The Study Librarians’ organizational self Image of AllamehTabataba’i University Libraries
Subject Areas : Journal of Information Systems and ServicesMahnaz Hajihasani 1 , Fahimeh Babolhavaeji 2 , Nadjla Hariri 3
1 - M.A. of knowledge and information science Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Associate professor of knowledge and information science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Professor of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Allameh Tabataba&, rsquo, i unive, University libraries, Librarians, LeBlandc model, Organizational self image,
Abstract :
Purpose: The present study was conducted to investigate the understanding of organizational self image of the librarians of Allameh Tabataba’i University library services. Methodology : This study is an alytical survey. Participants of this study were 49 librarians of Allameh Tabataba’i University (ATU). Data was collected through the researcher-made questionnaire based on Lee Blang & Negvin organizational self image model. The validity of the questionnaire was content validity and its reliability was estimated through using Cronbach’s alpha. The obtained reliability was %78. Results: Data was analyzed using descriptive statistics and one sample T test. SPSS software was used to analyze data. The average self image of librarians was 3.38. The average of librarians self image in respect to identity, fame, service quality, physical environment, and staff behavior are 3.38, 3.52, 3.29, 3.26, 3.86 respectively. Findings showed that the librarian’s understandinf of organizational self image of the university is in a favorable situation.
باقری، مصباحالمهدی و عرفانیفر، اکبر (1389). طراحی مدل مؤلفههای مؤثر بر تصویر سازمانی دانشگاه امام صادق( ع). اندیشه مدیریت راهبردی، 8، 78-43.
تفت، اسرا (1388). بررسی تاثیر شهرت شرکت و تصویر ذهنی برند بر وفاداری در بازار صنعتی کاغذ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
حسینی، میرزا حسن و فرهادینهاد، رومینا (1391). شناسایی مقیاسهای سنجش تصویر ذهنی از برند در دانشگاه، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8 (3)، 132-109.
حیدرزاده، کامبیز و ترابی، فاطمه (1392). بررسی تاثیر تصویر ذهنی از نام و نشان تجاری و فعالیتهای روابط عمومی ادراک شده بر وفاداری مشتریان. مدیریت بازاریابی،8 (21). ص. 42-27.
دعایی، حبیب الله؛ صالحنیا، منیره و احمدزادهجزی، سمیه (1391). اثر ادراک مشتریان از سرمایهی انسانی بر شکلگیری تصویر ذهنی آنان از بیمارستان، مدیریت اطلاعات سازمان، 9 (7)، ص. 988-977.
ذاکری مظفری، فاطمه (1395). شناسایی مؤلفههای مؤثر بر تصویر سازمانی دانشگاه الزهرا(س). دانشگاه الزهرا، تهران.
کوکبی آراسته مطلق، پریسا (1394). بررسی تصویر ذهنی سازمانی کاربران و کتابداران از کتابخانههای عمومی شهر تهران وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی( ره)، تهران.
قلیپور، آرین؛ پورعزت، علی اصغر و نقوی حسینی، علیرضا (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر تصویر سازمانی پلیس. فصلنامه دانش انتظامی، 1 (4)، ص. 145-143.
نوایی حصار، علی (1393). بررسی تصویر سازمانی کتابخانه مرکزی و کتابخانههای وابسته درون شهری آستان قدس رضوی از دیدگاه کتابداران و مراجعان دانشگاه امام رضا علیهالسلام. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام رضا( ع)، مشهد.
Alvesson, M. (1990). Organization: from substance to image?. Organization studies, 11(3), 373- 394.
Christensen, L.T. and Askegaard, S. (2001). Corporate identity and corporate image revisited: a semiotic perspective. European Journal of Marketing, 35(3/4), 292 315.
Cian, L., & Vervai, Sara. (2014). Under the reputation umbrella: an integrative and multidisciplinary review for corporate image, organizational identity, and organizational culture. Corporate Communications: an International Journal, 19 (2), 182-199.
Frandsen, S. )2017(. Organizational image. The International Encyclopedia of Organizational Communication. 1–10.
Lang, D. (2008). A multidimensional conceptualization of organizational corruption. Academy of Management Review, 33(3), 710-729
LeBlanc, G, and Nguyen , N. (1996). Cues used by customers evaluating corporate image in service firms, an empirical study in financial institution. International Journal of Service Industry Management, 7(2), 44-56.
LeBlanc, Gaston & Nguyen, Nha (1996). Cues used by customers evaluating corporate image in service firms. International Journal of Service Industry Management, Vol. 7.
Men, L.R. & Stacks D.W. (2012). The Impact of leadership style and employee empowerment on perceived organizational reputation. Journal of Communication Management, 17 (2), 171-192.
Tran. M.A. (2015). Exploring the corporate image formatin process. Qualitative Market Research: an International Journal, 18 (1), 86-114.
_||_