Evaluation of noise pollution in ditrict 14 of Tehran
Subject Areas : Water and EnvironmentElham Karimi 1 , Parvin Nasiri 2 , Majid Abasspour 3 , Mohamad reza Moghadam 4 , Loabat Taghavi 5
1 - - M.Sc in Environment, Environment and Energy Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran.
2 - Professor, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran
3 - - Professor, School of Mechanical Engineering, Sharif University of Technology, Tehran, Iran.
4 - Professor, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran.
5 - Assisstant Proffesor, Environment and Energy Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Noise equivalent level, Noise sensitive area, Noise pollution,
Abstract :
The main source of noise pollution in urban areas is transportation systems. In order to evaluate the level of traffic noise, one of the most populated regions of Tehran, District 14, is chosen. The main reason to choose this area is that there exist a local subways and populated roads like Pirouzi and 17 Shahrivar in this region. In order to illustrate the changes of noise levels, 6 stations in different days of week and various time spans were measured. The result of this stage showed that noise levels during different days of week and different time span during each day and also between three measured noise variables , and doesn’t show a significant statistical difference. But there is significant noise level differences between working days and weakened. Then in the next stage, 91 stations in the specified region were chosen and the noise rate in different weekdays from Saturday to Wednesday in three day times including morning (7-9 AM) noon (12-3 PM) and night (5-8 PM) is measured for each station. Based on the results of this research maximum noise equivalent level ( ) is equivalent to 84.2 dB (A) related to Basij highway, in front of Ghasre Firozeh that is an important highway in the area. And the least ten minutes noise equivalent level is equal to 59.9 dB (A) related to Fajr hospital station. Average equivalent noise levels at all stations were compared with the standard recommended by Iran Department of Environment and in all stations noise levels were higher than that of the standard level. Finally some solutions for decreasing noise pollution are suggested. One of these solutions is using noise barriers in Basij high way, widening the streets of 17Shahrivar, Pirouzi and Khavaran. The related zones are located and shown on the map.
- گلمحمدی، رستم، « مهندسی صدا و ارتعاش»، چاپ اول، انتشارات دانشجو همدان ،1387، فصل هشتم.
- نصیری، پروین،«مبانی آکوستیک در ساختمان»، چاپ دوم، انتشارات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، 1384، فصل اول .
- ایزد دوستدار، امیر حسین، « بررسی میزان آلودگی صدا ناشی از ترافیک در شهر تهران- مسیر بزرگراه مدرس» پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، 1374؛ صفحه 258 .
- پور انصاری، محمد رضا، « بررسی میزان آلودگی صدا ناشی از ترافیک در مسیر میدان راه آهن-میدان تجریش و اثرات آن بر مردم»، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، 1374؛ صفحه197 .
- شالچیان، علی، « بررسی میزان آلودگی صوتی ناشی از ترافیک در مسیر میدان امام حسین(ع)-آزادی واثرات آن بر مردم»، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، 1374؛ صفحه 98.
- جلیل زاده - ر، نصیری - پ، عباسپور - م، معطر - ف، «بررسی و تعیین میزان آلودگی صوتی در منطقه 9 شهرداری تهران» - دومین همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت، 1385- تهران- ایران .
- کیانی صدر، مریم،« ارزیابی صدا در شهر خرم آباد به منظور ارایه را هکار های اجرایی جهت کنترل و کاهش آن در سال1386» ،مجله محیط شناسی ، تابستان 1388، شماره 50 ،صفحه 98-85.
- گلمحمدی- ر، عباس پور-م، نصیری- پ ، محجوب- ح، « مدل پیش بینی صدای ترافیک وتوسعه پایدار شهری»- دومین همایش و نمایشگاه تخصصی محیط زیست، 1387 - تهران- ایران .
- سمایی- ز، میرطاهری- ف ، کسمایی- ز ،« مقایسه میزان آلودگی صوتی در میدانهای بزرگ تهران» - چهارمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست، 1389 - تهران- ایران .
- ندافی،کاظم و همکاران، « آلودگی صوتی شهر زنجان در سال 1386» ، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، بهار 1391، شماره 84 .
- یوسفی- ا ،« کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی در مطالعات آلودگی صوتی» - چهاردهمین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست ،1389- تهران- ایران .
- گلمحمدی رستم، «تدوین و طراحی یک مدل صدای ترافیک برای معابر اصلی شهر ها. مطالعه موردی، همدان»، پایان نامه دکتری مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، 1385 ؛ صفحه 232 تا 236 .
- Gholami , A. ,2012 .Evaluatio of traffic noise pollqtion in central area of Tehran through noise mapping in GIS.Advances in environmental biology,6(8),PP. 2365 – 2371
- Mehravaran, H., Zabani, S., Nabi Bidhendi, GH. R., Ghousi, R. Keshavarzie Shirazi ,H. ,2011 . Noise pollution Evaluation Method for Identification of the Critical Zones in Tehran. Int.J.Environ, 5(1),PP.233-240