Human resources attitude towards knowledge management application (Case Study)
Subject Areas : Journal of Information Systems and ServicesFatemeh Helaliyan Motlagh 1 , Mohammad Hasanzadeh 2 , Fatemeh zandian 3
1 - MA of knowledge and information science, University of Tarbiat Modares
2 - Associate professor of information science and knowledge, Faculty of Management and Economics, University of Tarbiat Modares
3 - Assistant Professor of information science and knowledge, Faculty of Management and Economics, University of Tarbiat Modares
Keywords: Attitude, human resources, knowledge management, Share knowledge, South Pars Special Economic En,
Abstract :
Purpose: In this era of knowledge and creativity are likely to draw the attention of managers on issues and subsequently, Danshgra people are more important than pragmatic people. Thus, this study aims to identify the attitudes of staff of the South Pars Special Economic Energy Zone petrochemical companies to use their knowledge management.. Methodology: A descriptive - survey. The population included 11,424 employees, 13 of South Pars Petrochemical Special Economic Zone, which according to Morgan as the sample size was 370 people. The data collection instrument was a questionnaire. Its validity was confirmed by experts and professors and Cronbach's alpha was used to determine its reliability and 0/91 reliability was determined. Data analysis using descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential (Spearman, I'm Whitney, Kruskal -Valys) software was SPSS21. Findings: The findings show that a positive attitude toward the application of knowledge management. And a significant positive correlation between gender, age, education and years of service with the attitude of the staff there. Moreover, based on the findings Mnadray difference between these variables and attitude toward applied knowledge management in the organization. Conclusion: Results of this study was to understand the accretion of knowledge and knowledge management in the organization, effective and accurate decisions in the light emphasizes knowledge sharing.
امامی میبدی، علی؛ کریمیان، زهرا و رحمانیصفتی، محمدحسین (1393). اندازهگیری کارایی فنی وبهرهوریمجتمعهایپتروشیمیایران1380الی1386. فصلنامه مطالعات اقتصادانرژی، 29(6)،61-82.
بردبار، غلامرضا، و کنجکاو منفرد، امیررضا (1390). ارزشیابیوآسیب شناسیمدیریتدانشدرمؤسسات آموزشعالی. نامۀآموزش عالی،4(15)،9-32.
بیک زاده مرزبانی، ناصر، و سوری، حسن (1385). رهبریسازمانیوتوانمندسازیمنابعانسانیدرمدلراهبردیمدیریتدانش. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران.
پورامام وردی، نقی، و شیخ بگلو، رضا (1387). مدیریت دانش در صنعت پتروشیمی: موانع و راهکارها. اولین کنفرانس پتروشیمی در ایران، تهران.
پیری، زکیه، و آصف زاده، سعید (1385). چگونه می توان مدیریت دانش را به کارگرفت؟. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 38،124-132.
ترکان، هاجر، و کجباف، محمد باقر(1387). نگرش چیست؟. فصلنامه توسعه علوم رفتاری، 1(1)،49-54.
حسنزاده، محمد، و نصرتی، علیرضا (1392). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر راهبردهای مدیریت دانش. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران، 28(3)،583-610.
حیدر زاده مقدم، حجت، و رجب زاده، سولماز(1389). نقش مدیریت دانش در توسعه منابع انسانی.اندیشه گستر سایپا،96،
98 -.101.
حیدری، حدیث، و غفاری، رحمان (1392). بررسی نقش مدیریت دانش در توانمندسازی منابع انسانی. اولین همایش داخلی مدیریت و حسابداری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز.
رضایی، غلامرضا؛ رضایی، حمید رضا؛ رضایی، لیلا، و منوچهری، فاطمه(1392). بررسی نقش مدیریت دانش و سرمایه فکری در بهبود کیفیت ارائه خدمات. فصلنامه حسابداری سلامت، 2(1)،20-34.
سید نقوی، میرعلی، و یعقوبی، سیامک (1385). نقش مدیریت دانش در تبیین استراتژی های منابع انسانی سازمان.کنفرانس مدیریت استراتژیک، تهران.
شاهی، فیروز (1391). مدیریت دانش: الزامات، نقش ها وکارکردهای آن در سازمان. فصلنامه صنعت مقاوم سازی و بهسازی،1(2)،50-55.
صدیقی، حسن،و احمدپور کاخک، امیر(1384). سنجش نگرش کشاورزان زعفرانکار نسبت به تولید و توسعه کشت زعفران و بررسی مسائل و مشکلات آنان. مجله علوم کشاورزی ایران.36(3)، 689-699.
عنایتی، ترانه؛ عالی پور،علیرضا، ویوسفی، مجید(1390).بررسی مولفههای کلیدی استقرارمدیریت دانش در سازمان های دریایی. فصلنامه علوم وفناوری دریا،58،38-47.
فاتحی، زمانعلی (1390). مدیریت دانش: مفاهیم، اصول، اهداف، مدل ها. اداره تحقیقات و کنترل ریسک بانک سپه
فکری، محمدعلی، و رحمتی ،جلال (1392). نقش مدیریت دانش در ساخت پروژه های صنعت نفت.گستره انرژی، 6(72)،
40-43.
قلتاش، عباس؛ صالحی، مسلم؛ جاودانی، مریم، وسینا، حمید(1390). رابطه فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی،7(1)،69-85.
کیانی مقدم، منصور؛ جعفرپور، یوسف، و تهمک، حمید رضا (1391). عواملموثربرتسهیمدانشنیرویانسانیدرسازمانهایدریایی. اولین همآیش ملی توسعه سواحل مکُران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران،چابهار.
گریفتن،ریکی، و گرگوری ،مورهد (2011). رفتار سازمانی.ترجمه:سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده (1385). تهران: انتشارات مروارید.
گولدنر ، الوین وارد (1980 ). بحران جامعه شناسى غرب.ترجمه:فریده ممتاز (1368). تهران: شرکت سهامى انتشار.
میرترابی، مهدیه السادات؛ حسینی، محمود، و علی زاده، ندا (1390). عوامل موثر بر نگرش کشاورزان گندم کار پیرامون مدیریت ضایعات گندم. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 4(3)، 1-13.
Alhawamdeh, A. M. (2007). The role of knowledge management in building e-business strategy. Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science October 24-26 2007. San Francisco USA.
Alipour, H., Davabi, K., Mehrabi, Z., & Moshtagh, M. (2010). The Role of Knowledge Management in the Achievement of Aompetitive Advantage: A Case Study of Iran Alborze Insurance Company in Western Mazandaran. African Journal of Business Management, 4, 1346-1350.
Arnzten, B. A., & Voransachai, L. (2008). Aligning Knowledge Management Processes And Innovation Management Capability in a Global Business. Communications of the IBIMA , 6, 130-135.
Bollinger,Ann.S;Smith,Rulff.D.(2006). Managing organizational knowledge as a strategic asset, Journal of Knowledge Management, 5 (1), 134-150.
Chesebrough, D. E., & President, P. (2006). KnowledgeManagement a Tool for SMEs to Enhance Competitiveness. CACCI Journal, 1,1-12.
Choi,B.,& Lee,B.(2003).Knowledge Management as a catalyst for innovation within organizations.Organisation Study,18 (7),403-417.
Dieng, R. & Corby, O. (2008). Methods and tools for knowledge management. Communications of the Association for KM Systems.
Lee, M .& Chen,T. (2012) .Revealing research themes and trends in knowledge management:From 1995 to 2010 . Knowledge-Based Systems ,28, 47–58.
Turban , E. ,(1995).Expert Systems and Applied Artificial Intelligence.New York:Macmillan.
Walters,B.,& Zaiyong, T. (2006). IT- Tnabled Strategic Management. Idea Group Publishing.
Zhen, Lu. , Wang, Li .&Jian-Guo, Li .(2013) .A design of knowledge management tool for supporting product development . Information Processing and Management ,49(4), 884–894.