Comparison of the effectiveness of reverse classroom and classroom based on social networks on creativity and self-directed learning of students in Abdanan boys' vocational schools
Subject Areas : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicalHoshang khoshnood 1 , Saeed Bakhtiarpoor 2 , sasan bavi 3 , reza pasha 4
1 - Ph.D student in Educational Psychology, Department of Psychology, Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran, Author
3 - Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
Keywords: Reverse Classroom, classroom based on social networks self-directed learning, Creativity and vocational schools,
Abstract :
Aim: The aim of this study was to compare the effectiveness of a reverse classroom and a classroom based on social networks on students' creativity and self-directed learning. Method: The method of the present study is a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The study population was all high school students in Abdanan city. In this project, 60 students were selected by purposive sampling method and randomly divided into 3 groups: reverse classroom, classroom based on social networks and traditional classroom (control group). Torrance Creativity Questionnaire and Questionnaires were administered as pre-test and post-test for the groups. Findings: The results of multivariate analysis of covariance indicate a significant and positive effect of reverse classroom and classroom based on social networks, classroom education on creativity and self-directed learning variables. The results also showed that the reverse classroom compared to the classroom based on social networks, has a more positive effect on creativity and self-directed learning.
ابوالقاسمی، مهدی و محمدی، حسینعلی. (1399). بررسی تأثیر روش یادگیری معکوس بر روی نگرش و عملکرد در درس ریاضی دوره ابتدایی، نشریه علمی فناوری آموزش، 15(1)، 1-8.
امانی ساری بگلو، جواد، واحدی، شهرام، فتحی آذر، اسکندر و عبیدی، لیلا. (1398). تأثیر کلاس جورچین معکوس بر عملکرد تحصیلی و اضطراب آمار دانشجویان، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(52): 133-135.
ایمان زاده، علی، نیابی، سودابه و واحدی، شهرام. (1400). اثربخشی تدریس معکوس بر اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه پنجم شهرستان مرند. نشریه علمی فناوری آموزش، 15(3)، 419-428 .
باقری، محسن، جوشقان نژاد، فاطمه. (1395). تأثیر آموزش به روش معکوس بر آمادگی یادگیری خودراهبر و یادگیری دانشجویان در درس مقدمات کامپیوتر، فصلنامه علمی پژوهشی فناوری برنامه درسی، 1(1)، 46-57.
پیری، موسی، صاحب یار، حافظ و سعدالهی، آرش. (1397).تأثیر کلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی، نشریه علمی فناوری آموزش، 12(2)، 141-148.
چراغ ملایی، لیلا، کدیور، پروین، صرامی، غلامرضا و انصاری، علیرضا. (1395). تحلیل محتوای آموزشی شبکه اجتماعی مورد استفاده در کلاس درس با هدف بررسی تولید دانش یادگیرندگان، اندیشههای نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، 12(2): 190-208.
حامدی نسب، صادق، آیتی، محسن، رستمی نژاد، محمدعلی و سراجی، فرهاد. (1400). طراحی الگوی برنامه درسی برای استفاده از یادگیری غیررسمی مبتنی بر شبکههای اجتماعی مجاز در جهت توسعه حرفهای دانشجو معلمان، نشریه علمی فناوری آموزش، 15(4)، 723-742.
حسنی، فهیمه، صلیبی، ژاسنت، بهشته، نیوشا.(1393). اثربخشی آموزش تلفیقی تفکر انتقادی و تفکر خلاق بر یادگیری خودراهبر دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر قم، فصلنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،4(3)، 55-77.
حسینی، محمد مصطفی. (1389). مدیریت در شبکههای اجتماعی . رهاورد نور،تابستان 1389، شماره 31، 40-49.
خیرآبادی، رضا. (1396). تأثیر راهبرد کلاس معکوس بر یادگیری بخش گرامر درس زبان انگلیسی پایة دهم تحصیلی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 4(16)، 162-141 .
دائمی، حمیدرضا و مقیمی بارفروش سیده فاطمه.(1383). هنجاریابی آزمون خلاقیت، نشریه تازههای علوم شناختی،6 (4)، 1-8 .
درتاج، فریبرز. (1389).رابطه ادارک از محیط کلاس و جهتگیری هدف با پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6 (19)، 115-137.
دهیادگاری، لوییزا و خواجه حسنی، سمیه. (1398).تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان، نشریه علمی فناوری آموزش، 14(3)، 583-590.
رضوانی، ابوالقاسم و عجم، علی اکبر. (1395). رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با پیشرفت تحصیلی و اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(24)، 33-43.
سراجی، فرهاد، مالمیر، رضا و عباسی کسانی، حامد.(1399). مطالعه انگیزهها و نحوه استفاده معلمان از شبکههای اجتماعی، نشریه علمی فناوری آموزش، 15(2)، 261-275.
شاوردی، تهمینه، چیت ساز قمی، محمدجواد، حیدری، حسین. (1398).تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکردکمی تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران، نشریه علمی فناوری آموزش، 14(4)، 801-812.
صابری دهکردی، افسانه، اسمعیلی کرانه، ریحانه و جزایری فارسانی، سمیه (1398). تأثیر روش معکوس بر خلاقیت و انگیزش دانشآموزان پایه هشتم در درس کار و فناوری، مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی ، 5(1): 14-28 .
صاحب یار، حافظ، گل محمدنژاد، غلامرضا و برفی، عیسی. (1398). مطالعه اثربخشی یادگیری معکوس بر تفکر تاملی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در درس ریاضی، فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(4)، 33-62.
صاحب یار، حافظ, مصر آبادی، جواد. (1400). اثربخشی یادگیری معکوس بر شاخصهای تربیتی: مطالعهی فراتحلیل، نوآوریهای آموزشی، 20(3)، شماره پیاپی79.
doi: 10.22034/jei.2021.221800.1398,
صادقی نسب، ایرج، حریری، نجلا، نوبهار، منیر، باب الحوائجی، فهیمه.(1400).تبیین تجارب دانشآموزان از نقش شبکههای اجتماعی مجازی در آموزش و یادگیری آنها، فصلنامه علمی - پژوهشی توسعه آموزش جندی شاپور، سال دوازدهم، ویژه نامه پاییز 1400، شماره 0، 216-231.
صادقی، زینب، محتشمی، رضا. (1390). نقش فراشناخت در فرایند آموزش،مجله استراتژی آموزشی، (4)3، 143-148.
صالحی، سمیه.(1393) .بررسی رابطه بین سبکهای زندگی والدین با خلاقیت و پایستگی تحصیلی فرزندان آنان در سال تحصیلی 93-92، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی.
عابدی، جمال. (1372).خلاقیت و شیوهای نو در اندازهگیری آن، پژوهشهای روانشناختی،2(1و 2)، 46-54.
عطاران، محمد.(1393)، بچهها از درس عقبند. رشد مدرسه فردا.
فرح، بتول، شاه طالبی، بدری(1397). رابطه بین یادگیری خودراهبر، خودکارآمدی و سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیم دانش، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال پانزدهم،2(29)، 148-161.
قربانی، سجاد، صادقی، علیرضا، احقر، قدسی. (1398).تأثیر نرمافزار چندرسانهای محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی" ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی(4)8 ،195-218.
کاویانی، حسن، لیاقت، محمدجواد، زمانی، بی بی عشرت و عابدینی، یاسمن.(1397). الگوی برنامه ریزی درسی کلاس معکوس: سنتز پژوهی روشها، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه ریزی،6(11): 203-271 .
کفایت، محمد. (1373). بررسی ارتباط شیوهها و نگرشهای فرزندپروری با خلاقیت و رابطه متغیر اخیر باهوش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای پسرانه اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
گنجی، حسن، شریفی، حسین و میرهاشمی، مهدی(1390).اثر روش بارش مغزی در افزایش خلاقیت دانشآموزان، فصلنامه تعلیم و تربیت، 21(90):120-142.
مجدم ، محمد، خوش نشین، زهره، قاسم تبار، عبدالله و نجفی، علی. (1400). امکان سنجی کاربرد روشهای نوین تدریس در شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دیدگاه مدیران و کارکنان، نشریه علمی فناوری آموزش، 4(15)، 695-705.
نوکاریزی، محسن، تقی پناهی، فاطمه و دیانی، محمدحسین. (1400)، "بررسی مؤلفههای موفقیت تولید و اشتراک محتوای آموزشی در اینستاگرام بر اساس تحلیل تعامل انسان و اطلاعات "، نشریه علمی فناوری آموزش،4(51)، 777-792.
Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped alassroom: Definition, rational and a call for research. Higher Education Research & Development.
Baran, B. (2010). Fecebook as a formal instraction environment. British Journal of Education, 146-149.
Boruff JT, Harrison P. Assessment of knowledge and skills in information literacy instruction for rehabilitation sciences students: a scoping review. JMLA. 2018; 106(1):15–37.
Bosch, T., & preez, A. (2009). Using online social networking for teaching and learning: Fecebook use at the university of cape. South African journal for communication Theory and research, 200-285.
Boyd, danad. & Ellison, Nicole. B, (2008). Social network sites Definition, history, and scholarship. Journal of Computer- MediatedCommunication, 13(1), 210-230. Retrieved from http: /jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html.
Brewer, R., & Movahedazarhouligh, S. (2018). Successful stories and conflicts: A literature review on the effectiveness of flipped learning in higher education. Journal of Comuter Assisted learning.
Bridges PH, Bierema LL, Valentine T.(2007). The propensity to adopt evidence-based practice among physical therapists. BMC Health Serv Res; 7: 103.
Chen F, Lui AM, Martinelli SM. (2017). A systematic review of the effectiveness of flipped classrooms in medical education.Med Educ. 51(6):585–597.doi:10. 1111/medu.13272.
Chuang, H. H., Weng, C. Y., & Chen, C. H. (2018). Which students benefit most from a flipped classroom approach to language learning? B r iti s h J ou r n an l o f E ducation an l T ec hno l ogy, 49(1): 56-68.
Clarak, K. R. (2015). The effects of the flipped model of instruction on student engagement in the secondary mathematics classroom. Journal of Educators online, 12(1):91-115.
Cooper AZ, Hsieh G, Kiss JE, et al.(2017). flipping out: does the flipped classroom learning model work for GME? J Grad Med Educ.;9(3):392–393. doi:10.4300/ JGME-D-16-00827.1.
Davies,R. S. Dean,D. L. , &Ball, N. (2013).Flipping the classroom and instructional technology integration in a college-level information systems spreadsheet course.educational technology Research &Development ,61(4):563-580.
Fisher, M., King, J., & Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Educ Today, 21(7), 516-525.
Forndran, F., & Zacharias, C. R. (2019). Gamified experimental physics classes: A promising active learning methodology for higher education. European Journal of Physics, 40(4), 045702.
Galway LP, Corbett KK, Takaro TK, Tairyan K, Frank E.(2014). A novel integration of online and flipped classroom instructional models in public health higher education. BMC medical education. 14(1):181.
Gaughan, J. E. (2013). The Flipped Classroom in World History. Colorado State UniversityPueblo.
Gaughan, J. E. (2014). The flipped classroom in world history. History Teacher, 2(74): 221-.442.
Gilboy MB, Heinerichs S, Pazzaglia G. Enhancing student engagement using the flipped classroom. Journal of nutrition education and behavior 2015;47(1):109-14.
Grosseck. G, Bran. R, Tiru. L. (2011). Dear teacher, what should I write on my wall? A case study on academic uses of Facebook; Procedia Social and Behavioral Sciences. 15: 1425– 1430.
Hendry, G.D., & Ginns, P. (2010). Readiness for selfdirected learning: Validation of a New Scale with Medical Students. Med Teach,13(10), 918-920.
Hill, P. (2014). Online educational delivery models: A descriptive viwe.
Hurwang, D, Ratelle JT, Halvorsen AJ, Carter KJ, Hafdahl LT, Wang AT, et al. Flipping the quality improvement classroom in residency education. Acad Med. 2018;92(1):101–107. doi:10.1097/ACM.
Johnson, G.(2012). Students, please turn to youtube for your assignment. Education canada,52(5): 16-18.
King A, Boysen-Osborn M, Cooney R, Mitzman J, Misra A, Williams J.(2017). Curated collection for educators: five key papers about the flipped classroom methodology. Cureus. 9(10):e1801. doi:10.7759/ cureus.1801.
Kitchenham, A.(2011). Models for interdisciplinary mobile learning.unated state of America: onformation science reference.
Kirschner, P. A. & A.C. Karpinski (2010). “Facebook and Academic Performance”. Computers in Human Behaviour, 26: 1237-1245.
Kyndt, E., Raes, E., Lismont, B., Timmers, F., Cascallar, E., & Dochy, F. (2013). A meta-analysis of the effects of face-to-face cooperative learning. Do recent studies falsify or verify earlier findings?. Educational Research Review, 10, 133-149.
Lemmer, C. (2013). A viwe from the flip side: using the “inverted classroom” to enhance the legal information literacy of the international LL.m. student Law Library Journal, 105(4):461-491.
Limniou, M., Schermbrucker, I., & Lyons, M. (2018). Traditional and flipped classroom approaches delivered by two different teachers: the student perspective. Education an in for mati on Tec hnolog ies, 23(2): 797-817.
Little, C. (2015). The fli pped classroom in further education: literature review and case study. Research in Post-C ompulsory Education, 20(3): 265-279.
Morris TH. Self-directed learning: A fundamental competence in a rapidly changing world. Int Rev Educ. 2019;65(4):633–653.
Murat ekici (2021). “A systematic review of the use of gamification in flipped learning “ , Education and Information Technologies 26:3327–3346.
Murphree, D. S. (2014). Writing Wasn’treally stressed, accurate historical analysis was stressed: student perceptions of in class writing in the inverted, General Education, University History Survey Course. History Teacher, 47(2):209-219.
Mouri, T. (2018). The Flipped Classroom: An Instructional Framework for Promotion of Active Learning. In Deep Active Learning, 95-109.
Pickering, J. D., & Roberts, D. J. (2018). Flipped classroom or an active lecture?. Clinic al A n a t o my, 31(1): 118-121.
Prez,T.,& Araiza, M.(2013). Using facebook for learning: a case study on the perception of student in higher education. Social and Behavioral Sciences.3259-3267.
Prince, M. (2004). Does active learning work? A reviewnof the reserch. Journal of engineering education, 93(3):223-231.
Radnitzer, K. (2010). Emotional Intelligence and selfdirected learning readiness among college students articipating in a leadership development Program (Unpublished doctoral dissertations). University of Illinois at Urbana-Champaign.
Roblyer, M., McDaniel, M., Webb, Hhermen, J.,& Witty,J.(2010). Findings on Feacebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses percepations of social networking site.The internt and Higher education .134-140.
Rowe, M., frantz, J.,&Bozalek,V.(2013).beyond knowledge and skills: the use of a Delphi study to develop a technology – mediated teaching strategy. BMC Medical Education, 13(1):51.
Selwyn, N. (2009). Faceworking: exploring student's education related use of Facebook. Learning, Media and Technology, 157-174.
Sergis, S., Sampson, D. G., & Pelliccione, L.(2018). Investigting the impact of Flipped Classroom on students learning experiences: A self-Determination Theory approach. Computers in Human Behavior, 78,368-378.
Sjoberg, S. (2010). Constructivism and learning. In P.Peterson, E. Baker & McGaw. (Edsi), International Encyc lopedia of Education (Vol.5, pp. 485-490).Oxford UK: Elsevier, doi:10.1016/B978-0-08-044894-7.00467-x.
Son, S, kang AR, Kim H-c, Kwon T, Park J, Kim HK. Analysis of context Dependence in Social interaction Networks of a Massively Multiplayer Online role –playing Game. Plos One.2012;7(4):e33918.
Strayer,J. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning environments research, 15(2):171.
Timothy D. goldon. (2021). “Telework and the Navigation of Work-Home Boundaries “, organizational Dynamics (2021)50,1-10.
Troy E. Smith, Paul S. Rama, Joel R. Helms. (2018).Teaching Critical Thinking in a GE Class: A Flipped Model. Thinking Skills and Creativity. No.28: 73-83.
Tuncay, N., Keser, H., & Uzunboylu, H. (2010). If knowledge is power why keep it secret. Social and Behavioral Sciences, 5650-5658.
Tune, J. D. Sturek, M., & Basile, D. P. (2013). Flipped classroom modle improves graduate student performance in cardiovascular, respiratory, and renal physiology. Advan in physiol Edu.37 (4): 316-320.
Wiley K. Effects of a self-directed learning project and preference for structure on self-directed learning readiness. Nurs Res. 1983; 32(3): 181-5.
Wang, Q., & Woo. H.(2008).New Educational Technology. New York: Nova Science publishers, 183-199.
Yuksel, I. (2014). Impact of activity-based mathematics instruction on students with different prior knowledge and reading abilities. International Journal of Science and Mathematics Education, 12(6): 1445-1468.
_||_