jihadi management has a positive and significant impact on the performance of managers. Also, the Jihadi management variable plays a mediating role in the relationship between business strategy and managers' performance.
Conclusions: According to the research findings, it is recommended that sports officials and stakeholders, by focusing on strengthening Jihadi management and improving business strategies, provide the necessary conditions for improving the performance of sports venue managers.
براخاص, حسین , برومند, محمد رضا , دستوم, صلاح و بزرگپور, بینش . (1400). مدیریت کسبوکار در دورۀ بحران: عوامل، چالشها و راهبردها (مطالعۀ صنعت ورزش در شرایط رکود ناشی از ویروس کرونا). مطالعات مدیریت ورزشی, 13(66), 297-326. doi: 10.22089/smrj.2020.8874.3024
بیک زاده عباسی, فرزانه . (1399). نقش تعدیلگر کووید 19 بر رابطه بین موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط دارویی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 3(پیاپی ده), 155-172. doi: 10.22034/jiba.2020.11275
جلیلی, موسی , همتی نژاد طولی, مهرعلی و نادری نسب, مهدی . (1399). ارائه چارچوب مفهومی بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای ورزشی. مدیریت و توسعه ورزش, 9(1), 24-41. doi: 10.22124/jsmd.2020.4098
جلال زاده، جواد (1400). بررسی تاثیر استراتژی های کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد کسب و کارهای اینترنتی مورد مطالعه: فروشگاه های آنلاین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، مرکز پیام نور نیشابور.
راسخ، نازنین و عامری، ایوب و اعتمادی، هانی و عزیزی، جلال (1400). تحلیل عوامل بهبود مدیریت جهادی بر پایه رهنمود های رهبر انقلاب در ورزش کشور با رویکرد طرح های آمیخته، فصلنامه مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، دوره: 10، شماره1.
رحیمی, امیر , علی دوست قهفرخی, ابراهیم , رجبی, احمد و میری, محمدرضا . (1402). نقش تعدیل گر بازاریابی کارآفرینانه در ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد کسب و کارهای ورزشی. نشریه مدیریت ورزشی, 15(1), 51-36. doi: 10.22059/jsm.2020.294706.2383
رشیدی اقدم, محمود , ترابی خالدی, حمید رضا و علیزاده, محمود . (1399). طراحی و تبیین الگوی راهبردی مدیریت جهادی. مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی, 10(39), 358-331.
زینالدینی, مجید و محمدی سیاهبومی, حمید رضا . (1397). ارائه الگوی مطلوب مدیریت جهادی در انقلاب اسلامی «موردکاوی رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی». پژوهشنامه انقلاب اسلامی, 8(28), 23-49. doi: 10.22084/rjir.2018.15774.2352
سلطانی، عباس علی (1393)پژوهش های فقهی زمستان ، دوره دهم - شماره 4 رتبه علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 731 تا 758
سالارزهی، حبیبالله. شهبازی منشادی، مهرداد (1395). شناسایی و اولویتبندی عوامل راهبردی مؤثر بر کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی. توسعه کارآفرینی. (1)، 137-119
شیرویی, اعظم , اسماعیلی, رضا , کشکر, سارا و اسدی, حسین . (1397). تبیین جامعه شناختی نهادینه کردن ورزش همگانی(مورد مطالعه: شهر تهران). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان, 17(42), 145-164.
عظیمیدلارستاقی, عادله, رضوی, سید محمد حسین, & برومند, محمدرضا. (1397). شناسایی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی. مدیریت و توسعه ورزش 7(4), 70-87. doi: 10.22124/jsmd.2019.3253
علیپور، حامد. (1401). نقش مدیریت جهادی در شکوفایی کشور. کنفرانس ملی مدیریت و کارآفرینی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی (با محوریت محرومیت زدایی در منقطه جازمو. SID. https://sid.ir/paper/1065643/fa
صادقی گرمارودی، محمد (1401). همسوسازی استراتژی های سازمان جهت ارتقاء عملکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان سمنان، مرکز پیام نور گرمسار.
مرادی، محمد جواد (1396). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت جمعیت اماکن ورزشی استان قم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
وحیدی، محمد (1397). شناسایی نگرش ها و ذهنیت های موجود در حوزه مدیریت جهادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان، پردیس علوم انسانی - دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری.
Lin, W. B., Hsiao, R., & Yeh, S. W. (2020). Management efficiency of sport centers based on the provision of public sports viewpoint. International Journal of Business in Sports, Tourism & Hospitality Management, 1(1), 57.
Jaradat, M., & Stan, S. V. (2023). Strategic Management and Its Application in the Business of Sports. Identifying New Key Performance Indicators for the Sports Industry. Cluj Univ. J. Interdisc.: Soc. Sciences & Humanities, 1, 27.
Rothaermel, F. T. (2019). Strategic management. McGraw-Hill.
Soltani, M. R. (2015). Jehadic Management, Challenges and Requirements. Scientific Journal of Islamic Management, 22(2), 9-39. https://im.ihu.ac.ir/article_201798.html