What should we do to make extension training a learning organization?A mixed approach in rural cooperatives of Alborz province
Subject Areas : Agricultural Extension and Education ResearchELAHE KIANI 1 , AZADEH noorollah noorivandi 2 * , ahmadreza ommani 3
1 - department of extension
2 - Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Shushtar Branch, Islamic Azad University, Shushtar, Iran
3 - Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Shushtar Branch, Islamic Azad University, Shushtar, Iran
Keywords: learning organization, rural cooperatives, extension training,
Abstract :
The purpose of this research is to identify strategies for adapting extension trainings of rural cooperatives in Alborz province to the learning organization. This study was conducted based on mixed paradigm and using qualitative and quantitative methods. To collect data, face-to-face interview and brainstorming techniques were used in the qualitative part, and questionnaires were used in the quantitative part. The research participants in the qualitative part included 30 experts from rural cooperative companies using the snowball sampling method until the theoretical saturation of the data and in the quantitative part, 379 people were members of rural cooperatives. To identify the strategies of aligning the extension training with the learning organization strengths, weaknesses, threats and opportunities from the dimensions of shared vision, personal mastery, mental models, team learning and systems thinking in the form of three stages of open , axial and selective coding were identified. After identifying the internal and external factors, they were measured among the members of the cooperatives. Based on the results, the position of the cooperatives was placed in the third quarter, and the appropriate strategies for adapting the extension training to the learning organization, competitive strategies were determined. Using the quantitative strategic planning matrix, were prioritized, and action plane were presented to realize the desired strategies using brainstorming techniques and interviews. The planners of extension trainings of rural cooperatives can provide the necessary conditions for adapting the mentioned trainings to the functions of the learning organization, according to the strategies and action plane identified.
امدادی، ا. محبوبی، م. و عبداله زاده، غ. (1397). تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای تعاونیهای توسعه روستایی در استان گلستان، تعاون و کشاورزی، سال هفتم، شماره 27.
حضرتی، م و بابایی فینی، ا، (1391). شناسایی عوامل مؤثر بر غیرفعال شدن تعاونیهای کشاورزی با استفاده از تحلیل دلفی ( مطالعهی موردی: شهرستان خدابنده). فصلنامه برنامهریزی نطقهای، 2(6)، 92- 103.
حقی، ص و ابراهیمی،م،ص. ( 1393). عاملهای آموزشی بهبود عملکرد گلخانهداران براآن اصفهان، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 5، شماره 30، 45-59.
حیدری، ف، نادری مهدیی، ک، یعقوبی، ا و حیدری، ع . (1396). واکاوی عملکرد تعاونی های کشاورزی استان همدان براساس مدل ارزیابی تلفیقی، تعاون و کشاورزی ، سال ششم، شماره 230. 58-35.
خسروی، ا، غلامرضایی، س، رحیمیان، م و اکبری، م( 1396). بررسی تأثیر مؤلفههای بازدارنده توسعه کارآفرینی سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمانی در تعاونیهای کشاورزی ( مورد مطالعه: تعاونیهای مرغداران استان کرمانشاه). تعاون و کشاورزی، سال ششم شماره 22، 124-150.
خصالی لنگرودی، ا، خیری، ش و یعقوبی، ج. (1391). عوامل مؤثر در اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده در شرکتهای تعاونی کشاورزی استان زنجان، تعاون و کشاورزی، 23(11)، ص 1-19.
سلاجقه، س و ناظری، م. (1389). سازمانهای یادگیرنده تفکری نو در عصر مدیریت، سال چهارم، شماره چهاردهم، خرداد 1389.
سلگی، ح. (1388). سازمان یادگیرنده رویکردی نو در آموزش و پرورش، رشد تکنولوژی آموزشی، شماره6، 45 تا 59.
سلوکی، م و چیذری، م. (1390). بررسی اثربخشی فعالیت های آموزشی – ترویجی در ارتقاء سطح دانش اعضای تعاونی های تولیدی کشاورزی استان سمنان، مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال چهارم، شماره 1، بهار 1390، 45 تا61.
سنگله، پ. (1385). پنجمین فرمان، مترجم: کمالهدایت، ح و روشن، م، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
فارابی، م و احمدوند، م. (1394). عوامل مربوط به موفقیت تعاونی های تولید روستایی در جنوب استان کرمان، تعاون و کشاورزی، سال چهارم، شماره 16.
قاسمی سامنی، م، نوروزی، د،اسد، معصومه و فلاحی ، م. (1395). نظریه طراحی آموزشی، مؤلفهای در خدمت آموزش، نما نشریه مطالعات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، سال پنجم، شماره دورم، نیمسال دوم تحصیلی 1395- 1396.
کاظمی، م، رحیمیان، ح ، عباسپور، ع و ملکی، ح(1395)، طراحی الگوی آموزش در چهار چوب سازمان یادگیرنده، رساله دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
کریمیان، ر، غلامی کالوس،ع ، کرمی، ا. (1397). چالش های توسعه تعاونی ها و تشکل های روستایی شهرستان بویر احمد، تعاون و کشاورزی ، سال هفتم، شماره27، 67-87.
مصطفوی، س، محمدزاده, م، احمدی, ف و روحانی،ح. (1391). تحلیل کاربست مولفههای سازمان یادگیرنده در سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران،63-76،(1)43.
موحدی، ر، زارع، م، حیدری، ع و یعقوبیفرانی، ا. (1393). اثربخشی دورههای آموزشی شرکتهای تعاونی مرغداران استان سمنان، تعاون و کشاورزی، سال سوم، شماره 10، تابستان 1393.
میقاتی، ن. (1399). سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی، پژوهش در هنر و علوم انسانی سال پنجم دی 1399،شماره 8 ( پیاپی31)، جلد اول.
نظرزاده زارع، م، درانی، ک و غلامعلی لواسانی، م.(1390). بررسی موانع و مشکلات دورههای آموزشی ترویج کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شرکت کننده در دورههای ترویج شهرستان دزفول، پژوهش در برنامهریزی درسی،دوره دوم بهار و تابستان 1390، 146-154.
نورحسینی، ع، فلاحی، ا، اللهیاری، م، قلینژاد، س و مجلسی، س. (1396). شناسایی فعالیتهای اقتصادی و آموزشی – ترویجی اثرگذار بر توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی، فصلنامه پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی سال دهم، شماره 4، زمستان 96.
ورامینی، ن، رضوانفر، ا، موحد محمدی، ح و پیشبین، ا. (1399). تأثیر مؤلفههای یادگیری گروهی بر کاربردنوآوری در تعاونیهای کشاورزی استان تهران، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 12، شماره 53.
هاشمی، ف، ملکمحمدی، ا و موحد محمدی، ح. (1394). اثربخشی خدمات آموزشی ترویج در تعاونیهای کشاورزی استانهای تهران و البرز، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی،شماره32، بهار1394.
یوسفی، ع و ذهبیون، ش. (1389). سازمان یادگیرنده راهکاری برای ارتقای کیفی نظام سلامت، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ( ویژهنامه توسعه آموزش)، زمستان 1389.
Anania, P. and Rwekaza, G. (2018). Co-Operative Education and Training as a Means ti Improvemance in Co-Operative Societiestive Societies" Sumerians Jourmal of Social Science, 2018, vol. 1. NO.2, pp. 39-50.
Constantine, K. (2005). Examining the relationship between learning organization characteristics organizational performance. Human Resource Development, Vol, 16, no, 2. 342-358.
Dzunic, M., Jelena, D., Jordjevic, B & Jana, S. (2012). "The Importance of Concepts of Knowledge Management and Learning Organization in Managing the Knowledge-Flow in Organizations," Knowledge and Learning: Global Empowerment; Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference 2012,, International School for Social and Business Studies, Celje, Slovenia.
Garnin, D.A. (2000). Learning in action. A guide to putting the leaning organization to work” , Boston, Mass, Harvard Business Schollg Press.
Hall, J. and Scobie, G. M. (2006). The role of R&D in productivity growth: the case of agriculture in New Zealand, 1927-2001". New Zealand Treasury, Working Paper 06/01. Also, available on: http:// www. Treasury. Govt. nz/ publications/ research- policy/ wp/2006/06- 01/ twp06-01.pdf. Retrieved at: 2010.08.14.
Jamshidi. A, Teimoori, M and Jamshidi, M (2012), Analysis of factors affecting land fragmentation in Shirvan Chardavol County, and provision of appropriate reorganizing mechanisms, Iranian Journal of Agriculture economics and development Research., Vol. 42, No. 3, 367-378 ref. 32.
Karkoulian, S., Canaan Messarra, l., & McCarthy, R. (2013). The intriguing art of knowledge management and its relation to learning organization. Journal of Knowledge Management, 17(4), 511-526.
Kassam, A, H., Derpsch, T. (2014). Global achievements in soil and water conservation: The case of conservation agriculture. 2(1), 5-130
Marquart M. J. (2002). Building the learning Organization: Mastering the 5 Elements for coporate learning”. Landan LTD.
Mirdamadi, S. M., Teimouri, M., Teimouri, M. & Mostafaei, M. E. (2016). Effective mechanisms to promote women participation in training courses in Isfahan county. Journal of Research & Rural Planning, 5(2), 1-13
Soloudi, M. Malek Mohammade, Chizari, M. (2010). Investigation the effectiveness of training and extension activities in promoting knowledge of agricultural cooperatives members in Semnan Province, No. 4, pp. 69-57.
Tatlidil, F.F., Boz, I., & Tatlidil, H. (2009). Farmers Perception of Sustainable Agriculture and its Determinants: A Case Study in Kahramanmaras Province of Turkey." Journal of Enviroment, Development and Sustainablility, 11(6): 1091- 1106.
Usman. U. and Ogbu. J. (2019). Application of classical and operant conditioning theories of learning in cooperative membereducation and staff training." Global Journal of Applied, Management and Social Scienes ( GOJAMSS), Vol.16, January, p.1-6 ( ISSN: 2276 – 9013).