Effects of social security resources and expenditure on income inequality in Iran
Subject Areas : Health, Education, and Welfare EconomicsAsghar Hasanpour 1 , Karim Emami 2 * , Morteza Ezzat 3
1 - Associate Professor, Department of Economics, Faculty of Management and Economics, Science and Research
2 - Associte Professor, Department of Economics, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author), karim_emami@yahoo.com
3 - Associate Professor, Faculty of Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran, mezzati@modares.ac.ir
Keywords: Resources and Expenditure of Social Security, Income Inequality, SVAR model. JEL Classification: G22, D63, H55,
Abstract :
Income inequality poses a major social challenge, and expanding social security is a key strategy to combat it. This study examines how social security resources and expenditures affect income inequality in Iran from 1988 to 2020 using the structural vector autocorrelation (SVAR) model. The results reveal a nuanced relationship between social security inputs and income inequality. An increase in general insurance resource initially decreases inequality but later returns it to its original state. On the other hand, an uptick in unemployment insurance resources causes a brief increase in inequality before it declines. Expenditures in both general insurance and unemployment insurance tend to reduce income inequality, with general insurance having a more substantial effect. These findings suggest that increasing unemployment insurance resources requires careful management to avoid worsening income inequality, while investing in general insurance resources shows a stronger potential to reduce it. Social security expenditure can be a powerful tool for reducing income inequality in Iran when applied thoughtfully.
- اخوان بهبهانی، علی و مسعودی اصل، ایروان (1396). اصول و مبانی تامین اجتماعی. موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی: تهران.
- التجايي، ابراهيم و سليمي، مهدي (1392). رابطه ميان مصارف بيمه¬هاي اجتماعي و رشد اقتصادي در ايران، پژوهشنامه بیمه، شماره 3، 147-170.
- اسدی، سمیه (1394). نقش نظام تامین اجتماعی در کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد(مطالعه موردی اقتصاد ایران طی دوره 92-1380). پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
- تقی¬نژاد عمران، وحید، میلا علمی، زهرا و رمضان¬پور، مبین (1401). تاثیر متغیرهای سیاسی در رابطه میان حق¬الضرب و نابرابری درآمدی در کشورهای منتخب (D8 و OEDC)، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 58، 101-85.
- سبحانی، سهیلا، فطرس، محمدحسن، حاجی، غلامعلی و ترکمنی، اسماعیل (1401). تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در منابع تامین اجتماعی در ایران، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 58، 1-17.
- زارع، بیژن و اسدی، زهرا (1390). رابطه تامین اجتماعی با توسعه اقتصادی- اجتماعی در ایران، فصلنامه رفاه اجتماعی، 42، 105-67.
- صفایی، علی، سلاطین، پروانه، قویدل، صالح و صوفی مجیدپور، مسعود (1400). تاثیر هزینه¬های سازمان تامین اجتماعی بر همگرایی توزیع درآمد در استان¬ها: رهیافت اقتصاد سنجی فضایی، فصلنامه مدلسازی اقتصادسنجی، 6(6)، 39-9.
- مانی، کامران (1400). رابطه مصارف بیمه¬ای سازمان تامین اجتماعی، صندوق بیکاری و رشد اقتصادی در ایران، بررسی مسائل اقتصاد ایران، 2، 304-279.
- مهرگان، نادر و سالاریان، محمد (1387). اثر بیمه¬¬های اجتماعی بر نابرابری درآمد در ایران، فصلنامه رفاه اجتماعی، 8(30و 31)، 263-243.
- هادیان، ابراهیم و اسلامیاندارگلی، مجید (1395). اثرات رفاهی افزایش پوشش تأمین اجتماعی در اقتصاد ایران با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار), 60(16), 154-135.
- Asadi, S. (2014). The role of the social security system in reducing poverty and improving income distribution (a case study of Iran's economy during the period 2010-2019). Master's thesis. Payam Noor University. (in Persian)
- Bastagli, F., Hagen-Zanker, J., Harman, L., Barca, V., Sturge, G., Schmidt, T., & Pellerano, L. (2016). Cash transfers: What does the evidence say? Overseas Development Institute.
- Behbahani, B. A., & Masoudi, A. Y. (2015). Basics and basics of social security. Higher Research Institute of Social Security: Tehran. (in Persian)
- Bräuninger, M. (2005). Social security, unemployment, and growth. International Tax and Public Finance, 12, 423-434.
- Bruce, N,. Turnovsky, J. Stephen. (2013). Social security, growth and welfare in overlapping generations economies with or without annuities. Journal of Public Economics, 101, 12–24.
- Chambers, D., & Dhongde, S. (2016). Convergence in income distributions: Evidence from a panel of countries. Economic Modelling, 59, 262-270.
- Docquier, F., & Paddison, O. (2003). Social security benefit rules, growth and inequality. Journal of Macroeconomics, 25(1), 47-71.
- Eltejaei, E., & Salimi, M. (2013). Social security costs and economic growth in Iran. Iranian Journal of Insurance Research, 2(3), 267-280. (in Persian)
- Fishback, Price V. and Valentina Kachanovskaya. (2010). In Search of the Multiplier for Federal Spending in the States During the Great Depression. Working Paper 16561. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research.
- Gechert, S., Paetz, C., & Villanueva, P. (2021). The macroeconomic effects of social security contributions and benefits. Journal of Monetary Economics, 117, 571-584.
- Ghilarducci, Teresa, Joelle Saad-Lessler, and Eloy Fisher. (2012). The Macroeconomic Stabilization Effects of Social Security and 401(k) Plans. Cambridge Journal of Economics, 36(1): 237-251.
- Hadian, E., & Andargoli, E. M. (2016). The Welfare Effects of Increased Social Security on the Iranian Economy: CGE Approac. The Economic Research (Sustainable Growth and Development), 60(16), 135-154. (in Persian).
- Helliwell, J. F., Layard, R., Sachs, J. D., & Neve, J. E. D. (2021). World happiness report 2021.
- International Monetary Fund (IMF) (2021). Fiscal Monitor, April 2021. Washington, D. C., International Monetary Fund (IMF).
- Klob, R. A., 1988. Economic and social aspects of retirement pensions, In: International Social Security Association: Economic and Social Aspects of Social Security Financing. Geneve, pp. 85-94.
- Koenig, Gary and Al Myles. (2013). Social Security’s Impact on the National Economy. Working Paper 2013-11. Washington, DC: AARP Public Policy Institute.
- Lee, D. J., & Cho, C. (2022). Public expenditures and inequality in Asia-Pacific: understanding the relationship.
- Lu, J. (2022). On the Impact of Social Spending on Long-term Economic Performance in the USA.
- Mani, K. (2022). Relationship between Social Security Organization Insurance Expenditures, Unemployment Insurance Fund and Economic Growth in Iran. Journal of Iranian Economic, 8(2), 277-304. (in Persian).
- McClanahan, S., Tran, A., Bailey-Athias, D., Kidd, S., & Langhan, S. (2018). Social protection at the centre of national development in Uganda: How social protection enhances other investments. National Planning Authority.
- Mehregan, N., & Salarian, M. (2008). The Impact of Social Insurances on Income Inequality in Iran, Social Welfare Quarterly, 8(30&3)1, 243-264. (in Persian)
- Nakamura, Emi and Jon Steinsson. (2014). Fiscal Stimulus in a Monetary Union: Evidence from US Regions. American Economic Review 104, 753-792.
- Safai, A., Salatin, P., Ghavidel, S., & Soufiajidpour, M. (2022). The Impact of Social Security Expenditures on Convergence of Income Distribution in Provinces: A Spatial Econometric Approach. Econometric Modeling, 6(5), 9-39. (in Persian)
- Shoag, Danial. (2010). The Impact of Government Spending Shocks: Evidence on the Multiplier from State Pension Plan Returns. Working Paper. Cambridge, MA: Harvard University.
- Sobhani, S., Fitras, M. H., Haji, G. A., & Turkmani, I. (1401). The impact of information and communication technology on social security resources in Iran. Economic Modeling, 58, 1-17. https://sanad.iau.ir/fa/Journal/eco/Issue/44183 (in Persian)
- Taghinjad, I. V., & MilaElmi, Z., Ramzanpour, M. (1401). The effect of political variables on the relationship between interest and income inequality in selected countries (D8 and OEDC). Economic Modeling, 58, 85-101. https://sanad.iau.ir/fa/Journal/eco/Issue/44183 (in Persian)
- Vincent, K., & Cull, T. (2009). Impacts of social cash transfers: Case study evidence from across southern Africa. 17.
- YU, L. R., & LI, X. Y. (2021). The effects of social security expenditure on reducing income inequality and rural poverty in China. Journal of Integrative Agriculture, 20(4), 1060-1067.
- Zare, B., & Asadi, Z., (2012). The Analysis of Socio-Economic Development Relationship with Social Security. Social Welfare Quarterly, 11(42), 67-106. (in Persian)
Economic Modeling
|
Effects of social security resources and expenditure on income inequality in Iran
Asghar Hasanpour1 ، Karim Emami2* ، Morteza Ezzat3
DOI4 | |
Abstract Income inequality poses a major social challenge, and expanding social security is a key strategy to combat it. This study examines how social security resources and expenditures affect income inequality in Iran from 1988 to 2020 using the structural vector autocorrelation (SVAR) model. The results reveal a nuanced relationship between social security inputs and income inequality. An increase in general insurance resource initially decreases inequality but later returns it to its original state. On the other hand, an uptick in unemployment insurance resources causes a brief increase in inequality before it declines. Expenditures in both general insurance and unemployment insurance tend to reduce income inequality, with general insurance having a more substantial effect. These findings suggest that increasing unemployment insurance resources requires careful management to avoid worsening income inequality, while investing in general insurance resources shows a stronger potential to reduce it. Social security expenditure can be a powerful tool for reducing income inequality in Iran when applied thoughtfully.
| Received: 22/05/2023
Accepted: 25/05/2024
Keywords: Resources and Expenditure of Social Security, Income Inequality, SVAR model.
JEL Classification: G22، D63، H55. |
Introduction
Social security plays a critical role in shaping economic outcomes, and its influence on various economic variables has gained significant attention in recent years. The frequent occurrence of economic crises has heightened the focus on social security among policymakers and academics, with a growing interest in understanding its broader implications. However, while the academic literature extensively discusses the relationship between social security and economic growth, the findings often remain contentious, especially in political debates. A comprehensive examination of social security's impact on economic variables, beyond just spending, is crucial. Previous studies typically analyze social security's effect on economic growth from the perspective of expenditure. Yet, social security consists of both resources and expenditures, and it is essential to assess their distinct impacts. This broader approach can offer deeper insights into how social security policies influence the economy. Given the varied effects of social security resources and expenditures, comparing their roles and evaluating their influence on economic growth and employment is vital. The current research aims to bridge this gap by investigating the impact of social security resources and expenditures on these key economic variables in Iran between 1988 and 2020. By exploring both aspects, the study seeks to provide a more holistic understanding of social security's role in the Iranian economy and contribute to informed policy discussions.
1. Research method and data
This study explores the relationship between social security resources, expenditures, economic growth, and employment in Iran using a Structural Vector Autoregression (SVAR) model. Theoretical foundations and existing literature inform our analysis, while the SVAR model allows us to consider both lagged and current values within a system of interconnected equations. To understand the structural dynamics, we use the AB model (Blanchard-Quah decomposition), which helps isolate and analyze the impact of shocks or impulses within the SVAR structure. By applying this method, we aim to examine how social security inputs and outputs affect key economic outcomes in Iran, offering insights into the broader economic implications of social security policies.
2. Analysis and discussion
An impulse to insurance resources initially reduced income inequality to 0.018 but then saw a steady increase, reaching 0.003 by the second period. This pattern indicates that although a boost in insurance resources—often resulting from increased insurance premiums—temporarily reduces income inequality, the effect diminishes over time, and income inequality tends to revert to its original level after five periods. When we applied an impulse to unemployment insurance resources, the initial reaction was an increase in income inequality. However, by the second period, the rate decreased by -0.003, before it gradually returned to its initial state by the seventh period. This suggests that while unemployment insurance may initially contribute to higher income inequality, it stabilizes over time. Comparing these two impacts, we found that an impulse to general insurance resources initially lowers income inequality, while an impulse to unemployment insurance resources has the opposite effect. However, both impulses tend to return to their baseline levels eventually.
An impulse to insurance expenditures decrease in income inequality to 0.017 at the outset, with the reduction reaching 0.023 by the second period. However, after the second period, income inequality began to rise and continued to increase until it returned to its initial state. An impulse to unemployment insurance expenditures resulted in a small initial decrease of 0.0013 but returned to its baseline by the fifth period. The comparison between these impulses shows that insurance resources generally have a more significant and lasting impact on reducing income inequality, while unemployment insurance resources can cause short-term increases in inequality. Moreover, insurance expenditures tend to decrease income inequality, but this effect is less durable than the impact of insurance resources. The key take away is that insurance resources play a critical role in influencing income inequality, and their effects are generally more stable than those of unemployment insurance resources are.
3. Conclusion
Our study examined how social security resources and expenditures affect income inequality in Iran, revealing distinct trends. When we applied an impulse to insurance resources, income inequality initially decreased, but this effect reversed after a few periods, returning to its original state. Conversely, an impulse to unemployment insurance resources caused an initial increase in income inequality, followed by a gradual decline. Looking at social security expenditures, both insurance and unemployment insurance expenditures initially reduced income inequality, but their long-term impacts varied. Insurance expenditures showed a larger reduction in inequality during the second period, but the trend reversed over the following seven periods. For unemployment insurance expenditures, the reduction in inequality persisted for several periods, reverting to baseline by the sixth period. These findings suggest that social security resources derived from insurance premiums require careful management to avoid adverse effects on income inequality. Insurance expenditures appear more favorable in the short term, while unemployment insurance costs offer only temporary relief. Policymakers must carefully balance these effects, coordinating social security strategies with broader macroeconomic policies to ensure that they support economic stability and do not inadvertently worsen income inequality.
.
Declaration of Competing Interest
The author has no conflicts of interest to declare that are relevant to the content of this article.
Acknowledgments
We thank anonymous reviewers for their useful comments greatly contributing to improve ourwork.
[1] * Ph.D. students, Department of Economics, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, a.hasanpour1352@gmail.com
[2] **Associate Professor, Department of Economics, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author), karim_emami@yahoo.com
[3] + Associate Professor, Faculty of Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran, mezzati@modares.ac.ir
[4] How to cit: Hasanpour, A; Emami, K & Ezzati, M. (2024). Effects of social security resources and expenditure on income inequality in Iran. Economic Modeling, 17(64):97-112.
پژوهشی
تاثیر تکانه منابع و مصارف تامین اجتماعی بر نابرابری درآمد در ایران1
اصغر حسنپور2، کریم امامی3*، مرتضی عزتی4
| |||
تاریخ دریافت: 01/03/1402 تاریخ پذیرش: 05/03/1403
واژگان کلیدی: منابع و مصارف تامین اجتماعی، نابرابری درآمد، الگوی SVAR طبقهبندی JEL: G22، D63، H55 | چکیده نابرابری درآمد یکی از پدیدههای نامطلوب اجتماعی است و سرمایهگذاری در تامین اجتماعی و گسترش دامنه آن، یکی از موثرترین ابزارهای مقابله با این پدیده است. این مقاله با استفاده از الگوی خودهمبستگی برداری ساختاری (SVAR) تاثیر تکانه منابع و مصارف تامین اجتماعی بر نابرابری درآمد در ایران را طی دوره 1367 تا 1399 بررسی میکند. نتایج مطالعه نشان میدهد که در واکنش به تکانه منابع بیمهای، نابرابری درآمد در ابتدا کاهش و در ادامه افزایش یافته و به وضعیت اولیه خود میرسد. اما در واکنش به تکانه منابع بیمه بیکاری در ابتدا افزایش و سپس کاهش مییابد. واکنش نابرابری درآمد به تکانه مصارف بیمهای و تکانه مصارف بیمه بیکاری کاهشی است، اما اثرگذاری تکانه مصارف بیمهای بیشتر است. افزایش منابع تامین اجتماعی از طریق بیمه بیکاری باید با حساسیت زیادی انجام شود تا آثار نامطلوبی بر نابرابری درآمد نداشته باشد. برای افزایش منابع تامین اجتماعی، توجه به منابع بیمهای میتواند تاثیر به مراتب بهتری داشته باشد. مصارف تامین اجتماعی چه از ناحیه مصارف بیمهای و چه از ناحیه مصارف بیمه بیکاری موجب کاهش نابرابری میشود.
|
1. مقدمه
نابرابری درآمد یکی از پدیدههای نامطلوب اجتماعی است که از تفاوت افراد در دستیابی به منابع اقتصادی بهوجود میآید. نابرابری درآمد میتواند طیف گستردهای از آثار منفی به همراه داشته باشد و بر افراد از نظر سلامت و رفاه تاثیرگذار باشد. نابرابری درآمد آثار رفاهی بزرگی برای جامعه به همراه دارد (تقینژاد و همکاران، 1401)، همچنین میتواند با تضغیف انسجام اجتماعی و رشد اقتصادی، به کشورها در سطح کلان آسیب برساند. این تاثیرات منفی، کشورها را به فراهم کردن اقدامات لازم برای مقابله با نابرابری و کاهش آن ملزم میکند (هیلول و همکاران5، 2021). اهداف توسعه پایدار6 (SDGs) به وضوح ضرورت کشورها را برای مقابله با نابرابری بیان میکند7. گزارش مجمع جهانی اقتصاد (2015) نیز بیان میکند که هیچ چالش سیاستی بزرگتر از کاهش نابرابری و فراگیرتر کردن رشد وجود ندارد (چمبرز و دونگده8، 2016). سرمایهگذاری در تامین اجتماعی و گسترش دامنه آن، یکی از موثرترین ابزارهای مقابله با نابرابری است. نظامهای تامین اجتماعی که به خوبی طراحی شدهاند، درآمد را با هدف ایجاد جوامع عادلانهتر و برابرتر از افراد دارای رفاه بالاتر به افراد کم برخوردار منتقل و با انجام این کار، سرمایه انسانی را تقویت و به رشد اقتصادی کمک میکنند. در کشورهای با درآمد بالا، تامین اجتماعی ابزاری موثر در کاهش نابرابری است. بیشترین کاهش در نابرابری را کشورهایی انجام دادهاند که در تامین اجتماعی سرمایهگذاری کردهاند (لی و چو9، 2022).
تاثیر تامین اجتماعی بر متغیرهای اقتصاد کلان و نقش آن به عنوان نیروی تثبیتکننده اقتصاد، از موضوعاتی است که در سالهای اخیر توجه ویژهای بدان شده است (گیلاردوسی و همکاران10 ،2012؛ کونیگ و مایلز11، 2013). مطالعات نشان میدهند که اگر بسیاری از مردم از طریق درآمد پایدار تامین اجتماعی از رکود و کسادی اقتصاد مصون بمانند، به تقاضای کالاها و خدمات ادامه میدهند که این امر موجب تقویت اشتغال و درآمد ملی خواهد شد (فیشبک و کاچانوفسکایا12، 2010؛ شواگ13، 2010؛ ناکامورا و استینسون14، 2014).
در خصوص تاثیر تامین اجتماعی بر نابرابری درآمد، مطالعاتی در داخل و خارج کشور انجام شده است. بیشتر این مطالعات، رابطه بین نابرابری درآمد و مصارف تامین اجتماعی را بررسی کردهاند (مطالعاتی مانند التجایی و سلیمی، 1392؛ اسدی، 1394؛ صفایی و همکاران، 1400؛ براونینگر15، 2005؛ یو و لی16، 2021 و لو17، 2022). این مطالعات تنها یک بخش از تامین اجتماعی را بررسی کردهاند، این درحالی است که تامین اجتماعی از دو بخش منابع و مصارف تشکیل شده است که بررسی و مقایسه اثرگذاری هر دو بخش بر نابرابری درآمد باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، در این مقاله با استفاده از یک الگوی خودهمبستگی برداری ساختاری تاثیر منابع و مصارف تامین اجتماعی بر نابرابری درآمد با استفاده از دادههای دوره 1367 تا 1399 بررسی شده است. همچنین با توجه به ساختار منابع و مصارف تامین اجتماعی که به دو بخش تعهدات بلندمدت و کوتاهمدت تقسیم میشود، اثرگذاری منابع و مصارف از دو ناحیه یعنی منابع و مصارف بیمهای (بلندمدت) و همچنین منابع و مصارف بیمه بیکاری (کوتاهمدت) مطالعه شده است. ساختار مقاله در ادامه به اینصورت است که پس از بیان مقدمه در بخش دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق مرور میشود. در بخش سوم، روششناسی دادهها تبیین میشوند. در بخش چهارم، برآورد تحلیل الگو بیان و در بخش پنجم جمعبندی و نتیجهگیری انجام میشود.
2. مروری بر ادبیات
سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمهگر اجتماعی است که ماموریت اصلی آن پوشش کارگران و مزد و حقوقبگیر (بهصورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (بهصورت اختیاری) است. براساس قانون، سازمان تامین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمهها (با مشارکت بیمهشده، کارفرما و دولت) تامین میشود. اصول و مبانی بیمهگری این سازمان بهنحوی تنظیم شده است که بین اهداف اصلی آن با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور همسویی کامل وجود دارد. از یک سو، رونق فعالیتهای تولیدی و صنعتی موجب افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه و تقویت منابع مالی این سازمان میشود. ازسوی دیگر، پوشش بیمهای کارگران به افزایش اطمینان خاطر، ایجاد امنیت روحی و سلامت جسمی و درنهایت، ارتقای بهرهوری نیروی کار منجر میشود. همچنین، همه عواملی که فعالیتهای اقتصادی و صنعتی را تحت تاثیر قرار میدهند بر منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی نیز اثرگذار است (سازمان تامین اجتماعی، 1390). در ایران «سازمان تامین اجتماعی» بزرگترین عرضهکننده خدمات بیمهای است که از منابع مالی مختلفی بهره میبرد (سبحانی و همکاران، 1401). مرکز آمار ایران (۱۳۹۸) جمعیت شاغل ۱۵ساله و بیشتر کل کشور را ۲۴٬۴۴۶٬۰۰۰ نفر اعلام کرده است، که از این میزان ۱۴٬۳۷۳٬۲۶۰ نفر است تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند18. این موضوع نشان میدهد که ۵۹ درصد از جمعیت شاغل کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.
افرادی که برای دوره بازنشستگی خود سهم بازنشستگی میپردازند، بر این باورند که در دوره بازنشستگی از یک درآمد قطعی برخوردار میشوند. ازاینرو پرداختهای یاد شده را مانند پسانداز برای آینده تلقی نموده و این امر باعث میشود تا افراد احساس نیاز کمتری برای پسانداز شخصی کنند. این تاثیر که در جهت کاهش سرمایهگذاری یا انباشت سرمایه است، اثر جانشینی ثروت خوانده میشود. از طرفی، چنانچه این سیستم باعث شود تا عامل کار، خود را زودتر از موعد بازنشسته کند و دوران بیکاری و استفاده از پسانداز خود را افزایش دهد، شخص برای دوره بیکاری طولانیتر، به پسانداز بیشتری نیازمند خواهد بود. در اینصورت در کنار حقوق بازنشستگی به منبع درآمد دیگری از پسانداز نیز احساس نیاز میکند. ثبات و امنیت درآمد خانوارها موجب تزریق پول به جوامع محلی را فراهم میکند. به این ترتیب، مزایای تامین اجتماعی فراتر از تاثیرات بر افراد و خانوارها دریافتکننده این انتقال است، یعنی آثار سرریز این مزایا در اقتصاد محلی، ذینفعان غیرمستقیم گستردهتری ایجاد میکند (وینسنت و کال19، 2009). با افزایش مصرف، تامین اجتماعی میتواند محرکی برای کارآفرینی محلی و فرصتهای شغلی ایجاد کند و در نهایت موجب پویایی اقتصاد شود.
صاحبنظران نظامهای تامین اجتماعی بر این باورند که توسعه نظامهای تامین اجتماعی همواره با رشد اقتصادی توام بوده است. از یک سو رشد اقتصادی بر تامین اجتماعی موثر است و ازسوی دیگر سازمانهای تامین اجتماعی بر رشد اقتصادی تاثیر دارند (اخوان بهبانی و مسعودی اصل، 1396). درحالی که رشد اقتصادی هدف اصلی سیاست تامین اجتماعی نیست، تامین اجتماعی با ارائه سطح بالاتری از امنیت درآمد در طول چرخه زندگی، افراد و خانوارها را قادر میسازد تا مصرف خود را هموار کنند، همچنین موانع مالی برای دسترسی به خدمات عمومی ضروری مانند مراقبتهای بهداشتی را برطرف نمایند (باستالی و همکاران20، 2016). از این طریق افراد و خانوارها به تکانههای درآمدی بهوجود آمده واکنش بهتری نشان داده و از دست دادن درآمد را به حداقل میرسانند، این امر همچنین به آنها امکان سرمایهگذاری پایدارتر و مستمر در آموزش، بهداشت و تغذیه را میدهد و موجب افزایش رشد اقتصادی میشود. تامین اجتماعی با افزایش مصرف موجب تقویت فعالیتهای بازار شده و فرصتهای درآمدزایی را افزایش و افراد را قادر میسازد تا در بازار نیروی کار مشارکت بهتر داشته باشند و به نوبه خود، از طریق سیاستهای توزیع مجدد، سطح بالاتر امنیت درآمد موجب کاهش نابرابری درآمد در جامعه شده و با افزایش ثبات فضای مطلوبتری برای سرمایهگذاری را فراهم میکند (مککلاناهان و همکاران21، 2018).
سطوح نابرابری درآمد در داخل کشورها را میتوان به طرق مختلف حل کرد و دولتها برای دستیابی به این هدف سازوکارهای مختلفی در اختیار دارند. صندوق بینالمللی پول (2021) سه ابزار اصلی را بیان میکند که از طریق آنها دولتها میتوانند با نابرابری مقابله کنند. این سه ابزار توسط دو سیاست پیشتوزیعی22 و بازتوزیعی23 متمایز میشود. سیاست پیشتوزیع شامل ابزار ارائه خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش و همچنین ابزار سیاستهای فعال بازار کار مانند قانون حداقل دستمزد میشود. این سیاستها با افزایش فرصتها و افزایش سرمایه انسانی و همچنین حمایت از مشارکت عادلانه در بازار کار، رشد فراگیر را تشویق میکنند. سیاست بازتوزیعی هم مالیات و پرداختهای انتقالی تامین اجتماعی را دربرمیگیرد. بهعبارت دیگر، سرمایهگذاری در تامین اجتماعی، نه تنها ثروت را از ثروتمندان به سایر افراد جامعه منتقل میکند، بلکه با انجام این کار، سرمایه انسانی را تقویت و به رشد اقتصادی کمک میکند. توزیع مجدد در واقع، نابرابری درآمد قابل تصرف را از طریق مالیاتها و پرداختهای تامین اجتماعی کاهش و در عین حال فرصتها را برای خانوادهها و افراد از طریق سرمایهگذاری در سمت تقاضا افزایش میدهد. از زمان جنگ جهانی دوم و به دنبال توافق بینالمللی در مورد اعلامیه حقوق بشر، تامین اجتماعی هم بهعنون یک حق اساسی و هم بهعنوان ابزاری کلیدی شناخته شده است، که از طریق آن کشورها میتوانند با نابرابری مقابله و جوامع بهتری را برای همه ایجاد کنند. کاهش نابرابری درآمد بهدست آمده توسط تامین اجتماعی نتیجه هر دو توزیع است. در نظام تامین اجتماعی، درآمدها به دو صورت افقی و عمودی باز توزیع میشوند. در بازتوزیع افقی درآمد که به توزیع بین نسلی معروف است، مردم مالیاتها یا حق بیمه را بر یک مبنای منظم و مستمر پرداخت میکنند و سپس این وجوه به کسانی انتقال مییابد که نظام تامین اجتماعی از آنها مراقبت میکند. باز توزیع عمودی به توزیع درون نسلی معروف است. این وضعیت بهمعنای آن است که درآمد از افراد دارای درآمد بالاتر به افراد دارای درآمد پایینتر انتقال مییابد. وضع مالیات بر درآمد، کنترل قیمتها، تعیین دستمزدها و نرخ سودها، از روشهای مستقیم بازتوزیع عمودی است (صفایی و همکاران، 1400).
مهرگان و سالاریان (1387) در مطالعهای با استفاده از مدلهای رگرسیونی، اثر بیمههای اجتماعی بر نابرابری درآمد در ایران را برای دوره 1384-1374 بررسی کردند. یافتهها نشان داد که فرضیه کوزنتس در ایران صادق نیست. همچنین، حق بیمه دریافتی بیمههای عمر و غیرعمر باعث کاهش نابرابری میشوند. توسعه بیمههای اجتماعی باعث کاهش نابرابری درآمد میشوند. زارع و اسدی (1390) به بررسی رابطه بین کل هزینههای سازمان تامین اجتماعی و توسعه اقتصادی در ایران با استفاده از مدل رگرسیون ساده پرداختند. نتایج حاصل از برآورد مدلهای مختلف رگرسیونی حاکی از آن بود که از یک سو هزینههای تامین اجتماعی اثر مثبتی بر رشد اقتصادی داشته است ولی میزان اثربخشی آن از نیروی کار و سرمایه کمتر است. ازسوی دیگر، توسعه تامین اجتماعی با کاهش فقر همراه بوده، اما به علت محدودیت بودجه و آثار شدیدتر همچون تورم، تاثیر مطلوب آن در سطح معنادار نبوده است.
التجایی و سلیمی (1392) در مطالعهای رابطه میان مصارف بیمهای و رشد اقتصادی در ایران بررسی کردند. یافتههای پژوهش با استفاده از دادههای دوره 1387-1352 و با استفاده از روش همگرایی انگل-گرنجر نشان میدهد که میان مقادیر حقیقی مصارف بیمهای و تولید ناخالص داخلی همگرایی متقابل وجود دارد. روش VAR نیز نشان میدهد رشد مصارف بیمههای اجتماعی، درصد قابلملاحظهای را از تغییرات رشد GDP توضیح میدهد. اسدی (1394) در مطالعهای با عنوان «نقش نظام تامین اجتماعی در کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد در ایران»، تاثیر هزینههای تامین اجتماعی روی فقر و نابرابری درآمد را با استفاه از دادههای دوره زمانی 1392-1380 بررسی کرد. نتایج نشان داد که مخارج تامین اجتماعی اثر منفی و معناداری بر کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد دارد.
هادیان و اسلامی (1395) با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه و شبیهسازی سناریو افزایش در نرخ مالیات بخش خصوصی، آثار رفاهی ناشی از پوشش تامین اجتماعی را برای اقتصاد ایران مطالعه کردند. شبیهسازی تمامی سناریوهای افزایش در نرخ مالیات بر درآمد تا سقف دو برابر نرخ موجود و در مقابل گسترش پوشش تامین اجتماعی، با استفاده از منافع کسب شده از طریق این افزایش نرخ مالیات، نشان میدهد که تولید ناخالص داخلی مهمترین شاخص رفاه اقتصادی بهصورت کاهنده افزایش خواهد یافت. صفایی و همکاران (1400) تاثیر هزینههای تامین اجتماعی بر همگرایی توزیع درآمد استانهای ایران را در دوره زمانی 1397-1385 با استفاده از اقتصاد سنجی فضایی بررسی کردند. نتایج مطالعه نشان داد که هزینههای بلندمدت تامین اجتماعی تاثیر معنادار بر همگرایی توزیع درآمد در استانها دارد. همچنین، هزینههای بلندمدت تامین اجتماعی در یک استان بر استان مجاور تاثیرگذار است.
کلوب24 (1988) به بررسی آثار تامین اجتماعی بر توزیع درآمد، عوامل تولید، ساختار تولید، پسانداز خانوار، سرمایهگذاری، تورم و قدرت رقابت تولیدات پرداخته است. وی اظهار میکند برای بررسی اثر تامین مالی این صندوقها بر عوامل تولید، آگاهی از تعیین سطح مشارکت کارفرمایان با اهمیت است. آثار سیستم تامین مالی فعلی بر عوامل تولید، ساختار تولید، اشتغال و در نتیجه سرمایهگذاری و همچنین آثار تورمی احتمالی آن، از میزان مشارکت کارفرمایان متاثر بوده که اگر این میزان بالا باشد، روشهای تولید کاربر کنار گذاشته میشوند و عامل سرمایه بهطور نسبی مطلوبتر میشود. بنابراین، اشتغال یک اثر محدودکننده ایجاد میکند، چون استفاده بیشتر از سرمایه نیز باعث میشود که عامل سرمایه گرانتر شود. دکوی و پادیسون25 (2003) براساس قواعد سوددهی تامین اجتماعی، رشد اقتصادی و نابرابری، تعادل بین تاثیرات رشد برنامههای درآمدی، نرخ رشد اقتصادی و توزیع درآمد را در یک اقتصاد بسته بررسی و نقش تصمیمهای فردی در تحصیلات و رشد اقتصادی را تحلیل کردهاند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که تامین اجتماعی نرخ رشد اقتصادی بلندمدت را افزایش و نابرابریها را کاهش میدهد.
بروس و ترنوسکی26(2013) آثار تامین اجتماعی PYAG را در یک الگوی رشد متوازن از نسلهای همپوش بررسی کردند. آنها نشان دادند رشد برنامههای تامین اجتماعی27PAYG در اقتصادهای با موقعیت پایدار بسیار اهستهتر از دیگر اقتصادهایی است که نظام تامین اجتماعی باثبات دارند و مطلوبیت انتظارات دوره زندگی برای خانوادههای امروزی و آتی بسیار کم است. یو و لی28 (2021) در مطالعهای با استفاده از تجزیه و تحلیل همانباشتگی، تاثیر مصارف تامین اجتماعی در کاهش نابرابری درآمد و فقر روستایی در چین را طی دوره 2018-1987بررسی کردند. نتایج مطالعه نشان داد که بین مصارف تامین اجتماعی و شکاف درآمد ساکنان شهر و روستایی در بلندمدت همبستگی مثبتی وجود دارد، اما تاثیر آن بسیار محدود است. نتایج مطالعه همچنین نشان میدهد که کشش فقر روستایی نسبت به مصارف تامین اجتماعی 2255/0- است که بیانگر کمک مصارف تامین اجتماعی به کاهش فقر روستایی است.
لو29 (2022) با استفاده از مدل خودرگرسیون برداری، تاثیر مخارج اجتماعی بر عملکرد اقتصادی امریکا را در دوره 1949 تا 2019 مطالعه کرد. به طور کلی، نتایج این مطالعه نشان میدهد که در کوتاه مدت مخارج اجتماعی پسانداز خصوصی و نرخ بیکاری را افزایش میدهد. مخارج اجتماعی بهدلیل آثار نامطلوب بر بازار کار، GDP را کاهش میدهد. همچنین، آثاراقتصادی برنامههای مخارج اجتماعی مختلف بر اقتصاد از نظر جهت مشابه اما از نظر بزرگی متفاوت است. بهطوری که تاثیر تامین اجتماعی و مراقبتهای پزشکی بر GDP قابل توجه نیست، اما تاثیر مخارج بیمه بیکاری بر GDP نامطلوب است.
با نگاهی به مطالعات انجام شده دراین خصوص میتوان گفت که بیشتر این مطالعات تاثیر مصارف (مخارج) تامین اجتماعی بر نابرابری درآمد را بررسی کردهاند. این درحالی است که تامین اجتماعی از دو بخش مهم یعنی منابع و مصارف تشکیل شده است که مطالعه هر دو بخش و بررسی تاثیر آنها روی نابرابری درآمد مهم است. ازسوی دیگر نوع این منابع و مصارف است که به دو گروه بلندمدت و کوتاهمدت و تقسیم میشود نیز حائز اهیمت است، که در هیچ یک از مطالعات داخلی و خارجی مورد بررسی و مطالعه نشده است. بنابراین، این مطالعه تاثیر منابع و مصارف بیمهای (بلندمدت) و منابع و مصارف بیمه بیکاری (کوتاهمدت) روی نابرابری درآمد را بررسی میکند.
3. مدل نظری و روش تجزیه و تحلیل دادهها (روش پژوهش)
در این مطالعه بهمنظور بررسی تاثیر منابع و مصارف تامین اجتماعی بر نابرابری درآمد از الگوی خود همبستگیبرداری ساختاری استفاده میشود. هدف اصلی الگو خودهمبستگیبرداریساختاری بهکارگیری نظریات اقتصادی به جای تجزیه چولسکی30 است تا بدین ترتیب امکان بازیابی تکانههای ساختاری از تکانههای فرم حل شده بوجود آید. شکل کلی یک الگوی خودهمبستگیبرداریساختاری برای شناسایی تکانههای ساختاری بهصورت زیر است:
(1) |
|
رابطه (1) فرم ساختاری است که در آن نشاندهنده ماتریس خودهمبستگی همزمان میان متغیرهای الگو، نشاندهنده بردار متغیرهای درون زای سیستم شامل، مخارج دولتی، نابرابری درآمد، منابع بیمهای تامین اجتماعی، مصارف بیمهای تامین اجتماعی، منابع بیمه بیکاری تامین اجتماعی و مصارف بیمه بیکاری تامین اجتماعی، نشان دهنده پارامترهای فرم ساختاری الگو و نشان دهنده ماتریس ضرایب خودبازگشت هستند. نیز تکانههای ساختاری الگو را نشان میدهد که دارای میانگین صفر، واریانس و کوواریانس صفر است. همچنین ها خود همبستگی ندارند و جز خطای یک معادله با معادله دیگر همبستگی ندارد. با توجه به اجزای اخلال، چهار الگو برای برآورد پارامترها و شناسایی خودهمبستگیبرداریساختاری بیان شده است که شامل تجریه چولسکی (الگوی A)؛ تجزیه سیمز و برنانکی (الگوی B)؛ تجزیه پسران و شین (الگوی AB) و تجزیه بلانچارد-کوآ هستند. در این مطالعه برای برآورد پارامترهای ساختاری از الگو AB (تجزیه پسران و شین) استفاده میشود.
به پیروی از مطالعه گچرت و همکاران31 (2021) متغیرهای الگو شامل، نابرابری درآمد، مخارج دولت، منابع و مصارف تامین اجتماعی هستند. همچنین با توجه به مطالعه مانی (1400) منابع تامین اجتماعی به دو بخش: الف) منابع درآمد حاصل از حق بیمه (منابع حق بیمه) و ب) منابع حاصل از بیمه بیکاری ( منابع بیمه بیکاری) و مصارف به دو بخش: الف) مصارف بیمهای و ب) مصارف بیمه بیکاری در الگو تقسیم میشود. بنابراین، متغیرهای مورد استفاده در این مطالعه شامل، G: لگاریتم مخارج دولتی به قیمت ثابت 1390، GINI: لگاریتم ضریب جینی بهعنوان شاخص نابرابری درآمد، SR: لگاریتم منابع بیمهای تامین اجتماعی، SE: لگاریتم مصارف بیمهای تامین اجتماعی، UR: لگاریتم منابع بیمه بیکاری تامین اجتماعی و UE: لگاریتم مصارف بیمه بیکاری تامین اجتماعی است. دادهها از بانک سری زمانی بانک مرکزی، مرکز آمار و گزارشهای تامین اجتماعی اخذ شدهاند. نمودار زیر روند متغیرهای متغیرهای منابع و مصارف تامین اجتماعی را نشان میدهد.
|
نمودار 1. منابع و مصارف تامین اجتماعی منبع: سازمان تامین اجتماعی |
با توجه به موضوع مطالعه الگوی بهصورت زیر تصریح میشود. با توجه متغیرها در هر الگو تعداد قیدها حداقل باید برابر 18 باشد. بنابراین تعداد 6 قید روی ماتریس A و 12 قید روی ماتریس B لحاظ شده است.
(2) |
|
فرم ماتریسی (2) ارتباط میان جز اخلال فرم حل شده () و فرم ساختاری () را نشان میدهد. ماتریس B ضرایب تکانه ساختاری و بردار شامل جملات اختلال ساختاری است که به صورت زیر تعریف میشوند:
: تکانه ساختاری مخارج دولت.
: تکانه ساختاری منابع بیمه بیکاری () و مصارف بیمه بیکاری ().
: تکانه ساختاری منابع بیمهای () و مصارف بیمهای ().
: تکانه ساختاری متغیر نابرابری درآمد ().
ماتریس A یک ماتریس مربع با درایههای که پاسخ متغیر mام به متغیر nام را نشان میدهد. در این ماتریس اگر متغیری تحت تاثیر تکانه متغیر دیگری قرار نگیرد ضریب آن صفر در نظر گرفته میشود، در غیر اینصورت دارای مقدار خواهد بود.
4. برآورد مدل و تجزیه و تحلیل یافتهها
قبل از برآورد الگوها ابتدا مانایی متغیرهای مطالعه باید بررسی شوند. برای بررسی مانایی متغیرها از آزمونهای دیکی فولر تعمیمیافته (ADF) و فیلیپس-پرون (PP) استفاده شده است. جدول (1) نتایج این دو آزمون را نشان میدهد.
جدول 1. آزمون ریشه واحد متغیرها
متغیر | آزمون ADF | آزمون PP | ||
آماره t سطح | آماره t تفاضل | آماره t سطح | آماره t تفاضل | |
G | 951/1- | *322/4- | 887/1- | *358/4- |
GINI | 349/1- | *216/5- | 456/1- | *215/5- |
SR | 211/2- | *786/7- | 096/2- | *488/8- |
SE | 365/2- | **791/3- | 482/0- | *892/4- |
UR | ***369/3- | - | 962/1- | **417/3- |
UE | *699/5- | - | *365/18- | - |
*، ** و *** به ترتیب معناداری در سطح 1%، 5% و 10%
منبع: محاسبات تحقیق
نتایج جدول 1 نشان میهد که با توجه به آزمون ADF، متغیرهای منابع و مصارف بیمه بیکاری در سطح مانا و سایر متغیرها با تفاضلگیری مانا میشوند. نتایج آزمون PP نشان میدهد که تمام متغیرها بجز مصارف بیمه بیکاری نامانا هستند. بنابراین برای مانا کردن متغیرها از تفاضلگیری متغیرها استفاده میشود. بعد از بررسی مانایی متغیرهای باید تعداد وقفه بهینه هر الگو مشخص شود. جدول (2) نتایج تعیین وقفه الگوها را براساس سه معیار حنان-کوئین (HQ)، شوارتز (SC) و آکائیک (AIC) نشان میدهد.
جدول 2. تعیین وقفه بهینه الگوها
وقفه | الگو اول | الگو دوم | ||||
HQ | SC | AIC | HQ | SC | AIC | |
0 | 974/9- | 847/9- | 034/10- | 529/10- | 894/9- | 767/10- |
1 | *087/11- | *451/10- | *385/11- | *708/10- | *581/10- | 828/10- |
2 | 351/10- | 206/9- | 888/10- | 321/10- | 178/9- | *859/10- |
طول وقفه بهینه هر معیار با علامت * مشخص شده است
منبع: محاسبات تحقیق
با توجه به نتایج جدول 2 انتخاب طول وقفه بهینه برای الگوها آن وقفهای است که حداقل دو معیار آن وقفه را بهعنوان وقفه بهینه مشخص کنند. بنابراین، برای هر دو الگو طول وقفه بهینه یک انتخاب میشود. پس از تعیین طول وقفه بهینه، با استفاده از الگوی خودهمبستگیبرداریساختاری سیستم معادلات را برآورد و توابع واکنش آنی حاصل خواهد شد. توابع واکنش32 آنی رفتار پویای متغیرهای معادلات را در طول زمان به هنگام بروز یک تکانه نشان میدهند. از آنجا که هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر منابع و مصارف تامین اجتماعی بر نابرابری درآمد است، بنابراین تنها توابع ضربه و واکنش نابرابری درآمد به تکانه منابع و مصارف گزارش میشود.
نمودار 2 واکنش نابرابری درآمد (GINI) به تکانه منابع بیمه بیکاری (UR) و منابع بیمهای (SR) را نشان میدهد. با یک تکانه به منابع بیمهای، نابرابری درآمد در ابتدا به اندازه 018/0 کاهش یافته و در ادامه روند افزایشی به خود گرفته و در دوره دوم این کاهش به 003/0 میرسد. همانطور که نمودار نشان میدهد افزایش منابع بیمهای که حاصل افزایش حق بیمه است ابتدا موجب کاهش نابرابری درآمد شده و بعد از گذشت پنج دوره نابرابری درآمد به وضعیت اولیه میرسد. واکنش نابرابری درآمد به تکانه منابع بیمه بیکاری در ابتدا، افزایشی است، اما در سال دوم میزان 003/0- کاهش مییابد و به تدریج روند افزایشی به خود گرفته و در دوره هفتم به وضعیت اولیه خود میرسد. مقایسه این دو تکانه بر نابرابری درآمد نشان میدهد که تاثیر اولیه تکانه منابع بیمه بیکاری مثبت و تاثیر اولیه تکانه منابع بیمهای منفی است. همچنین مقایسه توابع واکنش دو تکانه نشان میدهد که منابع بیمهای موجب کاهش نابرابری درآمد شده، اما منابع بیمه بیکاری موجب افزایش نابرابری درآمد میشود. هادیان و اسلامی (1395) و مهرگان و سالاریان (1387) نیز بیان کردند که افزایش حق بیمه دریافتی موجب کاهش نابرابری درآمد میشود.
|
نمودار 2. توابع واکنش آنی نابرابری درآمد به منابع بیمهای و منابع بیمه بیکاری |
نمودار 3 واکنش نابرابری درآمد به تکانه مصارف بیمه بیکاری و مصارف بیمهای را نشان میدهد. با یک تکانه به مصارف بیمهای، نابرابری درآمد در ابتدا به اندازه 017/0 کاهش یافته و در دوره دوم این کاهش به 023/0 میرسد. از دوره دوم به بعد نابرابری درآمد نسبت به مصارف بیمهای روند افزایشی داشته و در ادامه به وضعیت اولیه خود میرسد. واکنش نابرابری درآمد به تکانه مصارف بیمه بیکاری در ابتدا، کاهش 0013/0 درصدی است و به در دوره پنجم به وضعیت اولیه خود میرسد. مقایسه این دو تکانه بر نابرابری درآمد نشان میدهد که تاثیر اولیه تکانه مصارف بیمهای و منابع بیمه بیکاری یکسان است. همچنین مقایسه توابع واکنش دو تکانه نشان میدهد که تاثیر منابع بیمهای نسبت به منابع بیمه بیکاری بیشتر و ماندگاری بیشتری دارد. اسدی (1394) نیز دریافت که مخارج تامین اجتماعی اثر منفی بر کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد دارد. گوستمن و اشتاینمیر33 (2001) نیز به نتایج مشابهی برای کشور آمریکا دست یافت. یو و لی34 (2021) نتایج مشابهی در مورد تاثیر مصارف تامین اجتماعی بر کاهش نابرابری درآمد در چین رسیدند.
نمودار 3. توابع واکنش آنی نابرابری درآمد به مصارف بیمهای و مصارف بیمه بیکاری
جدول 3 نتایج تجزیه واریانس نابرابری درآمد را در ده دوره نشان میدهد. این جدول نشان میدهد که در دوره اول بیش از 10 درصد از تغییرات خطای نابرابری درآمد ، ناشی از خود نابرابری درآمد است. در این دوره مخارج دولت 4/34 درصد، منابع بیمه بیکاری 6/44 درصد و منابع بیمهای 8/41 درصد از تغییرات نابرابری درآمد را توضیح دادهاند. در تمام دورهها سهم منابع بیمه بیکاری بیشتر از منابع بیمهای است. در دوره دوم سهم نابرابری درآمد کاهش و سهم مخارج دولت و منابع هر دو بیمه کاهش مییابد. با گذشت ده دوره سهم مخارج دولت افزایش و به 5/5، سهم منابع بیمه بیکاری کاهش و به 8/43، سهم منابع بیمهای کاهش و به 8/40 و سهم نابرابری درآمد کاهش و به 8/9 میرسد. بهطور کلی جدول 3 نشان میدهد که منابع بیمه بیکاری نسبت به منابع بیمهای، سهم بیشتری در توضیح خطای واریانس پیشبینی نابرابری درآمد دارد.
جدول 3. تجزیه واریانس خطای پیشبینی نابرابری درآمد
دوره | مخارج دولت | منابع بیمه بیکاری | منابع بیمهای | نابرابری درآمد |
---|---|---|---|---|
1 | 471/3 | 677/44 | 819/41 | 033/10 |
2 | 044/5 | 732/43 | 321/41 | 901/9 |
3 | 438/5 | 798/43 | 963/40 | 799/9 |
4 | 497/5 | 828/43 | 886/40 | 787/9 |
5 | 511/5 | 841/43 | 861/40 | 786/9 |
6 | 516/5 | 849/43 | 848/40 | 785/9 |
7 | 521/5 | 855/43 | 839/40 | 784/9 |
8 | 523/5 | 859/43 | 833/40 | 783/9 |
9 | 525/5 | 862/43 | 829/40 | 783/9 |
10 | 526/5 | 864/43 | 826/40 | 782/9 |
منبع: یافتههای تحقیق
جدول 4 نتایج تجزیه واریانس نابرابری درآمد را در ده دوره نشان میدهد. این جدول نشان میدهد که در دوره اول بیش از 74 درصد از تغییرات خطای نابرابری درآمد، ناشی از خود نابرابری درآمد است. در این دوره مخارج دولت 4/4 درصد، مصارف بیمه بیکاری بیش از 23/0 درصد و مصارف بیمهای بیش از 20 درصد از تغییرات نابرابری درآمد را توضیح دادهاند. در دوره اول سهم مصارف بیمهای بیشتر از مصارف بیمهبیکاری است. در دوره دوم سهم نابرابری درآمد کاهش و سهم مخارج دولت و مصارف بیمه بیکاری افزایش مییابد. با گذشت ده دوره سهم مخارج دولت افزایش و به 72/6، سهم مصارف بیمه بیکاری افزایش و به 73/0، سهم مصارف بیمهای با کاهش ناچیز به 15/20 و سهم نابرابری درآمد کاهش و به 38/72 میرسد. بهطور کلی جدول 4 نشان میدهد که مصارف بیمه بیکاری نسبت به مصارف بیمهای، سهم ناچیزی در توضیح خطای واریانس پیشبینی نابرابری درآمد دارد.
جدول 4. تجزیه واریانس خطای پیشبینی نابرابری درآمد
دوره | مخارج دولت | مصارف بیمه بیکاری | مصارف بیمهای | نابرابری درآمد |
1 | 405/4 | 231/0 | 737/20 | 625/74 |
2 | 285/6 | 524/0 | 299/20 | 891/72 |
3 | 643/6 | 684/0 | 186/20 | 485/72 |
4 | 705/6 | 722/0 | 164/20 | 407/72 |
5 | 717/6 | 731/0 | 160/20 | 391/72 |
6 | 719/6 | 732/0 | 159/20 | 388/72 |
7 | 721/6 | 733/0 | 158/20 | 387/72 |
8 | 721/6 | 733/0 | 158/20 | 387/72 |
9 | 721/6 | 733/0 | 158/20 | 387/72 |
10 | 721/6 | 733/0 | 158/20 | 387/72 |
منبع: یافتههای تحقیق
5. نتیجهگیری و پیشنهادها
تامین اجتماعی از دو بخش منابع و مصارف تشکیل شده است و اثرگذاری هر بخش بر متغیرهای اقتصادی متفاوت است. بنابراین، مطالعه حاضر با استفاده از یک الگوی خودهمبستگیبرداریساختاری و دادههای دوره زمانی 1367 تا 1399 تاثیر منابع (بیمهای و بیکاری) و مصارف (بیمهای و بیکاری) تامین اجتماعی را بر نابرابری درآمد بررسی کرد. نتایج مطالعه نشان داد که اثرگذاری منابع و مصارف چه از ناحیه منابع و مصارف بیمهای و چه از ناحیه منابع و مصارف بیمه بیکاری بر نابرابری درآمد متفاوت است. با یک تکانه به منابع بیمهای، نابرابری درآمد در ابتدا به اندازه 018/0 کاهش یافته است، این درحالی است که واکنش نابرابری درآمد به تکانه منابع بیمه بیکاری افزایش 018/0 است. مقایسه این دو تکانه بر نابرابری درآمد نشان میدهد که تکانه منابع بیمهای موجب کاهش نابرابری شده است درحالی که تکانه منابع بیمه بیکاری موجب افزایش نابرابری درآمد شده است. بهعبارت دیگر، تاثیر افزایش منابع بیمهای به دلیل کاهش درآمد و قدرت خرید افراد موجب افزایش نابرابری شده است. اما در واکنش به افزایش منابع بیمه بیکاری این موضوع در ابتدا و واکنش اولیه متفاوت است یعنی موجب کاهش نابرابری شده است. اما با گذشت زمان و در دورههای بعدی رفتار نابرابری در واکنش به هر دو منبع تا حدودی یکسان و مشابه است. میتوان گفت که افزایش منابع تامین اجتماعی موجب کاهش درآمد افراد شده و قدرت خرید آنها را کاهش میدهد. نابرابری درآمد در واکنش به تکانه مصارف بیمهای 017/0 کاهش یافت. تکانه مصارف بیمه بیکاری نیز موجب کاهش اولیه نابرابری به اندازه 0013/0 شده است. مقایسه این دو تکانه بر نابرابری درآمد نیز نشان میدهد که مصارف بیمهای موجب کاهش نابرابری شده است، اما تاثیر و دوره ماندگاری مصارف بیمهای به مراتب بیشتر از مصارف بیمه بیکاری است. بهعبارت دیگر، افزایش مصارف تامین اجتماعی موجب افزایش قدرت خرید افراد شده و نابرابری را کاهش میدهند. این درحالی است که افزایش مصارف بیمهای به دلیل آثار بلندمدتی که روی مصرف و درآمد خانوار دارد به مراتب تاثیر بیشتری در کاهش نابرابری خواهد داشت. تاثیر افزایش مصارف بیمه بیکاری بهدلیل افق زمانی کوتاهتر تاثیر اندکی روی نابرابری دارد و بهطور کلی نمیتواند نابرابری را آنگونه که باید تحت تاثیر قرار دهد.
با توجه به نتایج مطالعه و تفاوت اثرگذاری منابع و مصارف تامین اجتماعی میتوان بیان کرد که افزایش منابع تامین اجتماعی از ناحیه افزایش درآمد حاصل از حق بیمه (منابع بیمهای) نابرابری درآمد را کاهش میدهد. درحالی که افزایش منابع از طریق منابع بیمه بیکاری موجب افزایش نابرابری شد. بنابراین، افزایش منابع تامین اجتماعی از طریق بیمه بیکاری باید با حساسیت بالای انجام شود تا آثار نامطلوبی نداشته باشد. برای افزایش منابع تامین اجتماعی، توجه به منابع بیمهای میتواند تاثیر به مراتب بهتری داشته باشد. ازسوی دیگر، افزایش مصارف تامین اجتماعی هم از بعد مصارف بیمهای و هم از بعد مصارف بیمه بیکاری آثار مطلوبی را بر نابرابری درآمد به همراه دارد. آنچه مشخص است توجه به منابع تامین اجتماعی برای پوشش مصارف حائز اهمیت است. هماهنگی نظام تامین اجتماعی با سیاستهای کلان اقتصادی در شرایط مخلف اقتصادی میتواند موجب افزایش کارآیی این نظام در اقتصاد شود.
هدف اصلی نویسندگان این مقاله رشد و توسعه ادبیات رفاه اجتماعی و آگاهی بخشیدن به مدیران و افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند، است. نویسندگان این مقاله با حفظ امانت و سلامت دادهها و اطلاعات، تحلیل و بررسی موضوع مطالعه را انجام دادهاند.
حامی مالی
این مقاله حامی مالی ندارد.
تعارض منافع
تعارض منافع وجود ندارد.
سپاسگزاری
نویسندگان از داوران ناشناس که در بهبود کیفبت مقاله کمک کردهاند تشکر میکنند
منابع
- اخوان بهبهانی، علی و مسعودی اصل، ایروان (1396). اصول و مبانی تامین اجتماعی. موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی: تهران.
- التجايي، ابراهيم و سليمي، مهدي (1392). رابطه ميان مصارف بيمههاي اجتماعي و رشد اقتصادي در ايران، پژوهشنامه بیمه، شماره 3، 147-170.
- اسدی، سمیه (1394). نقش نظام تامین اجتماعی در کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد(مطالعه موردی اقتصاد ایران طی دوره 92-1380). پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
- تقینژاد عمران، وحید، میلا علمی، زهرا و رمضانپور، مبین (1401). تاثیر متغیرهای سیاسی در رابطه میان حقالضرب و نابرابری درآمدی در کشورهای منتخب (D8 و OEDC)، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 58، 101-85.
- سبحانی، سهیلا، فطرس، محمدحسن، حاجی، غلامعلی و ترکمنی، اسماعیل (1401). تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در منابع تامین اجتماعی در ایران، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 58، 1-17.
- زارع، بیژن و اسدی، زهرا (1390). رابطه تامین اجتماعی با توسعه اقتصادی- اجتماعی در ایران، فصلنامه رفاه اجتماعی، 42، 105-67.
- صفایی، علی، سلاطین، پروانه، قویدل، صالح و صوفی مجیدپور، مسعود (1400). تاثیر هزینههای سازمان تامین اجتماعی بر همگرایی توزیع درآمد در استانها: رهیافت اقتصاد سنجی فضایی، فصلنامه مدلسازی اقتصادسنجی، 6(6)، 39-9.
- مانی، کامران (1400). رابطه مصارف بیمهای سازمان تامین اجتماعی، صندوق بیکاری و رشد اقتصادی در ایران، بررسی مسائل اقتصاد ایران، 2، 304-279.
- مهرگان، نادر و سالاریان، محمد (1387). اثر بیمههای اجتماعی بر نابرابری درآمد در ایران، فصلنامه رفاه اجتماعی، 8(30و 31)، 263-243.
- هادیان، ابراهیم و اسلامیاندارگلی، مجید (1395). اثرات رفاهی افزایش پوشش تأمین اجتماعی در اقتصاد ایران با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار), 60(16), 154-135.
- Asadi, S. (2014). The role of the social security system in reducing poverty and improving income distribution (a case study of Iran's economy during the period 2010-2019). Master's thesis. Payam Noor University. (in Persian)
- Bastagli, F., Hagen-Zanker, J., Harman, L., Barca, V., Sturge, G., Schmidt, T., & Pellerano, L. (2016). Cash transfers: What does the evidence say? Overseas Development Institute.
- Behbahani, B. A., & Masoudi, A. Y. (2015). Basics and basics of social security. Higher Research Institute of Social Security: Tehran. (in Persian)
- Bräuninger, M. (2005). Social security, unemployment, and growth. International Tax and Public Finance, 12, 423-434.
- Bruce, N,. Turnovsky, J. Stephen. (2013). Social security, growth and welfare in overlapping generations economies with or without annuities. Journal of Public Economics, 101, 12–24.
- Chambers, D., & Dhongde, S. (2016). Convergence in income distributions: Evidence from a panel of countries. Economic Modelling, 59, 262-270.
- Docquier, F., & Paddison, O. (2003). Social security benefit rules, growth and inequality. Journal of Macroeconomics, 25(1), 47-71.
- Eltejaei, E., & Salimi, M. (2013). Social security costs and economic growth in Iran. Iranian Journal of Insurance Research, 2(3), 267-280. (in Persian)
- Fishback, Price V. and Valentina Kachanovskaya. (2010). In Search of the Multiplier for Federal Spending in the States During the Great Depression. Working Paper 16561. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research.
- Gechert, S., Paetz, C., & Villanueva, P. (2021). The macroeconomic effects of social security contributions and benefits. Journal of Monetary Economics, 117, 571-584.
- Ghilarducci, Teresa, Joelle Saad-Lessler, and Eloy Fisher. (2012). The Macroeconomic Stabilization Effects of Social Security and 401(k) Plans. Cambridge Journal of Economics, 36(1): 237-251.
- Hadian, E., & Andargoli, E. M. (2016). The Welfare Effects of Increased Social Security on the Iranian Economy: CGE Approac. The Economic Research (Sustainable Growth and Development), 60(16), 135-154. (in Persian).
- Helliwell, J. F., Layard, R., Sachs, J. D., & Neve, J. E. D. (2021). World happiness report 2021.
- International Monetary Fund (IMF) (2021). Fiscal Monitor, April 2021. Washington, D. C., International Monetary Fund (IMF).
- Klob, R. A., 1988. Economic and social aspects of retirement pensions, In: International Social Security Association: Economic and Social Aspects of Social Security Financing. Geneve, pp. 85-94.
- Koenig, Gary and Al Myles. (2013). Social Security’s Impact on the National Economy. Working Paper 2013-11. Washington, DC: AARP Public Policy Institute.
- Lee, D. J., & Cho, C. (2022). Public expenditures and inequality in Asia-Pacific: understanding the relationship.
- Lu, J. (2022). On the Impact of Social Spending on Long-term Economic Performance in the USA.
- Mani, K. (2022). Relationship between Social Security Organization Insurance Expenditures, Unemployment Insurance Fund and Economic Growth in Iran. Journal of Iranian Economic, 8(2), 277-304. (in Persian).
- McClanahan, S., Tran, A., Bailey-Athias, D., Kidd, S., & Langhan, S. (2018). Social protection at the centre of national development in Uganda: How social protection enhances other investments. National Planning Authority.
- Mehregan, N., & Salarian, M. (2008). The Impact of Social Insurances on Income Inequality in Iran, Social Welfare Quarterly, 8(30&3)1, 243-264. (in Persian)
- Nakamura, Emi and Jon Steinsson. (2014). Fiscal Stimulus in a Monetary Union: Evidence from US Regions. American Economic Review 104, 753-792.
- Safai, A., Salatin, P., Ghavidel, S., & Soufiajidpour, M. (2022). The Impact of Social Security Expenditures on Convergence of Income Distribution in Provinces: A Spatial Econometric Approach. Econometric Modeling, 6(5), 9-39. (in Persian)
- Shoag, Danial. (2010). The Impact of Government Spending Shocks: Evidence on the Multiplier from State Pension Plan Returns. Working Paper. Cambridge, MA: Harvard University.
- Sobhani, S., Fitras, M. H., Haji, G. A., & Turkmani, I. (1401). The impact of information and communication technology on social security resources in Iran. Economic Modeling, 58, 1-17. https://sanad.iau.ir/fa/Journal/eco/Issue/44183 (in Persian)
- Taghinjad, I. V., & MilaElmi, Z., Ramzanpour, M. (1401). The effect of political variables on the relationship between interest and income inequality in selected countries (D8 and OEDC). Economic Modeling, 58, 85-101. https://sanad.iau.ir/fa/Journal/eco/Issue/44183 (in Persian)
- Vincent, K., & Cull, T. (2009). Impacts of social cash transfers: Case study evidence from across southern Africa. 17.
- YU, L. R., & LI, X. Y. (2021). The effects of social security expenditure on reducing income inequality and rural poverty in China. Journal of Integrative Agriculture, 20(4), 1060-1067.
- Zare, B., & Asadi, Z., (2012). The Analysis of Socio-Economic Development Relationship with Social Security. Social Welfare Quarterly, 11(42), 67-106. (in Persian)
[1] 1 این مقاله مستخرج از رساله دکتری اصغر حسنپور به راهنمایی دکتر کریم امامی و مشاوره دکتر مرتضی عزتی در دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی است.
[2] * دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران a.hasanpour1352@gmail.com
[3] ** دانشیار، گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)، karim_emami@yahoo.com
[4] + دانشیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران mezzati@modares.ac.ir
[5] Helliwell et al
[6] Sustainable Development Goals (SDGs)
[7] . هدف دهم توسعه پایدار یعنی «کاهش نابرابری در داخل و بین کشورها» بیانگر این موضوع است.
[8] Chambers and Dhongdet
[9] Lee and Cho
[10] Ghilarducci et al.
[11] Konig and Myles
[12] Fishback and Kachanovskaya
[13] Shoag
[14] Nakamura and Steinsson
[15] Brauninger
[16] Yu and Li
[17] Lu
[18] گزارش سازمان تأمین اجتماعی، 1399.
[19] Vincent and Cull
[20] Bastagli et al.
[21] McClanahan et al.
[22] predistributive
[23] redistributive
[24] Klob
[25] Docqie and Paddison
[26] Bruce and Turnovsky
[27] Pay- As-You- Go (PAYG)
[28] Yu and Li
[29] Lu
[30] Cholesky Decomposition
[31] Gechert et al
[32] در توابع واکنش آنی، آزمون معناداری نتایج با استفاده از فاصله اطمینان 95% صورت گرفته است. فواصل اطمینان با خط و نقطهچین نشان داده شده است.
[33] Gustman and Sitenmeier
[34] Yu and Li