Examining the prohibition of usury as one of the ways to fight economic poverty from the perspective of the Holy Quran
Subject Areas : Recent Developments in public lawعبدالکریم گل گون 1 , Hormoz Asadi Koohbad 2
1 - PhD student, Department of Fiqh and Fundamentals of Islamic Law, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - Associate Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Ramhormoz Branch, Islamic Azad University, Ramhormoz, Iran, (Responsible Author):University PR.Asadi.koohbad@gmail.com
Keywords: justice, Usury, Economy, poverty, Holy Quran,
Abstract :
The ominous phenomenon of poverty has always had destructive effects on society and is one of the major obstacles to the happiness of human societies. The Holy Quran has provided ways to solve this social scourge and has dealt with it with negative and positive methods. On the one hand, banning usury and prohibiting the reproduction of wealth, and on the other hand, by establishing important and influential social institutions, such as khums, zakat, loans, endowment, endowment, and advice to work and effort, in order to solve this scourge of burning women. has taken care Despite the fact that all Muslims agree on the sanctity of riba in Islam, there is no exact definition of riba among Muslims. In the past, the majority of Islamic scholars, like Christians, considered all kinds of interest on money as equivalent to usury, but today, most Islamic scholars consider riba not just any kind of interest, but equivalent to cruel interest. The subject of the research requires to be investigated at a deep level. therefore; The in-depth research plan of the subject has been investigated by means of a case study plan of library technology, due to the reference to the Holy Quran and authentic interpretations and documentary technology, and it has come to the conclusion that banning riba is one of the ways to deal with Poverty and support for the poor.
قرآن کریم
ابراهیمی، محمد حسین (1374)، ربا و قرض در اسلام، اول، قم، مؤلف.
اردبیلی، احمد (1375)، زبده البیان فی احکام القرآن، اول، قم، سلمان فارسی.
بحرانی، سید هاشم (1389)، تفسیر البرهان، مترجمان: رضا ناظمیان ، علی گنجیان، صادق خورشا، اول، تهران، کتاب صبح.
حویزی، عبد علی ابن جمعه (1415 ق)، نورالثقلین، هاشم رسولی، اول، قم، اسماعیلیان.
خمینی، روح الله (۱۳۶۷ – ۱۳۷۰)، تحریر الوسیله، مترجم محمد باقر موسوی همدانی، اول، قم، دارالعلم.
شهید ثانی، زین الدین الجبعی العاملی (۱۳۶۷)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، اول، قم، مکتبه آیه¬الله العظمی المرعشی النجفی.
صدر، سید موسی (1383)، مبارزه اسلام با فقر وگرسنگی، مترجمان: طیبی شبستری و محمود حکیمی، اول، قم ، جهان آراء.
طباطبایی، سید محمد حسین (۱۲۸۱ق – ۱۳۶۰ش)، المیزان فی تفسیر القرآن، مترجم: سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
طبرسی، ابوعلی علی الفضل بن الحسن (1378)، تفسیر مجمع البیان، تحیق علی کرمی، اول، تهران، فراهانی.
طوسى، ابوجعفر محمد بن حسن بن على بن حسن معروف به شيخ الطائفة (1387ق)، چاپ سوم، تهران، المكتبة المرتضوية لإحياء الآثار الجعفرية.
عاملی، شیخ حر (1412 ق)، وسائل الشیعه، اول، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی.
عیاشی سمرقندی، محمد بن مسعود (1380ق)، التفسیر، اول، تهران، المطبعة العلمية.
فاضل، مقداد بن عبدالله (1395)، کنزالعرفان فی فقه القرآن، ترجمه عقیقی بخشایشی، اول، تهران، کتاب عتیق.
قرائتی، محسن (1360)، تفسیر نور، هفدهم، تهران، مرکز فرهنگی درس¬هایی از قرآن.
قطب، سید ابراهیم حسین (1360)، مقابله اسلام با سرمایه داری، مترجم: سید محمد رادمنش، چهارم، تهران، بنیاد علوم اسلامی.
گالبریت، جان کنت (1360)، طبیعت فقر توده-ای، مترجم کورش زعیم، اول، تهران، هما.
مجلسی، محمد باقر (1412 ق)، بحارالانوار، دوم، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی.
محسنی، منوچهر(1370)، مقدمات جامعه شناسی، هشتم، تهران، حاذق.
مدیر شانه چی، کاظم (1380)، آیات الاحکام، دوم، تهران، سمت.
مطهری، مرتضی (1370)، مسأله ربا، سوم، تهران، صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر (1376)، تفسیر نمونه، بیست و پنجم، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
مورلی، دیوید - هرمیدان لاول (1371)، نام من امروز است، مترجم: سعید پارسا، اول، تهران، اطلاعات.