Analyzing the Three Dimensions of Non-verbal Communication in 'Orfi Shirazi's Poetry
Tahereh Moosazadeh
1
(
Department of Persian Language and Literature, Go., C, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
)
Safa Taslimi
2
(
Department of Persian Language and Literature, Go., C, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
)
Hassanali Abbaspour Esfadan
3
(
Department of Persian Language and Literature, Go., C, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
)
Mandana Alimi
4
(
Department of Persian Language and Literature, Az., C, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
)
Keywords: Ethics, Non-verbal communication, Education, 'Orfi Shirazi, Sonnet.,
Abstract :
Non-verbal communication is one of the ways to create communication between people. In this type of communication, despite the fact that the element of speech is not involved in the transmission of the message, sometimes the extent and depth of its effect is much greater than verbal communication. The important issue is the application of this method of message transmission, especially the transmission of moral and educational values among writers and poets. 'Orfi Shirazi, a poet of the 10th century of Hejri, is one of the famous and literati who paid special attention to the use of non-verbal communication in his sonnets. Based on this, the aim of the present study is to investigate the nature and root of 'Orfi Shirazi purpose of using non-verbal communication in his sonnets. The main question of the current research is: "What is the most important customary goal of using non-verbal communication in his lyric poetry?" The hypothesis of the research is an emphasis on the fact that 'Orfi Shirazi has consciously used non-verbal communication in his sonnets in order to achieve two big and main goals. The findings of this research, by using the descriptive-analytical method and library sources, showed that firstly, the examples of sign language in 'Orfi Shirazi poetry are: 1. body movements and gestures, 2. eye contact, and 3. facial expressions and movements, and secondly, the conscious use of non-verbal communication with the main target the lyrical themes have been transferred.
قرآن کریم.
آزادی، سکینه؛ شوهانی، علیرضا وشوکتی، آیت. (1401). «نشانهشناسی عناصر ارتباطات غیر کلامی در رمانهای منزل بورقیبه از ایناس العباسی و شب ناسور اثر ابراهیم حسنبیگی». کاوشنامه ادبیات تطبیقی، 12(2)، 1-24.
اثباتی، بهروز. (1389). مبانی ارتباطات. تهران: ساقی.
اولادی قادیکلایی، افسانه و پارسایی، حسین. (1400). «تحلیل ارتباطات غیرکلامی در منظومة غنایی خسرو وشیرین». زبان و ادب فارسی، 13(48)، 62-99
پارسایی، محبوبه و عباسی، نسرین. (1402). «بررسی و تحلیل ارتباطات غیر کلامی در شعر احمد مطر». پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، 5(1)، 147-168.
پیز، آلن. (1402). زبان بدن؛ ارتباط غیر کلامی: راهنمای تغییر زبان بدن. ترجمة سمیرا اباذری قره بلاغ، تهران: هورمزد.
داس زرین، جمشید؛ اسکویی، نرگس و داداشی، حسین. (1402). «فرایند ارتباطات غیرکلامی در مراثی خاقانی». پژوهشنامه ادب غنایی، 21(40)، 41-58.
دهخدا، علی اکبر. (1388). لغتنامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
ریچموند. ویرجینیا. (1402). رفتار غیرکلامی. ترجمة فاطمه سادت موسوی، تهران: دانژه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1401). موسیقی شعر. تهران: آگاه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1400). شاعر آینهها. تهران: آگاه.
صبوری، نرجسبانو و ذبیحنیا عمران، آسیه. (1397). «بررسی مفهومسازیهای «چشم» در غزلیات حافظ از دیدگاه شناختی». پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، 7(2)، 115-134.
عبداللهپور, فاطمه؛ تسلیمی، صفا؛ فلاح، علی و عرب، زهره. (1402). «تحلیل معناشناختی روابط غیرکلامی در غزلهای سنایی». پژوهشنامة مکتبهای ادبی، 7(21)، 166-184.
عرفیشیرازی، جمالالدین سیدی. (1378). دیوان(غزلیات). به تصحیح محمد ولیالحق انصاری، تهران: دانشگاه تهران.
فردوسي، ابوالقاسم. (1402). شاهنامة فردوسي. تهران: قطره.
فرهنگی، علی اکبر. (1402). ارتباطات انسانی. تهران: رسا.
لیتلجان، استفان. (1399). تئوریهای ارتباطات انسانی. ترجمة علی رستمی، تهران: روزنه.
محسنیانراد، مهدی. (1399). ارتباطشناسی. تهران: سروش.
محمدنژاد عالی زمینی، یوسف؛ رضایی، رمضان و علی اکبری، پریناز. (1399). «تحلیل مقایسه ای ارتباط غیرکلامی در شعر کلاسیک فارسی و عربی». پژوهشهای بین رشتهای ادبی، 2(4)، 274-294.