Identifying factors affecting green organizational culture in secondary schools
Subject Areas :Sima Zareiyan 1 , Alireza Ghasemi Zad 2 * , Farahnaz mashayekh 3 , امین باقری کراچی 4 , pari mashaywkh 5
1 - PhD. Student, Department of Educational Administration, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran.
2 - Associate Professor, Department of Educational Administration, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran.
3 - Assistant professor, Department of Educational Administration, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran.
4 - Associate Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
5 - Assistant professor, Department of Educational Administration, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran.
Keywords: Green organizational culture, green schools, environment, high schools.,
Abstract :
Purpose: Regarding environmental risk management, one of the tasks assigned to schools is to implement a green culture. The main objective of this research is to identify the factors affecting green organizational culture in secondary schools in Fars province.
Method: The present research is a qualitative descriptive-exploratory study that was conducted using the Atride-Sterling (2001) style content analysis method. The research population in this section is the principals of high schools in Fars Province, environmental experts. The purposive sampling method was to interview key individuals and experts (managers, environmental experts) to the extent of theoretical saturation. The research tool was a semi-structured interview. To validate and ensure the quality of the data and interpretations made, Lincoln and Guba criteria were used with 4 axes: reliability, confirmability, repeatability, and verifiability.
Results: Based on the network of green organizational culture themes, the findings in the qualitative section are divided into three overarching themes under the titles: the structure of green organizational culture management (management dimension), the content of green organizational culture (behavioral dimension), and the context and background of green organizational culture (environmental dimension).
Conclusion: Since green organizational culture is defined as a shared collective belief among organizational members in an ecological and environmentally friendly style, the content factors of green culture refer to the belief and behavioral orientation of organizational members, organizational culture, and the style and attitude of educational organization managers toward green organizational culture.
اسلامیه، فاطمه، اولادیان، معصومه و صفری، محمود. (1399). اولویتبندی مولفههای مدارس سبز با رویکرد فازی در نظام آموزش و پرورش ایران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(41)، 283-304.
اسلامیه، فاطمه، اولادیان، معصومه و صفری، محمود. (1398). طراحی مفهومی مدارس سبز در ایران. مدیریت مدرسه، 7(2)، 60-81.
دهقانی زاده، مرضیه و توکلی الهآبادی، مهناز. (1403). نقش فرهنگسازمانی سبز، استراتژی نوآوری سبز و مقررات محیطزیستی در پیشبینی عملکرد سبز و مزیت رقابتی از طریق نوآوری سبز. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، ۱۳(۱): ۵۷-۱۳.
راد، سید ابراهیم و جباری گیلانده، علیرضا. (1400). بررسی شیوه¬های ممکن برای نیل به اهداف دانشگاه سبز در دانشگاه فرهنگیان. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 23(12): ۱۸۶-۱۶۹.
زارعی، مهسان، معتضدیان، فهیمه و خوش نویس، احمد میرزا کوچک. (1400). ارائه الگویی جهت ارزیابی تاثیر عوامل مهم مدرسه سبز بر یادگیری دانش آموزان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 15(2): 1-22.
سعیدی، علی و میبودی، حامد. (1401). چالشهای ارزشیابی آموزش محیطزیست در مدارس سبز ایران و راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 11(2): 107-117.
سپهوند، رضا، نظرپوری، امیر هوشنگ، سپهوند، مسعود و عارف نژاد، محسن. (1401). اثر اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سبز با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز (مورد مطالعه: مدیران و کارشناسان شرکتهای کوچک فرآوری ضایعات). مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، 20(1): 71-100.
سروش نیا،حشمت الله.، حقیقت منفرد، جلال و سالاری، آناهیتا . (1403). تاثیر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط: نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی. مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، ۵(۱): ۳۴-۵۳.
سپهوند، رضا، عارف نژاد، محسن، سپه وند، مسعود و فتحی چگنی، فریبرز. (1399). اثر سرمایه ساختاری سبز بر مدیریت پسماند صنعتی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز (مورد مطالعه: فولاد مبارکه اصفهان). پژوهش های محیط زیست، 11(22): 149-158.
شبیری، سیدمحمد و میبودی، حسین . (1392). ارزیابی آموزش محیطزیست در ایران و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت موجود. فصلنامه علوم محیطی، ۱۱(۱): ۱۳۰-۱۱۹.
خاکی قصر، آزاده. (2018). مدیریت مدرسه سبز: مقدمه¬ای بر پارادایم انجمن مدارس ابتدایی و پارک-های محلی. مدیریت مدرسه، 6(2)، 100-122.
عزیزی، بهزاد.، فاضل بخششی، محمود و خلیفه سلطانی، مرضیه. (1403). ارتباط مدیریت منابع انسانی سبز با پایداری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز. مدیریت منابع انسانی در ورزش، ۱۱(۲): ۲۵۱-۲۳۱.
غریبی، فاطمه. (1401). طراحی چارچوب مفهومی برای مدیریت مدرسه محور سبز. فصلنامه انگاره-های نو در تحقیقات آموزشی، 1(1)، 90-112.
فرمهینی فراهانی، محسن، کشاورز زاده، علی، و نصیری، زهره. (1396). ارائه چارچوبی برای برنامه ریزی مدارس سبز کشور. پژوهش های محیط زیست، 8(15)، 51-66.
قائمی، حامد و عسگری، محمد هادی. (1402). ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد فراترکیب. فصلنامه ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار، 3(1): 122-145.
میبودی، حسین، لاهیجانیان، اکرم الملوک، شبیری، محمد، جوزی، علیو عزیزی نژاد رضا. (1395). تدوین معیارهای استاندارد مدارس سبز در ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. ۳۲ (۳) :۱۰۷-۱۲۹.
مظاهری تهرانی، مینا، الوانی، سیدمهدی، واعظی، رضا، زاهدی، شمس السادات و قربانی زاده، وجه الله. (1401). الگوی مدیریت سبز برای سازمان¬های دولتی ایران. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 17(68): 1-43.
نجاتی، نسرین و معطوفی، علیرضا و فرهادی محلی، علی. (۱۴۰۲). طراحی مدل سطح¬بندی ابعاد مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد خط مشی¬گذاری، مدیریت سبز، ۴(۲): ۴۱-۲۹.
یعقوبی، نورمحمد، دهقانی مسعود و احمدی فروغ. (1399). نقش فرهنگ سازمانی سبز در بهرهوری منابع انسانی با میانجیگری عملکرد سبز در پرستاران بیمارستان امام رضا (ع) مشهد. مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، 15 (2)، 149-178.
Abousoliman AD, Ali Zoromba M, El-Gazar HE. (2025). Greening Organizational Culture in Relation to Employees’ Green Human Resources Management; The Mediating Role of Environmental Commitment and Citizenship. Salud, Cienciay Tecnología; 5:1138.
Alzahrani, S. M. H., Hammersley-Fletcher, L., & Bright, G. (2016). Identifying Characteristics of a" Good School" in the British and Saudi Arabian Education Systems. Journal of Education and Practice, 7(27): 136-148.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3): 385-405
Bukit, S., Ariastika, D., Noviati, Y., & Lubis, Y. (2023). Snowball Throwing Learning Model in Growing Questioning Skills of Elementary School Students: A Review. Journal Corner of Education, Linguistics, and Literature, 2(4), 343-351.
Bourke, N., Simmons, K., & Ousley, M. (2022). Green Schools: An Examination of Practices and Possibilities in Alabama. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 18(4), e2292.
Chsan, I. Z., Pertiwi, S., & Hermawan, Y. (2023). Empowerment knowledge of elementary school teachers for supporting green schools. Journal of Community Service and Empowerment, 4(1), 139–144.
Daft, R. L. (2020). Organization theory & design. Cengage learning. thirteenth edition, United states.
Gürlek, M., & Tuna, M. (2018). Reinforcing competitive advantage through green organizational culture and green innovation. The service industries journal, 38(7-8), 467-491.
Harris, L. C., & Crane, A. (2002). The greening of organizational culture: Management views on the depth, degree and diffusion of change. Journal of organizational change management, 15(3), 214-234.
Kvale, S. (1996). Interviews: an introduction to qualitive research interviewing. Sage.
Ichsan, I. Z., Pertiwi, S., & Hermawan, Y. (2023). Empowerment knowledge of elementary school teachers for supporting green schools. Journal of Community Service and Empowerment, 4(1), 139-144.
Imran, M., Arshad, I., & Ismail, F. (2021). Green organizational culture and organizational performance: The mediating role of green innovation and environmental performance. Journal Pendidikan IPA Indonesia, 10(4), 515-530.
Istriari, I., & Murwaningsari, E. (2023). Effect of green organizational culture and green supply chain on company performance with profitability as moderation. Quantitative Economics and Management Studies, 4(1), 21-31.
Leithwood, K., & Louis, K. S. (2021). Organizational learning in schools: An introduction. In Organizational learning in schools (1-14). Taylor & Francis.
Lestari, A. S., La Fua, J., & Wahyuni, I. (2022, February). Building green schools through Adiwiyata school in Indonesia. In Proceeding International Conference on Religion, Science and Education (Vol. 1, pp. 51-58).
Olsson, D., Gericke, N., Boeve-de Pauw, J., Berglund, T., & Chang, T. (2019). Green schools in Taiwan–Effects on student sustainability consciousness. Global Environmental Change, 54, 184-194.
Rahman, B., & Maulina, H. (2019). Green school-based management model as a powerful alternative solution to overcome global climate change: A need assessment survey analysis of teacher in lampung, indonesia. In Journal of Physics: Conference Series, 11(55):86, IOP Publishing.
Ravasi, D., & Schultz, M. (2006). Responding to organizational identity threats: Exploring the role of organizational culture. Journal Academy of Management, 49(3), 433-458.
Robbins, S. P., & Coulter, M. (2007). Principles of management. Translated by Seyyed Mohammad Arabi and Mohammed Ali Hamid Rafiee and Behrouz Asrari Ershad, Fourth Edition, Tehran: Office of Cultural Studies.
Sundari, S., Abdurrahman, A., Hariri, H., Karwan, D., & Rahman, B. (2020). School-based quality improvement management for creating green schools in central Lampung secondary schools. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1572, No. 1, p. 012057). IOP Publishing.
Vakalis, D., Lepine, C., MacLean, H. L., & Siegel, J. A. (2021). Can green schools influence academic performance? Critical Reviews in Environmental Science and Technology, 51(13), 1354-1396.
Van Velzen, C; Helbich, M. (2023). Green school outdoor environments, greater equity? Assessing environmental justice in green spaces around Dutch primary schools, Landscape and Urban Planning, 232: (1-9).