Identifying the Effective Factors on the Development of Transformation Strategies in Cultural Policy-Making in the University and Its Implementation Strategies (Case study: Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran)
Subject Areas : INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLYMohammadreza Ansari 1 , Fatemeh AzizabadiFarahani 2 , seyed Reza Salehi Amiri 3 , Mohsen Ghadami 4
1 - PhD student in Cultural Affairs Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch
2 - Associate Professor, Islamic Azad University, Science and Research Branch
3 - Associate Professor, Islamic Azad University, Science and Research Branch
4 - Associate Professor, Islamic Azad University, Science and Research Branch
Keywords: strategy, University, cultural policy, cultural transformation, Foundation Data Theory,
Abstract :
The university, as the most important center for training and education of human resources and basic and applied research, is a symbol of the progress and excellence of a nation in the current rapid world. Therefore, the main purpose of this article is to review the views and research conducted in the field in order to identify the factors affecting the calculation of cultural transformation strategies in the policy-making of Islamic Azad University, Science and Research Branch and its implementation strategies. For this purpose, the qualitative research method "Strauss and Corbin Foundation Data Theory" and the resulting model were used for the implementation process of strategies. The purpose of the research and the opinion of experts, including 100 professors and staff with executive positions in the Islamic Azad University, were reviewed and approved. The proposed strategies include focusing on personality development, maintaining independence, cultural identity and spiritual excellence of the people of Iran's higher education system, attention to creativity, cultural innovation, acceptance of cultural diversity and culturalization strategy, establishing a professional system, creating an integrated policy system, the establishment and development of cultural cohesion and balance that lead to the positive consequences of cultural change in the Islamic Azad University.
ابراهیمی، فرجادی (1388).آموزش عالی مشوق رشد در اقتصادهای باز. پژوهش وبرنامه ریزی در آموزش عالی. دوره:15 .شماره4 ، 61-49.
استیون پی، رابینز (1385). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارساییان، سید محمد اعرابی ،تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
اسدی فرد، رویا؛ فانی، علی اصغر؛ آذر، عادل و الوانی، سیدمهدی (1395). مدل تجزیه و تحلیل خطمشی عمومی در ایران. مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه .تهران، (2)8، 276 -255.
انصاری و همکاران (1399). ارائه الگوی خط مشی گذاری فرهنگی با رویکرد تحول فرهنگی در آموزش عالی. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. مرکزبررسی های استراتژیک ریاست جمهوری. 11(39)، 45-66.
پرچمی (1390). مطالعۀ تطبیقی رابطۀ نظم در جامعه و پیشرفت علمی. مجلۀ تحلیل اجتماعی. شمارة 4 .61.
حسینلی، رسول و کوثری، مسعود (1381). مبانی و اصول سیاست های فرهنگی درجمهوری اسلامی ایران. تهران.
دفت، ریچارد ال (1377). مبانی تئوری و طراحی سازمانی. ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
رضایی، علی اکبرو شادالویی، نوریه (1392). ررسی تحول فرهنگی در سازمان ها و نهادهای فرهنگی کشور، مجله مدیریت فرهنگی. (21)7، 1-23
سلیمی، حسین (1382). سیاست پذیری فرهنگ، به اهتمام مجید وحید. تهران:انتشارات باز.
شبگو منصف، سیدمحمود (1386). مهندسی مجدد اندیشه (در آموزش عالی)، مدیریت، شماره 119 و 120، 47-41.
شریف، بهرام و شبگو منصف، سید محمود (1390). مهندسی مجدد نگرش در نظام آموزش عالی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 1(2)، 28-1.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1371). اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تهران: دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی.
قربانی زاده، وجه اله؛ شریف زاده، فتاح؛ حسین پور، داوود و مروج، محمود (1396). رائه الگوی خط مشی گذاری سازمان های فرهنگی (مورد مطالعه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، سیاستگذاری عمومی. 3(3)، 61-78 .
قلی پور، حسین و چیتسازیان، علیرضا (1396). ابعاد و مولفه های تحول در علوم انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری، راهبرد فرهنگ. شماره 37 :98-124.
قلیپور، رحمت االله؛ فانی، علیاصغر؛ دلبری راغب، فاطمه؛ امیری، مجتبی و مهرمحمدی، محمود (1397). طراحی الگوی خط مشی گذاری دولتی در آموزش و
پرورش ایران با رویکرد قابلیت، سیاست گذاری عمومی. ( 3)4 :159-176 .
کمیلی فرد، سید مجتبی؛ طهماسبی بلوک آباد، رضا و حمزه پور، مهدی (1396). بررسی و تحلیل گام های نظام خط مشی گذاری فرهنگی در انقلاب اسلامی ایران، فصلنامه اسلامی انقلاب پژوهشنامه ، 7(23 ). 38-22 .
گرجی پور، حسین؛ خاشعی، وحید؛ اسلام بولچی، علیرضا؛ صارم، اصغر و صارم، علی (1398). « الگوی ارزشیابی فرایند خط مشی گذاری دولتی فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه مدیریت دولتی.11(1)، 47-72 .
مظلومی، نادر؛ متولی، علی (1391). الگویی برای اجرایی کردن راهبرد، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت. 21 (67)، 45-19 .
مک گوئیگان،جیم (1388). بازاندیشی در سیاست فرهنگی، ترجمۀ نعمت االله فاضلی و مرتضی قلیچ، تهران:دانشگاه امام صادق علیه السلام.
ملکی نیا، عماد؛ ملکی نیا، زهرا و فیض، صدیقه (1397). راهبردهای مورد نیاز نظام آموزش عالی ایران در عصر جهانی شدن، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان. (24)6، 545-518 .
مولر، پیر (1388). سیاست گذاری عمومی، ترجمه حمیدرضا ملک محمدی. تهران: نشردادگستر.
مینتزبرگ (1976 ). جنگل استراتژی، ترجمه محمود احمد پور داریانی. تهران: انتشارات جاجرمی.
Hay-nes, J (2015). Religion, soft power and foreign policy making in the USA, India and Iran. Governance and International Relations Journal, 11(4), 1-21.
Mintzberg , Henry (1994). The rise and fall of strategic planning, prenitice hall, London 44
Nobel, Charls (1996). Implementing Marketing Strategies, PhD Thesis, Arizona State university 45
Scollon, R (2001). Inter-Cultural Communication. Oxford: Blackwell publishers
_||_