Comparison of the components of culture and national identity of Iran and Egypt (Case study: Simin Daneshvar "Sushun" and Najib Mahfouz "Madaq Alley")
Subject Areas : Linguistics,dialectology,folklore,literature
Masoumeh Sadeghi
1
*
,
zahra GanbarAli Bageni
2
,
Ibrahim Monsan
3
1 - Department of Persian Language and Literature, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
2 - Faculty member of Applied Linguistics Research Center, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
3 - Persian language and literature
Keywords: Simin Daneshvar, Najib Mahfouz, Suvshon, Kuche Madgh, identity, national culture,
Abstract :
Through stories, writers present their own thoughts and ideas, and sometimes those of society, and their fictional works often display the social, cultural, political, and national culture of the society. Iranian and Arab writers play a decisive role in the field of contemporary literature. Simin Daneshvar is one of the female writers who has addressed the social, political, historical, and national culture of Iran in her novels. In contrast, the Egyptian writer, Naguib Mahfouz, has also had an active presence in the field of contemporary literature and has depicted the most important cultural and social issues of Egypt at a certain point in time in his fictional works with a realistic approach. Considering the influence of these two authors on national and social culture and its reflection in their works, the aim of this research is to find similarities and differences in the components of national culture in the novels “Savashun” by Daneshvar and “Madaq Alley” by Najib Mahfouz using a descriptive-analytical method. The findings of the research indicate that both authors have deeply investigated the social, cultural and historical issues of their society in writing their novels, such as the consequences of war, social insecurity, patriotism, wedding ceremonies, etc. National identity in “Savashun” is formed mostly through the individual and collective struggles of the characters; while in “Madaq Alley”, national identity is depicted through the daily life and social interactions of the characters
1. ارشاد، فرهنگ. (1387). «برداشتی جامعه¬شناختی از ادبیات عامیانه». فرهنگ مردم ایران. شماره 12. صص 3- 26.
2. بهار، مهرداد. (۱۳۷۶). جستاری چند در فرهنگ ایران. تهران: فکر روز.
3. جهان بخت لیلی، امید؛ پرماس، سمیه.(1400). « کارکرد کنش های غیرکلامی در رمان «رقاق المدق» اثر نجیب محفوظ». مجله الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه علمیه محکمه. العدد60. رتبه ب. صص77-100.
4. دانشور، سیمین (1381). سووشون، تهران: خوارزمی.
5. دهباشی، علی (1383). برساحل جزیره سرگردانی، تهران: سخن.
6. رضی، هاشم (۱۳۸۳). جشن های آب. تهران: بهجت.
7. زارعی، نسرین؛ صادق زاده، محمود و حیدری نیا، هادی.(زمستان 1400ب).«بررسی، تحلیل و مقایسۀ آثار داستانی مجتبی بزرگ علوی و نجیب محفوظ با رویکرد مبانی نقد جامعه شناسانه». مجله جامعه-شناسی سیاسی ایران، ش16. صص1427-1447.
8. ........................................................................................(پاییز1400الف). «بررسی و تحلیل گسست روابط زناشویی و بزه های خانوادگی در داستان¬های مجتبی بزرگ علوی و نجیب محفوظ». فصلنامه علمی-پژوهشی خانواده درمانی کاربردی، دوره2. ش3. پیاپی7. صص535-548.
9. سیپک، یرژی. (1384). ادبیات فولکلور ایران. ترجمه محمد اخگری. تهران: سروش.
10. ستوده، هدایت الله. ( ۱۳۷۸). جامعهشناسی در ادبیّات فارسی . تهران: آوای نور .
11. شکاری، زهرا؛ حبیبی، علی اصغر. (1393). «بررسی تطبیقی عنصر حادثه در رمان «بین القصرین» نجیب محفوظ و «سووشون» سیمین دانشور» کاوش نامۀ ادبیات تطبیقی (مطالعات تطبیقی عربی- فارسی). دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی کرمانشاه. سال چهارم. شماره15. صص105-129.
12. عناصری، جابر (۱۳۹۱). درآمدی بر نمایش و نیایش در ایران. تهران: جهاد دانشگاهی.
13. غلامی، تیمور (1382). سیمای سیمین اهل قلم، مجله رشد. شماره 66، صص 40-57.
14. محفوظ، نجیب(1378)کوچه مدق،ترجمه محمدرضا مرعشی پور، تهران: فرهنگ و اندیشه.
15. همایونی، صادق (۱۳۸۷). شیراز خاستگاه تعزیه، شیراز: بنیاد فارس شناسی.
16. هدایت، صادق (۱۳81). فرهنگ عامیانه مردم ایران. تهران: امیر کبیر