Neoliberalism and the commercialization of the auditing profession: evidence from the private sector of auditing
Subject Areas : Financial and Behavioral Researches in AccountingElahee Zare Ebrahim Abadi 1 , Bahman Banimahd 2 , Mehdi Moradzadehfard 3 , Ghadratullah Talebnia 4
1 - PhD student of Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Professor of Accounting, Islamic Azad University, Karaj Unit, Alborz, Iran
3 - دانشیار، گروه آموزشی حسابداری، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران
4 - Associate Professor, Department of Accounting, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Neoliberalism, Commercialization, Auditing Profession,
Abstract :
Neoliberalism emphasizes on competition and privatization of economic activities and as a result on individual interests instead of public interests. In the school of neoliberalism, economic operators should maintain current customers and seek to attract new customers to maximize their benefits. The evidence in the Iranian audit market shows that the issue of retaining and also attracting clients is very important for audit firms. Therefore, the purpose of this research is to firstly examine auditors' perceptions of neoliberalism and secondly to examine the relationship between neoliberalism and its effect on the commercialization of the auditing profession. The statistical population of this sample study includes auditors working in private audit firms, and a sample of 129 was selected from this population. The data collection instrument is also a questionnaire. The hypothesis test is based on multivariate regression. The results of the research show that the tendency of auditors to commercialize the auditing profession is under the influence of neoliberalism and has a positive relationship with it. Also, the variables of gender, level of education, work experience, and being an official accountant of the auditor do not have a significant effect on the willingness of auditors to commercialize the auditing profession.
منابع
آراد، حامد، مشعشعي، سيدمحمد و بيانفر، فاطمه. (1401). تجاري¬سازي حسابرسي و بهزيستي رواني حسابرسـان: تحليلـي از محيط حسابرسي ايران. بررسي¬هاي حسابداري و حسابرسي، 29(1):25-1
آرمسترانگ،گری و کاتلر،فیلیپ.(1389).اصول بازاریابی. مترجم مهدی زارع ، تهران: انتشارات مدیر فردا.
استگر،مانفرد بی و روی، راوی کی.(1401).نئولیبرالیسم درآمدی خیلی کوتاه، مترجم مسلم قربان بابایی، تهران: انتشارات لوگوس.
الیوت، کاترین و ورنون، کاترین.(2005). کتاب مباحثی در باب نظریه انتخاب عمومی. انتشارات مرکز پژوهش-های مجلس شورای اسلامی .چاپ اول، تابستان 1385.
امینی، سعید،جهانشاد،آزیتا،جنانی،محمدحسن و طالب نیا، قدرت اله.(1403). ارزش های انگیزشی و تجاری سازی در مؤسسات حسابرسی. فصلنامه علمي پژوهشي دانش حسابداري و حسابرسي مديريت.13(2): 230-213.
باقرزادگان،رضا، مرادزاده فرد، مهدی، بنی مهد، بهمن و پورزمانی، زهرا.(1401). تاثیر نئولیبرالیسم بر قضاوت اخلاقی حسابرسان. نشریه علمی حسابداری و منافع اجتماعی، 12(4): 134-115.
زارع ابراهیم آبادی ، الهه ، بنی مهد، بهمن ، مرادزاده فرد، مهدی و طالب نیا ، قدرت الله (1402) منفعت¬طلبی؛ ارزش¬های انگیزشی و تجاری¬سازی حرفه حسابرسی: شواهدی از بخش خصوصی حسابرسی ؛ پژوهش های تجاری حسابداری ؛ مقاله پذیرفته شده و آماده انتشار
شاکری، عباس.(1387). اقتصاد کلان نظریهها و سیاستها. تهران: پارس نویسا. چاپ اول، ج۲، ۸91-۸78..
شجاع، نفیسه،بنی مهد، بهمن و وکیلی فرد، حمیدرضا .(1397). بررسی دیدگاه حسابرسان درباره فعالیت های بازاریابی. مجله های پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی. 10(38):46-31 .
صفرزاده،محمدحسین،هوشمند کاشانی،عباس وغلامی فتیده،اشکان(1402). بررسی رابطه بین تجاری سازی مؤسسه های حسابرسی و رفاه شخصی حسابرسان.مجله دانش حسابداری.14(1):214-191.
علیپور،عبدالحسین و آراد،حامد.(1401). اثر تجاری سازی موسسات حسابرسی و نقش تعدیل¬کنندگی هویت حسابرس. مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری. 8 (4):59-48.
مشهدی قره قیه، هادی، بنی مهد، بهمن، فرقان دوست حقیقی، کامبیز، و مراد زاده فرد، مهدی. (1398). ماکیاولیسم, پول پرستی, فرهنگ مشتری مداری و خرید اظهار نظر حسابرسی از سوی صاحبکار. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(29 )، 161-173.
ملکی، دنیا و نیکومرام، هاشم .(1402). رابطه میان فریبکاری و منفعت طلبی در میان حسابرسان: شواهدی از حسابرسان شاغل در بخش دولتی و خصوصی ، دو فصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری ، دوره 8 شماره 15 ، مقاله آماده انتشار
موسوی،آرش، برادران نیکو، محمد امین و عظیمی، ناصر علی.(1401). سرنوشت آکادمی مرتونی در عصر تجاری سازی و نئولیبرالیسم علمی.راهبرد فرهنگ. شماره 57. 92-63.
Alberti,c.t. Jean C. Bedard, Olof Bik and Ann Vanstraelen.(2022). Audit Firm Culture: Recent Developments and Trends in the Literature. European Accounting Review, Taylor & Francis Journals, vol. 31(1), pages 59-109, January.
Alon,A. Andrea Mennicken, and Anna Samsonova-Taddei.(2019). Dynamics and Limits of Regulatory Privatization: Reorganizing audit oversight in Russia. Volume 40, Issue 8. https://doi.org/10.1177/0170840619850587
Armstrong, P., A., Glyn, J. Harrison. (1991). Capital-ism since 1945. NY: Blackwell.
Baffoe, G.(2023). Neoliberal urban development and the polarization of urban governance. journal homepage: www.elsevier.com/locate/cities.
Bay-Cheng, L. Caroline C. Fitzb, Natalie M. Alizagab, Alyssa N. Zuckerbc.(2015). TrackingHomoOeconomicus:DevelopmentoftheNeoliberalBeliefs Inventory . JournalofSocialandPoliticalPsychology. Vol. 3(1), 71–88.
Bevilacqua, E. (2022). Emotional foundations of the market: Sympathy and self-interest , PP. 1-9Front. Sociol. 7:1054291. doi: 10.3389/fsoc.2022.1054291.
Broberg, P., Umans, T., Skog, P. and Theodorsson, E. (2018). "Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms", Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 31 No. 2, pp. 374-399. https://doi.org/10.1108/AAAJ-02-2014-1607
Broberg, P. Timurs Umans, Peter Skog and Emily Theodorsson.(2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal Vol. 31 No. 2. 374-399.
Che, L, J.Chistian Langli, T. Svanstrom.(2021). Are audit partners’ compensation and audit quality related to their consulting revenues?. J. Account. Public Policy.journal homepage: www.elsevier.com/locate/jaccpubpol.
Collin, S.-O. Y., Jonnergård, K., Qvick, P., Silfverberg, B., & Zabit, S. (2017). "Gendered career rein: A gender analysis of the certification process of auditors in Sweden",International Journal of Auditing, 11, 17-39.
Dermarkar, S. Hazgui, M. (2022). How auditors legitimize commercialism: A micro-discursive analysis. Critical Perspectives on Accounting, 83, 102228.
D, Ostry,J. Prakash Loungani, and Davide Furceri.(2016). Neoliberalism: Oversold? Finance & Development .38-41
Friedman,M.(1963). Inflation: Causes and Consequences. Asia Publishing House, New York.
Gaillard , S. David McGillivray.(2022). Eventful policies, public spaces and neoliberal citizenship: Lessons from Glasgow. journal homepage: www.elsevier.com/locate/cities
Hartwich L., Becker , J.C., (2019) Exposure to Neoliberalism Increases Resentment of the Elite via Feelings of Anomie and Negative Psychological Reactions , Journal of Social Issues, Vol. 75, No. 1, 2019, pp. 1--21
Harvey, D. (2005). A brief history of NEOLIBERALISM. Oxford: Oxford University Press.
Hendrikse,R.(2018). Neo-illiberalism. Geoforum . https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2018.07.002
Kaszynska , p.(2023). Value in Design: Neoliberalism versus Pragmatism. http://www.sciencedirect.com/journal/she-ji-the-journal-of-design-economics-and-innovation.
Kuttner , R.(2019). Neoliberalism: political success , Economic failure.
Manning, L.(2022). Neoliberalism What it is, whit Examples and pros and cons .https://www.investopedia.com.
Niskamen,W.A.(1973).Bureaucracy : Servant or master London: Institute of Economic Affairs.
Peck, J., 2010a. Constructions of Neoliberal Reason. Oxford University Press, Oxford. Peck, J., 2010b. Zombie neoliberalism and the ambidextrous state. Theoret. Criminol. 14 (1), 104–110
Ponomareva,Y. Timur Uman and Pernilla Broberg and Emmy Vinberg and Karoline Karlsson.(2020). Commercialization of audit firms and auditors’ subjective well-being. Meditari Accountancy Research, Emerald Group Publishing Limited, vol. 28(4), 565-585.
S..J.(2022).Public choice theory. https://www.econlib.org. Shaw
Sikka, P. (2015). The corrosive effects of neoliberalism on the UK financial crises and auditing practices: A dead-end for reforms. Accounting Forum, 39 (1), 1-18.
Stewart, B. (2002). Marketing Professional Services-how to win new clients and keep the ones you have. Toronto: The Canadian Institute of Chartered Accountants.
Vallier ,K . (2021). Stanford Encyclopedia of philosophy , Neoliberalism .
Wang, W., Cao, D. and Ameen, N. (2023), "Understanding customer satisfaction of augmented reality in retail: a human value orientation and consumption value perspective", Information Technology & People, Vol. 36 No. 6, pp. 2211-2233. https://doi.org/10.1108/ITP-04-2021-0293
Wang, T., Han, L., Yang, Z. and Jia, Y. (2023), "The effect of cultural differences on the relationship between contract governance and opportunism", European Journal of Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/EJM-03-2022-0145
Zhang, Y. Jane Andrew.(2021). Financialisation and the Conceptual Framework: An update , Critical Perspectives on Accounting, https://doi.org/10.1016/j.cpa.2021.102322