A comparative study of imagery in the broken poems of Qajar and Mahmoudsami Al-Baroudi
Subject Areas : Contemporary Literature Studiesnader eftekharzadeh 1 , abdolhosein farzad 2 * , farideh mohseni hanjani 3
1 -
2 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: illustration, description, poetry, broken Qajar, Sami Al-Baroudi, ,
Abstract :
Imagery in poetry is one of the most important aesthetic and artistic elements through which the poet can convey his mental and meaningful world to the audience in a tangible and beautiful way by using imaginative, sensory and emotional elements. This research, with a descriptive-analytical method, deals with the comparative study of imagery in the broken poems of Qajar and Mahmoud Sami Al-Baroudi. The main purpose of this research is to analyze and compare the types of poetic images, latent concepts and poetic approaches in the poems of these two poets. Investigating how to use sensory, visual, emotional and mystical images in the poetry of these two, and analyzing their ways of depicting in conveying emotions and themes, are among the main axes of this research. The results of the research show that Sabiteh Qajar deals mostly with romantic and mystical images and his poems are often limited to depicting the beloved and romantic experiences with the help of beautiful similes. On the other hand, in addition to describing nature and love, Al-Baroudi portrays images of social issues in his poetry. Also, Qajar's broken imagery makes more use of classical Persian language and terms, while Al-Baroudi creates simple yet powerful images by using eloquent and flowing Arabic language. The imagery in the poetry of these two poets, despite structur
1. آصف، محمد هاشم. (1382) رستم التواریخ، تصحیح میترا مهرآبادی، تهران: دنیای کتاب
2. ابویسانی، حسین و نعمان انق. (1430) «ملامح التجدید فی شعر البارودی»، مجلة اللغة العربیة وآدابها. العدد التاسع، السنة الخامسة، صص 15- 32.
3. البارودی، محمود سامی باشا. (1998). الدیوان: تحقیق به علی الجارم ومحمّد شفیق معروف. لا طبعة، بیروت: دار العودة.
4. بکار، یوسف. (1400) العرب و تراث فارس فی العصر الحدیث. مجله اللغة العربیه، مجلّد1، شماره 7 و8، 64-104.
5. الجیّوسی، سلمی الخضراء. (2001) الاتجاهات والحرکات فی الشعر العربی الحدیث، ترجمة عبدالواحد لؤلؤة، الطبعة الأولی، بیروت: مرکز الدراسات الوحدة العربیة.
6. حریرچی، فیروز. (1345) محمود سامی البارودی «دانشمندان معاصر عرب». مجلّه وحید، شماره هفتم، سال سوّم، 565-572.
7. خاوری شیرازی، فضل اله، (1381) تاریخ ذوالقرنین به اهتمام ناصر افشارفر، دوجلد، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
8. الدسوقی، عمر. (1999) محمود سامی البارودی، الطبعة الرابعة، بیروت: دار المعارف.
9. زینیوند، تورج؛ امیری، پروین. (۱۳۹۶) «تصویرشناسی فرهنگی ایرانیان در آیینة سفرنامه پولاک». تحقیقات فرهنگی ایران. سال دهم. ۲۳ - ۳۹.
10. سپهر، محمدتقی. (1391) ناسخ التواریخ(تاریخ قاجاریه)، جمشید کیانفر، 3جلد، تهران: اساطیر
11. شریفی، محمد. (1387) فرهنگ ادبیات فارسی، چاپ اول، تهران: انتشارات معین
12. شکسته شیرازی، حسنعلی میرزا. (د.ت) دیوان، نسخۀ شمارۀ 4983 اساس )مادر( کتابخانۀ ملک : تهران.
13. شمس لنگرودی، محمد. (1375) مکتب بازگشت، تهران: نشر مرکز.
14. عویضة، محمّد کامل محمّد. (1994) محمود سامى البارودى: إمام الشعراء فی العصر الحدیث. الطبعة الأولى، بیروت: دار الکتب العلمیّة.
15. لطفی نیا، حمیده. (1400) تصویرشناسی در ادبیات تطبیقی: شناخت خود از نگاه دیگری. مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی، 1(1)، 135-155.
16. نامور مطلق، بهمن. (۱۳۸۸) «درآمدی بر تصویرشناسی؛ معرفی یک روش نقد ادبی و هنری در ادبیات تطبیقی». مطالعات ادبیات تطبیقی. دورۀ ۳، شمارۀ ۱۲. ۱۱۹ - ۱۳۸.
17. واتسن، رابرت گرنت. (1354) تاریخ ایران دوره قاجار، ترجمه وحیدمازندرانی، تهران:سپهر