Assessment of lis journal's website based on website quality evaluation tools(WQET) and presentation of offered pattern
Subject Areas : Journal of Information Systems and ServicesAzar Nouri Afkand 1 , Darioush Matlabi 2 , Mehdi Alipour Hafezi 3
1 - -
2 - Assistan Professor of Knowledge and Information Science
Islamic Azad University, Yadegare-e-emam Khomeini (rahh) branch
3 - Assistant Professor of Iranian Research Institute for Information Science & Technology
Keywords: Qualitative evaluation, Website Evaluation, W.Q.A.T, Library journals, Library and information scienc,
Abstract :
Purpose: The survey has been conducted to evaluate and to recognize the websites conditions of the internal library and information journals based on the qualitative evaluation (W.Q.A.T.) tool. Methodology: The research is evaluative survey and the evaluation tool is W.Q.A.T. The tool examines the validity of the websites based on the nine general criteria including: content, performance, validity, up-to-date, connection, graphics, scope, and the labels use. The population contained 13 library and information websites which had independent websites. To analyze the data obtained, the percentage, rating mean, and the standard deviation were used. Findings: More than 60% of the websites under study were evaluated from the content quality aspect and more than 80% from the performance score were evaluated as moderate and strong. From the validity score viewpoints, all the websites acted as moderate and more. Only 8% acted strong from the up-to-date aspect and the connection performance had moderate performance. Also, 47% of the websites obtained weak and very weak scores. More than 90% of the websites graphics performance was evaluated as upper moderate and more than 93% of them rated as strong, 46% of super labels were excellent and about 54% were weak. Results: Of the all 31 components and 8 criteria for the evaluation of the library and information journals, only 2 performance and the content criteria had strong score. The graphics, structure, super labels had moderate, the connection and up-to-date criteria had weak performance.
احمدی، نفیسه؛ حری، عباس(1388). ارزیابی صفحات وب کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی جهت بهبود کیفیت آنها. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سی و نهم،1 ، 17-34.
اصغریپوده،احمدرضا(1380). عناصروویژگیهایمطرحدرطراحیوب سایت کتابخانههایدانشگاهیپایاننامهکارشناسیارشد،دانشگاهفردوسی،مشهد، 21-51.
ایلخانی،شکوفه(1379). کاراییاطلاعاتمنتشرشدهدرصفحاتخانگیدرمراکزتحقیقاتیو پژوهشیشهرتهرانپایاننامهکارشناسیارشد،دانشگاهآزاداسلامی،واحدشمال،تهران.
حری،عباس(1382). اطلاعرسانی:نگرشهاوپژوهشها. تهران: نشرکتابدار.
حسن زاده، محمد(1384). تعامل حرفه کتابداری و اطلاعرسانی با فرآیند جهانیشدن. در سینمار جهانیشدن، ارتباطات و حرفه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران. مجموعه مقالات و سخنرانیهای ارائهشده. ج 2. مجموعه مقالات و سخنرانیهای ارائهشده. ج 2. تهران: انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، 76-95.
حسنشاهی،محبوبه(1385). بررسینگرشومیزاناستفادهاعضایهیتعلمیدانشگاهشیرازاز پایگاههایاطلاعاتیابسکو،الزویر،ساینسدایرکتوپروکوئست. پایاننامهکارشناسیارشد کتابداریواطلاعرسانی،دانشگاهشیراز،شیراز.
حیاتی، زهیر؛ حمیدی، علی(1385) «معیارهای انتخاب و ارزشیابی نشریات الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی و موسسات پژوهشی ایران». فصلنامه کتاب، دوره 4، شماره 17، صص 42-60.
دراگولانسکو، نیکولا جورج(۱۳۸۳). ارزیابی کیفی وبگاهها: معیارها و ابزارها. ترجمه افشین حمدی پور و ابراهیم صادقی. فصلنامه کتاب. دوره ۵۸، شماره 21، 78-93.
رضایی شریف آبادی، سعید(1373). شبکه کامپیوتری اینترنت در خدمت اطلاعرسانی. پیام کتابخانه. دوره 4 شماره2، صص 86-104.
زال زاده، ابراهیم(1383). کتابها و نشریات الکترونیکی؛ شیوه نوین اطلاعرسانی. کاوشنامه، دورهی 5، شماره، 7و8، صص 49-59.
ستوده، هاجر؛ رزمجو، فاطمه؛ زارع، لیلا(1388). ارزیابی چگونگی معرفی نشریات علمی-پژوهشی ایران در اینترنت بر اساس استانداردهای بینالمللی: با تاکید بر ویژگیهای موثر بر نمایانی نشریات علمی. نشریه کتابداری و اطلاعرسانی، دوره چهارم، شماره 12، صص 38-52.
شریف، عاطفه(1384). بیانضرورتومعیارهایارزیابیدرصفحاتوب. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. شماره چهارم دوره چهارم،صص 21-28.
عصاره، فریده(1381). «معیارهای ارزیابی منابع اینترنتی». فصلنامه کتاب، دوره سیزدهم، 1: 61-67.
عصاره، فریده و زینبپاپی(1387). ارزیابی کیفیت تارنما (وبسایت)های کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها. مجله علوم و فناوری اطلاعات. دوره 23، ش 4، صص 35- 68.
کوک، آلیسون (۱۳۸۲). راهنمای یافتن اطلاعات با کیفیت در اینترنت: راهبردهای گزینش و ارزیابی . ترجمه مهدی خادمیان . مشهد : کتابخانه رایانهای.
مردامند، علی(1384). ارائه الگوی مناسب برای ارتقاء کیفی تارنمای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق تحلیل محتوایی و ساختاریی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ورع، نرجس و زهیر حیاتی(1386). بررسی وضعیت صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامه کتاب72: 78-61.
Christ P. Low Cost Ways to Segment Marketing. (2005). Available at URL:www.Knowthis.com/articles/marketing
Dragulanescu, N. G. (2002). Website quality evaluations: criteria and tools, The International Information & Library Review, 34(3), 247-254.
Ferney SL, Marshall AL. (2006). Website Physical Activity Interventions: Preferences of Potential Users. Health Educ Res,21(4), 560-6.
Harris & Paul. E-Business Fundamentals. (Cited 27 February 2013)Available at: ww.paulharris.com.
Henke, Harold (2001), Electronic Books and E-Publishing. Springer.
Ke, H.; Kwakkelaar, R.; Tai, Y.; Chen, L. (2002). Exploring behaviour of E-journal users in science and technology: transaction log analysis of Elsever’s Science direct in Taiwan. Library and Information Science Research, 24 (3), 265-91.
McInerney, Claire, and Nora J. Bird. (2005). Assessing Website Quality In Context. Information Research 10 (2), 14-15.
U.S. Department of Labor (1995). Employment Outlook: 1994-2005 job quality and other aspects of projected employment Growth .Washington D.C: Bureau of Labor Statistics.