The stylistics of the syntactic layer in Kalila and Demaneh and Sindbadnameh
Subject Areas : Contemporary Literature Studies
mansooreh salimi
1
,
Shahrooz jamali
2
*
,
Siavash Moradi
3
1 -
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Hamadan Branch
3 - Assistant Professor Department of Persian Language and Literature, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
Keywords: stylistics, Kalileh and Damneh, Sindbadnameh, Ibn Muqafa, Zahiri Samarqandi. ,
Abstract :
Style and stylistics are phenomena that have received a lot of attention from researchers in the contemporary era, and many efforts have been made by them to examine literary works. Stylology is a science that studies the way language is used in texts and uses various methods in this study. One of the methods that this knowledge uses in the analysis of literary texts is layered stylistics. In this method, the text is examined in five phonetic, lexical, syntactic, rhetorical, and ideological layers, in order to determine the author's thoughts and attitudes on various topics in addition to examining the stylistic features of the text. The stylistic ach the main characteristics of the style of the period of formation of that work and finally, accurate and documented information about the change and evolution of the language during different periods. This becomes more important when the work has stylistic and thematic characteristics (Kalileh and Demaneh in this research), many imitators in terms of stylistic and thematic influence) and many fans, including Sindbadnameh. The current research is of a qualitative type and was written with a descriptive analytical method and reference to library sources such as the book Kalila and Damneh by Ibn Muqfa to be examined from the point of view of stylistics. The most important achievements of this research are that four types of syntactic styles are seen in these two works, i.e. discrete style, parallel style, dependent style, and nested style.
1) الیاسي بور، عزیز (1390). «دو روایت از سند باد نامه»، مجلة زبان و ادب فارسی، السنة 64، العدد 224، صص31-12.
2) انزابی نژاد، رضا (1372). گزیده کلیله و دمنه. تهران: جامی.
3) بهار، محمد تقی (1401). سبکشناسی یا تاریخ تطور نثر فارسی. تهران: زوار.
4) خطیبی، حسین (1390). فن نثر در ادب پارسی. تهران: زوار.
5) رستگار فسایی، منصور (1392). انواع نثر فارسی. تهران: سمت.
6) رضاییراد، محمد (1387). مبانی اندیشه در خرد مزدایی. تهران: طرح نو.
7) شميسا، سيروس (1393). کليات سبک شناسی. تهران، انتشارات فردوس و نشر انديشه.
8) صفا، ذبیح الله (1366). تاریخ ادبیات ایران. تهران: فردوسی.
9) ظهیری سمرقندی (1362). سند باد نامه. تهران: کتاب فرزان.
10) علوی مقدم، مهیار (1377). نظریههای نقد ادبی معاصر. تهران: سمت.
11) عوفی، محمد (1361). لبابالالباب. مشهد: کتابفروشی فخر رازي.
12) فتوحی، محمود (1400). سبکشناسی؛ رویکردها و روشها. تهران: سخن.
13) فرشید ورد، خسرو (1382). دستور مفصل امروز. تهران: سخن.
14) محمودی، مریم (1393). «تشبیه برجستهترین ویژگی سبکی کلیله و دمنه»، مجله¬ی فنون ادبی، السنة 6، العدد 2 ، العدد المتوالي 2، صص 132 - 121.
15) معین، محمد (1371). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
16) مینوي، مجتبی (1371). ترجمه¬ی کلیله و دمنه به انشاي نصرالله منشی. تهران: امیرکبیر.
17) وردانک، پیتر (1393). مبانی سبک شناسی، ترجمه محمد غفاری، تهران: نی.
18) یوسفی، غلام حسین (1372). دیداري با اهل قلم. تهران: علمی.