Mystical manifestation of Ascension in Amir Khusrau Dehlai's Gamse
Subject Areas : Persian Language and Literaturenoormah jomepoor 1 , javad kabootari 2 , mohammad shsfie 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد دهدشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دهدشت، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران، ایران
Keywords: issues, Gamse, Amir Khusrau Dehlavi, prophet,
Abstract :
Mystical manifestation of Ascension in Amir Khusrau Dehlai's GamseAbstractOne of the mystical and theological issues in Persian literature is the issue of Ascension and the quality of doing it. Amir Khusrau Dehlavi's attention to this issue shows its place thought of this prominent Persion poet.The issue of Ascension in Amir Khusrau's works isn't only a religious and theological issue,but also has many mystical dimensions.The purpose of this research is to its mystical aspects. In any case, Ascension is a special intellectual theme in the realm of Amir Khusrau,s poetry, the study and mystical description of which has not had much place in Pesian research so far. The type of Ascension and the quality of its performance be analyzed.Keyword:Prophet, Issues, Gamse, Amir Khusrau DehlaviOne of the mystical and theological issues in Persian literature is the issue of Ascension and the quality of doing it. Amir Khusrau Dehlavi's attention to this issue shows its place thought of this prominent Persion poet.The issue of Ascension in Amir Khusrau's works isn't only a religious and theological issue,but also has many mystical dimensions.The purpose of this research is to its mystical aspects. In any case, Ascension is a special intellectual theme in the realm of Amir Khusrau,s poetry, the study and mystical description of which has not had much place in Pesian research so far. The type of Ascension and the quality of its performance be analyzed.Keyword:Prophet, Issues, Gamse, Amir Khusrau Dehlavi
منابع
قرآن مجید.
نهجالبلاغه علی بن ابیطالب (ع)، امام اول، (۱۳۸۸)، نهج البلاغة (ترجمه انصاریان)، چاپ اول، قم، دار العرفان.
ابنسینا، حسین ابن عبدالله، (بیتا) معراج نامه، رشت، عروهالوثقی.
دیب، بهروز، (۱۳۷۴)، معراج از دیدگاه قرآن و روایات، تهران، زوّار.
بقلی شیرازی، روزبهان، (۱۳۶۲)، عبهرالعاشقین به کوشش هنری کربن و محمد معین، انجمن ایرانشناسی فرانسه.
بهار، مهرداد، (۱۳۶۲)، پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ اول، تهران، طوس.
جعفری، طیبه، (۱۳۹۰)«تحلیل نمادین و کهن الگویی در معراج نامههای نظامی»، مجلهٔ ادب پژوهی، شماره ۶.
حافظ شیرازی، خواجه شمسالدین محمد، (۱۳۸۵)، دیوان حافظ، محقق / مصحح: به اهتمام: محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران، زوار.
حلبی، دکتر علیاصغر، (۱۳۷۶)، تاریخ علم کلام در ایران و جهان، چاپ دوم، تهران، اساطیر.
خاتمی، احمد، (۱۳۷۰)، فرهنگ علم کلام، چاپ اول، تهران، صبا.
دهلوی، امیر خسرو، (۱۳۶۲)، خمسه، تصحیح امیر احمد اشرفی، چاپ اول، اصفهان، شقایق.
سبزواری، محقق، (۱۳۸۳)، اسرارالحکم، چاپ اول، قم، مطبوعات دینی.
سجادی، سید جعفر، (۱۳۷۳)، فرهنگ معارف اسلامی، چاپ سوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
سعدی، مصلح بن عبدالله، (۱۳۶۳)، بوستان، چاپ سوم، تهران، امیرکبیر.
طالقانی، نظر علی، (۱۳۷۳)، کاشف الاسرار، جلد ۲، چاپ اول، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
طرسوسی، ابوطاهر محمد، (بیتا)، داراب نامه، به تصحیح ذبیحالله صفا، جلد ۱، بیجا، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
طیب، سید عبدالحسین، (۱۳۶۲)، کلم الطیب در تقریر عقاید اسلام، چاپ چهارم، بیجا، کتابخانهٔ اسلام.
عطار نیشابوری، فریدالدین، (۱۳۸۸)، مصیبتنامه، به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، بیجا.
قشیری، ابوالقاسم، (۱۳۶۱)، آدابالسلوک، اسماء حسنی، ترجمه محمد افتخار زاده، تهران، جام.
قشیری، عبدالکریم، (۱۳۷۴)، رساله قشیریه، به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، ترجمه احمد عثمانی، تهران، علمی و فرهنگی.
میبدی، ابوالفضل، (۱۳۶۱)، کشفالاسرار و عدهالابرار، به کوشش علیاصغر حکمت، تهران، علمی و فرهنگی.
_||_Refrences
Quran
Nahj al-Balagheh of Ali bin Abi Talib (pbuh), first Imam, 1388, Nahj al-Balagheh(translator: Ansarian), first edition, Qom, Dar al-irfan
Ibn Sina, Hossein Ibn Abdullah, (Bi ta) Me’raj-nameh, Rasht, Urvat al-wosqa
Adib, Behrooz, 1374, Ascension from the perspective of the Qur'an and hadiths, Tehran, Zawar
Bahar, Mehrdad, 1362, A research in Iranian mythology, First edition, Tehran, Toos
Jafari, Tayebe, 1390, Symbolic and archetypal analysis in Merajnamehs of Nezami, Adab Pazhuhi journal, 6th number
Hafiz Shirazi, Khawaja Shamsuddin Muhammad, 1385, Diwan Hafiz, editor: Muhammad Qazvini and Qasim Ghani, Tehran, Zawar
Halabi, Ali Asghar, 1376, The history of kalam in Iran and the world, second edition, Tehran, Asatir
Khatami, Ahmad, 1370, Farhang -e- elm -e- kalam, first edition, Tehran, Saba
Dehlawi, Amirkhosraw, 1362, Khamse, editor: Amir Ahmad Ashrafi, first edition, Isfahan, Shaqayeq
Sabzevari, Mohaqeq, 1383, Asrar al-Hekam, first edition, Qom, Matbuaat -e- dini
Sajadi, Seyed Jafar, 1373, Farhang -e- Maaref -e- Islami, third edition, Tehran, Tehran university publication
Saadi, Muslih ibn Abdullah,1363, Bustan, third edition, Tehran, Amirkabir
Taliqani, Nazar Ali, 1373, Kashif al-Asrar, 2nd volume, first edition, Tehran, Rasaa Institute of Cultural Services
Tarsusi, Abu Tahir Muhammad(Bi ta), Daraab nameh, editor: Zabihullah Safa, volume 1, Bi ja, book translation and publishing company
Tayyeb, Seyed Abdulhossein, 1362, kalem al-tayyeb in writing Islam beliefs, forth edition, Bi ja, Islam library
Attar Neyshaburi, Faridudin, 1388, Mosibat nameh, editor: Muhammadreza Shafiei Kadkani, Bi ja
Qoshairi, Abulqasim, 1361, Aadab al-Soluk, Asma Hasani, translator: Muhammad Eftekharzade, Tehran, Jaam
Qoshairi, Abdul Karim, 1374, Resale Qshairie, editor: Badiuzaman Frouzanfar, translator: Ahmad Usmani, Tehran, Elmi va farhangi
Meybodi, Abolfazl, 1361, Kasf ol-Asrar va Edat ol-Abrar, by Ali Asghar Hekmat, Tehran, Elmi va farhangi