The Application of Fuzzy Logic and the Forbidden Search Algorithm (TS) in the Field of Solving the Hub Problem for Locating Day Markets
Subject Areas :
gholam khammar
1
,
zahra seyedy
2
,
fateme vazifejoo
3
1 - Assistant Professor, Department of Geography and Urban Planning, Zabul University, Zabol, Iran
2 - Master of Geography and Urban Planning, Zabul University, Zabol, Iran
3 - Master of Geography and Urban Planning, Zabul University, Zabol, Iran
Received: 2020-01-11
Accepted : 2020-04-08
Published : 2023-08-23
Keywords:
Tabu Search Algorithm,
fuzzy logic,
Positioning,
Zabol,
Day Market,
Hub problem,
Abstract :
Choosing suitable points to establish daily neighborhood markets, as service units, is an important task for urban planners in the field of location sciences. It is related to facilitating urban access and controlling urban traffic. The purpose of this research is to locate neighborhood day markets in Zabol, considering proper distribution to enhance accessibility and improve intra-city travel demand. The research method used in this study is descriptive and analytical. Initially, the positive and negative factors influencing location were identified and examined. Then, through data collection, information layer preparation, classification, internal valuation of the layers, and weighting and overlaying of information layers using fuzzy logic in a GIS environment, the lands of Zabol were prioritized for creating neighborhood day markets. Six favorable points for locating day markets were identified. Furthermore, considering the characteristics of each selected point and calculating the accessibility of the forty neighborhoods in Zabol, the forbidden search algorithm was applied to solve the hub location problem. The software provided the best possible answer after 100 iterations, with a final weight of 531, within a time frame of 11 seconds. The algorithm’s findings indicate that points 1, 2, 4, and 5 are the most suitable for locating day markets.
References:
آسایش، حسین و علیرضا استعلاجی، (1382)، اصول و روشهای برنامهریزی ناحیهای (مدل، روشها و فنون)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری.
بند علی، مریم، (1387)، تجزیهوتحلیل و مکانیابی میدانها میوه و ترهبار و بازارهای روز شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشکده جغرافیا دانشگاه اصفهان.
پورمحمدی، محمدرضا، (1382)، برنامهریزی کاربری اراضی، چاپ اول، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
تقوایی، مسعود، شیخ بیگلو، رعنا، بند علی، مریم، (1388)، برنامهریزی و مکانیابی بازارهای روز شهر اصفهان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، مجله جغرافیا و توسعه، شماره 19، صص125-99.
چهارسوقی، سید کمال. ممیزی، فرید. یزدخواستی، امین (1393). توسعه مدل مکانیابی هاب بر مبنای صرفه جویی اقتصادی جریانها با استفاده از وسایل حمل و نقل ظرفیت دار و محدودیت جریان ورودی به هاب. نشریه پژوهشهای مهندسی صنایع در سیستمهای تولید، سال دوم، شماره چهارم.
خواجه ارزانی، مهدی، (1384)، تحلیل مکانیابی بهینه میدانها میوه و ترهبار (منطقه 8 اصفهان)، پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری و منطقهای دانشگاه تربیت مدرس.
رضویان، محمدتقی، (1381)، برنامهریزی کاربری اراضی شهری، تهران، انتشارات منشی.
سهیلی زاده، حسین، فیلی، حمیدرضا، (1390)، مکانیابی بازارهای روز شهری به روش جایابی چند تسهیلاتی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP بهمنظور مدیریت بهینه حملونقل شهری، اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران.
سیفالدینی، فرانک، (1378)، روند شهرنشینی، مسئله شهرهای بزرگ، مجله پژوهشهای جغرافیایی، شماره 36.
شیخ بیگلو، رعنا، نعمت الهی بناب، سیمن دخت، شیخ بیگلو، حامد، (1391)، برنامهریزی و مکانیابی بازارهای روز در مناطق شهری مطالعه موردی: مناطق 3 و 4 شهر تبریز، مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، سال سوم، شماره 10، 124-105.
شیرازیان، مرجان، (1373)، مطالعات مقدماتی جهت طراحی مراکز خرید، جلد اول، بخش تحقیقات و مطالعات.
عظیمی حسینی، نظری فر، محمدهادی و مؤمنی، رضوانه، (1389) کاربرد GIS در مکانیابی، تهران نشر مهرگان قلم.
کامران پور، ندا و شهیدی، سعید، (1372)، مطالعات اقتصادی جهت احداث مراکز خرید، مهندسین مشاور ره شهر.
کاووسی، الهه. مکانیکی، جواد، (1392)، مکانیابی بازارهای روز محله با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی در سامانه اطلاعات جغرافیایی نمونه موردی: شهر بیرجند، مجله آمایش جغرافیایی فضا، سال سوم شماره 9، 18-2.
Auclair, C. 1997. The UNCHS (Habitat) Indicators Program, Sustainability indicatorsreport of the project on indicators of sustainable development, Wiley, New York, pp. 288-292.
Campbell, J.F., Ernst, A.T., Krishnamoorthy, M. (2002). Hub location problems. [book auth.] Z. DREZNER and H. W. HAMACHER. Facility
Gandhi, V.P. and Namboodiri, N.V. 2006. Marketing of Fruits and Vegetables in India: A study Covering the Ahmedabad, Chennai and Kalkata Markets, India.
Madsen, P and Plunz, R .2002. The Urban Lifeworld, Routledge, London.
Pooler, J A .1995. The use of spatial separation in the measurement of transportation accessibility. Transportation Research 29A(6).
Saaty, T.L. 2004. Mathematical Methods of Operations Research, Courier Dover Publications, New York.
Wang, C., Tsuchiya, H., Lee, J. and Ward, K. 2004. Urban Marketing Challenge: Attraction a Supermarket to Pittsburg’s Hill District, Carnegie Mellon University, New York.
_||_