Examine the Pressures and Ethical Dilemmas Availablect in the Audit Conflicont Cost & Quality (A Case Study of Small and Medium-Sized Audit Institutions Trusted Exchange)
Subject Areas :مریم رخشی 1 , کاوه آذین فر 2 , سیدعلی نبوی چاشمی 3
1 - گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی،بابل، ایران.
2 - گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
3 - مدیرگروه تحصیلات تکمیلی مدیریت وحسابداری/دانشگاه ازاد بابل
Keywords: Keywords: Ethical Dilemmas, Audit Conflict (Cost, Quality) - Pressure from the Client - Pressure from the Institute,
Abstract :
Considering the importance of ethical issues in audit judgments, this study focuses on analyzing pressures Received by the auditor in the professionand the auditor's ethical dilemmas in the audit conflict. In addition, this research identifies the conflict-of-interest factors (When the auditor is facedwith it). The statistical communities in this study are trusted audit firms that include 77 companies which are investigated in a complete way. The instrument for measuring this study is a researcher-made questionnaire that the information extracted from it was investigated based on (ANOVA) test. The present study aims to develop literature on the impact of pressure on the behavior of auditors, because in previous probes, usually the pressure received from the owner has been widely studied. In addition to the pressure received from the owner, this study highlights the pressures of the audit firms that could have an adverse effect on audit quality. The results show that there is a significant relationship between the auditor's experience and the auditor's pressure from the client, the pressure of the audit firm, and the ethical assessment of dilemmas and conflicts of interest solutions; however, the audit size did not show a significant relationship with these variables. In addition, based on the results, the significant relationship between the conflict-of-interest solutions as well as the ethical evaluation of the dilemmas (problems) with the pressure from the client and the pressure received by the audit firm are other results of this study. According to the results, compliance with ethical oversight and greater accuracy is suggested to improve audit quality by reducing moral conflicts.
فهرست منابع
1) اواردی، جواد، فرزانه نصیرزاده و رضا حسارزاده، (1395)، "تاثیر رقابت در بازار حسابرسی بر کیفیت حسابرسی: نقش اندازه بازار حسابرسی"، همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دوره اول.
2) دیانتی دیلمی، زهرا و مرتضی بیاتی، (1394)، "رابطه رقابت بازار محصول و حقالزحمه حسابرس مستقل"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال 7، شماره 27، صص 38-23.
3) جعفری، محبوبه، (1395)، "بررسی تأثیر فشارها و معضلات اخلاقی بر تضاد حسابرسی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ولیعصر رفسنجان، دانشکده مدیریت و حسابداری.
4) حسین و دیلمی، زهرا، (1388)، "تأثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشهای مالی شرکتها"، اخلاق در علوم و فناوری، سال چهارم، شمارههای 1 و 2، صص 11-22.
5) حساس یگانه، یحیی و امید مقصودی، (1389)، "تأثیر آیین رفتار حرفهای و تجربه بر کیفیت"، قضاوت حسابرسی، حسابدار رسمی، شماره 9، صص 49-57.
6) حساس یگانه، یحیی و احسان کاظم پور، (1392)، "رابطه سطح مهارت حسابرسان با حساسیت و قضاوت اخلاقی"، پژوهشهای تجربی حسابداری، سال سوم، شماره 10، صص 70-53.
7) خانی، عبدالله، کاوه مهرانی و جعفر باقری، (۱۳۹۱)، "تضاد منافع حسابرسی مالیاتی در اجرای ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و میزان تأثیر رعایت آیین رفتار حرفهای در کاهش آن"، دهمین همایش ملی حسابداری ایران، تهران، دانشگاه الزهرا.
8) سعیدی گراغانی، مسلم و احمد ناصری، (1396)،"تفاوتهای فردی و قضاوت حرفهای حسابرس"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری و حسابرسی،دوره 9، شماره 36، صص 111-130
9) سلمانپناه، نجمه و قدرت اله طالبنیا، (1392)، "بررسی گزیده عوامل مؤثر بر قضاوت اخلاقی حسابداران رسمی ایران"، فصلنامه علمی-پژوهشی حسابداری مدیریت، سال ششم، شماره 18.
10) صالحی، تابنده، (1395)، "رابطه اخلاق حرفهای حسابرس و کیفیت حسابرسی"، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال یازدهم، شماره 3.
11) کاشانیپور، محمد، حسن کریمی و ولیاله کریمی، (1393)، "بررسی ارتباط بین ساختار هیئت مدیره و مالکیت شرکت با افشای اختیاری"، پژوهشهای تجربی حسابداری، سال چهارم، شماره 14، صص 186-167.
12) کردلو ابراهیمی، علی، مهدی محمدآبادی و رضا حصارزاده، (1387)، "بررسی رابطه تضاد منافع بین سهامداران و اعتباردهندگان با توزیع سود سهام و محدودیت در تأمین مالی"، فصلنامه بورس اوراق بهادار، سال اول، شماره 4، صص 74-53.
13) ملکیان، اسفندیار و اسماعیل توکل نیا، (1393)، "بررسی تأثیر فرهنگ اخلاقی بر کیفیت حسابرسی تحتشرایط فشار بودجه زمانی"، حسابرسی: نظریه و عمل، سال اول، شماره 1، صص 21-47.
14) مهرانی، ساساسن و مهدیس نعیمی، (1382)، "تئوری اخلاقی و تأثیر فشار بودجه زمانی بر رفتار حسابرسان مستقل"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال دهم، شماره 32، صص 61-43.
15) منتقمی، عزیزاله، (1393)، "اهمیت تضاد منافع در شرکتها د چارچوب تئوری نمایندگی و نظام حاکمیت شرکتی"، دومین همایش ملی رویکردی بر حسابداری، مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فومن.
16) ولیپور، هاشم و علی خرم، (1390)، "اثربخشی سازوکارهای نظام راهبری شرکت به منظور کاهش هزینههای نمایندگی"، مجله حسابداری مدیریت، سال 4، شماره 8.
17) Alderman, C. W., & Deitrick, J. W. (1982), “Auditors’ Perceptions of Time Budgetpressures and Premature Sign-offs: A Replication and Extension”, Auditing: AJournal of Practice & Theory, 1, PP. 54–68.
18) Boyd, C.W. (2004), “The Structural Orgins of Conflicts of Interest in the Accounting Profession”, business Ethics Quarterly,14 (3), PP. 377-398
19) Calderon, T. G., & Ofobike, E. (2008), “Determinants of Client-initiated and Auditor-initiated Auditor Changes”, Managerial Auditing Journal, 23(1), PP. 4–25.
20) Carrera, M. N., Gutiérrez, I., & Carmona, S. (2005), “Concentración en el Mercado Deauditoría en Espa˜na: Análisis Empírico Del Período 1990–2000”, Revista Espa˜Nolade Financiación y Contabilidad, 34(125), PP. 423–457.
21) Davenport, L., & Dellaportas, S. (2009), “Interpreting the Public Interest: A Survey of Professional Accountants”, Australian Accounting Review, 19(1), PP. 11–23.
22) DeAngelo, L. E. (1981), “Auditor Size and Audit Quality”, Journal of Accounting and Economics, 3, PP. 183–199.
23) DeZoort, F. T., & Lord, A. T. (1997), “A Review and Synthesis of Pressure Effects Researchin Accounting”, Journal of Accounting Literature, 16, PP. 28–85.
24) Dickerson, Carol. (2009), “Ethical Decision-Making in Public Accounting PhD thesis”, Claremont California.
25) Espinosa-Pike, Marcela; Barrainkua, Itsaso (2016), “An Exploratory Study of the Pressures and Ethical Dilemmas in tTheaudit Conflict”, Revista de Contabilidad – Spanish Accounting Review 19 (1), PP. 10–20.
26) Espinosa-Pike, Marcela; Barrainkua, Itsaso, (2018),”The Influence of Auditors’ Professionalism on Ethical Judgement: Differences among Practitioners and Postgraduate Students,“Revista de Contabilidad – Spanish Accounting Review 21 (2), PP. 176–187
27) Eynon, G., Hill, N. T., & Stevens, K. T. (1997), “Factors that Influence the Moral Rea-soning Abilities of Accountants: Implications for Universities and the Profession”, Journal of Business Ethics, 16, PP. 1297–1309
28) García Benau, M. A., Ruiz Barbadillo, E., & Vico Martínez, A. (2000), “Factores QueCondicionan la Elección y el Cambio de Auditor en la Empresa Espa˜nola”, SpanishAccounting Review, 3(6), PP. 49–80.
29) Hatfield, R. C., Jackson, S. B., & Vandervelde, S. D. (2011), “The Effects of Prior Audi-tor Involvement and Client Pressure on Proposed Audit Adjustments?”, Behavioral Research in Accounting, 23(2), PP. 117–130.
30) Hudaib, M., & Cooke, T. E. (2005), “The Impact of Managing Director Changes and Financial Distress on Audit Qualification and Auditor Switching”, Journal of Business Finance & Accounting, 32(9–10), PP. 1703–1739
31) Joseph, G, & Chad, S, (2015), “Competition in the Audit Market: Policy Implications”, Journal of Accounting Research. doi: 10.1111/1475679X.12087.
32) Koch, C., Weber, M., & Wüstemann, J. (2012), “Can Auditors be Independent? Experi-mental Evidence on the Effects of Client Type”, European Accounting Review, 21(4), PP. 797–823.
33) Kohlberg, L. (1984), “Essays on Moral Development: Vol II. The Psychology of Moraldevelopment”, San Francisco: Harper & Row.
34) Lin, Z. J., & Zhang, J. (2011), “Ethical Awareness of Chinese Business Managers and Accountants and their Views on the Use of off-book Accounts”, Advances inAccounting, 27(1), PP. 143–155.
35) McNamara, S. M., & Liyanarachchi, G. A. (2008), “Time Budget Pressure and Audi-tor Dysfunctional Behaviour within an Occupational Stress Model”, AccountancyBusiness and the Public Interest, 7(1), PP. 1–31.
36) Moreno, K., & Bhattacharjee, S. (2003), “The Impact of Pressure from Potential Clientbusiness Opportunities on the Judgments of Auditors across Professional Ranks”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 22(1), PP. 13–28.
37) Nelson, M. W. (2006), “Ameliorating Conflicts of Interest in Auditing: Effects of Recentre Forms on Auditors and their Clients”, Academy of Management Review, 31(1), PP. 30–42.
38) O’Fallon, M. J., & Butterfield, K. D. (2005), “A Review of the Empirical Ethical Decision-making Literature: 1996–2003”, Journal of Business Ethics, 59, PP. 375–413.
39) Otley, D., & Pierce, B. (1996), “The Operation of Control Systems in Large Audit Firms”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 15(2), PP. 65–84.
40) Paino, H., Smith, M., & Ismail, Z. (2012), “Auditor Acceptance of Dysfunctional Behaviour: An Explanatory Model Using Individual Factors”, Journal of AppliedAccounting Research, 13(1), PP. 37–55.
41) Pierce, B., & Sweeney, B. (2004), “Cost–Quality Conflict in Audit Firms: An Empirical Investigation”, European Accounting Review, 13(1), PP. 415–441.
42) Rest, J. (1986), “Moral Development”, Advances in Research and Theory. New York:Praeger.
43) Shapeero, M., Koh, H. C., & Killough, L. N. (2003), “Underreporting and Pre-mature Sign-off in Public Accounting”, Managerial Auditing Journal, 18(6/7), PP. 478–489.
44) Svanberg, J., & Öhman, P. (2013), “Auditors’ Time Pressure: Does Ethical Culture Sup-port Audit Quality?”, Managerial Auditing Journal, 28(7), PP. 572–591.
45) Sweeney, B., Arnold, D. and Pierce, B. (2010), “The Impact of Perceived Ethical Culture of the Firm and Demographic Variables on Auditors’ Ethical Evaluation and Intention to Act Decisions”, Journal of Business Ethics, 93 (4), PP. 531-551.
46) Sweeney, B., & McGarry, C. (2011), “Commercial and Professional Auditgoals: Inculcation of Audit Seniors”, International Journal of Auditing, 15(3), PP. 316–332.
پیوست
پرسشنامهمطالعه فشارها و مشکلات اخلاقی موجود درتضاد بها کیفیتحسابرسی
پرسشنامه حاضر مربوط به یک فعالیت تحقیقی میباشد. خواهشمندم در صورت امکان با تکمیل دقیق این پرسشنامه به انجام این تحقیق کمک نمایید. بدیهی است پاسخهای شما کاملا محرمانه خواهند ماند و هیچگاه به صورت فردی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. پیشاپیش از همکاری صادقانه شما سپاسگذاری میکنم.
سوالات عمومی:
جنسیت: مرد (زن £ وضعیت تاهل: مجرد£متاهل: £ میزان تحصیلات: دیپلم (کارشناسی (کارشناسی ارشد (دکترا £
سابقه فعالیت (تجربه کاری): کمتر از 5 سال (5 تا 10سال (10 تا 15سال (15 تا 20 سال (20سال و بالاتر£
سن: کمتر از 30 سال (30-40 ساله (40-50 ساله (50 ساله و بالاتر £
سمت: شریک (حسابرس ارشد (حسابرس (سرپرست£
سوالات اختصاصی:
لطفا نظر خود را در مورد نقش هر یک از عوامل زیر در مورد مشکلات اخلاقی وفشار وارد شده به حسابرس با علامت زدن مشخص کنید. |
||||||
ردیف |
گویه |
میزان اهمیت |
||||
قضاوت اخلاقی |
||||||
|
به نظر شما هر یک از عوامل زیر تا چه اندازه در مشکلات و فشارهای اخلاقی حسابرس مؤثر است؟ |
خیلی کم |
کم |
متوسط |
زیاد |
خیلی زیاد |
1 |
میزان اثر پذیرش فشار از سوی مشتری برای تغییر نتیجه |
|
|
|
|
|
2 |
حسابرسی با فقدان استقلال |
|
|
|
|
|
3 |
حسابرسی بدون شایستگی فردی |
|
|
|
|
|
4 |
اولویت منافع شخصی به منافع عمومی |
|
|
|
|
|
5 |
تصمیمگیری متاثر از آشنایی با مشتری |
|
|
|
|
|
6 |
پذیرش فشار از مافوق |
|
|
|
|
|
7 |
انجام حسابرسی در کمتر از زمان لازم |
|
|
|
|
|
8 |
تصمیمگیری در روند رضایت دیگران |
|
|
|
|
|
9 |
گزارش نکردن ساعت کار واقعی |
|
|
|
|
|
راه حل تضاد منافع |
||||||
|
به نظر شما هر یک از عوامل زیر تا چه اندازه درتضاد منافع در حسابرسی مؤثر است؟ |
خیلی کم |
کم |
متوسط |
زیاد |
خیلی زیاد |
|
ضوابط حرفهای سازمانی |
|
|
|
|
|
1 |
کدهای اخلاقی شرکت |
|
|
|
|
|
2 |
پیشنهادات اخلاقی کمسیون شرکت |
|
|
|
|
|
3 |
ضوابط اخلاقی حرفه |
|
|
|
|
|
4 |
نظر همتایان |
|
|
|
|
|
5 |
نظر مافوق |
|
|
|
|
|
|
شهرت/اعتبار |
|
|
|
|
|
1 |
از دست دادن اعتبار فردی |
|
|
|
|
|
2 |
از دست دادن اعتبار حرفه |
|
|
|
|
|
3 |
از دست دادن اعتبار شرکت |
|
|
|
|
|
|
ضوابط قانونی |
|
|
|
|
|
1 |
استاندارد قانونی |
|
|
|
|
|
2 |
امکان ضمانت اجرایی |
|
|
|
|
|
3 |
امکان شناسایی شدن |
|
|
|
|
|
|
خانواده/مذهب |
|
|
|
|
|
1 |
نظر دوستان/خانواده |
|
|
|
|
|
2 |
ارزشهای مذهبی |
|
|
|
|
|
فشاردریافتی حسابرس |
||||||
|
به نظر شما هر یک از عوامل زیر تا چه اندازه در فشار دریافتی حسابرس مؤثر است؟ |
خیلی کم |
کم |
متوسط |
زیاد |
خیلی زیاد |
|
فشار موسسه حسابرسی |
|
|
|
|
|
1 |
فشار کار در تایم زمانی کمتر |
|
|
|
|
|
2 |
کمتر گزارش کردن زمان |
|
|
|
|
|
3 |
فشار مافوق برای تغییر نتیجه و نظر |
|
|
|
|
|
4 |
فشار استفاده از حسابرس بدون صلاحیت |
|
|
|
|
|
|
فشار صاحبکار |
|
|
|
|
|
1 |
فشار صاحبکار برای تغییر در نظر /گزارش |
|
|
|
|
|
یادداشتها
_||_