A study of the aesthetics of semantic deviation in the poetry of Shawky Bazieh and Manouchehr Achi Based on the model of Farzan Sajdi
Subject Areas : Contemporary Literature Studiesarman mohamadi 1 , shahreyar hemmati 2
1 - Arman Mohamadi Raigani, the Instructor of the Arabic Language and Literature Department, Faculty of Literature and Foreign Languages, Payame Noor University,Kermanshah, Iran
2 - Shahryar Hemati, the Associate Professor of the Arabic Language and Literature Department, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran
Keywords: Shawqi Bazi', Manujhar Achi, Semantic Deviation, model of Farzan Sajudi, model axis and grammatical axis,
Abstract :
Shawqi Bazie and Manouchehr Achi are among the innovative poets in Lebanese and Iranian literature due to their special poetic language and are highly skilled in the process of constructing new words and innovative poetic structures. In this way, they used various literary strategies and techniques, including semantic deviations in their poetry. Farzan Sajoudi is also a well-known expert in the field of semiotics and signs. He divides his usual model of semantic deviation into two main parts, perception and abstraction, and each of them is divided into subsections. The current article attempts to study and analyze the homogeneity of their poetry in the light of a comparative perspective and based on the American School of Comparative Literature, regardless of the phenomenon of influence and vulnerability, in the light of a prostration model. The results of the research showed that Bazi' and Achi deviated from the rules of the normal language by relying on the typical axis of words in the context of animalism and humanity and relying on the element of life and metaphor in their poetic words, inventing the meaning of imagination that differs from its general meaning. Based on the grammatical axis of the vocabulary and using the imaginative power of simile, they grouped a group of heterogeneous words into a semantic chain within the context of the text, and returned the verbs and traits of plants to humans, and created different meanings for the words of the poem that differ in their semantic
الكتب:
آتشی، منوچهر.1384ش، مجموعه اشعارج2، چاپ اوّل، تهران: نگاه.
احمدی، بابک.1385ش، ساختار و تأویل متن، جلد یک، تهران: مرکز.
اسکولز، رابرت.1379ش، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیّات، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: آگاه.
امامی، نصرالله .1382ش، ساختگرایی و نقد ساختاری، چاپ اول، اهواز: رسم.
بزیع، شوقی .2005ق، الأعمال الشعریة،ج2. الطبعةالأولی، بیروت: المؤسسةالعربیة للدراسات والنشر.
تادیه، ژان ایو.1378ش، نقد ادبی در قرن بیستم، ترجمه: مهشید نونهالی، چاپ اوّل، تهران: نیلوفر.
سجودی، فرزان. 1384ش، نشانهشناسی و ادبیّات(مجموعه مقالات)، چاپ اوّل، تهران: کاوش.
سجوی، فرزان.1387ش، نشانهشناسی کاربردی، تهران: علم.
شمیسا، سیروس.1381ش، نقد ادبی، تهران: فردوس.
شمسیا،سیروس. 1385ش، نقد ادبی، ویراست2، تهران: میترا.
صفوي، کوروش.1386ش، آشنایی با معنی شناسی، تهران: پژواك کیوان.
فتوحی، محمود.1385ش، بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فتوحی،محمود. 1390ش، سبک شناسی نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن.
محمد ویس، احمد.2005ق، الإنزیاح، الطبعة الأولی، بیروت: المؤسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع.
مجلهها
اناری بزچلوئی، ابراهیم، فراهانی، سمیرا.1394ش، «نقد و بررسی تصاویر تجسمی قرآن کریم در نهجالبلاغه»، فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، سال سوم، شماره 112، صص 130-147
ساسانی، فرهاد و آزادی پرویز.1391ش، تحلیل مولفههای معنایی حق در قرآن کریم با بهره گیری از شیوه همنشینی و جانشینی، فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دانشگاه تربیت مدرس، س1.ش1. صص 84-67
سجودی، فرزان.1378ش، «درآمدی بر نشانهشناسی شعر»، تهران: مجلات فرهنگ و هنر (شعر)، شماره 26، صص 29-20.
میرزایی پرکلی، جعفر، مهدوی، زهرا.1393ش، «بررسی هنجارگریزی معنایی در غزلیات حافظ»، فصلنامه مطالعات زبان و گویشهای غرب ایران، دانشگاه رازی کرمانشاه، سال دوم، شماره 6، صص 47-68
وفایی، عباسعلی، علی نوری، زهرا.1389ش، «تناسب هنري در دو محور همنشيني و جانشيني شعر قيصر امين پور»، پژوهشنامه ادبيات تعليمي (پژوهشنامه زبان و ادبيات فارسي)، دوره 2، شماره 6، صص . 99-117
_||_الكتب:
آتشی، منوچهر.1384ش، مجموعه اشعارج2، چاپ اوّل، تهران: نگاه.
احمدی، بابک.1385ش، ساختار و تأویل متن، جلد یک، تهران: مرکز.
اسکولز، رابرت.1379ش، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیّات، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: آگاه.
امامی، نصرالله .1382ش، ساختگرایی و نقد ساختاری، چاپ اول، اهواز: رسم.
بزیع، شوقی .2005ق، الأعمال الشعریة،ج2. الطبعةالأولی، بیروت: المؤسسةالعربیة للدراسات والنشر.
تادیه، ژان ایو.1378ش، نقد ادبی در قرن بیستم، ترجمه: مهشید نونهالی، چاپ اوّل، تهران: نیلوفر.
سجودی، فرزان. 1384ش، نشانهشناسی و ادبیّات(مجموعه مقالات)، چاپ اوّل، تهران: کاوش.
سجوی، فرزان.1387ش، نشانهشناسی کاربردی، تهران: علم.
شمیسا، سیروس.1381ش، نقد ادبی، تهران: فردوس.
شمسیا،سیروس. 1385ش، نقد ادبی، ویراست2، تهران: میترا.
صفوي، کوروش.1386ش، آشنایی با معنی شناسی، تهران: پژواك کیوان.
فتوحی، محمود.1385ش، بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فتوحی،محمود. 1390ش، سبک شناسی نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن.
محمد ویس، احمد.2005ق، الإنزیاح، الطبعة الأولی، بیروت: المؤسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع.
مجلهها
اناری بزچلوئی، ابراهیم، فراهانی، سمیرا.1394ش، «نقد و بررسی تصاویر تجسمی قرآن کریم در نهجالبلاغه»، فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، سال سوم، شماره 112، صص 130-147
ساسانی، فرهاد و آزادی پرویز.1391ش، تحلیل مولفههای معنایی حق در قرآن کریم با بهره گیری از شیوه همنشینی و جانشینی، فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دانشگاه تربیت مدرس، س1.ش1. صص 84-67
سجودی، فرزان.1378ش، «درآمدی بر نشانهشناسی شعر»، تهران: مجلات فرهنگ و هنر (شعر)، شماره 26، صص 29-20.
میرزایی پرکلی، جعفر، مهدوی، زهرا.1393ش، «بررسی هنجارگریزی معنایی در غزلیات حافظ»، فصلنامه مطالعات زبان و گویشهای غرب ایران، دانشگاه رازی کرمانشاه، سال دوم، شماره 6، صص 47-68
وفایی، عباسعلی، علی نوری، زهرا.1389ش، «تناسب هنري در دو محور همنشيني و جانشيني شعر قيصر امين پور»، پژوهشنامه ادبيات تعليمي (پژوهشنامه زبان و ادبيات فارسي)، دوره 2، شماره 6، صص . 99-117