Knowledge organization from the perspective of Habermas's public sphere
Subject Areas : Journal of Information Systems and Services
1 - Ph. D. student of Knowledge and Information Science, Alzahra University, Tehran, Iran
Keywords: Knowledge organization, Habermas, public sphere,
Abstract :
Purpose: This article aims to study the role of knowledge organization in society and its relationship with social, political, economic and cultural structures. In this study, the relationships between the knowledge organization and social structures and its role in society have been studied based on Habermas's public sphere theory to determine that documents organizing is a function of social structures and can be influenced and also affect on society and its structures. Methodology: This research is carried out using library method in qualitative analysis methodology. Findings: The study showed that knowledge organization in information and knowledge science is not only a practical activity and can be considered as a field of study in society. According to the theory of the public sphere, knowledge organization can be effective in a combination of public and private spheres. Knowledge organization is organized by the society and the public sphere, on the other hand, can also be influence on public sphere.
اندرسون، جک(1391). سازماندهی دانش: نقد و تحلیلی اجتماعی - تاریخی؛ بررسی نسبت طبقه بندی علوم و سازماندهی دانش با سازماندهی اجتماعی. ترجمه رحمان شریفزاده، سوره اندیشه، 62 و63.
خانیکی،هادی؛ الوندی،پدرام(1389). رسانههای شهروندی و حوزه عمومی جایگزین. علوم اجتماعی، 51.
شرا، جس(1382). شالوده معرفت شناختی علم کتابداری. ترجمه رحمت اله فتاحی، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 21.
فتاحی، سید رحمت الله(1391). مفهوم سازماندهی دانش: زمینه های مشترک و متفاوت با سازماندهی اطلاعات. بازیابی شده در 4 شهریور 1394 از: http://www.isko-iran.org/what-is-knowledge-oraganization/concep
فدائی، غلامرضا(1390). چـگونه طبقهبندی شکل میگیرد؟ تاثیر جهانبینی بر طبقهبندی علوم و تاثیر متقابل طبقهبندی علوم بر معرفتشناسی انسان. ماهنامه سوره، 54و55.
علیخواه، فردین(1378). کنش ارتباطی؛ بنیاد شکوفایی حوزه عمومی (اندیشه های یورگن هابرماس). اطلاعات سیاسی-اقتصادی، 139و140.
کفاشان، مجتبی؛ فتاحی، رحمت اله(1390). نظامهای نوین سازماندهی دانش: وب معنایی، هستی شناسی و ابزارهای سازماندهی دانش عینی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14(2).
یزدخواستی، بهجت؛ عدلیپور، صمد؛ کیخائی، الهام(1392). حوزه عمومی و گفتگو در فضای مجازی شبکههای اجتماعی (بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر گفتگوی میان فرهنگها). مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 14(21).
Andersen, J., & Skouvig, L.(2006). Knowledge organization: A sociohistorical analysis and critique. The Library Quarterly, 76(3), 300- 322.
Buschman, J. E.(2003). Dismantling the public sphere: Situating and sustaining librarianship in the age of the new public philosophy . Westport, CT: Libraries Unlimited
Habermas, J.(1991). The structural transformation of the public sphere: An inquiry into a category of bourgeois society. (T. Burger and F. Lawrence, trans.; 1st MIT Press paperback ed.). Cambridge, MA: MIT Press.
Habermas, J. (1987). The philosophical discourse of modernity: Twelve lectures. (F. Lawrence, Trans.). Cambridge, MA: MIT Press.
Habermas, J. (1989). The Structural Transformation of the Public Sphere. Cambriidge: The MITP.
Harris, R.(2005). The semantics of science. London: Continuum International Publishing Group Ltd.
Hjørland, Birger(2013). Theories of knowledge organization: theories of knowledge. Knowledge organization, 40(3).
Hjørland, Birger(2008). What is Knowledge Organization (KO)?. Knowledge Organization, 35(2, 3).