Two-Faceted Ideas of God and Human in Islamic and Emerging Mysticism; Comparative Study of Rumi and Paulo Coelho Mysticism
Subject Areas : Persian Language and Literature
Kheir al-Nesa Nikpoor
1
,
Shabnam Hatampour
2
*
,
Farzaneh Sorkhi
3
,
Gholamreza Davodipour
4
1 - Department of Persian Language and Literature, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
2 - Department of Persian Language and Literature, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
3 - Department of Persian Language and Literature, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
4 - Department of Persian Language and Literature, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Islamic mysticism, Emerging mysticism, Rumi, Paulo Coelho, God, Human.,
Abstract :
The basis of concept of mysticism is based on the knowledge of the truth and the realization of peace and happiness of human beings, but the fact is that in practice, multiple, different and sometimes conflicting interpretations of this concept have been made, which has led to the formation of various forms such as religious mysticism (with different sub-branches) and New mysticisms have emerged, each emphasizing and focusing on different aspects of mysticism. This study aims to compare the position of God and humans in two schools of Islamic and emerging mysticism with an emphasis on the works of Rumi and Paulo Coelho. The main question of the current research is: "What is the position of God and man in the works of Rumi and Paulo Coelho?" The findings of the research using the analytical descriptive method and library resources showed that in Rumi's works as a representative of Islamic mysticism, God is the centrality and basis of mysticism and the acquisition of knowledge and reaching the truth, but in the works of Paulo Coelho, as a representative of emerging mysticism, man is the basis and centrality of mysticism. This issue can be investigated based on the application of the four concepts of Sharia-oriented versus Sharia-averse, spiritual love versus material love, Christianity versus reincarnation, and rationalism versus anti-rationalism.
- ابن ترکه اصفهانی، صائن الدین. (1400). تمهید القواعد. تهران بوستان کتاب.
- احمدی، روح الله و ایزدی، جهانبخش. (1402). «آسیبشناسی هویتی عرفانهای نوظهور». مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی، 13(50)، 171-195.
- استاسنباک، آنتونی. (1401). پدیدارشناسی و عرفان. ترجمة منیژه طلبیعه بخش، تهران: علمی.
- اسماعیلی، مسعود. (1402). ماهیت معرفت عرفانی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- افراسیابی، زهرا؛ کریمینیا، محمدمهدی و انصاری مقدم، مجتبی.(1401). «بررسی انتقادی عرفان پائولو کوئیلو با نگاهی به نهج البلاغه». پژوهش و مطالعات علوم انسانی، 4(37)، 1-12.
- تقوی، سید حسین. (1401). «نگاه تطبیقی و مقارنهای به عرفان اسلامی و عرفانهای نوظهور». پژوهشهای اعتقادی و کلامی، 1(12)، 67-84.
- جعفری، فرشته. (1401). آیین گنوسی و عرفان اسلامی. چاپ سوم، تهران: عطایی.
- حسن امین، حسن. (1398). وحدت وجود در فلسفه و عرفان اسلامی. تهران: بعثت.
- حسنزاده آملی، حسن. (1398). انسان در عرف و عرفان. چاپ چهاردهم، تهران: سروش.
- حکمت، نصرالله. (1398). متافیزیک ابن سینا. تهران: الهام.
- زمانی، کریم. (1403). شرح جامع مثنوی معنوی (دفتر اول). تهران: اطلاعات.
- شایگان، داریوش. (1402). آیین هندو و عرفان اسلامی. چاپ هفتم، تهران: فرزان روز.
- عروجنیا، پروانه. (1400). مفهوم حکمت در تصوف و عرفان اسلامی. تهران: هرمس.
- فضلی، علی. (1400). جستارهایی در فلسفه عرفان. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- کاشانی، عبدالرزاق. (1396). اصطلاحات صوفیه. چاپ پنجم، تهران: مولی.
- کاظمی، مرضیه و میرباقری فرد، سید علی اصغر. (1402). «تحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی». ادیان و عرفان، 56(1)، 75-94.
- کوئیلو، پائولو. (1403 الف). ورونیکا تصمیم میگیرد بمیرد. ترجمة بهناز سلطانیه، تهران: مجید.
- کوئیلو، پائولو. (1403ب). کنار رودخانه پیدرا نشستم و گریه کردم. ترجمة حسین نعیمی، تهران: ثالث.
- کوئیلو، پائولو. (1402 الف). کوه پنجم. ترجمة حسین نعیمی، تهران: ثالث.
- کوئیلو، پائولو. (1402 ب). بریدا. ترجمة مریم کشفی، تهران: عطر کاج.
- کوئیلو، پائولو. (1401). شیطان و دوشیزه پریم. ترجمة بهناز سلطانیه، تهران: مجید.
- کوئیلو، پائولو. (1400). ساحرة پورتوبلو. ترجمة سجاد صامت، تهران: تیسا.
- کوئیلو، پائولو. (1399). اعترافات يك سالك. ترجمة دلارا قهرمان، تهران: بهجت.
- کوئیلو، پائولو. (1398). راهنمای رزم آور نور. ترجمة ایلیا حریری، تهران: مکتوب.
- کوئیلو، پائولو. (1385). یازده دقیقه. ترجمة کیومرث پارسای، تهران: نی نگار.
- کوئیلو، پائولو. (1384). زهیر. ترجمة آرش حجازی، تهران: صدای معاصر.
- ماری شیمل، آنه. (1401). تصوف؛ مقدمهای بر عرفان اسلامی . ترجمة شاهرخ راعی، تهران: حکمت.
- مطهری، مرتضی. (1402). کلیات علوم اسلامی2؛کلام-عرفان-حکمت عملی. چاپ پنجاه و سوم، تهران: صدرا.
- مولوی، جلال الیدن. (1400). مثنوی معنوی. چاپ دوازدهم، تهران: ققنوس.
- وحیدی، احمد نور و آذرمکان، حشمت الله. (1401). «بررسی تطبیقی عرفان مولوی و جبران خلیل جبران». الهیات هنر، 1401(22)، 1-25.
- همتی، همایون. (1401). عرفان عصر جدید. تهران: نامک.
- یاری، سیمین. (1400). تاثیرپذیری عرفان و تصوف اسلامی از مکاتیب فلسفی هندی. عدم، منشاء هستی. تهران: جوینده.
- یثربی، یحیی. (1399). عرفان نظری؛ تحقیقی در سیر تکامل و اصول و مسائل تصوف. تهران: بوستان کتاب.
References
-Ahmadi, R. and Izadi, J. (2023). Identity pathology of emerging mysticism. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge, 13(50), 195-171. (In Persian)
-Afrasiabi, Z., Kariminia, M., and Ansari Moghaddam, M. (2022). A Critical Study of Paulo Coelho's Mysticism with a View to Nahjul-Balagha. Research and Studies in the Humanities, 4(37), 1-12. (In Persian)
-Coelho, Paulo. (2024a). Veronica Decides to Die. Translated by Behnaz Soltanieh, Tehran: Majid.
-Coelho, Paulo. (2024b). I Sat Down by the River Piedra and Wept. Translated by Hossein Naimi, Tehran: Sales.
-Coelho, P. (2023a). The Fifth Mountain. Translated by Hossein Naiemi, Tehran: Sales. (In Persian)
-Coelho, P. (2023 b). Brida. Translated by Maryam Kashfi, Tehran: Atr Kaj. (In Persian)
-Coelho, P. (2022). The Devil and Miss Prym. Translated by Behnaz Soltaniyeh, Tehran: Majid. (In Persian)
-Coelho, P. (2021). The Witch of Portobello. Translated by Sajjad Samet, Tehran: Tisa. (In Persian)
-Coelho, P. (2020). Confessions of a Pilgrim. Translated by Delara Ghahreman, Tehran: Bahjat. (In Persian)
-Coelho, P. (2019). Manual of the Warrior of Light. Translated by Ilia Hariri, Tehran: Maktoob. (In Persian)
-Coelho, P. (2006). Eleven Minutes. Translated by Kiyomars Parsaie, Tehran: Nei Negar. (In Persian)
-Coelho, P. (2005). The Zahir. Translated by Arash Hejazi, Tehran: Sedaye Moasar. (In Persian)
-Ebn Tarkeh Esfahani, S. (2021). Tamhid al-Ghava'ed. Tehran Boostan Ketab. (In Persian)
-Esmaeili, Masoud. (2023). The Nature of Mystical Knowledge. Tehran: Islamic Culture and Thought Research Institute. (In Persian)
-Fazli, Ali. (2021). Essays in the Philosophy of Mysticism. Tehran: Islamic Culture and Thought Research Institute. (In Persian)
-Hassan Amin, H. (2019). Unity of Being in Islamic Philosophy and Mysticism. Tehran: Be'sat. (In Persian)
-Hassanzadeh Amoli, H. (2019). Man in Tradition and Mysticism. Tehran: Soroush. (In Persian)
-Hekmat, N. (2019). The Metaphysics of Ebn Sina. Tehran: Elham. (In Persian)
-Hemmati, H. (2022). Modern Age Mysticism. Tehran: Namak. (In Persian)
-Jafari, F. (2022). Gnosticism and Islamic Mysticism. Tehran: Ataei. (In Persian)
-Kashani, A. (2017). Sufi Terms. Tehran: Mola. (In Persian)
-Kazemi, M., and Mirbagherifard, S. A. A. (2023). A Comparative Analysis and Study of Anthropology in the Views of Rumi and Ibn Arabi. Religions and Mysticism, 56(1), 75-94. (In Persian)
-Marie Schimmel, A. (2022). Sufism; An Introduction to Islamic Mysticism. Translated by Shahrokh Ra'ei, Tehran: Hekmat. (In Persian)
- Motahari, M. (2023). Generalities of Islamic Sciences 2; Theology-Mysticism-Practical Wisdom. Tehran: Sadra. (In Persian)
-Orujnia, P. (2021). The Concept of Wisdom in Islamic Sufism and Mysticism. Tehran: Hermes. (In Persian)
- Rumi, J. (2021). Masnavi Mathnavi. Tehran: Qoqnoos. (In Persian)
-Shaygan, D. (2023). Hinduism and Islamic Mysticism. Tehran: Farzan Rooz. (In Persian)
-Stassenback, A. (2022). Phenomenology and Mysticism. Translated by Manizheh Talieh Bakhsh, Tehran: Elmi. (In Persian)
-Taghavi, S. H. (2022). A Comparative and Contrastive View of Islamic Mysticism and Emerging Mysticisms. Doctrinal and Theological Studies, 1(12), 67-84. (In Persian)
-Vahidi, A. and Azarmakan, H. (2023). A Comparative Study of Mowlavi’s Mysticism and Gibran Khalil Gibran. Theology of Art, 1401(22), 1-25. (In Persian)
-Yari, S. (2021). The Influence of Islamic Mysticism and Sufism on Indian Philosophical Schools. Nothingness, the Origin of Being. Tehran: Jooyandeh. (In Persian)
-Yasrebi, Y. (2020). Theoretical Mysticism; A Study in the Evolution, Principles, and Issues of Sufism. Tehran: Boostan Ketab. (In Persian)
-Zamani, K. (2024). Comprehensive Commentary on the Masnavi Manavi. Tehran: Ete'lat. (In Persian)