Synthesis of the factors affecting the implementation of crowdfunding based on entrepreneurship in digital businesses
hadi sanati
1
(
PhD student in Sports Management, Islamic Azad University, Qeshm branch, Qeshm, Iran
)
Hossein Vazifeh Doost
2
(
Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
)
afsane zamanimoghadam
3
(
Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran
)
seyedshamsaldin hossieni
4
(
Associate Professor, Accounting, Department of Business Economics, Faculty of Economics, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
)
Keywords: Crowdfunding, entrepreneurship, digital businesses,
Abstract :
The current research was conducted with the aim of investigating the dimensions and components of crowdfunding based on entrepreneurship in digital businesses. For this purpose, qualitative research approach and research synthesis method were used to achieve the goal of the present research. The scope of the research is all the articles (189 articles) that have been presented in the last decade about the components of crowdfunding based on entrepreneurship in business and related concepts in specialized and scientific databases. The sample of the research is 27 articles, which were selected based on thematic monitoring, theoretical saturation of data and purposefully. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents. By analyzing the data, indicators and components of crowdfunding based on entrepreneurship in digital businesses in four selected codes and 11 axes of management factors (including management of working capital based on entrepreneurship, financial development management, design of entrepreneurial policies), Strategies (including direct crowdfunding strategies, indirect crowdfunding strategies), contextual factors (including cultural factors, economic factors, digital factors, legal factors), programmatic factors (including networking in entrepreneurship, analysis of conditions and needs assessment, creativity to crowdfunding) was organized. It is suggested to pay special attention to the aforementioned dimensions in the design of crowdfunding programs based on entrepreneurship in the digital environment.
ازنب، الهام. محمدیان، بهزاد. (1400). شناسایی خطاهای شناختی مذاکرات کارآفرینانه با تمرکز بر پروژههای تأمین مالی جمعی. فصلنامه مدیریت و نوآوری، شماره37. 89 – 114.
اسکندری، بهمن؛ وظیفه دوست، حسین؛ جعفری، پریوش و موسی خانی، مرتضی. (1402). مدل تأمین مالی فعالیتهای کارآفرینی با رویکرد مشارکت جمعی: مطالعهای از کسبوکارهای دانشبنیان. دانش سرمایهگذاری, 12(48), 263-286.
امیربیک، مرضیه، برادران، محمدمهدی، و حسینی واعظ، سیدجلال الدین. (1400). بررسی و تدوین مدل توسعه تأمین مالی جمعی در سازمآنهای دینی (نمونه موردی حرم مطهر رضوی). تحقیقات مالی اسلامی، 10(2 (پیاپی 20) )، 639-678. SID. https://sid.ir/paper/958758/fa
امینی، مصطفی؛ حسنزاده، محمد و مرشدی، مصطفی. (1401). ارائه یک متدولوژی بهبودیافته برای تحول دیجیتالِ مدل کسبوکار. علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 8(1), 393-426
آیتی، محسن، و عطاران، محمد و مهرمحمدی، محمود (1386). الگوی تدوین برنامههای درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در تربیت معلم. مطالعات برنامه درسی, 2(5), 55-80.
تواضعی فر، اسما؛ شیهکی تاش، مهیم و کشاورز، سهیلا. (1398). شناسایی پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب. سیاست نامه علم و فناوری, 09(3), 61-72.
حسنزاده سروستانی، حسین، تمیزی فر، مهدی، و سیمیاری، محمدرضا. (1397). تأمین مالی جمعی, الگویی مناسب جهت جذب مشارکتهای خیّرین. تحقیقات مالی اسلامی، 8(1 (پیاپی 15) )، 59-90. SID. https://sid.ir/paper/254887/fa
خداداده، ندا؛ اسلام پناه، مریم؛ موسوی، فرانک؛ کاویانی، الهام (1401). طراحی الگوی بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمآنهای آموزشی بر اساس نظریه داده بنیاد. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. ۱۱ (۲) :۲۲۹-۲۷۱
رجبی، محمد. (1397). ارائه الگوی بهینه بهکارگیری تکنولوژی مالی.کنفرانس ملی مدیریت فناوری اطلاعات مالی.
زنگیان، سمیه؛ ملکی مین باش رزگاه، مرتضی؛ فیض، داود و زارعی، عظیم (1401). شناسایی ابعاد استراتژی کسبوکار دیجیتال جهت ورود به بازارهای بین الملل،https://civilica.com/doc/1432459
سریزدی، علی و منطقی، منوچهر. (1401). طراحی مدل تأمین مالی جمعی در صنعت هوافضا. فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار. شماره51. 265 – 287.
شهابی، غزل؛ شاهوردیان، شادی؛ نیکومرام، هاشم؛ رهنمای رودپشتی، فریدون. (1401). ارائه مدل تأمین بدهی برای مؤسسات مالی و بانک¬ها در قالب تأمین مالی جمعی با رویکرد نظریه داده بنیاد. فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره54. 23 – 36.
فانی، مجید؛ جلالی، سید مهدی و وهابزاده، شادان (1398). تأثیر بهکارگیری تحلیل های مبتنی بر وب بر سنجش عملکرد و بهینه سازی بازاریابی دیجیتال (مطالعه موردی: شرکتهای دیجیتال محور در تهران)، مجله مدیریت کسبوکار، 11(42)، 216-234. magiran.com/p2044035
محمدکاظمی، رضا؛ حسینی نیا، غلام حسین و حبیبی، حمیدرضا. (1398). کاربردها و الزامات به کارگیری پلتفرمهای تأمین مالی جمعی در کسبوکارهای تثبیت شده خدماتی– ورزشی (مورد مطالعه: باشگاه های فوتبال ایران). توسعه کارآفرینی، 12(2 )، 281-300. SID. https://sid.ir/paper/131329/fa
مردانی، ابراهیم امین بیدختی ، علی اکبر ؛ محمد رضایی، علی (۱۳۹۷). مدل سازی و تحلیل رابطه بین ویژگی های شناختی معلمین دوره ابتدایی و کاربرد فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش و یادگیری، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، ۱۵(۵۸)، ۱۵۴-۱۶۶. magiran.com/p1893320
مهربان، زهرا ؛ مظاهری، حسن (۱۳۹۵). تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامههای درسی مطابق با برنامه درسی ملی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، ۱۱(۴۰)، ۱۴۳. magiran.com/p1617548
Abu Amuna, Y. M. (2019). Crowdfunding financing model effect on entrepreneurship aspirations. International Journal of Academic Accounting, Finance & Management Research (IJAAFMR).
Beaulieu, T., Sarker, S., & Sarker, S. (2015). A conceptual framework for understanding crowdfunding. Communications of the Association for information systems, 37(1), 1.
Berné-Martínez, J. M., Ortigosa-Blanch, A., & Planells-Artigot, E. (2021). A semantic analysis of crowdfunding in the digital press. Technological Forecasting and Social Change, 173, 121175.
Berné-Martínez, J. M., Planells-Artigot, E., & Ortigosa-Blanch, A. (2023). The discussion of crowdfunding policies among policymakers. Journal of Business Research, 156, 113542.
Biancone, P. P., Secinaro, S., & Kamal, M. (2019). Crowdfunding and Fintech: business model sharia compliant. European Journal of Islamic Finance, 1-10.
Boylan, D. H., Nesson, D., & Philipps, J. (2018). Understanding crowdfunding for business funding–a legal and platform review. Journal of Accounting & Organizational Change, 14(3), 273-290.
Braund, P., & Schwittay, A. (2016). Scaling inclusive digital innovation successfully: the case of crowdfunding social enterprises. Innovation and Development, 6(1), 15-29.
Brem, A., Bilgram, V., & Marchuk, A. (2019). How crowdfunding platforms change the nature of user innovation–from problem solving to entrepreneurship. Technological Forecasting and Social Change, 144, 348-360.
Camilleri, M. A., & Bresciani, S. (2022). Crowdfunding small businesses and startups: A systematic review, an appraisal of theoretical insights and future research directions. European Journal of Innovation Management.
Carlsen, B., Glenton, C., & Pope, C. (2007). Thou shalt versus thou shalt not: a meta-synthesis of GPs' attitudes to clinical practice guidelines. British journal of general practice, 57(545), 971-978.
Chandler, J. A., Dushnitsky, G., Elitzur, R., Hopp, C., Kincaid, P. A., & Short, J. C. (2022). Reviewing recent crowdfunding research: Collective findings from the Journal of Business Venturing Insights. Journal of Business Venturing Insights, 18, e00354.
Chandna, V. (2022). Social entrepreneurship and digital platforms: Crowdfunding in the sharing-economy era. Business Horizons, 65(1), 21-31.
Chaudhary, S., Dhir, A., Battisti, E., & Kliestik, T. (2022). Mapping the field of crowdfunding and new ventures: a systematic literature review. European Journal of Innovation Management.
Cicchiello, A. F. (2019). Building an entrepreneurial ecosystem based on crowdfunding in Europe: the role of public policy. Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(3), 297-318.
Cicchiello, A. F., Gatto, A., & Salerno, D. (2023). At the nexus of circular economy, equity crowdfunding and renewable energy sources: Are enterprises from green countries more performant?. Journal of Cleaner Production, 410, 136932.
Coskun-Setirek, A., & Tanrikulu, Z. (2021). Digital innovations-driven business model regeneration: A process model. Technology in Society, 64, 101461.
Dabbous, A., Barakat, K. A., & Tarhini, A. (2024). Digitalization, crowdfunding, eco-innovation and financial development for sustainability transitions and sustainable competitiveness: Insights from complexity theory. Journal of Innovation & Knowledge, 9(1), 100460.
Gupta, G., & Bose, I. (2019). Strategic learning for digital market pioneering: Examining the transformation of Wishberry's crowdfunding model. Technological Forecasting and Social Change, 146, 865-876.
Herrero, Á., Hernández-Ortega, B., & San Martín, H. (2020). Potential funders’ motivations in reward-based crowdfunding. The influence of project attachment and business viability. Computers in Human Behavior, 106, 106240.
Lehner, O. M., Grabmann, E., & Ennsgraber, C. (2015). Entrepreneurial implications of crowdfunding as alternative funding source for innovations. Venture Capital, 17(1-2), 171-189.
Leone, D., Pietronudo, M. C., Gabteni, H., & Carli, M. R. (2023). Reward-based crowdfunding for building a valuable circular business model. Journal of Business Research, 157, 113562.
Li, J., Wang, H., & Soh, W. (2024). Digital transformation, financial literacy and rural household entrepreneurship. Finance Research Letters, 105171.
Li, W., Wright, P. M., Rukavina, P. B., & Pickering, M. (2008). Measuring students’ perceptions of personal and social responsibility and the relationship to intrinsic motivation in urban physical education. Journal of teaching in Physical Education, 27(2), 167-178.
Lukkarinen A, Teich JE, Wallenius H, Wallenius J (2016) Success drivers of online equity crowdfunding campaigns. Decis Support Syst 87:26–38. https:// doi. org/ 10. 1016/j. dss. 2016. 04. 00
Maurer, J. D., Creek, S. A., Allison, T. H., Bendickson, J. S., & Sahaym, A. (2023). Affiliation rhetoric and digital orientation in crowdfunding appeals. Technological Forecasting and Social Change, 190, 122441.
Mollick, E. (2018). Crowdfunding as a font of entrepreneurship: Outcomes of reward-based crowdfunding. The Economics of Crowdfunding: Startups, Portals and Investor Behavior, 133-150.
Nucciarelli, A., Li, F., Fernandes, K. J., Goumagias, N., Cabras, I., Devlin, S., ... & Cowling, P. (2017). From value chains to technological platforms: The effects of crowdfunding in the digital game industry. Journal of Business Research, 78, 341-352.
Okoli, C., & Schabram, K. (2015). A guide to conducting a systematic literature review of information systems research.
Piliyanti, I. (2019). Fintech achieving sustainable development: The side perspective of crowdfunding platform. Shirkah: Journal of Economics and Business, 3(2).
Presenza, A., Abbate, T., Cesaroni, F., & Appio, F. P. (2019). Enacting social crowdfunding business ecosystems: The case of the platform Meridonare. Technological Forecasting and Social Change, 143, 190-201.
Ratten, V. (2018). Social entrepreneurship through digital communication in farming. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 14(1), 99-110.
Stefanelli, V., Ferilli, G. B., & Boscia, V. (2022). Exploring the lending business crowdfunding to support SMEs' financing decisions. Journal of Innovation & Knowledge, 7(4), 100278.
Tumbas, S., Berente, N., & Vom Brocke, J. (2018). Digital innovation and institutional entrepreneurship: Chief Digital Officer perspectives of their emerging role. Journal of Information Technology, 33, 188-202.
Yáñez-Valdés, C., Guerrero, M., Barros-Celume, S., & Ibáñez, M. J. (2023). Winds of change due to global lockdowns: Refreshing digital social entrepreneurship research paradigm. Technological Forecasting and Social Change, 190, 122454.