The Effectiveness of Non-directed Group SandPlay on Improving Creativity, Self-Confidence, Teamwork Ability and so on Students' Critical Thinking
Subject Areas : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogical
Akbar jadidi mohammadabadi
1
*
1 - Assistant Professor of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
Keywords: Sand Play Training, Creativity, Critical Thinking, Teamwork Ability, Self-Confidence.,
Abstract :
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of non-directed group sandplay sessions on improving creativity, self-confidence, group work ability and critical thinking of second-grade elementary school students in Kerman City. In terms of purpose, the research was applied and of a quasi-experimental design with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research was all the second-grade female students of Kerman with an approximate number of 900 people in the academic year of 2022-2023 A sample of 50 people was selected in the form of two classrooms of 25 people by simple random sampling method, and one class was randomly called the experimental group and the other was called the control group. During 10 sessions, 45 minutes in a class, the experimental group engaged in non-directed sandplay according to the study of Banwarth (2007). The measurement tool was the research morale questionnaire of Mohammad Sharifi et al (2012). Descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (variance analysis) were used to analyze the data. The findings of the research showed that sand play therapy training has a positive and significant effect on improving creativity, self-confidence, group work ability and critical thinking of second-grade elementary students in Kerman City. Therefore, the results showed that non-directed group sandplay can be effective on the cognitive and skill dimensions related to the scientific spirit of students.
آذرنیوشان، بهزاد؛ به پژوه، احمد و غباری بناب، باقر. (1391). اثر بازیدرمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلاترفتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی در دوره ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. دوره 12، شماره 2، 5-16. Dor: 20.1001.1.16826612.1391.12.2.1.8
ابوالمعالی، خدیجه و عادل پیله رود، مارال. (1400). تاثیر شن بازی درمانی بر بهبود خودکنترلی، هوش هیجانی و مشکلات رفتاری کودکان ۶ سال. فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی. دوره 2، شماره 3، 54-76. URL: http://jeche.ir/article-1-51-fa.html
اسلامیان، حسن؛ اسلامیان، زهرا وکرمی، مرتضی. (1397). مطالعة رابطه بین میزان بهکارگیری معیارهای تدریس اثربخش توسط استادان با روحیة علمی دانشجویان .پژوهش در برنامه ریزی درسی، دوره 15، شماره 56، 132-147. https://doi.org/10.30486/jsre.2018.539729
امینی، محمد؛ مهدی زاده، مریم؛ ماشاالهی نژاد، زهرا و علیزاده، مرضیه. (1401). بررسی رابطه بین مؤلفه های برنامه درسی پنهان و روحیه علمی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالیدوره 17، شماره 62، 81-103.
برزگر، زهرا؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه و بهنیا، فاطمه. (1391). اثربخشی بازی بر مشکلات برونی سازی در کودکان پیش دبستانی با مشکلات رفتاری. مجله علوم رفتاری، دوره 6، شماره 4، 347-354. https://www.behavsci.ir/article_67800_10cf810d215d9a1eb235d67f306b9242.pdf
تکلوی، سمیه. (1390). تاثیر آموزش بازی درمانی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانی های یادگیری، ناتوانیهای یادگیری، دوره 1، شماره 1، 44-59. Doi: JLD-1-1-90-7-3
تمناییفر، محدرضا، سلامی محمدآبادی، فاطمه و دشتبان زاده، سمیه. (1390). رابطه سلامت روان و شادکامی با موفقیت تحصیلی دانشجویان، مطالعات فرهنگی، سال پانزدهم، شماره 2، 46-63. file:///C:/Users/max/Downloads/6002013921803.pdf
جاودانی، محمد؛ صالحی نودز، ساجده و بذرافکن، مجید. (1402). تحلیل پدیدارشناختی تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از تلفیق بازی در فرایند یاددهی یادگیری. نوآوریهای آموزشی، شماره 86، سال 22، 43-80. Doi: 10.22034/JEI.2023.340520.2330
جدیدی محمدابادی، اکبر؛ قنبری زرندی، زهرا؛ رضایی، اکبر و ناجی، محمد. (1397). اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم هیجانی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در نوجوانان تحت حمایت بهزیستی .مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دوره 61، شماره 6.1، 164-174. Doi: 10.22038/MJMS.2019.13784
جعفری، علیرضا. (1393). تأثیر بازی های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی .فصلنامه روان شناسی تربیتی، دوره 10، شماره 33، 71-85. https://jep.atu.ac.ir/article_165.html?lang=en
حداد علوی، رودابه؛ عبداللهی، احمد و علی احمدی، امید. (1389). برنامه درسی پنهان: پژوهشی در یادگیریهای ضمنی مدرسه؛ مورد: روحیه علمی. تعلیم و تربیت، شماره 90، 33-66. https://sid.ir/paper/87655/fa#downloadbottom
حسنی، مژگان؛ نادی، محمدعلی و سجادیان، ایلناز. (1399). تأثیر آموزش بسته شناختی - هیجانی - اجتماعی حافظه فعال بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. دوره 7، شماره 3، 108-127. Doi: 10.52547/jcmh.7.3.10
خجسته، سعیده. (1399). اثربخشی شنبازیدرمانی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت دانش آموزان مضطرب پایه سوم ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک، دوره 7، شماره 1، 68-80. Doi: 10.29252/jcmh.7.1.7
رهنما، اکبر؛ بیجوند، فرامرز و علییاری، مجتبی. (1393). بررسی و تبیین مبانی فلسفی خلاقیت از نظر کاربرد آن در روشهای تدریس. اولین همایش بین المللی آموزش و یادگیری غیررسمی. تهران، معاونت آموزشی دانشگاه شهید رجایی. http://research.shahed.ac.ir/WSR/WebPages/Report/PaperView.aspx?PaperID=9872
شجاعی، ستاره و خاموشی، محمد. (1394). بررسی تحلیلی انتقادی تشخیصهای نادرست دانشآموزان تیزهوش و با استعداد. فصلنامه سلامت روان کودک. دوره 2، شماره 3، 105-115. http://childmentalhealth.ir/article-1-62-fa.html
صفری، سهیلا؛ فرامرزی، سالار و عابدی، احمد. (1393). تأثیر بازی درمانی شناختی - رفتاری بر نشانههای رفتاری دانش آموزان نافرمان. مجله مطالعات علوم پزشکی، دوره 25، شماره 3، 258-267. http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2201-fa.html
عباس زاده، حمیده؛ امانی، ملاحت و رحیمی پردنجانی، طیبه. (1402). رابطه اهداف پیشرفت و باورهای هوشی با خودکارآمدپنداری تحصیلی: نقش میانجی انتظارات آموزشی والدین. فصلنامه سلامت روان کودک. دوره 10، شماره 1 ، 47-63.Dor: 20.1001.1.24233552.1402.10.1.11.4
قدم پور، عزت اله؛ شهبازی راد، افسانه؛ حقیقی کرمانشاهی، مارال؛ محمدی، فرشته و ناصری نرگس. (1397). تأثیر شن بازی درمانی بر کاهش نشانه های تکانشگری و نارسایی توجه در کودکان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. دوره 5، شماره 2، 36-46. http://childmentalhealth.ir/article-1-306-fa.html
قناعتپیشه، عترت الزهرا؛ نجاتی جهرمی، یاسر؛ بدری گرگری، رحیم؛ هاشمی، تورج و فتحی آذر، اسکندر. (1399). تأثیر آموزش به شیوۀ افسانهزدایی علمی بر تفکّر انتقادی تحلیلی دانشآموزان با توجه به اهداف پیشرفت اجتماعی. فصلنامه سلامت روان کودک. دوره 7، شماره 1، 220-232. Doi: 10.29252/jcmh.7.1.19
کهریزی، سمیه؛ مرادی، آسیه و مومنی، خدامراد. (1394). اثربخشی شن بازی درمانی بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پیش دبستانی .پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، دوره 5، شماره 1، پیاپی 9، 154-174. Doi: 10.22067/IJAP.V5I1.29929
محمد شریفی، زهرا. مهرام، بهروز، امین خندقی، مقصود، اصغری نکاح، محسن. (1392). بررسی روحیه پژوهشی و عوامل دورن مدرسه ای موثر بر آن در دانش آموزان مقطع ابتدایی. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
موسیرمضانی، سونیا. (1390). تاثیر استفاده از روش آموزش چندرسانهای و سخنرانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی (انگیزش درونی و بیرونی) درس عربی(3) دانشآموزان مراکز از راه دور تهران. روانشناسی تربیتی، سال هفتم، شماره 21. https://ensani.ir/file/download/article/20131106140807-9882-84.pdf
مهجور، سیامکرضا. (1383). روانشناسی بازی. ساسان.
ناظری، افسانه؛ قمرانی، امیر؛ داروئی، پریسا و قاسمی طباطبایی، غزاله. (1399). تأثیر هنردرمانگری بیانگر بر تنظیم هیجان دانش آموزان مقطع دبستان. فصلنامه سلامت روان کودک. دوره 7، شماره 2، 132-143. Doi: 10.29252/jcmh.7.2.12
هاشمی، نظام و خروطی، فاطمه. (1399). مقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خود ارزشمندی دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر کرج. نوآوری های آموزشی، دوره 19، پیاپی 73، 147-162. Doi: 10.22034/JEI.2020.107719
References
Anggi Trinanda1, M & Yaswinda, Y. (2021). The Effect of Using Loose Parts Media on Critical Thinking Ability in Children Aged 5-6 Years in Learning in Kindergarten, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 668, 6th International Conference of Early Childhood Education, (ICECE-6 2021)
Asarta, C. J & Schmidt, J. R. (2017). Comparing student performance in blended and traditional courses: Does prior academic achievement matter? The Internet and Higher Education, 32(1): 29-38.
Azizi, Yahaya. Ismai, Maakip. Peter, Voo1. Sharon Kwan, Sam Mee & Khairiah, Hanna Kifli. (2019). the effectiveness of sandplay therapy to improve students’self-esteem among students, Journal of Educational and Developmental Psychology; Vol. 9, No. 1. doi:10.5539/jedp.v9n1p23
Barrett, P. M. Duffy, A. L. Dadds, M. R, Rapee, R. M. (2017). Cognitive behavioural treatment of anxiety disorders in children: Long- term (6 year) follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 1, 135-141.
Bisrat Tekle W, Babita D. (2018). Parenting Styles as a Function of Academic Achievement," The Journal of Social Sciences Research, Academic Research Publishing Group, pages 780-787:5.Handle: RePEc:arp:tjssrr:2018:p:780-787
Boik BL, Goodwin EA. (2000). Sand play therapy: A step-by-step manual for psychotherapists of diverse orientations. New York, NY, US: W.W Norton & Co; pp: 122-145. https://psycnet.apa.org/record/1999-04463-000
Facioni, P. (2006). Creative thinking skills for education & life, available Retrives of www.asa3./ASA/.
Heuz, F. P. (2012). The Psychology of Play: Children, Play, and Development. Translator: Kamran Ganji. Roshd Publications, 4th edition.
Li Ga, Wu Xu. (2022). Effect of Sandplay Therapy on the Mental Health Level of College Students. National Library of Medicine, 3; 3716849. doi: 10.1155/2022/3716849.
Mastuinda, Zulkifli, Febrialismanto. (2020). “Persepsi Guru Tentang Penggunaan Loose Parts Dalam Pembelajaran Di PAUD Se- Kecamatan Tampan Kota Pekanbaru”, J. Rev. dan Pengajaran, vol 3, no 1, bll 90–96.
Michelle N. Saltis, Claire Critchlow & Jennifer A. Smith. (2019). Teaching Through Sand: Creative Applications of Sandtray Within Constructivist Pedagogy, Journal of Creativity in Mental Health, 14:3, 381-390, DOI: 10.1080/15401383.2019.1624995
Runco, M. A. Acar, S. Campbell, W. K. Jaeger, G. McCain, J & Gentile, B. (2016). Comparisons of the creative class and regional creativity with perceptions of community support and community barriers. Business Creativity and the Creative Economy, 2(1), 83-92.
Runco, M. A & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity research journal, 24 (1), 92-96. https://doi.org/ 10.1080/10400419.2012.650092
Wethinton, H.R. Hahn, R.A. Fugua-Whiteley, D.S. Sipe,T.A. Crosloy,A.E. Johnnson,R.L. Liberman, A.M. Mosci chi,E. Price,L.N.Tuma,F.K. Halra,G. Chatto. Padhyay, S.K. (2008). The effectiveness of interventions to reduce psychology harm form traumatic events among child and adolescents. American Journal of Preventive Medicine,53(3), 287-373.
Yang H.LI, Cheng H.H. (2014). The antecedents of collective creative efficacy for information system development teams, Journal of Engineering and Technology Management. Volume 33, Pages 1-17. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2013.12.001
Zahed Babolan A, Askarian M, Behrangi M.R, Naderi E. (2008). A survey of the relationship between school organizational health and organizational commitment of Male High School teachers in Ardabil province. Clinical Psychology and Counseling Research, Volume 09, Issue 2, Serial Number 2, doi:10.22067/IJAP.V9I2.6834