Subject Areas :
Keywords:
Abstract :
امینی، محمد. (1391). تبیین برنامه درسی چندفرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامه ریزی درسی ایران، فصلنامه مطالعات برنامه¬درسی، 7(26)، ۱۱-۳۲.
باصری، بابک، فقیه حبیبی، علی، بهنیا، مسیح، منتظری، احمد. (1398). بررسی نسبت تنوع فرهنگی در ایران و حقوق بشر. فصلنامه پژوهش های سیاسی جهان اسلام، 9(4)، 225-189.
بنکس، جیمز؛ بنکس، چری مک گی(1399)، آموزش چندفرهنگی مسائل و دیدگاه ها، کتایون حمیدی زاده، تهران: جامعه شناسان، چاپ اول.
باقرزاده وشکی، زمان، شریفی، اصغر چناری، علیرضا. (۱۴۰۰). شناسایی ابعاد و مولفه های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی: نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک، دوماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۱۲(۳)، ۳۳-۴۸.
حمیدی زاده، کتایون، فتحی واجارگاه، کوروش، مهران، گلنار، عارفی، محبوبه. (1396). آموزش چندفرهنگی: تحلیل نظامند ادراک معلمان، فصلنامه تدریس پژوهی، 5 (2)، 1- 16.
حمیدی زاده، کتایون، فتحی واجارگاه، کوروش، مهران، گلنار، عارفی، محبوبه. (1397). تحلیل نظام مند آموزش چندفرهنگی در ایران. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 12(42)، 38-25.
خاکباز، عظیمه سادات. (1399). جایگاه آموزش چندفرهنگی در برنامۀ درسی ریاضی دورۀ اول ابتدایی، دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 15(1)، 58-33.
رحمانی، عذرا، فقیهی، علیرضا، حسینی مهر، علی، سرمدی، محمدرضا. (1395). اعتبارسنجی مولفه¬های آموزش چندفرهنگی برای طرح در برنامه درسی دوره ابتدایی. دوماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4)، 250-233.
رمضان زاده، عبدالله، بهمنی قاجار، محمدعلی. (1387). هویت ایرانی و چندگانگی قومی، فصلنامه مطالعات ملی، ۹(1)، ۶۹.
صادقی، علیرضا. (1391). ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه¬ی درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالشها و ارائه راهبردها. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 5(شماره 18-17)،93-121.
صادقی، علیرضا، عزیزی، یعقوب. (1401). شناسایی و تدوین اصول تعلیم وتربیت چندفرهنگی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه نوآوری های آموزشی، 21(87)، 26-7.
صباغ پور، علی اصغر. (1381). جهانی شدن ، حاکمیت ملی و تنوع قومی در ایران ، فصلنامه مطالعات ملی، 11(2): 161-143.
عابدی جعفری، عابد؛ امیری، مجتبی (1398). فراترکیب، روشی برای سنتز مطالعات کیفی، پژوهش روش شناسی علوم انسانی، 25 (99)، 73-87.
عاشوری، فریبا، صادقی، علیرضا. (1399). بررسی میزان تاثیر آموزش مولفه های چندفرهنگی در ارتقای سواد چندفرهنگی دانش-آموزان ششم ابتدایی شهر تهران، فصلنامه روان شناسی تربیتی، 58(16)، 285-259.
عبدلی سلطان احمدی، جواد، علیرضا، صادقی. (1394). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه¬درسی چندفرهنگی برای دوره تعلیم و تربیت عمومی در ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، ۱۰(۳۹)، ۷۱-۱۰۸.
عقیلی، سیده هما، علی عسگری، مجید، حسینی¬خواه، علی، حکیم زاده، رضوان، صادقی، علیرضا. (1399). ضرورتهای برنامه درسی چندفرهنگی در دوره ابتدایی: تبیین ویژگیها بر اساس روی¬آورد تلفیق. فصلنامه سلامت روان کودک، 7(4)، 60-39.
غریبی، جلال، گلستانی، سیدهاشم، جعفری، سیدابراهیم. (1394). مبانی معرفت¬شناسی تعلیم و تربیت چندفرهنگی، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 12(47)، ۱-۱۵.
فتحی واجارگاه، کورش. (1400). جنبش نوبسترسازی در مطالعات برنامه درسی، تهران: علم استادان.
فرامرزپور، نوشین، رفیع پور، ابوالفضل. (1393). باورهای جنسیتی مرتبط با ریاضی در ذهن دانش¬آموزان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 9(34)، 132-117.
کیهان، جواد. (1397). تحلیل جایگاه آموزش و پرورش چند فرهنگی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی و فارسی دوره ابتدایی به روش آنتروپی شانون، فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، ۴(۱۲)، ۷۹-۹۵.
گرشاسبی، ایوب، فتحی واجارگاه، کوروش، عارفی، محبوبه. (1399). جایگاه قومیت در برنامه های درسی رسمی رشته علوم انسانی(مورد مطالعه: دروس جامعه شناسی و تاریخ نظام جدید دوره دوم متوسطه).دوفصلنامه علوم تربیتی، ۸(۱۶)، ۲۴۳-۲۶۶.
مرزوقی، رحمت¬اله، منصوری، سیروس. (1394). تحلیل محتوای کیفی کتابهای درسی دورۀ ابتدایی از منظر جهتگیری جنسیتی. سالنامه زن در توسعه و سیاست. 13(4)، 485-469.
مصطفی زاده، اسماعیل، کشتی آرا، نرگس، قلی زاده، آذر. (1398). ضرورت های آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مولفه های تعلیم وتربیت چندفرهنگی، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، ۱۶(60)، ۲۰-۳۵.
هواس بیگی، فاطمه، صادقی، علیرضا، ملکی، حسن، قادری، مصطفی. (1397). آموزش چندفرهنگی در کتاب¬های درسی فارسی(خوانداری) دوره آموزش ابتدایی ایران، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۶(۱۱)، ۱۴۱-۱۷۴.
وفائی، رضا، سبحانی نژاد، مهدی. (۱۳۹۴). مولفه های آموزش چندفرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۳(۵)، ۱۱۱-۱۲۸.
Arifin, I., & Hermino, A. (2017). The importance of multicultural education in schools in the era of ASEAN economic community. Asian Social Science, 13(4), 78-92.
Banks, J.A. (Ed.) (2009a). The Routledge international companion to multicultural education. New York & London: Routledge.
Banks, J. A. (2010). Approaches to multicultural curriculum reform. In J. A. Banks & C. A. Banks (Eds.), Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed., pp. 247- 269). Hoboken, NJ: John Wiley.
Banks, J.A. (2011). Teaching strategies for ethnic studies. (9th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Brickhouse, N. W., Lowery, P., & Schultz, K. (2000). What kind of a girl does science? The construction of school science identities. Journal of Research in Science Teaching, 37(5), 441-458.
Castles, S. (2004). Migration, citizenship, and education. In J. A. Banks (Ed.), Diversity and citizenship education (pp. 17-48). San Francisco: Jossev-Bass.
Choi, S., & Lee, S. W. (2020). Enhancing Teacher Self-Efficacy in Multicultural Classrooms and School Climate: The Role of Professional Development in Multicultural Education in the United States and South Korea. AERA Open, 6(4).
Clewell, B. C. (2002). Breaking the barriers: The critical middle school years. In The Jossey-Bass reader on gender in education (pp.3010-313). San Francisci, CA: Jossey-Bass.
Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of teacher education, 53(2), 106-116.
Dwiningrum, S. I. A., Hope, J., Kartowagiran, B., Sudartinah, T., Siteine, A., & Yao, Z. (2021). Cross-Cultural Competence in Multicultural Education in Indonesian and New Zealand High Schools. International Journal of Instruction, 14(3), 597-612.
Djonko-Moore, C. M., Leonard, J., Holifield, Q., Bailey, E. B., & Almughyirah, S. M. (2018). Using culturally relevant experiential education to enhance urban children’s knowledge and engagement in science. Journal of Experiential Education, 41(2), 137-153.
Erba, J., Chen, Y., & Kang, H. (2019). Using media literacy to counter stereotypical images of Blacks and Latinos at a predominantly white university. Howard Journal of Communications, 30(1), 1-22.
Erwin, E. J., Brotherson, M. J. & Summers, J. A., (2011). Understanding Qualitative Metasynthesis: Issues and Opportunities in Early Childhood Intervention Research. Journal of Early Intervention, 33(3), pp. 186- 200.
Francis, B. (2000). Boys, girls and achievement: Addressing the classroom issues. London: Routledge Falmer.
Kim, S. L., & Kim, D. (2021). English learners’ science-literacy practice through xplicit writing instruction in invention-based learning. International Journal of Educational Research Open, 2.
Koriakina, A. (2015). Multicultural Approach to Education. In SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference. (1), 215-221.
Ladson-Billings, G. (2014). Culturally relevant pedagogy 2.0: aka the remix. Harvard Educational Review, 84(1), 74-84
Lemish, D. (2015). Children and media: A global perspective. John Wiley & Sons.
Perkins, D. N., & Salomon, G. (2012). Knowledge to go: A motivational and dispositional view of transfer. Educational Psychologist, 47(3), 248-258.
Sandelowski, M., (2008) Reading, writing and systematic review. Journal of Advanced Nursing, 64(1), pp. 104-10.
San Francisci, CA: Jossey-BassSuryaman, S., & Juharyanto, J. (2020). The role of teachers in implementing multicultural education values in the Curriculum 2013 implementation in Indonesia. Journal of Education and Practice, 11(3), 152-156.
Stephan, W. G. (1999). Reducing prejudice and stereotyping in school. New York: Teachers College Pres
Schmitz, B., Butker, J., Rosenfelt, D., & Guy-Sheftal, B. (2004). Women’s studies and curriculum transformation. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds). Handbook of research on multicultural education (2nd ed., pp. 882-905).