Illuminationist Philosophy and the Role of Soul (nafs) in Suhrawardi’s Light System
Subject Areas : Persian Language and LiteratureSeyed Sajad Sadati Zadeh 1 , Seyed Morteza Hoseini Shahroudi 2 , Abdolah Nik Sirat 3
1 - Student of PhD in Transcendental Philosophy of Ferdowsi University of Mashhad, Iran
2 - Professor of Philosophy, Ferdowsi University of Mashhad
3 - Assistant Professor, Philosophy,
Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
Keywords:
Abstract :
Trying to understand the reality of the soul and its results has always attracted philosophers’ attention and has been regarded as one of the concerns of philosophical thinking. In this article it is specified that the peripatetic philosophers, whether Greek or Islamic, have considered the soul as a chapter of naturalia and try mostly to comment on the soul’s powers and activities they have not had any epistemological view of it. In contrast, Sheykh Ishragh closes the psychology to the theological discussions and looks at it from the epistemological point of view. His discussion is not about soul’s powers, but he provides a way to save the soul from the prison of the body and emancipate the human being from the darkness of material world. In illuminationist philosophy, the theory of intuition was proposed for the first time, so it has discussed the nature of soul from this viewpoint. Suhrawardi’s psychology isn’t a consequence of theoretical discussion, but it results from introspection and self-awareness that is possible only through the asceticism and controlling the dragon of carnal soul. It is soul which shows not only the Light of Lights, but it becomes divine and finally through this path he founds his luminous system. The system of being is realized through the epistemology of soul.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین(1393). شعاع اندیشه و شهود. تهران : انتشارات حکمت، چاپ یازدهم.
ابوریان، محمدعلی(1372) مبانیفلسفه اشراق از دیدگاه سهروردی. ترجمه محمدعلی شیخ، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
اکبری، فتحعلی(1389). درآمدی بر فلسفه اشراق. انتشارات پرسش. چاپ دوم.
امید ،مسعود (1376). معرفت شناسی شیخ اشراق منبع: کیهان اندیشه، شماره 75.
امید ،مسعود، (1384).سه فیلسوف مسلمان ایرانی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی.
امید، مسعود(1386). شیخ اشراق. نامه سهروردی «مجموعه مقالات». به کوشش: علی اصغر محمد خانی- حسن سید عرب. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. چاپ دوم.
بهشتی، محمد(1393). فلسفه تعلیم و تربیت اشراق جلد اول، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
تدین، عطاءالله(1377). سهروردی، مدیحه سرای نور ، چاپ اول ، تهران: انشارات دانشگاه تهران.
داناسرشت، اکبر(1348). افکار سهروردی و ملاصدرا یا خلاصهای از حکمت الاشراق و اسفار، تهران: چاپ سوم .
دیباحی، سید محمد علی(1388). تجرد نفس از دیدگاه سهروردی. فصلنامه اندیشه دینی. شماره 31، ص78-59.
رضوی، مهدی امین(1377). سهروردی و مکتب اشراق، مترجم مجدالدین کیوانی، تهران؛ نشرمرکز.
سجادی، سید جعفر(1386). حکمت اشراق. نامه سهروردی «مجموعه مقالات». به کوشش: علی اصغر محمد خانی- حسن سید عرب. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. چاپ دوم.
سهروردی، شهابالدین(1393).حکمه الاشراق. شرح سید مرتضی حسینی شاهرودی، مشهد، ناشر پایگاه اطلاع رسانی طهور.
--------(1356). سه رساله از شیخ اشراق (الالواح العمادیه). با تصحیح و مقدمه؛ نجفقلی حبیبی، انتشارات انجمن حکمت و فلسفه.
--------(1384). اعتقاد الحکما، به کوشش فریدون راد مهر، تهران: انتشارات وزارت ارشاد.
--------(1355). مجموعه مصنفات، تصحیح و مقدمه حسن نصر، تهران، انتشارات انجمن فلسفه ایرا ن، ج2، ج3.
--------(1372). مجموعه مصنفات ج3، به تصحیح سید حسین نصرو با مقدمه کربن هانری، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
---------(1393). حکمت اشراق جلد دوم گزارش، شرح و سنجش دستگاه فلسفی شیخ شهاب الدین سهروردی، قم: انتشارات حوزه و دانشگاه.
ضیایی، حسین(1386). مشاهده، روش اشراق و زبان شعر. نامه سهروردی «مجموعه مقالات». به کوشش: علی اصغر محمد خانی- حسن سید عرب. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. چاپ دوم.
محمدی،کاظم(1385). سهروردی مفسر آیات نور، کرج، نجم کبری.
موحد، صمد(1384).نگاهی به سرچشمههای حکمت اشراق و مفهوم های بنیادی آن. تهران: انتشارات طهوری. چاپ دوم.
یثربی، یحیی(1390). حکمت اشراق سهروردی، قم: بوستان کتاب.
یزدان پناه ،سیدیدالله (1393)، حکمت اشراق جلد اول گزارش، شرح و سنجش دستگاه فلسفی شیخ شهاب الدین سهروردی، قم: انتشارات حوزه و دانشگاه.
_||_