Investigating and analyzing the position of having children and raising children in the Achaemenid era
Subject Areas : Epistemological and methodological researcher of historical researchParvin alamalhodaee 1 * , زهرا حامدی 2 , Elham Malekzadeh 3
1 -
2 - استاد یار دانشگاه ازاد اسلامی واحد داراب ، ایران
3 - Assistant professor of History, Tehran university of humanities and cultural studies
Keywords: Sasanians, Nestorian Christians, Cretans.,
Abstract :
Intellectual movements, political and social actions and practices always leave significant traces, the effects of which may last for many years. In this regard, and considering the Sasanian religious centralized government style, Kartir was one of the high-ranking and influential religious figures of the Sasanian court who, with the aim of unifying and preserving the life of the Zoroastrian religion, took repressive measures against religious minorities, especially Nestorian Christians living in the western regions of Iran. The present study is based on a descriptive-analytical method, to analyze the impact of Kartir's actions in the period (379-276 AD), that is, from the reign of Bahram II to Shapur II, and to answer the question of what impact Kartir's actions had on the situation of Nestorian Christians in Iran in the period (379-276 AD). Studies indicate that the effects of intellectual movements and political and social actions not only persist over many years, but also may be stabilized, intensified, or weakened in parallel with the changes made in later times. The findings of the study indicate that Kertir's violent actions not only had an impact during his lifetime, but also that the impact of the idea of suppressing religious minorities to achieve the desired goals of the empire continued in the periods after his death, namely during the reigns of Hormuz II and Shapur II.
ابن بلخی (1374)فارسنامه، توضیح و تحشیح منصور رستگار فسایی، شیراز: بنیاد فارس شناسی.
امریک، ر.ا. (1387) آیین بودایی در میان اقوام ایرانی، تاریخ ایران کمبریج از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان، گرداورنده احسان یار شاطر، ترجمه حسن انوشه، تهران: امیرکبیر.
ایمان پور، محمد تقی(1377)فصلنامه هستی، دور دوم، سال دوم و سوم، ش9، 8، 81،80.
اینوسترانترسف، کنستانتین (1348). مطالعاتی درباره ساسانیان، ترجمه کاظم کاظم¬زاده، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
آسموسن، ی.پ (1387)، «مسیحیان در ایران»، تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان، گرداورنده احسان یار شاطر، ترجمه حسن انوشه، ج3، تهران: امیرکبیر.
آمیه، پیر (1389). شوش هزار ساله، ترجمه علی موسوی، تهران: انتشارات فروزان روز.
بروسیوس، ماریا (1388) ایران باستان، ترجمه عیسی عبدی، تهران: ماهی.
بویس، مری (1377)، تاریخ کیش زرتشت، ترجمه همایون صنعتی زاده، تهران: صفی علیشاه.
بیوار، ا. د (1392). تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان، جلد3، گردآورنده احسان یاشاطر، ترجمه حسن انوشه، تهران: امیرکبیر.
پیگولوسکایا، نینا، ویکتوریا (1387) شهرهای ایران در روزگار پارتیان و ساسانیان، ترجمه عنایت اله رضا، تهران: علمی و فرهنگی.
جلیلیان، شهرام (1391)، تاریخ تحولات ساسانی، تهران: سمت.
رجبی، پرویز (1383) هزاره های گمشده: ساسانیان، ج5، تهران: توس.
رضی، هاشم (1384)، دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت، تهران: سخن.
زرین کوب، عبدالحسین (1371)، تاریخ مردم ایران، ج1، تهران: امیرکبیر.
ساسان پور، شهرزاد (1397). جامعه ایران در گذر از عصر ساسانی به عصر اسلامی، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
شهادتنامه¬های سریانی مسیحیان ایران (1398). ترجمه سجاد امیری باوند، تهران: پل فیروزه.
شیپمان، کلاوس (1384) مبانی تاریخ پارتیان، ترجمه هوشنگ صادقی، تهران: فرزان روز.
صلیبی، ژاسنت (1382) ایرانیان آشوری و کلدانی، ویراستارکاظم سادات اشکوری، تهران: پژوهش های فرهنگی.
کریستنسن، آرتور. (1388). ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشیدیاسمی، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات نگاه.
لوکونین، ولادیمیر گریگوریچ (1373)، تمدن ایران ساسانی، ترجمه عنایت الله رضا، تهران: علمی و فرهنگی.
مشکور، محمد جواد (1366) تاریخ ساسانیان، ج1، تهران: دنیای کتاب.
معینی سام، بهزاد،خسروی، زینب (1390)، «پیوند آناهیتا و ایشتر بابلی»، نشریه مطالعات ایرانی، ش 10، ش 20.
موریس فیه، ژان (بی¬تا). اسناد و مباحثی درباره تاریخ کلیسای شرق، جلد1، بی¬جا: بینا.
نامه تنسر به گشنسپ (1354) تصحیح مجتبی مینوی، گرداورنده مجتبی مینوی و محمد اسماعیل رضوانی، تهران: اساطیر.
نفیسی، سعید (1383) تاریخ تمدن ایران ساسانی، به اهتمام عبدالکریم جربزه وار، تهران: اساطیر.
نولدکه، تئودور (1378). تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان، ترجمه عباس زریاب، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ویسهوفر، یوزف (1377)، ایران باستان، ترجمه مرتضی ثاقب فر، تهران: ققنوس.
وینتر، انگلبرت، دیگناس، بئاته (1386) روم و ایران دو قدرت جهانی در کشاکش و همزیستی، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
هوشنگی، لیلا (1389) تاریخ و عقاید نسطوریان، تهران: بصیرت.
یارشاطر، احسان و دیگران. (1393). تاریخ ادبیات فارسی، به کوشش رونالد امریک و ماریا ماتسوخ، ترجمه زیر نظر ژاله آموزگار، چاپ اول، تهران: انتشارات سخن.
یعقوبی، احمدبن اسحاق (1395). تاریخ یعقوبی، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، تهران: علمی فرهنگی.
منابع انگلیسی
Huff, Dietrich. (2008), "Formation and Ideology of the Sasanian State in the
Context of Archaeological Evidence, The Sasanian Era, The Idea of Iran, Vol. III
Khorashadi, S; Mousavi S.M (2019), "How did Kartir Become Kartir", Journal of
International Humanities, Vol. 25 .
Keall, E. J. (1971), "Parttho-Sassanian Archaeology", A New Phhase. Expedition
Vol. 13 .
Mochiri, I.I. (1996), "History of Civilizations of Central Asia", The Crosswords of
Civilizations: A. D. 250 to 750, Vol III. (ed). B. A. Litvinsky, Pars: United Nations
Educatione, Scientific and cultural organization.