Identifying the components of the professional education and development model of teachers
Subject Areas :ghasem bamiri 1 , Mohsen Dibaei Saber 2 , سیف اله فضل الهی 3
1 - Ph.D. student of Educational Management Department, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
2 - Associate of Shahed University Tehran, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Educational Sciences, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
Keywords: Keywords: education, professional development of teachers, entrepreneurial approach.,
Abstract :
Purpose: The purpose of the present study was to identify the components of the model of professional education and development of teachers based on the entrepreneurial approach.
Method: The research method was a mixed exploratory approach in two phases, qualitative and quantitative, in which thematic analysis method was used in the qualitative part and survey descriptive analysis was used in the quantitative part. The statistical population includes all professors of Farhangian, State, and Azad universities and teachers of Chaharmahal and Bakhtiari provinces. In the qualitative part, 15 people were interviewed at the saturation point and in the quantitative part, 230 people were selected by purposive sampling. The measurement tool in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part a 127-question questionnaire was made by the researcher. To analyze the information in the quantitative part, spss-26 software and smart pls software were used, and in the qualitative part, based on the grand theory approach, theme analysis was used.
Results: The findings showed that there were six elements of the curriculum based on qualitative data: logic, purpose, content, educational strategy, educational materials, and evaluation.
Conclusion: The implementation of teachers' training and professional development based on the entrepreneurial approach will lead to the development of teachers' knowledge and the growth of their individual skills, and they will realize their capabilities and talents.
حسینی، فاطمه. علی عسگری، مجید.، قلتاش، عباس.، و احدبیگی، فاطمه. (1401). طراحی و اعتباربخشی مدل برنامه درسی کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، پیاپی ۲۵: 145-174.
داوودی راد، دانیال. عباسپور، عباس، و میگون پوری، محمدرضا. (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی کارآفرینی اجتماعی نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، پیاپی ۵۴: 33-50.
عبداللهی، بیژن. سادین، علی¬اکبر.، نوه¬ابراهیم، عبدالرحیم.، و عباسیان، حسین. (۱۴۰۱). طراحی مدل بالندگی حرفه¬ای اعضاء هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد داده بنیاد و پارادایم آمیخته اکتشافی. مدیریت بر آموزش سازمان¬ها، ۱۱(۳): ۸۳-۴۱.
کشاورزی، فهیمه. جاودانی، محمد.، و بدخشان، مجید. (۱۴۰۰). طراحی چارچوب شایستگی¬های حرفه-ای معلمان کارآفرین. نوآوری¬های آموزشی، 20 (4): ۵۴-۳۵.
کمالی، ندا. سیف نراقی، مریم. و نادری، عزت اله. (۱۳۹۹). طراحی الگوی درس کارآفرینی در دوره کارشناسی آموزش ابتدایی مبتنی بر ویژگیهای ذهنی- روانی کارآفرینان آموزشی. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور، 11 (2): ۹۰-۷۸.
مرادیان، پریسا. سلیمی، مهتاب. و جهانیان، رمضان. (۱۳۹۹). شناسایی عوامل توسعه کارآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 35 (2): ۲۱.
Acton, R. (2019). Mapping the evaluation of problem-oriented pedagogies in higher education: A systematic literature review. Education Sciences, 9(4): 1–15.
Banha, F., Luís, S. C., & Adão, F. (2022). Entrepreneurship Education: A Systematic Literature Review and Identification of an Existing Gap in the Field. Education Sciences, 12: 336.
Bell, R. (2020). Adapting to constructivist approaches to entrepreneurship education in the Chinese classroom. Stud. High. Educ, 45: 1694–1710.
Chyekoh, H. (2019). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics: A study of Hong kong MBA Students. Journal of managerial psychology. 11(3): 12-25.
Cui, J. (2021). The Impact of Entrepreneurship Curriculum with Teaching Models on Sustainable Development of Entrepreneurial Mindset among Higher Education Students in China: The Moderating Role of the Entrepreneurial Climate at the Institution. Sustainability, 13, 7950.
Colombelli, A., Loccisano, M., Panelli, A., Orazio, A. Pennisi, M., & Francesco, S. (2022). Entrepreneurship Education: The Effects of Challenge-Based Learning on the Entrepreneurial Mindset of University Students. Administrative Sciences, 12: 10.
Cui, J. (2021). The Impact of Entrepreneurship Curriculum with Teaching Models on Sustainable Development of Entrepreneurial Mindset among Higher Education Students in China: The Moderating Role of the Entrepreneurial Climate at the Institution. Sustainability, 13: 7950.
Ferreira, J., Fayolle, A., & Ratten, V. (2018). Entrepreneurial universities: Collaboration, education and policies. London: Routledge, ISBN 9781786432452.
Guerrero, M., Urbano, D., & Gajón, E. (2020). Entrepreneurial university ecosystems and graduates’ career patterns: Do entrepreneurship education programmes and university business incubators matter? Journal of Management Development, 39(5): 753–775.
Heliona, M., & Cungu, J. (2023). Entrepreneurship Education, a Challenging Learning Process towards Entrepreneurial Competence in Education. Administrative Sciences, 13: 22.
Hero, L. M. (2018). Innovation tournament as a multidisciplinary activity system to promote the development of innovation competence. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 19(4): 8-31.
Jeou-Shyan, H., Han-Liang, H., Horng, H.L. Hsiao, C.H. Liu, S.F. & Chou, K. (2021). Learning innovative entrepreneurship: Developing an influential curriculum for undergraduate hospitality students. Journal of Hospitality ,29: 1132.
Jerez Yàñez, Ó., Aranda Càceres, R, Corvalán Canessa, F., González Rojas, L., & Ramos Torres, A. (2019). A teaching accompaniment and development model: Possibilities and challenges for teaching and learning centers. International Journal Acad. Dev. 24: 204–208.
Kim, S., Raza, M., Seidman, E. (2019). Improving 21-st century teaching skills: The key to effective 21-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1): 99-117.
Mei, W. & Symaco, L. (2020). University-wide entrepreneurship education in China’s higher education institutions: Issues and challenges. Stud. High. Educ,4: 1–17.
Shahin, M. (2021). The impact of a STEM-based entrepreneurship program on theentrepreneurial intention of secondary school female students. International Entrepreneurship and Management Journal, 32 (4): 435.
UNESCO. (2015). Transforming technical and vocational education and training: building skills for work and life [Paper presentation]. Third International Congress on Technical and Vocational Education and Training, Shanghai, China.
Wu, W., Wang, H., & Wu, Y. J. (2020). Internal and external networks, and incubatees’ performance in dynamicenvironments: entrepreneurial learning’s mediating effect. The Journal of Technology Transfer, 46(6): 1707-1733.
Yuan, C. H., & Wu, Y. J. (2020). Mobile instant messaging or face-to-face? Group interactions in cooperative simulations. Computers in Human Behavior, 113, 106508.
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامیواحدگرمسار سال هجدهم، شماره 2، تابستان 1403 صص 60-31 |
شناسایی مؤلفههای مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان
قاسم بامیری1، محسن دیبایی صابر2، سیف اله فضل الهی قمشی3
چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه بود.
روش: روش پژوهش رویکرد آمیخته اکتشافی بود. در روش آمیخته در دو فاز کیفی و کمی که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان، دولتی، آزاد اسلامی و معلمان استان چهارمحال و بختیاری که در بخش کیفی ۱۵نفر مصاحبه در حد اشباع و در بخش کمی ۲۳۰ نفر از به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازهگيري در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه ۱۲۷سؤالی محقق ساخته بود. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات در بخش کمی از نرم افزارSPSS-26 و نرم افزار اسمارت PLS و در بخش کیفی براساس رویکرد گرند تئوری از تحلیل مضمون استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، شش عنصر برنامه درسی برخاسته از دادههای کیفی شامل: منطق، هدف، محتوا، راهبرد آموزشی، مواد آموزشی، و ارزشیابی بوده است.
نتیجهگیری: پیادهسازی آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه بهطور حتم موجب توسعه دانشی معلمان و رشد مهارتهای فردی معلمان میشود و آنان نسبت به پرورش قابلیتها و استعدادهای خود آگاه خواهند شد.
کلیدواژهها: آموزش، توسعه حرفهای معلمان، رویکرد کارآفرینانه.
پذیرش مقاله: 24/6/ 1403 دریافت مقاله: 18/4/1403
مقدمه
ایده توجه به کارآفرینی4، شوروشوق زیادی در چند دهه گذشته ایجاد کرده است و اثرات زیادی برای این توجه ذکر شده است که میتوان از جمله مهمترین آنها به نتایجی چون رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد فردی، افزایش مشارکت مدرسه در خدماتدهی، بهبود کیفیت خدمات و فعالیتها، میتوان اشاره کرد (می و سیمکو5، 2020). کارآفرین فردی است که بهصورت عقلایی و منطقی در مورد ایجاد هماهنگی در منابع کمیاب داوری کرده و تصمیمگیری میکند و مهمترین ویژگیهای افراد کارآفرین اعتمادبهنفس، استقلال رای، خوشبینی، نیاز به موفقیت، پشتکار، سختکوشی، پیشگامی، خطرپذیری، اشتیاق به کارهای بزرگ، رفتار هدایتگرانه است. كارآفرينان توانايي لازم در بهرهگيري از فرصتها، نيروهاي آنها در نوآوري و ظرفيت آنها در قبال موفقيت به معياري تبديل شده است كه كارآفريني نوين توسط آن سنجيده ميشود و اين معيار در همهجا پذيرفته شده است (آکتون6، 2019).
کارآفرينی در سراسر جهان در حال رشد است و معلمان کارآفرین سهم مهمی در بهبود کیفیت آموزشي و ارتقای نوآوری دارند. وجود شایستگیهایی در معلمان تا حد بسیاری نتایج اثربخش برای کارآفرینی در پی دارد و یادگیری مهارتهای کارآفرینانه به تمایل دانشآموزان برای شروع کسبوکار و مشارکت در کارآفرینی منجر خواهد شد (وو، وانگ و وو7، 2020)؛ بنابراین، توسعه کارآفرینی را نمیتوان از شایستگی معلمان کارآفرین جدا کرد. در این میان آموزش کارآفرينانه از معلمان میخواهد تادانش، مهارت و نگرش لازم را از طریق روشهای متفاوت آموزشی به دانشآموزان بیاموزند (یوان و وو8،2020). به عبارتی، همراه با آشكارشدن تأثیر كارآفرینی در روند اشتغالزایی و رشد اقتصادی كشورهای توسعهیافته، تلاش برای آموزش و تعمیم دانش و روحیه كارآفرینی در میان مدیران، تجار و فراگیران (كارآفرینان بالقوه) و كارآفرینان بالفعل شدت گرفته است و هدف از آن تربیت افرادی است كه بتوانند پس از تكمیل تحصیلات خود افرادی «کارآفرین» شوند و كسبوكاری را راهاندازی کنند (گوریرو، یوربانو و گاجون9، 2020)؛ بنابراین، اگر افراد در آموزش، اهداف، محتوا و روشهای تدریس باهم هماهنگ باشند، بهتر میتوان از تلاشهای آموزشی نتیجه گرفت. در این راستا، پژوهشها نشان میدهند، که معلمان سهمی اساسی در کاربرد ایدههای گوناگون در تربیت کارآفرینان دارند، ازاینرو، بایستی با اتخاذ روشهای تدریس نوآورانه و خلاق، کیفیت آموزش را بهبود بخشید (آکپان10، 2021)؛ لذا در مدارس شیوههای تدریس در درازمدت باعث افزایش تواناییهای کارآفرینی فراگیران میشود و این امر مستلزم اقداماتی همچون پرورش معلمان با روحیۀ کارآفرینانه، طراحی برنامههای درسی مناسب، فراهمکردن محیط یادگیری نوآورانه، ایجاد شبکهها و فرهنگ یادگیری کارآفرینی در مراکز تربیتمعلم است (بانها، لویز و اداو11، 2022).
در این راستا در نظام تعلیموتربیت لازم است با راهبردها، رویکردها و شیوههای آموزشی مناسب به تربیت و تشویق افرادی پرداخته شود که ساختارهای سنتی را بشکنند و با شناخت فرصتها تغییرات گستردهای در جامعه ایجاد کنند و بتوانند شغل و حرفة معلمی را توسعه دهند. توسعة حرفهای معلمان عبارت است فرایندها و فعالیتهای طرحریزی شده بهمنظور افزایش دانش، مهارتها و نگرشهای حرفهای معلمان تا اینکه بتوانند موجب بهبود یادگیری دانشآموزان شوند (دلگادو کلوز12و همکاران، 2021). این تعریف دامنة وسیعی برای توسعة حرفهای معلمان قائل است، بااینحال رویکردهای جدید نسبت به توسعة حرفهای، طرفدار یادگیری درونیسازی بوده و یادگیری حرفهای را مداخلهای کوتاهمدت نمیدانند، بلکه توسعة حرفهای معلمان را فعالیتی بلندمدت میدانند که دامنه آن از آموزش معلمان در دانشگاه تا دورههای ضمن خدمت معلمان را در بر میگیرد و در این آموزشها، باید به الگوی تدریس کارآفرینی معلمان توجه ویژه نمود (جرز یانز، اراندا کاسریز، کوروالان، گونزالس روجاس13و همکاران، 2019).
در همین زمینه، کولومبلی، لوسیانو، پانیلی، ورازیو، پینیسی و فرانسسکو14(2022)، بیان میکنند، که معلمان کارآفرینی میبایست فراتر از رهبران و مدیران باشند، همچنین معلمان کارآفرینی باید همان نوآوران و افراد خطرپذیری باشند، که از فراگیرانشان انتظار دارند، اینگونه باشند. شین15 (2021)، نیز در پژوهشی شش ویژگی برای مدل رفتار کارآفرینی حرفهای معلمان طراحی نمود که شامل: دانش کارآفرینی، سازگاری حرفهای، خودکارآمدی حرفهای، تفکر خلاق، مهارت شبکهای و مهارتهای گروهی، به دست آمد. طبق تعریف یونسکو16 (2015)، کارآفرینی باید یکی از مؤلفههای اصلی آموزشوپرورش حرفهای باشد: «باتوجه به میزان بیکاری جوانان و اشتغال آسیبپذیر، آموزش کارآفرینی مؤلفهای ضروری برای انتقال موفقیتآمیز مدرسه به محل کار است». همچنین هاگ و گابریل سون17 (2019) باور دارند که تأکید روی تغییرات آموزش، مثل اصلاحات، برای آموزش معلمان بیشتر از دانشآموزان ضروری است. این موضوع میتواند اهمیت این نکته را روشن سازد که آموزش کارآفرینی بر مبنای یادگیری معلمان است؛ بنابراین، سهم معلم در این مورد اهمیت ویژهای دارد و آموزش معلم را نمیتوان دستکم گرفت. معلم باید با آموزش کارآفرینی ساختهوپرداخته شده باشد. از نظر بل18 (2020)، مؤسسات آموزشی باید سازمانهای کارآفرینی، کلاسهای درس آنها، مکانهای کارآفرینی و معلمان آنها بهمنزله کارآفرین در نظر گرفته شوند؛ بنابراین ضروری است، معلمان از توانمندیها و شایستگیهای لازم برخوردار باشند؛ زیرا آنان تربیتکنندگان نیروی کاری خلاق و نوآور برای رشد و پیشرفت جنبههای گوناگون زندگی فردی و اجتماعی فراگیران هستند و برای موفقیت در رسالت خویش بایستی شایستگیهای لازم را داشته باشند. از دیدگاه چيكو19 (2019)، انواع شایستگیهای معلمان عبارت است از شایستگیهای شخصی، شایستگیهای عملکردی، شایستگیهای نظارتی، شایستگیهای حرفهای، شایستگیهای شناختی، شایستگیهای عاطفی، شایستگیهای پژوهشی، شایستگیهای پویایی و مولد بودن.
همچنین، شایستگی بهصورت بالقوه به فرآیندها و قابلیتهای فرد، یعنی شایستگی نوآوری فردی، تعریف شده است (هیرو20، 2018). شایستگیهای فردی مانند انعطافپذیری، انگیزه، تعامل، گرایش به موفقیت، عزتنفس و خودمدیریتی. مهارتهایی مانند مهارتهای تفکر آیندهنگر، خطرپذیر، خلاق و یادگیرنده، مهارتهای اجتماعی (مانند همکاری، مهارتهای شبکهسازی و ارتباطی، مهارتهای مدیریت پروژه، مهارتهای تصمیمگیری، ساخت مهارتها و مهارتهای فنی) و دانش مربوط به تسلط بر خود یا نظم و انضباط و دانش سایر رشتههاست و در این میان الگوی شایستگی کارآفرینی مبتنی بر توانایی فرد برای تبدیل ایدهها به عمل است و مبنایی برای کسب مهارت و دانش خاص موردنیاز افرادی است که به ایجاد فعالیتهای اجتماعی یا تجاری کمک میکنند یا خودشان آنها را تولید میکنند (جویو – شیان، هان-لیانگ، هورنگ، هسیاو، و لئو21و همکاران، 2021). با این اوصاف آموزش بهمنظور توسعه حرفهای و کارآفرینی ضروری است؛ بنابراین، کارآفرینی پدیدهای انسانی است که مربوط به طیف وسیعی از شایستگیها، مهارتها و نگرشهاست که نشان میدهد، هیچ روش سادهای برای تجزیهوتحلیل آن و دانستن چیزی که میتواند فرد را به یک کارآفرین تبدیل کند، وجود ندارد (فریرا، فرناندز و کروس22،2019). بنابراین، بزرگترین مزیتی که نظام آموزشی میتواند، از آن برخوردار باشد، بهرهمندی از معلمانی شایسته و توانمند، خلاق و کارآفرین پرور است. طبق تحقیقات کیم، رازا و سیدمن23 (2019)، معلمان با نشاندادن حس ابتکار عمل و کارآفرینی در مدرسه بهمنزله الگویی برای دانشآموزان خود عمل میکنند و در این میان معلم شایسته معلمی است، که راهورسم چگونه آموختن، چگونه اندیشیدن و چگونه زیستن را به دانشآموزان میآموزد و به خودسازی و دانشافزایی خودش نیز توجه دارد. در ادامه به بررسی برخی از پیشینههای پژوهشی مرتبط پرداخته میشود.
عبداللهی، سادین، نوه ابراهیم و عباسیان (1401)، در پژوهشی به طراحی مدل بالندگی حرفهای اعضاء هیئتعلمی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد دادهبنیاد و پارادایم آمیخته اکتشافی پرداختند. در بخش یافتهها مهارتهای آموزشی، پژوهشی، مسئولیت حرفهای، سازمانی و فراسازمانی با جزئیات 17 مؤلفه و 76 نشانگر متناسب با شرایط علی و زمینهای تربیتمعلم شناسایی و با اتخاذ راهبردهای دانشگاهی و ساختاری پیامدهای فردی، سازمانی و فراسازمانی ارائه شد. نتایج فرضیههای مبتنی بر ضرایب مسیر، حاکی از تأیید کلیه فرضیههای اصلی و فرعی بهاستثنای تأثیر مؤلفههای جهانیشدن و عوامل اجتماعی بر راهبردها و همچنین تأثیر بالندگی حرفهای بر پیامدهای فراسازمانی، در مدل طراحی شده بود، در نتیجه مطالعه تأثیر، ضرورت بالندگی حرفهای برای دستیابی به دانشگاه موفق در تربیتمعلم را تأیید میکند. حسینی، علی عسگری، قلتاش و احد بیگی (1401)، در پژوهشی به طراحی و اعتباربخشی مدل برنامه درسی کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی ایران پرداختند. سپس با استفاده از نظر 7 متخصص کارآفرینی اجتماعی و برنامهریز درسی مدل بهدستآمده اعتباربخشی شد که مورد تأیید قرار گرفت. در پایان مدل نهایی برنامه درسی کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی با 87 عنوان در قالب عناصر دهگانه، طراحی و تدوین شد.
داودی راد، عباسپور و میگون پوری (1400)، در پژوهشی به طراحی و اعتباریابی الگوی کارآفرینی اجتماعی نظام آموزش عالی ایران پرداختند. نتایج نشان داد، عوامل زیرساختی، طراحان و متخصصان برنامهریزی درسی، دانشجو، استاد، عدم آیندهپژوهی کارآفرینی، اقتصادی، سیاستهای آموزش عالی، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی، مدیریت آموزش عالی، عوامل فرهنگی، اجتماعی و برنامههای درسی و کیفیت ناکارآمد، عوامل کارآفرینی اجتماعی نظام آموزش عالی ایران هستند. بر این اساس، در یک چشمانداز کلی، پدیده کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی، به نام عاملیت وجودی شناسایی شد. کشاورزی، جاودانی و بدخشان (1400)، در پژوهشی به طراحی چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین پرداختند. رویکرد موردنظر در این پژوهش کیفی و روش مورداستفاده مطالعه موردی بود. نتایج نشان داد، چارچوب اولیه شامل 57 مضمون پایه و چهار مضمون سازماندهنده (شایستگیهای شخصیتی، تدریس، اجتماعی و حرفهای) حول مضمون فراگیر شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین سازماندهی شد.
هیلیونا و گونگو24 (2023)، در پژوهشی به بررسی الگوی آموزش کارآفرینی، یک فرایند یادگیری چالشبرانگیز به سمت شایستگی کارآفرینی در آموزش پرداختند. در این تحقیق نیاز معلمان به کسب صلاحیت حرفهای بر اساس کارآفرینی، در هر سطح حرفهای (دوره آموزشی) مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای حاصل از نظرسنجی مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد با درنظرگرفتن سیاستهای اروپا در مورد آموزش کارآفرینی، مانند چارچوب صلاحیت کارآفرینی اروپا25 و اجرای آنها در بخش آموزشی کشور آلبانی، 75.7 درصد از شرکتکنندگان این را تأیید کردند، که طراحی مدل آموزش مفاهیم کارآفرینی برای آموزش معلمان ضروری است و سپس آن را باید در برنامه درسی مدرسه گنجاند، بهویژه در موضوعات خاص مانند آموزش عملی معلمان در کسبوکارهای موفق و انتقال آن به دانشآموزان. 72 درصد از شرکتکنندگان اذعان دارند که نیاز به دانش بیشتر و یک الگوی عملی در مورد آموزش کارآفرینی دارند، 9/88 درصد از شرکتکنندگان اذعان داشتند که نیاز به دانش بیشتر در مورد آموزش کارآفرینی، ایجاد ارتباطات و ساختارهای همکاری با کسبوکارها و سازمانهای اجتماعی برای حمایت از برنامه درسی کارآفرینی در مدارس خود، دارند. چوی26 (2021)، در پژوهشی به بررسی موانع برنامه درسی کارآفرینی برای تدریس الگوهای توسعه پایدار کارآفرینی طرز فکر دانشجویان آموزش عالی در چین: نقش تعدیلکننده جو کارآفرینی در انستیتوی پرداخت. با استفاده از طرح پیمایش مقطعی، دادهها از 15 مؤسسه آموزش عالی در چین جمعآوری شد نتایج نشان داد که دانشگاهها و توسعهدهندگان برنامههای کارآفرینی باید به انتخاب الگوهای آموزشی صحیح و ایجاد فضای کارآفرینی حمایتی برای بهینهسازی دانشآموزان توجه کنند تا در نتیجه توسعه پایدار خود را ترویج میکند تا از بروز این مانع جلوگیری کنند. الگوهای توسعه پایدار کارآفرین برای برطرف نمودن موانع کارآفرینی شامل: ایجاد انگیزههای بهکارگیری خلاقیت و ابتکار منتج به کارآفرینی، و بالابردن سطح تفکر انتقادی که منتج به کارآفرینی شود، گزارش داده شد. بل27 (2020)، در پژوهشی به بررسی انطباق با مدل سازندهگرایانه برای آموزش کارآفرینی در کلاس درس و رفع موانع آموزش کارآفرینی در کشور چین پرداخت. برای مطالعه چالشهایی که دانشجویان چینی هنگام گذراندن دوره کارآفرینی مبتنی بر تجربه سازنده گرا با تمرکز بر فرآیند بهجای محتوا با آن مواجه میشوند، هشت گروه از دانشجویان بازرگانی در یک دانشگاه چینی وظیفه توسعه پروژههایی را داشتند که به جامعه بینالمللی دانشگاه ارزشافزوده میداد. نتایج پژوهش کیفی نشان داد چهار موضوع کلیدی: آشنایی با فرایند یادگیری ساختگرا، تقویت کارگروهی و پویایی گروههای تیمی، پیوند محتوای آموزشدادهشده به فعالیتهای عملی و کارآفرینی، و فرایند بازتابی یادگیری در آموزش ساختگرا، شناسایی شد.
با توجه به روند توسعه کشورها، بهخصوص ایران، در ابعاد گوناگون و با تمرکز بر رشد کارآفرینی بهعنوان رویکردی جهانی در قلمرو آموزش، در این زمینه، بهخصوص برای معلمان جامعه ما، کاستیهایی وجود دارد و تاکنون چارچوب جامعی مبنی بر آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه طراحی نشده است؛ بنابراین در این زمینه، با درک اهمیت موضوع و باتوجهبه روند توسعۀ کشور در ابعاد گوناگون ملی و بینالمللی و رویکردهای جهانی غالب به رشد کارآفرینی در قلمرو و آموزش، ضروری است که چارچوب مدل کارآفرینانه حرفهای معلمان در پرورش قابلیتهای وجودی آنها و بهروزرسانی و کسب مهارتهای روز و حضور فعالانه در جامعه و ارائه خدمات ارزشمند به کلیه ذینفعان کاوش شود و در توجه قرار گیرد. ازاینرو، پژوهش حاضر درصدد طراحی و اعتباریابی مدل بهسازی و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه است. در راستای رسیدن به این هدف کلی، تعیین و شناسایی ابعاد، ملاکها و نشانگرهای چارچوب مدل کارآفرینانه حرفهای معلمان در قالب پژوهشی کیفی و کمی مورد سنجش قرار میگیرد. حال این سؤال پیش میآید که مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه، دارای چه ویژگیهایی است؟
سوالات تحقیق
1) مؤلفههای آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه کداماند؟
2) شاخصهای آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه کداماند؟
روش تحقیق
برای انجام پژوهش از رویکرد آمیخته اکتشافی در دو فاز کیفی و کمی که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل توصیفی پیمایشی استفاده شد. برای مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه از سه نوع کدگذاری استفاده شد. این سه نوع عبارتاند از ۱).کدگذاری باز بر مبنای مصاحبه انجام شده، ۲). کدگذاری محوری و اصلی و ۳). کدگذاری انتخابی. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل کلیه کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان، دولتی و آزاد شهرکرد (با شاخصهای ورودي دارای سابقه بیش از ۱۰ سال کار در حوزه برنامه ریزی درسی و کارآفرینی و داشتن مدرك دکتری) با سوابق کارآفرینی (با شاخصهای ورودي دارای سابقه بیش از ۱۰ سال کار در حوزه برنامه ریزی درسی و کارآفرینی و داشتن حدأقل مدرك کارشناسی ارشد)، و جامعه آماری بخش کمی پژوهش شامل کلیه شامل کلیه اساتید معلمان در حوزه برنامه ریزی درسی و کارآفرینی با شاخصهای ورودي دارای سابقه بیش از ۵ سال کار در حوزه برنامهریزی درسی و کارآفرینی و داشتن مدرك لیسانس، شهرکرد بود. برای بخش کیفی پژوهش، مصاحبه با اساتید دانشگاه فرهنگیان، دولتی و آزاد شهرکرد تا اشباع نظری داده ها ادامه یافت که با ۱۵ نفر مصاحبهها در حد اشباع قرار گرفت. جهت انتخاب افراد برای مصاحبه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. در بعد کمی نیز حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۲۳۰ نفر بهدست آمد. مقدار شاخص KMO برابر با ۸۰۱/۰ بوده که نشان از درجه عالی کفایت نمونهگیري است. همچنین با توجه به سطح معناداری آزمون بارتلت که ۰۰۰۱/۰ بدست آمده است و کمتر از خطای ۰۵/۰ است، میتوان نتیجه گرفت، ساختار همبستگی دادههای جمع آوری شده جهت انجام تحلیل عاملی مناسب است.
در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. این مصاحبه براساس شش عنصر برنامه درسی برخاسته از دادههای کیفی از قبیل: منطق، هدف، محتوا، راهبرد آموزشی، مواد آموزشی، و ارزشیابی انجام شد. براساس موارد استخراج شده از مصاحبه، مضامین اصلی در «منطق» شامل: کمک به رشد مهارتهای دانش آموزان، کمک به رشد مهارتهای معلمان، کمک به رشد جامعه، شناسایی فرصتها؛ (۲) مضامین اصلی در «اهداف» شامل: توسعه دانشی معلمان، رشد مهارتهای فردی معلمان؛ (۳) مضامین اصلی در «محتوا» شامل: محتوای تئوریک (دانشی)، محتوای مهارتی، محتوای براساس متد جهانی؛ (۴) مضامین اصلی در «راهبردهای آموزشی» شامل: روش مستقیم، روش غیرمستقیم و عملیاتی؛ (۵) مضامین اصلی در «مواد آموزشی» شامل مواد آموزشی؛ و (۶) مضامین اصلی در «ارزشیابی» شامل ارزشیابی، بهدست آمد.
در این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مدل کیفی تهیه شد. سؤالات پرسشنامه بر اساس مصاحبه انجام شده در شش حوزه اصلي: منطق، هدف، محتوا، راهبرد آموزشی، مواد آموزشی، و ارزشیابی برای طراحی مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه، تنظیم و ۱۲۷ سوال طی کدگذاری نهایی از مصاحبهها براساس شش حوزه اصلي استخراج شد. سوالات پرسشنامه به صورت بسته پاسخ و با طیف پنج گزینهای (کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملاً مخالفم) بوده که نحوه نمرهگذاری آن به ترتیب ۱-۲-۳-۴-۵ بود. سؤالات پرسشنامه براساس کدگذاری انتخابی و کدگذاری محوری در جدول ۱ ارائه شده است.
جدول 1. مؤلفههای پرسشنامه و سؤالات مربوط به آنها استخراج از کدگذاری مصاحبه
حوزه اصلي | مضامین اصلی (کدگذاری محوری) | سؤالات |
منطق | رشد مهارتهای کارآفرینی دانش آموزان | 1-8 |
رشد مهارتهای کارآفرینی معلمان | 9-13 | |
رشد کارآفرینی در جامعه | 14-18 | |
شناسایی فرصتها و کشف مشاغل جدید براساس کارآفرینی | 19-22 | |
هدف | رشد دانش کارآفرینی در بین معلمان | 23-25 |
انتقال دانش کارآفرینی به دانشآموزان | 26-28 | |
رشد توانمندی و استعدادهای کارآفرینی در بین معلمان | 29-31 | |
رشد مهارتهای فردی مرتبط با کارآفرینی معلمان | 32-38 | |
محتوا | محتوای دانشی مبتنی بر کارآفرینی | 39-67 |
محتوای مهارتی مبتنی بر کارآفرینی | 68-86 | |
محتوای مبتنی بر توسعه کارآفرینی در کشورهای پیشرفته | 87-89 | |
راهبرد آموزشی | راهبرد آموزش کارآفرینی به روش مستقیم | 90-94 |
راهبرد آموزش کارآفرینی به روش غیرمستقیم و عملیاتی | 95-112 | |
مواد آموزشی | مواد آموزشی فیزیکی برای آموزش کارآفرینی | 113-117 |
مواد آموزشی رسانهای برای آموزش کارآفرینی | 118-119 | |
مواد آموزشی مجازی برای آموزش کارآفرینی | 120-122 | |
ارزشیابی | ارزشیابی | 123-127 |
پس از ترسیم الگوی مفهومی، جهت گردآوری اطلاعات با هدف اعتبارسنجی از اقدامات انجام شده، پرسشنامهای با 11 گویه طراحی و در اختیار متخصصان و خبرگان قرار گرفت، تا میزان موافقت خود را در مورد هریک از گویهها و مولفههای مربوطه، با انتخاب یکی از نمرههای 1 تا 10 اعلام نمایند. پاسخهای شرکتکنندگان تجزیه و تحلیل گردید، نمرات 1 تا 4 نامناسب و نمرات 6 تا 9 مناسب در نظر گرفته شد. براساس نتایج، میزان رضایت و توافق شرکتکنندگان از مضامین اصلی، بالای 95% بود و اعتبار اقدامات انجام شده مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصله در جدول 2 ارائه شده است.
جدول 2. پرسشنامه اعتبارسنجی مدل مفهومی
| اجزای مدل
| درصد فراوانی | |
نامناسب | مناسب | ||
مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه | به طورکلی تا چه حد مفاهیم و متغیرهای مطرح شده را مناسب مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه میدانید؟ | 7/0 | 3/99 |
لطفاً میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «رشد مهارتهای کارآفرینی دانش آموزان » بیان فرمائید. | 6/3 | 4/96 | |
لطفاً میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «رشد مهارتهای کارآفرینی دانش آموزان معلمان» بیان فرمائید. | 7/4 | 3/95 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «رشد کارآفرینی در جامعه« بیان فرمائید. | 7/4 | 3/95 | |
میزان موافقت خودرا با عوامل مطرحشده در مضمون اصلی «شناسایی فرصتها و کشف مشاغل جدید براساس کارآفرینی» بیان فرمائید. | 1/2 | 9/97 | |
میزان موافقت خود را با هریک از عوامل مطرح شده در مضمون اصلی «رشد دانش کارآفرینی در بین معلمان» فرمائید. | 0 | 100 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «انتقال دانش کارآفرینی به دانش آموزان » اعلام فرمائید. | 1 | 99 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «رشد توانمندی و استعدادهای کارآفرینی در بین معلمان» اعلام فرمائید. | 1/2 | 9/97 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «رشد مهارتهای فردی مرتبط با کارآفرینی معلمان» اعلام فرمائید. | 3/1 | 7/98 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «محتوای مهارتی مبتنی بر کارآفرینی» اعلام فرمائید. | 0 | 100 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «محتوای مبتنی بر توسعه کارآفرینی در کشورهای پیشرفته» اعلام فرمائید. | 5/4 | 5/95 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «راهبرد آموزش کارآفرینی به روش مستقیم» اعلام فرمائید. | 8/0 | 2/99 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «راهبرد آموزش کارآفرینی به روش غیرمستقیم و عملیاتی» اعلام فرمائید. | 3/2 | 7/97 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «مواد آموزشی فیزیکی برای آموزش کارآفرینی» اعلام فرمائید. | 1 | 99 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «مواد آموزشی رسانهای برای آموزش کارآفرینی» اعلام فرمائید. | 3/1 | 7/98 | |
میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «مواد آموزشی مجازی برای آموزش کارآفرینی» اعلام فرمائید. | 1 | 99 | |
لطفاً میزان موافقت خود را با موارد مطرح شده در مضمون اصلی «ارزشیابی» بیان فرمائید. | 6/3 | 4/96 |
همانگونه که در جدول مشاهده میشود، میزان رضایت و توافق شرکتکنندگان از مضامین اصلی مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه، بالای 95% بود و بدین ترتیب روایی محتوایی سؤالات مطرح شده برای مضامین مذکور مورد تأیید قرار گرفته است. در بررسی اعتبار واگرا در سطح سازه از معیار فورنل-لارکر استفاده شد.
جدول 3. روایی همگرا
سازهها | روایی همگرا (AVE) |
منطق | 52/0 |
هدف | 52/0 |
محتوا | 61/0 |
راهبرد آموزشی | 61/0 |
مواد آموزشی | 52/0 |
ارزشیابی | 65/0 |
کل پرسشنامه | 50/0 |
نسبت روایی محتوایی یا 28CVR: این شاخص توسط لاوشه (۱۹۸۶)، طراحی شده است و نمره قابل قبول برای شاخص CVR عدد ۸۵/۰ میباشد. جهت محاسبه این نسبت از نظرات کارشناسان متخصص در زمینه محتوای آزمون مورد نظر استفاده میشود. ابتدا اهداف آزمون برای خبرگان توضیح داده میشود و تعاریف عملیاتی مربوط به محتوای سؤالات بیان میشود. سپس از آنها خواسته میشود تا هریک از سؤالات را بر اساس طیف سه بخشی لیکرت طبقهبندی کنند. پس از گردآوری دیدگاه خبرگان، میتوان CVR را محاسبه کرد (هومن، 1394): در پژوهش حاضر نمره برای شاخص CVR عدد ۹۱/۰ بدست آمد.
جدول 4. ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی
سازهها | آلفای کرونباخ | پایایی ترکیبی |
منطق | 84/0 | 70/0 |
هدف | 88/0 | 76/0 |
محتوا | 84/0 | 74/0 |
راهبرد آموزشی | 80/0 | 77/0 |
مواد آموزشی | 87/0 | 81/0 |
ارزشیابی | 83/0 | 86/0 |
کل پرسشنامه | 84/0 | 80/0 |
در بخش کمی جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار spss26 و نرم افزار اسمارت pls با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی (pls) که مبتنی بر واریانس استفاده و در بخش کیفی به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از رویکرد گرند تئوری استفاده شد.
یافتهها
جدول 5. برخی از كدهاي باز استخراج شده از مصاحبه و براساس حوزه اصلي (کدگذاری انتخابی) طراحی مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه
كد مصاحبه شونده | حوزه اصلي | كدهاي باز استخراج شده | پاسخهاي مشترک مصاحبه شوندگان |
A1/A2/A3/A4/A5/A6/A7/A8/A9/A10/A11/A12/A13/A14/A15 | منطق | - رشد مهارتهای کارآفرینی دانش آموزان
| -آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی موجب میشود تا دانش آموزان نگرش مثبتتری به مدرسه داشته باشند. - موجب میشود تا دانش آموزان در انجام تکالیف رغبت بیشتری داشته باشند. - موجب میشود تا مهارتهای کارآفرینی دانش آموزان نیز رشد و حول یابد. - موجب میشود تا دانش آموزان به مفهوم کاملتری از کارآفرینی دست یابند. |
- رشد مهارتهای کارآفرینی معلمان | - آموزش حرفهای معلمان موجب میشود تا استعدادهای کارآفرینی معلمان کشف شود . - موجب میشود رشد مهارتهای کارآفرینی معلمان توسعه یابد - موجب میشود، تا معلمان به مفهوم کاملتری از کارآفرینی دست یابند.
| ||
- رشد کارآفرینی در جامعه | -آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی موجب میشود تا استعدادهای کارآفرینی در جامعه هم بارور شود. - موجب میشود تا معلمان کسب و کارهای جدیدی در جامعه ایجاد کنند - موجب میشود تا دانشآموزان آموزش دیده، توسط معلمان، کسب و کارهای جدیدی در جامعه ایجاد کنند. - موجب میشود تا آموزش کارآفرینی معلمان به دیگر افراد جامعه توسعه یابد. | ||
-شناسایی فرصتها و کشف مشاغل جدید براساس کارآفرینی
| - آموزش حرفهای کارآفرینی به معلمان و بهدنبال آن آموزش کارآفرینی به دانشآموزان و ورود اینگونه دانشآموزان به بازار کار موجب رشد یادگیری مهارتهاي کسب و کار و رشد تفکر خلاق براساس کارآفرینی اتفاق خواهد افتاد. - آموزش حرفهای کارآفرینی به معلمان و بهدنبال آن آموزش کارآفرینی به دانشآموزان و ورود اینگونه دانشآموزان به بازار کار موجب ترقی و پیشرفت و اکتشاف مشاغل جدید براساس کارآفرینی میشود. - آموزش حرفهای کارآفرینی به معلمان و بهدنبال آن آموزش کارآفرینی به دانشآموزان و ورود اینگونه دانشآموزان به بازار کار موجب موجب توسعه مشاغل جدید و بهدنبال آن کاهش نرخ بیکاری میشود. - آموزش حرفهای کارآفرینی به معلمان و بدنبال آن آموزش کارآفرینی به دانشآموزان و ورود اینگونه دانشآموزان به بازار کار موجب موجب شناسایی فرصتها شغلی در جامعه، و ایده پردازی جدیدی براساس فرصتها شکل میگیرد. | ||
A2/A3/A4/A6/A7/A9/A8/A10/A11/A13/A14/A15 | اهداف | -رشد دانش کارآفرینی در بین معلمان | -وقتی آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی صورت بگیرید موجب میشود تا آنان دانش کارآفرینی حرفهای را یاد بگیرند. -وقتی آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی صورت بگیرید موجب می شود تا آنان دانش کارآفرینی حرفهای را یاد بگیرند. -وقتی آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی صورت بگیرید موجب می شود تا آنان مفهوم عملیاتی کارآفرینی حرفهای را یاد بگیرند.
|
-انتقال دانش کارآفرینی به دانش آموزان | -وقتی آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی صورت بگیرید موجب می شود تا این دانش به دانشآموزان انتقال داده شود. -وقتی آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی صورت بگیرید موجب میشود، تا دانشآموزان یادگیری خود را در موقعیتهای جدید توسعه دهند. -وقتی آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی صورت بگیرید موجب می شود تا دانشآموزان مهارتهای کارآفرینی را به یکدیگر آموزش دهند. | ||
-رشد توانمندی و استعدادهای کارآفرینی در بین معلمان
| -وقتی آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی صورت بگیرید، آنها به توانمندی و استعدادهای کارآفرینی خود پی خواهند برد. -استفاده معلمان و دانشآموزان از آموزش حرفهای کارآفرینی در جهت راه اندازی کسب و کار جدید استفاده خواهند کرد. | ||
-رشد مهارتهای فردی مرتبط با کارآفرینی معلمان
| -وقتی نظام آموزش و پرورش، آموزش حرفهای معلمان را براساس رشد کارآفرینی در بین آنها تنظیم کند مهارتهای زیادی در بین آنان رشد خواهد کرد از جمله: مهارتهای ریسک پذیری، مهارتهاي تصمیم گیري، مهارتهاي مقابله با ناامیدي، مهارتهاي تحمل ابهام، مهارتهاي تحلیل انتقادي، مهارتهاي حل مسئله، تفکر سیستمی، تیم سازی، مهارتهاي مدیریت زمان، مهارتهاي حل مسأله، مهارتهاي دسترسی به اطلاعات از طریق رایانه | ||
A1/A2/A3/A4/A5/A6/A7/A8/A9/A10/A11/A12/A13/A14/A15 | محتوا | -محتوای دانشی مبتنی بر کارآفرینی
| -محتوای آموزش کارآفرینی و اطلاعات دانشی برای کسب و کارهای جدید باید متناسب با استاندارهای صلاحیت حرفهای تنظیم شود تا معلمان دانش کاملی کسب کنند. - محتوای آموزش کارآفرینی مبتنی بر سواد اطلاعات و ارتباطات مجازی، سواد رسانهای - محتوای دانشی آموزش کارآفرینی مبتنی بر: مفاهیم بنیادي در زمینه کسب و کار و تجارت، درك اصول و مفاهیم اقتصادي پایه، اصول و مبانی پول، انواع کسب و کارها و انواع فعالیت هاي تجاري، اصول اخلاقی در امور تجاري، آینده پژوهی شغلی براساس کارآفرینی، اصول عرضه و تقاضا، ماهیت و چگونگی تحلیل هزینه/ فایده، تحلیل پیامد تخصصی شدن نیروي کار و تقسیم کار بر بهره وري، قانون نرخ بازگشت کاهنده و عوامل محدود کننده بازده، روابط بین دولت و دنیاي کسب و کار/ تجارت، |
-محتوای مهارتی مبتنی بر کارآفرینی
| -محتوای مهارتی آموزش کارآفرینی باید متناسب با استاندارهای صلاحیت حرفهای تنظیم شود تا معلمان دانش کاملی کسب کنند - محتوای مهارتی آموزش کارآفرینی مبتنی بر: انواع کسب و کارها و انواع فعالیت هاي تجاري، اصول عرضه و تقاضا، ماهیت و چگونگی تحلیل هزینه/ فایده، تحلیل پیامد تخصصی شدن نیروي کار و تقسیم کار بر بهره وري، قانون نرخ بازگشت کاهنده و عوامل محدود کننده بازده، روابط بین دولت و دنیاي کسب و کار/ تجارت، ارزیابی و برآورد پیامد اقدامات دولت بر فعالیت هاي اقتصادي خطرپذیر و کارآفرینانه، ارزیابی و برآورد عوامل مؤثر بر سوددهی یک کسب و کار و فعالیت تجاري، عوامل مؤثر بر ریسک در یک کسب و کار و فعالیت تجاري، فرادانش کارآفرینی مشتمل بر خلاقیت و نوآوری کاری، حل مسئله و تفکر انتقادی در کار، ارتباطات و همکاری در محیط کاری مسئولیتپذیری حرفهای براساس کارآفرینی، انعطافپذیری و عمل حرفهای براساس کارآفرینی. | ||
- محتوای مبتنی بر توسعه کارآفرینی در کشورهای پیشرفته | -باید محتوای که برای آموزش دانشی کارآفرینی تدوین شود که برگرفته از متدهای آموزش کارآفرینی در کشورهای پیشرفته -باید محتوای که برای آموزش مهارتی کارآفرینی تدوین شود که برگرفته از متدهای آموزش کارآفرینی در کشورهای پیشرفته -ترجمه و چاپ آخرین کتابها و مقالات مرتبط با آموزش کارآفرینی. | ||
A1/A2/A3/A4/A5/A6/A8/A9/A10/A11/A12/A13/A14 | راهبرد آموزشی | - راهبرد آموزش کارآفرینی به روش مستقیم | - راهبرد آموزشی مبنی بر استفاده اساتید دانشگاه بنظر بهتر باشد. - راهبرد آموزشی مبنی بر استفاده از افراد موفق در کارآفرینی برای سخنرانی استفاده نمود. -برای آموزش حرفه ای معلمان براساس کارآفرینی باید از روشهای مستقیم و غیرمستقیم استفاده نمود. - راهبرد آموزشی مبنی بر استفاده از روشهای مستقیم: کارگاه آموزشی کارآفرینی، روش آموزشی مبنی بر اجرای سمینار، روش آموزشی مبنی بر مصاحبه، روش آموزشی مبنی بر سخنرانی، آموزش از طریق حل مسائل سخنرانی. |
- راهبرد آموزش کارآفرینی به روش غیرمستقیم و عملیاتی
| - راهبرد آموزشی مبنی بر استفاده از غیرمستقیم: روش آموزشی مبنی بر ملاقات با کارآفرینان، روش آموزشی مبنی بر حضور در دنیای واقعی مبتنی بر موقعیت کنونی، روش آموزشی مبنی بر تبادلات بین فردی و بحث و گفتگو، روش آموزشی مبنی بر شبیه سازي کامپیوتري، روش آموزشی مبنی بر پروژههاي تحقیقاتی در شرکتهای کارآفرین، روش آموزشی مبنی بر مأموریت کوتاه مدت در شرکتهاي کارآفرین، روش آموزشی مبنی بر تأسيس انجمنهاي كارآفريني برای معلمان، روش آموزشی مبنی بر برگزاری اردوهاي كارآفريني. | ||
A1/A3/A4/A5/A7/A9/A10A11/A12/A13/A14/A15 | مواد آموزشی | -مواد آموزشی فیزیکی برای آموزش کارآفرینی | مواد آموزشی فیزیکی برای آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی می تواند از طریق: تدوین کتاب درسی مبتنی بر آموزش کارآفرینی، جزوات کاربردی تدوین شده مبتنی بر آموزش کارآفرینی، مواد آموزشی مبنی بر استفاده از تحقیقات جدید، |
- مواد آموزشی رسانهای برای آموزش کارآفرینی | مواد آموزشی رسانهای برای آموزش حرفهای معلمان براساس کارآفرینی میتواند از طریق: مواد آموزشی مبنی بر استفاده از نمايشگاه كارآفريني آموزش کارآفرینی با استفاده از فوق برنامه، استفاده از برنامههای صدا و سيما، تهیه فیلم و اسلاید مبتنی بر آموزش کارآفرینی، | ||
A1/A2/A3/A4/A5/A7/A9/A10A11/A12/A13/A14/A15 | ارزشیابی | -ارزشیابی
| ارزشیابی آموزش کارآفرینی که به معلمان داده میشود میتواند از طروق موارد: ایجاد چالش كارآفريني برای ارزشیابی آموزش کارآفرینی. محیط مشخص و سازماندهی شده برای ارزشیابی آموزش کارآفرینی، مشاهده عملکرد برای ارزشیابی آموزش کارآفرینی استفاده از چک لیست برای ارزشیابی آموزش کارآفرینی ارزشیابی از طریق حل مسائل |
جدول ۵، كدهاي باز استخراج شده از مصاحبه و براساس حوزه اصلي (کدگذاری انتخابی) طراحی مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه را نشان میدهد، که براساس شش عنصر برنامه درسی برخاسته از دادههای کیفی شامل: منطق، هدف، محتوا، راهبرد آموزشی، مواد آموزشی، و ارزشیابی بوده و مدل حاصله از مصاحبه، در حوزه اصلی «منطق» شامل: رشد مهارتهای کارآفرینی دانشآموزان، کمک به جامعه، رشد مهارتهای کارآفرینی معلمان، رشد کارآفرینی در جامعه، شناسایی فرصتها و کشف مشاغل جدید براساس کارآفرینی؛ حوزه اصلی در «اهداف» شامل: رشد دانش کارآفرینی در بین معلمان، انتقال دانش کارآفرینی به دانش آموزان، رشد توانمندی و استعدادهای کارآفرینی در بین معلمان، رشد مهارتهای فردی مرتبط با کارآفرینی معلمان؛ حوزه اصلی در «محتوا» شامل: محتوای دانشی مبتنی بر کارآفرینی، محتوای مهارتی مبتنی بر کارآفرینی، محتوای مبتنی بر توسعه کارآفرینی در کشورهای پیشرفته؛ حوزه اصلی در «راهبردهای آموزشی» شامل: راهبرد آموزش کارآفرینی به روش مستقیم، راهبرد آموزش کارآفرینی به روش غیرمستقیم و عملیاتی؛ حوزه اصلی در «مواد آموزشی» شامل: مواد آموزشی فیزیکی برای آموزش کارآفرینی، مواد آموزشی رسانهای برای آموزش کارآفرینی، مواد آموزشی مجازی برای آموزش کارآفرینی؛ و حوزه اصلی در «ارزشیابی» شامل: ارزشیابی، بهدست آمد.
يافتههاي بخش کمی پژوهش
نتایج مربوط به آزمون کولموگواف-اسمیرنوف در خرده مقیاسهای پرسشنامه نشان داد، مقادیر در سطح (05/0>p)، معنادار نیست بنابراین، با ضریب 95/0 اطمینان میتوان فرض نرمال بودن توزیع نمرات در متغیرهای وابسته در نمونه آماری را پذیرفت.
جهت بررسی اعتبار مدل علی آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم استفاده شد. این مقیاس دارای شش سازههای اصلی و در مجموع 127 سوال است. شکل (1)، مدل اندازهگیری در حالت ضرایب استاندارد (بارعاملی) در حالت ضرایب مقدار t یا معنیداری را نشان داده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی از بررسی روایی و پایایی عوامل علی در جدول (6)، به همراه پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ و میانگین واریانس استخراجشده در جداول دیگر ثبت شده است. نتایج نشان داد، با توجه به مقدار بارهای عاملی بهدستآمده که بیشتر از 40/0 است و در سطح معناداری کمتر از 05/0 (05/0>p)، قرار دارند (تمامی مقادیر t بزرگتر از 96/1 شده است)، نتیجه گرفته میشود، که اعتبار سازه تمامی سؤالات تأیید میشود. تمامی سؤالات بار عاملی بیشتر از 40/0 دارند، که اعتبار تمامی سؤالات عوامل علی را تأیید میکند.
جدول 6. بررسی بارهای عاملی سازههای پرسشنامه
سطح معناداری | t آماره | بار عاملی | سازهها |
۰۰۰۱/۰ | 20/21 | ۵۰۱/۰ | منطق |
۰۰۰۱/۰ | 22/94 | ۵۲۹/۰ | هدف |
۰۰۰۱/۰ | 27/87 | ۵۸۲/۰ | محتوا |
۰۰۰۱/۰ | 15/69 | ۴۶۳/۰ | راهبرد آموزشی |
۰۰۰۱/۰ | 18/26 | ۴۹۱/۰ | مواد آموزشی |
۰۰۰۱/۰ | 30/44 | ۶۰۴/۰ | ارزشیابی |
۰۰۰۱/۰ | 20/52 | ۵۰۶/۰ | رشد مهارتهای کارآفرینی دانش آموزان |
۰۰۰۱/۰ | 25/48 | ۵۷۴/۰ | رشد مهارتهای کارآفرینی معلمان |
۰۰۰۱/۰ | 39/59 | ۶۷۲/۰ | رشد کارآفرینی در جامعه |
۰۰۰۱/۰ | 37/89 | ۶۶۳/۰ | شناسایی فرصتها و کشف مشاغل جدید براساس کارآفرینی |
۰۰۰۱/۰ | 35/54 | ۶۳۱/۰ | رشد دانش کارآفرینی در بین معلمان |
۰۰۰۱/۰ | 38/25 | 665/0 | انتقال دانش کارآفرینی به دانش آموزان |
۰۰۰۱/۰ | 38/54 | 662/0 | رشد توانمندی و استعدادهای کارآفرینی در بین معلمان |
۰۰۰۱/۰ | 40/78 | 674/0 | رشد مهارتهای فردی مرتبط با کارآفرینی معلمان |
۰۰۰۱/۰ | 29/43 | 594/0 | محتوای دانشی مبتنی بر کارآفرینی |
۰۰۰۱/۰ | 17/99 | 483/0 | محتوای مهارتی مبتنی بر کارآفرینی |
۰۰۰۱/۰ | 20/34 | 502/0 | محتوای مبتنی بر توسعه کارآفرینی در کشورهای پیشرفته |
۰۰۰۱/۰ | 95/25 | 553/0 | راهبرد آموزش کارآفرینی به روش مستقیم |
۰۰۰۱/۰ | 25/29 | 614/0 | راهبرد آموزش کارآفرینی به روش غیرمستقیم و عملیاتی |
۰۰۰۱/۰ | 23/27 | 590/0 | مواد آموزشی فیزیکی برای آموزش کارآفرینی |
۰۰۰۱/۰ | 63/18 | 493/0 | مواد آموزشی رسانهای برای آموزش کارآفرینی |
۰۰۰۱/۰ | 45/24 | 544/0 | مواد آموزشی مجازی برای آموزش کارآفرینی |
شکل 1. بارهای عاملی تایید شده در مدل علی آموزش و توسعه حرفهای معلمان
شکل (1)، مدل اندازهگیری ابعاد آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه را در حالت ضرایب استاندارد شده یا بار عاملی نشان میدهد. همانطور که در شکل قابل مشاهده است، تمامی بارهای عاملی مقدار مناسب و مورد تأییدی دارند و تمامی بارهای عاملی بیشتر از 40/0 است.
بحث و نتیجهگیری
یافتههای پژوهش در مورد مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه نشان داد، براساس شش عنصر برنامه درسی برخاسته از دادههای کیفی شامل: منطق، هدف، محتوا، راهبرد آموزشی، مواد آموزشی، و ارزشیابی بوده و مدل حاصله از مصاحبه، در حوزه اصلی «منطق» شامل: رشد مهارتهای کارآفرینی دانشآموزان، کمک به جامعه، رشد مهارتهای کارآفرینی معلمان، رشد کارآفرینی در جامعه، شناسایی فرصتها و کشف مشاغل جدید براساس کارآفرینی؛ حوزه اصلی در «اهداف» شامل: رشد دانش کارآفرینی در بین معلمان، انتقال دانش کارآفرینی به دانش آموزان، رشد توانمندی و استعدادهای کارآفرینی در بین معلمان، رشد مهارتهای فردی مرتبط با کارآفرینی معلمان؛ حوزه اصلی در «محتوا» شامل: محتوای دانشی مبتنی بر کارآفرینی، محتوای مهارتی مبتنی بر کارآفرینی، محتوای مبتنی بر توسعه کارآفرینی در کشورهای پیشرفته؛ حوزه اصلی در «راهبردهای آموزشی» شامل: راهبرد آموزش کارآفرینی به روش مستقیم، راهبرد آموزش کارآفرینی به روش غیرمستقیم و عملیاتی؛ حوزه اصلی در «مواد آموزشی» شامل: مواد آموزشی فیزیکی برای آموزش کارآفرینی، مواد آموزشی رسانهای برای آموزش کارآفرینی، مواد آموزشی مجازی برای آموزش کارآفرینی؛ و حوزه اصلی در «ارزشیابی» شامل: ارزشیابی، بهدست آمد.
یافتههای پژوهش حاضر، در راستای یافتههای پژوهش عبداللهی، سادین، نوه ابراهیم و عباسیان (1401)، کشاورزی، جاودانی و بدخشان (1400)، مرادیان، سلیمی و جهانیان (1399)، کمالی، سیف نراقی و نادری (1399)، هیلیونا و گونگو (2023)، چوی (2021) و بل (2020)، قرار دارد. در پژوهش عبداللهی و همکاران (1401)، در مدل بالندگی حرفهای اعضاء هیئتعلمی در دانشگاه فرهنگیان به نقش مهارتهای آموزشی اعضاء هیئتعلمی، در تحقیق کشاورزی و همکاران (1400)، در مدل شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین چهار مضمون شایستگیهای شخصیتی، تدریس، اجتماعی و حرفهای، در مطالعه مرادیان و همکاران (1399)، در مدل توسعه کارآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی به نقش محتواي درسی و توانایی آموزشی اساتید، در پژوهش کمالی و همکاران (1399)، در طراحی مدل درس کارآفرینی آموزشی چهار عنصر هدف، محتوی، روش تدریس و روش ارزشیابی را برای برنامه درسی کارآفرینی، در تحقیق هیلیونا و گونگو (2023)، در الگوی آموزش کارآفرینی تأکید بر نقش مهارتهای آموزشی معلمان، در مطالعه چوی (2021)، در مدل برنامه درسی کارآفرینی تأکید بر نقش رشد مهارتهای حرفهای کارآفرینی اساتید، در پژوهش بل (2020)، در مدل سازندهگرایانه برای آموزش کارآفرینی بر نقش محتوای درسی، تأکید شده است.
در تبیین یافتههای پژوهش میتوان گفت، نحوه شکلگیری و ثمربخشی آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه، روشها و شیوههای خاصی مبتنی بر کمک به رشد مهارتهای دانشآموزان، کمک به رشد مهارتهای معلمان، استفاده از محتوای دانشی غنی، محتوای مهارتی کاربردی براساس متد جهانی را میطلبد که بر پایهها و ارزشهای ویژهای استوار شده باشد. مجموعه این روشها و باورها را میتوان یک فرهنگ تلقی کرد که در واقع، فرآیند کارآفرینی در بطن خود فرهنگ خاصی را نهفته دارد. فرهنگ کارآفرینانه فرهنگی است، که در آن جست وجوگری، تکاپو و تلاش مستمر و بیوقفه برای رسیدن به کمال اساس آن را تشکیل میدهد و نیازمند داشتن مهارتهای دانشی و عملیاتی خاصی است، که طبق نتایج پژوهش حاضر مانند: اطلاعات دانشی و زمینهاي در دنیاي کسب و کار، انواع کسب و کارها و انواع فعالیتهاي تجاري، مهارت در استفاده از فنون تحلیل فرصتهاي اقتصادي و ترکیب برنامههاي عملیاتی، مهارت راه اندازي و کنترل مؤثر کسب و کار، مهارتهای ارتباط اینترنتی با منابع اقتصادی، میباشد. در فرهنگ کارآفرینانه، تصور و خیال، برتر از دانش است؛ فرهنگی که در آن خلاقیت به سیستم فراشناختی ذهن و کنترل آن میانجامد و این در سایه رشد حرفهای معلمان امکان پذیر است، که نیازمند کامل شدن مهارتهای دانشی و عملی کارآفرینی آنها است.
در تبیینی دیگر، مدیران نظام آموزش و پرورش باید بپذیرند كه وارد مرحله سوم از حیات شدهاند و دیگر وظایف و كاركردهای آنها از دو وظیفه سنتی یعنی آموزش و پژوهش فراتر رفته و در این مقطع ضرورتاً باید كارآفرینی را در رأس كارهای خود قرار دهند و نداشتن تفکر حرفهای نسبت به توسعه کارآفرینی در مدارس محسوب میشود. به این منظور آنها باید با تدوین چشم انداز كارآفرینی، تحولات جدیدی را در نظام آموزش و پرورش بوجود آورند تا هم معلمان و هم دانش آموزان بهسمت کارآفرینی پیش روند، رسالت و مأموریت جدید را نهادینه و مدارس را به سوی كارآفرین شدن پیش ببرند. برای این كار از فناوریهای نوین اطلاعاتی استفاده و كارآفرینی را در سیاستهای خود تلفیق كنند و با دید و نگاه كارآفرینانه به توسعه حرفهای معلمان براساس کارآفرینی بپردازند، و باید در آموزش حرفهای معلمان یک منطق علمی و دانشی، اهداف درسی مبتنی بر خلاقیت و ابتکار، محتوای درسی دانشی و عملیاتی مبتنی بر آموزش کارآفرینی، راهبردهای آموزشی مستقیم و غیرمستقیم، مواد آموزشی مناسب و تجهیزات به روز و ارزشیابی عینی، اجراء شود، تا بدین ترتیب مدل کارآفرینی در توسعه حرفهای معلمان بخوبی پیاده سازی شود.
خلاقیت و کارآفرینی در آموزش و پرورش، محصول مستقیم کیفیت برنامهها، روشها، فعالیتها و فرآیندهای یاددهی-یادگیری است و همان قدر که گسترش کمی برای تصمیم آموزش وپرورش و فراهم آوری زمینه رشد استعدادها ضروری است، توجه و تأکید بر کیفیت نیز برای بروز و پرورش خلاقیتها و کارآفرینی در بین معلمان نیز حیاتی است. آموزش معلمان در دورههای ضمن خدمت بدون کیفیت، آموزشی سطحی و غیراثربخش است، که اهداف عمیق و اصلی آموزشی از جمله پرورش خلاقیت و کارآفرینی معلمان و دانشآموزان را محقق نخواهد کرد و طراحی این مدل در پژوهش حاضر، به مسئولین وزارت آموزش و پرورش این آگاهی را داده که برای آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه باید برنامهای براساس شش عنصر برنامه درسی منطق، هدف، محتوا، راهبرد آموزشی، مواد آموزشی، و ارزشیابی انجام بگیرید و عنصر منطق نشاندهنده این است، که با توسعه حرفهای معلمان براساس کارآفرینی، بسترهای رشد مهارتهای آنها، دانش آموزان و ترویج کارآفرینی در جامعه فراهم خواهد شد و افراد جامعه با تشخیص فرصتها، از ابتکار و خلاقیت بیشتری در توسعه شغلی استفاده خواهند نمود، آنچنان که در تحقیق هیلیونا و گونگو (2023)، پیاده سازی الگوی آموزش کارآفرینی را مبتنی بر آموزش مهارتهای عملی و تئوری کارآفرینی در بین معلمان دانسته و به این نتیجه رسیدند که با آموزش حرفهای معلمان است که می توان کارآفرینی را در بین دانش آموزان و سایر افراد جامعه توسعه و ترویج داد.
منابع
حسینی، فاطمه. علی عسگری، مجید.، قلتاش، عباس.، و احدبیگی، فاطمه. (1401). طراحی و اعتباربخشی مدل برنامه درسی کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، پیاپی ۲۵: 145-174.
داوودی راد، دانیال. عباسپور، عباس، و میگون پوری، محمدرضا. (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی کارآفرینی اجتماعی نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، پیاپی ۵۴: 33-50.
عبداللهی، بیژن. سادین، علیاکبر.، نوهابراهیم، عبدالرحیم.، و عباسیان، حسین. (۱۴۰۱). طراحی مدل بالندگی حرفهای اعضاء هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد داده بنیاد و پارادایم آمیخته اکتشافی. مدیریت بر آموزش سازمانها، ۱۱(۳): ۸۳-۴۱.
کشاورزی، فهیمه. جاودانی، محمد.، و بدخشان، مجید. (۱۴۰۰). طراحی چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین. نوآوریهای آموزشی، 20 (4): ۵۴-۳۵.
کمالی، ندا. سیف نراقی، مریم. و نادری، عزت اله. (۱۳۹۹). طراحی الگوی درس کارآفرینی در دوره کارشناسی آموزش ابتدایی مبتنی بر ویژگیهای ذهنی- روانی کارآفرینان آموزشی. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور، 11 (2): ۹۰-۷۸.
مرادیان، پریسا. سلیمی، مهتاب. و جهانیان، رمضان. (۱۳۹۹). شناسایی عوامل توسعه کارآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 35 (2): ۲۱.
Acton, R. (2019). Mapping the evaluation of problem-oriented pedagogies in higher education: A systematic literature review. Education Sciences, 9(4): 1–15.
Banha, F., Luís, S. C., & Adão, F. (2022). Entrepreneurship Education: A Systematic Literature Review and Identification of an Existing Gap in the Field. Education Sciences, 12: 336.
Bell, R. (2020). Adapting to constructivist approaches to entrepreneurship education in the Chinese classroom. Stud. High. Educ, 45: 1694–1710.
Chyekoh, H. (2019). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics: A study of Hong kong MBA Students. Journal of managerial psychology. 11(3): 12-25.
Cui, J. (2021). The Impact of Entrepreneurship Curriculum with Teaching Models on Sustainable Development of Entrepreneurial Mindset among Higher Education Students in China: The Moderating Role of the Entrepreneurial Climate at the Institution. Sustainability, 13, 7950.
Colombelli, A., Loccisano, M., Panelli, A., Orazio, A. Pennisi, M., & Francesco, S. (2022). Entrepreneurship Education: The Effects of Challenge-Based Learning on the Entrepreneurial Mindset of University Students. Administrative Sciences, 12: 10.
Cui, J. (2021). The Impact of Entrepreneurship Curriculum with Teaching Models on Sustainable Development of Entrepreneurial Mindset among Higher Education Students in China: The Moderating Role of the Entrepreneurial Climate at the Institution. Sustainability, 13: 7950.
Ferreira, J., Fayolle, A., & Ratten, V. (2018). Entrepreneurial universities: Collaboration, education and policies. London: Routledge, ISBN 9781786432452.
Guerrero, M., Urbano, D., & Gajón, E. (2020). Entrepreneurial university ecosystems and graduates’ career patterns: Do entrepreneurship education programmes and university business incubators matter? Journal of Management Development, 39(5): 753–775.
Heliona, M., & Cungu, J. (2023). Entrepreneurship Education, a Challenging Learning Process towards Entrepreneurial Competence in Education. Administrative Sciences, 13: 22.
Hero, L. M. (2018). Innovation tournament as a multidisciplinary activity system to promote the development of innovation competence. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 19(4): 8-31.
Jeou-Shyan, H., Han-Liang, H., Horng, H.L. Hsiao, C.H. Liu, S.F. & Chou, K. (2021). Learning innovative entrepreneurship: Developing an influential curriculum for undergraduate hospitality students. Journal of Hospitality ,29: 1132.
Jerez Yàñez, Ó., Aranda Càceres, R, Corvalán Canessa, F., González Rojas, L., & Ramos Torres, A. (2019). A teaching accompaniment and development model: Possibilities and challenges for teaching and learning centers. International Journal Acad. Dev. 24: 204–208.
Kim, S., Raza, M., Seidman, E. (2019). Improving 21-st century teaching skills: The key to effective 21-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1): 99-117.
Mei, W. & Symaco, L. (2020). University-wide entrepreneurship education in China’s higher education institutions: Issues and challenges. Stud. High. Educ,4: 1–17.
Shahin, M. (2021). The impact of a STEM-based entrepreneurship program on theentrepreneurial intention of secondary school female students. International Entrepreneurship and Management Journal, 32 (4): 435.
UNESCO. (2015). Transforming technical and vocational education and training: building skills for work and life [Paper presentation]. Third International Congress on Technical and Vocational Education and Training, Shanghai, China.
Wu, W., Wang, H., & Wu, Y. J. (2020). Internal and external networks, and incubatees’ performance in dynamicenvironments: entrepreneurial learning’s mediating effect. The Journal of Technology Transfer, 46(6): 1707-1733.
Yuan, C. H., & Wu, Y. J. (2020). Mobile instant messaging or face-to-face? Group interactions in cooperative simulations. Computers in Human Behavior, 113, 106508.
[1] - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
[2] - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) m.dibaei1359@gmail.com
[3] - دانشیار گروه برنامهریزی آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
[4] - Entrepreneurship
[5] - Mei & Symaco
[6] - Acton
[7] - Wu, Wang & Wu
[8] - Yuan & Wu
[9] - Guerrero, Urbano & Gajón
[10] - Akpan
[11] - Banha, Luís & Adão
[12] - Delgado Kloos
[13] - Jerez Yàñez, Aranda Càceres, Corvalán Canessa, González Rojas
[14] - Colombelli, Loccisano,Panelli, Orazio, Pennisi & Francesco
[15] - Shahin
[16] - UNESCO
[17] - Hägg & Gabrielsson
[18] - Bell
[19] - Chyekoh
[20] - Hero
[21] - Jeou-Shyan, Han-Liang, Horng, Hsiao, Liu
[22] - Ferreira, Fernandes & Kraus
[23] - Kim, Raza & Seidman
[24] - Heliona & Cungu
[25] - EntreComp
[26] - Cui
[27] - Bell
[28] - Content Validity Ratio
Identifying the components of the professional education and development model of teachers
Ghasem Bamiri1, Mohsen Dibaei Saber2, Seyfollah Fazlollahi Qomshi3
Abstract:
Purpose: The purpose of the present study was to identify the components of the model of professional education and development of teachers based on the entrepreneurial approach.
Method: The research method was a mixed exploratory approach in two phases, qualitative and quantitative, in which thematic analysis method was used in the qualitative part and survey descriptive analysis was used in the quantitative part. The statistical population includes all professors of Farhangian, State, and Azad universities and teachers of Chaharmahal and Bakhtiari provinces. In the qualitative part, 15 people were interviewed at the saturation point and in the quantitative part, 230 people were selected by purposive sampling. The measurement tool in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part a 127-question questionnaire was made by the researcher. To analyze the information in the quantitative part, spss-26 software and smart pls software were used, and in the qualitative part, based on the grand theory approach, theme analysis was used.
Results: The findings showed that there were six elements of the curriculum based on qualitative data: logic, purpose, content, educational strategy, educational materials, and evaluation.
Conclusion: The implementation of teachers' training and professional development based on the entrepreneurial approach will lead to the development of teachers' knowledge and the growth of their individual skills, and they will realize their capabilities and talents.
Keywords: education, professional development of teachers, entrepreneurial approach.
[1] - Ph.D. student of Educational Management Department, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
[2] - Associate of Shahed University, Tehran, Iran.
[3] - Associate Professor, Department of Educational Sciences, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.