Presenting a Paradigmatic Model of Employee Voice in the Iranian Public Education System
Subject Areas :
sayed mostafa Banitaba jashveqani
1
,
badri shahtalebi
2
*
,
محمد علی نادی
3
1 - .PhD student, Department of Educational Management, Isfahan (Khorasgan) Branch,Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 -
3 - Professor, Department of Educational Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
Keywords: Employee voice, Causal factors, Intervening factors, Contextual factors, Strategies, Outcomes.,
Abstract :
Purpose: This study aimed to develop a paradigmatic model of employee voice within the Iranian public education system.
Method: Employing a qualitative approach and grounded theory design, the research engaged experts and specialists in Iran’s education system and educational management. Participants were selected through criterion-based purposive sampling, supplemented by theoretical sampling to achieve theoretical saturation. Data collection involved semi-structured interviews, with theoretical saturation reached after interviewing 19 participants.
Findings: In the present study, to show the paradigmatic pattern of employee voice in the Iranian public education system, 146 concepts, 24 subcategories, and 11 main categories were identified. The titles of the main categories extracted were: changes in the field of human resources, job-environmental changes; leadership changes, organizational image; cultural-social factors, communication and networking; growth strategies, structural strategies, human resource strategies; individual results, organizational results.
Conclusion: The proposed model offers a systematic framework for understanding the dynamics of employee voice in Iran’s public education system. To foster a safe environment for employees to express their perspectives, policymakers and administrators should reduce bureaucratic barriers, strengthen participatory culture, and implement structured feedback mechanisms. Future research should explore the influence of variables such as gender and work experience across more diverse samples.
ارمندئی، مریم. وزیری، مژده. عدلی، فریبا. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی از دیدگاه کارکنان، اندیشه های نوین تربیتی، (12)2: 115-144.
الیاسی،قاسم. امیرتاش،علی محمد. صفانیا،علی محمد (1397). تبیین تاثیر هویت سازمانی بر بهره وری نیروی انسانی با تاکید بر نقش میانجی آوای سازمانی، مدیریت بهره وری، (1)47: 211-189.
پورغفاری،سید رضا. منظری توکلی،علیرضا.سلاجقه،سنجر. دهقانی سلطانی،مهدی. (1401). طراحی و تبیین الگوی آوای کارکنان با تأکید بر فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن بانک در تهران بزرگ)، مدیریت سازمانهای دولتی، (39)3: 27-40.
پورغفاری،سید رضا. منظری توکلی،علیرضا.سلاجقه،سنجر. دهقانی سلطانی،مهدی.ابراهیمی نژاد رفسنجانی،مهدی. (1401). موشکافی ابعاد آوای کارکنان در بانک های دولتی(مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن بانک در تهران بزرگ)، پژوهش های مدیریت عمومی، (58)15: 209-232 .
تنهایی، محمد حسن. نصراصفهانی، علی. نیلی پور طباطبایی، سید اکبر. اخوان صراف، احمد رضا.(1397). بازآفرینی الگوی پیشایندها و پیامدهای سکوت سازمانی کارکنان مورد مطالعه: شهرداری اصفهان، جامعه شناسی کاربردی، 29(4): 147-166.
جانباز، الیاس. عارف، معصومه(1403). تاثیر رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان بر آوای کارکنان با تاکید بر نقش تعدیلگر نمادسازی هویت اخلاقی (مورد مطالعه: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان)، مدیریت، حسابداری و اقتصاد، 121(1): 35-46 .
حسن زاده،محمدصادق. باقرزاده خداشهری،راضیه.اکرادی،احسان. (1395) تأثیر رفتارهای ادراک شده توانمندساز مدیران بر آوای کارکنان سازمان فنی و حرفه ای استان گیلان، پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی، 3(9): 27-44.
حسینی،الهه. سعیدا اردکانی،سعید. سبک رو،مهدی. الحسینی المدرسی،سید مهدی (1400). طراحی الگوی آوای کارکنان دانشی (مطالعة موردی: شرکتهای دانشبنیان فناوری اطلاعات) ، مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، 19 (4): 655-682.
خلیلی،عبدالجواد.طاهرزاده،جلال (1402). رابطه فلات زدگی شغلی با آوای سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش، جامعه شناسی آموزش و پرورش، 9(1) : 159-168.
طبرسا،غلامعلی. شکوهیار،سجاد. الفت،محمد (1397). تأثير متناقض رضايت شغلي بر آواي مخرب كاركنان با توجه به نقش ميانجي گري شبكه هاي اجتماعي و تعهد سازماني، فصلنامه مدیریت دولتی، (10)2: 332-311.
محمدی فاتح اصغر، حسینی سید حسن، نادی حمیدرضا. (1400).شناسایی عوامل موثر بر آوای سازنده کارکنان در سازمانهای دولتی ایران (مورد مطالعه: یک سازمان نظامی در شهر تهران)، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 11 (4): 95-118.
Afsar, B. , Shahjehan, A. , Shah, S. I. , & Wajid, A. (2019). The mediating role of transformational leadership in the relationship between cultural intelligence and employee voice behavior: A case of hotel employees. International Journal of Intercultural Relations, 69, 66-75.
Chamberlin, M. , Newton, D. W. , &Lepine, J. A. (2017). A meta‐analysis of voice and its promotive and prohibitive forms: Identification of key associations, distinctions, and future research directions. Personnel Psychology, 70(1), 11-71.
Corbin, J., Strauss, A., & Strauss, A. L. (2014). Basics of qualitative research. Sage.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. (pp. 146-166).
Dixon-Woods, M., Campbell, A., Martin, G., Willars, J., Tarrant, C., Aveling, E. L., Sutcliffe, K., Clements, J., Carlstrom, M., & Pronovost, P. (2019). Improving Employee Voice About Transgressive or Disruptive Behavior: A Case Study. Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges, 94(4), 579–585.
Fischer, R. , Ferreira, M. C. , Van Meurs, N. , Gok, K. , Jiang, D. Y. , Fontaine, J. R. , . . . & Hassan, A. (2019). Does organizational formalization facilitate voice and helping organizational citizenship behaviors? It depends on (national) uncertainty norms. Journal of International Business Studies, 50(1), 125-134.
Kulkarni, S. P. (2010). Sustaining the equality of employee voice: a dynamic capability. International Journal of Organizational Analysis, 18(4), 442-465.
Liu, F. , Chow, I. H. S. , Gong, Y. , & Huang, M. (2019). Affiliative and aggressive humor in leadership and their effects on employee voice: a serial mediation model. Review of Managerial Science, 16: 1-19.
Mauro, T. R. (2016). A systematic review of employee voice behavior and its effect on managerial controlled outcomes (Doctoral dissertation, University of Maryland University College).
Morrison, E. W. (2014). Employee voice and silence. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav.1(1), 173-197.
Park, J. Y. , &Nawakitphaitoon, K. (2018). The cross‐cultural study of LMX and individual employee voice: The moderating role of conflict avoidance. Human Resource Management Journal, 28(1), 14-30.
Peng, H. , & Wei, F. (2019). How and When Does Leader Behavioral Integrity Influence Employee Voice? The Roles of Team Independence Climate and Corporate Ethical Values. Journal of Business Ethics, 1-17.
Ruck, K. , Welch, M. , & Menara, B. (2017). Employee voice: an antecedent to organisational engagement?. Public Relations Review, 43(5), 904-914.
Son, S. (2019). The role of supervisors on employees’ voice behavior. Leadership & Organization Development Journal, 40(1), 85-96.