Pathology of Media Literacy Consumption among Different Strata of Society: The Case Study of Hormozgan Province
Subject Areas : INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLYmokhtar zakeri 1 , mahmoud sabahi zade 2
1 - Assistant Professor, Farhangian University
2 - Assistant Professor, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: media literacy, minab city, Media Pathology, Community of Hormozgan Province,
Abstract :
The purpose of this study is the pathology of media literacy consumption among different strata of society in Hormozgan. Qualitative research method and research community includes different strata of Minab city. The results show that media literacy injuries include five categories of mental-ideological injuries, financial injuries, psychological injuries, social injuries and moral injuries. Among these, the categories of mental-ideological injuries, social injuries and moral injuries have the highest frequency and prominence, and financial injuries and psychological injuries are in the next degrees. Six categories of weakness in communication infrastructure, foreign media propaganda, weakness in human relations in society, lack of knowledge, weakness in the field of planning and monitoring of communication organs and media addiction are the causes of media literacy harms. Among these, the components of foreign dissident media advertising and lack of knowledge have the highest frequency and other components are in the next ranks. The four categories of promoting media knowledge, promoting face-to-face human relations at the community level, managing cyberspace and strengthening the motivation to support and use internal cyberspace are ways to prevent the harms of media literacy. The components of promoting media knowledge and cyberspace management are the most prominent among them, and the categories of promoting face-to-face human relations at the community level and strengthening the motivation to support and use cyberspace are of paramount importance.
آذریان، علی، ساروخانی، باقر و نوابخش، مهرداد (1396) رسانه و تعلق پذیری ملی: مطالعه ای در باب تأثیر رسانه های جمعی بر تعلق پذیری ملی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی،دوره 12 ،شماره 31 ،صص 93-115 .
پاکباز خسروشاهی، علی (1397 ) طراحی الگوی مدیریت بحران در رسانه، مجله رسانه، شماره 112 ،صص125-146
حاتمی، محمدرضا (1394 ) شکل گیری داعش در کانون پویش جهانی شدن، مطالعات روابط بین الملل ( پژوهشنامه روابط بین الملل)،دوره 8 ،شماره 30،صص 147 -169 .
حیدری،عباسعلی، فاضلی، فاضل (1396) آسیب شناسی فضای مجازی از منظر فقهی و اخلاقی، ششمین کنگره سراسری فناوری های نوین ایران با هدف دستیابی به توسعه پایدار.
شاه علی، احمدرضا، احسان موحدیان (1391) تروریسم دولتی در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن، مجله رسانه، شماره 2 ،پیاپی 87 ،صص101-123
فرهنگی، علی اکبر، عباسی، حجت الله (1397) طراحی مدل مقابله با چالش های تروریسم رسانه ای، مجله دین و ارتباطات شماره1 ،صص25-46.
لیاقت دار، محمد جواد، نظری، حسین، موسوی، ستاره (1394 ) .بررسی فرصت ها و تهدیدهای ناشی از کاربست فناوری اطلاعات در سبک زندگی دینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان)، مجله مطالعات رسانه و امت، شماره 2 ، 117 تا 140 .
نجات پور، مجید، جمیل میلانی، سید علی نجات (1393) پدیده داعش و شگردهای رسانه ای، نشریه مطالعات رسانه و امت، پیاپی1 ،ص 89 .
مقدس زاده، حسن، صفاهیه، هاجر (1396) سواد رسانه ای و آگاهی از آسیب های شبکه های اجتماعی، مجله مطالعات رسانه ای، شماره39 ،صص25-35 .
نکته دان، حوریه، حافظه سیفی آتش گاه (1386) اینترنت و تأثیر آن بر فعالیت های القاعده، مجله علوم سیاسی، شماره7 ،صص 56 -78 .
شجاعی و همکاران (1398) تأثیر سواد رسانه ای بر سرمایه فرهنگی، مجله مطالعات رسانه ای، شماره 45 ،صص 56 -77
کاستلز، مانوئل (1396) قدرت ارتباطات، ترجمه ی حسین بصیریان، تهران، انتشارات علمی فرهنگی.
Asparouhova, K (2019), Tweens logged in: How social norms and media literacy relate to children's usage of social media, Master Thesis, Department of Media and Communication, School of Economics and
Political Science, London.
Buckingham, D (2003) ,Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press. Kress,
Rogow, Faith (2009), "Teaching Media Literacy in Less Than an Hour "Journal of Media Literacy Education, 72-74
El-Sated, H., Firoz, M. &Dzamtoska, S (2015), Social changes & social media usage amongst Emirati female. Online Journal of Communication and Media Technologies, Special Issue, December, 102-116.
Livingstone, S (2014), Developing social media literacy: How children learn to interpret risky opportunities on social network sites. Communications, 39 (3), 283-303.
Maykut. P. and Morehouse, R (1994), Beginning Qualitative Research. London: The Falmer press
Papaioannou, T (2011), Assessing digital media literacy among youth through their use of social networking sites. Revista de InformaticaSociala, 8 (15), 36-48.
Asparouhova, K (2019), Tweens logged in: How social norms and media literacy relate to children's usage of social media, Master Thesis, Department of Media and Communication, School of Economics and Political Science, London.
El-Sated, H., Firoz, M. &Dzamtoska, S (2018), Social changes & social media usage amongst Emirati female. Online Journal of Communication and Media Technologies, Special Issue, December, 102-116.8
Livingstone, S (2014), Developing social media literacy: How children learn to interpret risky opportunities on social network sites. Communications, 39 (3), 283-303.
Papaioannou, T (2011), Assessing digital media literacy among youth through their use of social networking sites. Revista de InformaticaSociala, 8 (15), 36-48.
Phang, A (2005), Add a dose of media literacy in the media diplomas curriculum and syllabus. Retrieved July 13, 2016, website: www.esd.sp.edu.sg/eetc/eetc07/docs/JTP/ Medialiteracy_annaphang.pdf.
_||_