Teacher Competencies in the Context of the Ranking System: A Meta-Synthesis Study
Subject Areas :
Zohreh Alimardani
1
,
جواد پورکریمی
2
*
,
افسانه زمانی مقدم
3
1 - PhD Student in Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 -
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Keywords: Teacher qualifications, ranking, education.,
Abstract :
Purpose: The present study aims to identify the competencies of teachers in the context of the teacher ranking system in the education sector.
Method: This applied research is qualitative in nature and follows a meta-synthesis approach using the seven-step method of Sandelowski and Barroso (2007). In this regard, all relevant scientific documents published between 2018 and 2024 were reviewed, totaling 190 initial sources. Ultimately, 37 sources were selected and analyzed based on the study's criteria. The validity of the research was evaluated and confirmed using criteria of credibility, transferability, dependability, and confirmability. For reliability, Holsti’s inter-coder agreement coefficient was used, yielding a value of 0.83, indicating good reliability of the analysis tool.
Findings: According to the findings of this study, teachers' competencies in line with the ranking scheme include eight dimensions: information and communication competencies (including: technological skills, information skills, communication skills), self-development competencies (including: knowledge self-development, career self-development, leadership self-development), socio-political competencies (including: political domain, social domain, participation), behavioral competencies (including: commitment and law-abiding, behavioral characteristics, personality traits), scientific-research competencies (including: research, creativity and innovation), and ethical-belief competencies (including: belief domain and Islamic ethics domain), pedagogical competency (including: specialized domain, learning domain), and cultural-educational competency (including: cultural domain and educational domain).
Conclusion: The results showed that self-development competency is more important with the highest frequency. Therefore, it is better for evaluators, policymakers, planners, and administrators of the rating system to consider effective measures for the growth and career enrichment of teachers in this field.
ابراهیمی، ام فروه؛ عبداللهی، حسین؛ عباسپور، عباس؛ حقانی، محمود. (1403). بررسی تطبیقی مؤلفههای رتبهبندی معلمان در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران و اسناد بین المللی. آموزش و پرورش تطبیقی، 7(4) 3205-3227.
ابن ابیالحدید، عبدالحمید بن هبه الله، (۵۸۶ - ۶۵۵ق.) شرح نهجالبلاغه، مکتبة آیة الله العظمي المرعشي النجفي العامة: قم.
احمدی، طاهره؛ صمدی، پروین؛ احمدی، پروین. (1401). شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای شایستگی معلم بهمثابه یادگیرنده مادامالعمر: یک مطالعه سنتز پژوهی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 19(74)،130-114.
احمدی، حسن. (1401). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر شایستگیهای اصلی معلمان برای مدیریت استعداد مؤثر؛ مطالعۀ موردی: معلمان شهر اردبیل. نظریه و عمل در تربیت معلمان، 8(14)، 96-73.
احمدی، صادق؛ طهماسب زاده، داود؛ رمضانی، عباس. (1402). طراحی الگوی پارادایمی رتبهبندی معلمان با استفاده از رویکرد داده بنیاد. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم،6(1)، 53-41.
آقازاده، احمد. (1392). آموزشوپرورش تطبیقی. سمت.
بزرگیان، امیرحسین؛ قاسمپور دهاقانی، علی. (1402). بررسی رابطه نظام رتبهبندی معلمان باکیفیت زندگی کاری و انعطافپذیری روانشناختی دبیران دوره متوسطه. رساله دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه پیامنور واحد سمیرم.
پورکریمی، جواد؛ عزیزی، مهسا. (الف1403). شایستگیهای رهبران در محیطهای متلاطم (یک مطالعه فراترکیب). مدیریت دولتی، 16(3)، 601-631.
پورکریمی، جواد؛ عزیزی، مهسا؛ موسوی، سید حسین. (ب1403). ارائه الگوی شایستگیهای خود توسعهای معلمان (یک مطالعه فراترکیب). علوم تربیتی، 31(2)، 79-108.
تقیپور حویزی، پرنیان؛ شیخی فینی، علیاکبر؛ مهر محمدی، محمود؛ سماوی، سید عبدالوهاب. (1402). شناسایی انواع شایستگیها برای تحقق تربیت اجتماعی دموکراتیک در نظام آموزشوپرورش ایران. مطالعات برنامه درسی، 18(71)، 99-128.
جاویدان، لیدا؛ علی اسماعیلی، عبدالله؛ شجاعی، علیاصغر. (1397). تدوین الگوی ویژگی ها و شایستگیهای معلمی بر اساس اسناد بالادستی آموزشوپرورش. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(ویژهنامه)، 1123-1136.
چهری، اسکندر؛ نوروزی، علی؛ خاکپور، عباس. (1402). ارزشیابی اهداف، معیارها و رویه های کنونی نظام رتبهبندی معلمان. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده ادبیات و علومانسانی. دانشگاه ملایر.
حیدری، معصومه؛ محمودی، مهدی؛ فرجاللهی، مهران. (1402). اثر توانمندسازی ساختاری مبتنی بر طرح رتبه¬بندی معلمان بر تعهد حرفه¬ای آنان با میانجی¬گری ویژگی¬های شغلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب.
دیبایی صابر، محسن؛ سبحانی نژاد، مهدی. (1399). شناسایی مولفه های نظام توسعه شایستگی معلمان دوره متوسطه از دیدگاه خبرگان. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 17(1)، 61-75.
رضایی منیره. (1398). شایستگی¬های حرفهای معلمان: گذشته، حال، آینده. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، ۳۵ (۲) :۱۲۹-۱۵۰
رضایی، منیره. (1399). شناسایی و تعیین شایستگیهای حرفهای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آنها. تعلیم و تربیت، 36(1 (پیاپی 141) )، 63-82.
زارعی، محمدامین؛ الله کرمی، آزاد. (1401). شناسایی مؤلفههای شایستگی معلمان و ارائه چارچوبی جهت ارزشیابی آنان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 16(56)، 91-104.
سعیدی، مهدی. (1403). شناسایی شایستگیهای معلم تأثیرگذار در دوره ابتدایی. علوم تربیتی، 31(1)259-284.
صالحی شبلیزی، مسعود؛ چنانی، احمد؛ نجفوند دریکوندی، امیررضا، نجفوند دریکوندی، امیرحسین. (1402). تحلیل و بررسی اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران از نظر میزان توجه و اهمیت به مؤلفههای شایستگی معلمان. روانشناسی و علوم تربیتی در هزاره سوم، 7(25). 875-862.
صمدی، پروین؛ احمدی، طاهره؛ احمدی، پروین. (1402). طراحی الگوی شایستگی معلم بهمثابه یادگیرنده مادامالعمر در نظام آموزشوپرورش ایران و اعتباربخشی آن. علوم تربیتی، 30(2)،1-16.
طولابی فرد، سمیه؛ برزگر، نادر؛ علیزاده، سعید. (1402). طراحی الگوی توسعه شایستگی پژوهشی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،14(3). 184-170.
عزیزی تراب، زینب (1402). شناسایی مولفه های نظام رتبهبندی معلمان (با تاکید بر رویکرد کیفی)، دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار، تبریز.
علاقه بند، علی. (1402 ). جامعه شناسي آموزشوپرورش، تهران: انتشارات روان.
فتحی، معصومه؛ سعدیپور، اسماعیل؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ دلاور، علی. (1402) شناسایی ابعاد و مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان و ارائه مدل مفهومی در تراز جمهوری اسلامی ایران. تربیت اسلامی، 18(46), 125-146.
قلمکاریان، سید محمد؛ سیدی، سید خالد (1402). تحلیلی بر تاثیرات رتبهبندی بر روحیه و عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی در شهرستان سراوان، ششمین همایش ملی فناوری های نوین در تعلیموتربیت، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران.
قاسمی پیر بلوطی زهرا؛ کلباسی، افسانه؛ میرحیدری، اشرف. (1401). مطالعه تطبیقی ارزیابی عملکرد معلمان در استرالیا، فنلاند، ایران و آمریکا. آموزشوپرورش تطبیقی،6(1). 2285-2303.
قرونه، داود. (1399). نگرش معلمان و مدیران مدارس نسبت به طرح رتبهبندی حرفهای مشاغل معلمان: یک مطالعه پدیدارشناسی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(2)،157-182.
کیانی بهادرخان، حجت؛ عبداللهی، حسین؛ طاهری، مرتضی؛ عباس پور، عباس. (1396). رابطه نظام رتبهبندی معلمان با توانمندسازی روانشناختی و انگیزش شغلی معلمان. پایاننامه کارشناسیارشد؛ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
گل صنم لو، محمد؛ نعیمی، ابراهیم؛ خرسندی طاسکوه، علی؛ شریعتی، سید صدرالدین. (1400). طراحی الگوی معلم خوب با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مطالعات راهبردی بسیج، 24(90)، 179-222.
مبانی نظری سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران (1390).
مرادی، فاطمه؛ کرمعلیان، حسن (1402). اعتبارسنجی ملاکها، شاخصها و مشکلات اجرایی طرح رتبهبندی معلمان در دوره ابتدایی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه پیامنور اصفهان.
موسوی ندوشن، فاطمه سادات؛ نیلی احمدآبادی، محمدرضا؛ نیستانی، محمدرضا. (1401). کاوش پدیدارشناختی بر شایستگیهای پایۀ آموزگاران برای تحقق ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی. جامعهشناسی کاربردی، 33(4)، 29-48.
مولائی، زینب؛ یاریحاجعطالو، جهانگیر. (1401). نقش رتبهبندی معلمان بر بهبود اشتیاق شغلی آنان در مدارس متوسطه شهرستان مراغه. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری،6(20)، 1604-1616.
میرزایی، مهدی. (1400). بررسی شایستگی های معنوی و اخلاقی معلم در جهت رشد سواد تربیتی با مروری بر فصل دوم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. سواد تربیتی معلم، 1(1)، 153-174.
نامداری پژمان، مهدی، پاکنظر، محدثه. (1400). ساختار تربیتمعلم در کشورهای شرق آسیا با تأکید بر نظام سنجش صلاحیت و رتبهبندی معلمان. مطالعات سیاست گذاری تربیتمعلم (پژوهش در تربیتمعلم)، 4(2(پیاپی 8))،10-35.
نوشادی، فاطمه؛ میرزایی قلعه جوق، علی؛ باقری دادوکلایی، محمد؛ والی، علی اکبر. (1402). ارائه الگوی پارادایمی شایستگی معلمان مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. رفتار مثبت در سازمان¬های آموزشی1(2)، 44-22 .
Andolina, M. W., & Conklin, H. G. (2021). Cultivating empathic listening in democratic education. Theory & Research in Social Education, 49(3), 390-417.
Buchanan, R., & Olsen, B. (2018). Teacher identity in the current teacher education landscape. Research on teacher identity: Mapping challenges and innovations, 195-205.
Campbell, J. W., & Derrington, M. L. (2019). Principals’ perceptions of teacher evaluation reform from structural and human resource perspectives. Journal of Educational Supervision, 2(1), 58.
Cowan, J., Goldhaber, D., & Theobald, R. (2022). Performance evaluations as a measure of teacher effectiveness when implementation differs: Accounting for variation across classrooms, schools, and districts. Journal of Research on Educational Effectiveness, 15(3), 510-531.
Helmold, M. (2021). New work, transformational and virtual leadership. Lessons from COVID-19 and other crises, 1-17.
Ivaniuk, H., Venhlovska, O., Antypin, Y., & Vovchok, Y. (2020). Self-Development as a Factor in the Professional Growth of Future Teachers. Journal of History Culture and Art Research, 9(4), 77-86.
Kathleen, W., & Dustin, H (2020). Teacher Evaluation Systems: A Literature Review on Issues and Impact. Research Issues in Contemporary Education, 5(1).42-50.
Kornell, N., & Hausman, H. (2016). Do the best teachers get the best ratings? Frontiers in psychology, 7, 570.
Mulang, H. (2021). The effect of competences, work motivation, learning environment on human resource performance. Golden Ratio of Human Resource Management, 1(2), 84-93.
Murkatik, K., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The influence of professional and pedagogic competence on teacher’s performance. Journal of Social Work and Science Education, 1(1), 58-69.
Rahman, N. L. A., Mokhtar, M., & Ali, D. F. (2020). Enhancing Self-Initiated Professional Development (SI-PD) Through Technology during COVID-19 Pandemic. Innovative Teaching and Learning Journal, 4 (2), 30–36.
Rapanta, C., Vrikki, M., & Evagorou, M. (2021). Preparing culturally literate citizens through dialogue and argumentation: Rethinking citizenship education. The Curriculum Journal, 32(3), 475-494.
Rowe, E. W., Curby, T. W., & Kim, H. (2019). Variance in teacher ratings of children’s adjustment. Journal of Psychoeducational Assessment, 37(1), 26-39
Sheppard, M., & Levy, S. A. (2019). Emotions and teacher decision-making: An analysis of social studies teachers’ perspectives. Teaching and Teacher Education, 77, 193-203.
Suchyadi, Y., Muhajang, T., Indriani, R. S., & Mirawati, M. (2022). Implementation Of Supervision In Improving The Learning Process And Character Education In Elementary Schools. Journal of Social Studies Arts and Humanities (JSSAH), 2(2), 143-146.
Sandelowski, M., Barroso, J., & Voils, C. I. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in nursing & health, 30 (1), 99–111.
Softić, S. K. (2022). Teachers’ digital competences as a key factor for the digital transformation of education. Advances in Online Education: A Peer-Reviewed Journal, 1(1), 75-86.
Sulaiman, J., & Ismail, S. N. (2020). Teacher competence and 21st century skills in transformation schools 2025 (TS25). Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3536-3544.
Tanang, H., & Abu, B. (2014). Teacher professionalism and professional development practices in south Sulawesi, Indonesia. Journal of curriculum and teaching, 3(2), 25-42.
Williams, K., & Hebert, D. (2020). Teacher evaluation systems: A literature review on issues and impact. Research Issues in Contemporary Education, 5(1), 42-50.