Investigation of semantic abnormalities in the court of Yousef Al-Khal, Bolandalheidari, Nima Yoshij and Ahmad Shamloo
Subject Areas : Contemporary Literature StudiesMohammad reza Beigi 1 , Ezzat Mullah Ebrahimi, 2 , bahram Parvin Gonabadi, bahram 3 , leila ghasemi 4
1 - PhD Student in Arabic Language and Literature, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Professor of Arabic Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 - Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
Keywords: Boland Al-Heydari, Nima Yoshij, Ahmad Shamloo, Yousef Al-Khal, Semantic Abnormality,
Abstract :
Abnormality, that is, deviation from the rules governing the language of the norm and non-conformity with the standard and conventional language, which causes the dynamics of the language, which has caused poets in different languages to show great interest in this way. Abnormality as an outstanding linguistic technique can enrich poetry and bring it to the border of poetry. This technique can be manifested in various components of poetry. In this regard, an attempt has been made to examine this issue in the divan of the four poets considered in this research, namely Yousef Al-Khal, Boland Al-Heydari, Nima Yoshij and Ahmad Shamloo as a poet-making element.From the commonalities of the poems of these four poets, the high frequency of semantic aberrations in their poems and what is evident is that these poets in their time were considered as poets breaking the tradition and the voice of protest and anger of the society in which they lived. They have reflected with this type of norm-breaking, and thus each of them has been introduced as a poet with a style, and in the same way, they have attracted their audience to them.
احمدی، بابک. 1385، ساختار و تأویل متن، جلد 1، تهران: مرکز.
پورنامداریان، تقی. 1377، خانهام ابری است، (شعر نیما از سنت تا تجدد)، تهران: سروش.
دهخدا، علی اکبر. 1341، لغت نامه دهخدا، زیرنظر محمد معین و سید جعفر شهیدی،چاپ دوم، تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
داد، سیما. 1383، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران : مروارید.
راستگو، سید محمد. 1368، «خلاف آمد»، کیهان فرهنگی، تهران، سال ششم، صص 31- 29.
صفوی، کوروش. 1373، از زبان شناسی به ادبیات، چاپ دوم، تهران : شرکت انتشارات سوره مهر
سجودی، فرزان. 1378، «درآمدی بر نشانهشناسی شعر»، مجلة شعر. صص 20- 29.
شاملو، احمد. 1389، مجموعه آثار دفتر یکم، تهران: نگاه.
شاملو، احمد. 1385، در جدال با خاموشی، منتخب 14 دفتر، تهران: سخن
شوشتری، محمد ابراهیم و جواد ماستری فراهانی. 1393، «هنجارگریزی معنایی در قصیدة رحل النهار بدر شاکر السیاب»، پژوهشنامة ترجمه در زبان و ادب عربی، شمارة 4، صص 33- 59.
شمیسا، سیروس. 1388، نقد ادبی، ویرایش دوم، تهران: فردوس
صفوی، کوروش. 1373، از زبانشناسی به ادبیات، چاپ دوم، تهران: شرکت انتشارات سورة مهر.
الحیدری، بلند. 1980، دیوان بلند الحیدری، بیروت : دارالعوده
الخال، یوسف . 1979، الأعمال الشعریة الکاملة، بیروت: دارالعودة.
خندان، تاج الدین و عبدالحسین فرزاد. 1393، «هنجارگریزی در شعر شاملو»، نشریة زیباشناسی ادبی، دورة 5، شمارة 21.
مهرآبادی، صغری. 1394، «بررسی نمودهای هنجارگریزی در «خوان هشتم» و راز ماندگاری این شعر»، فنون ادبی، سال هفتم، صص 127-138.
نجفی، ابوالحسن. 1382، مبانی زبان شناسی وکاربرد آن در زبان فارسی، تهران: نیلوفر.
نوروزی، زینب. 1389، هنجارگریزی در خمسه نظامی، فصلنامه پژوهش زبان وادبیات فارسی شماره 17 .
یاری، عبدالمحمد. 1397، «چرایی پارادوکس در دیوان حافظ»، فصلنامة اورمزد، شمارة44، صص 4- 21.
یوشیج، نیما. 1390، دیوان کامل اشعار، تهران: انجمن قلم ایران.
_||_