Analysis of the components of the psychological theory of "Carl Rogers and Abraham Maslow" in the Holy Quran
Subject Areas : Contemporary Literature StudiesGodarz Kakavandi 1 * , Farideh Akhavan 2
1 - PhD in Arabic language and literature, lecturer at Farhangian University
2 - PhD in Arabic language and literature
Keywords: psychology, Carl Rogers, Abraham Maslow, dignity, Holy Quran.,
Abstract :
Carl Rogers is a clinical psychologist and one of the pioneers of the humanistic psychology approach. Among the basic concepts of Rogers' theory of the self, we can mention the emphasis on the individual as a coherent entity, the individual's mental image of himself, the transformation of personality, the relationship between guide and reference, and providing a suitable psychological environment for the realization of psychological growth. Abraham Maslow is also a psychologist who is one of the pioneers of the theory of the hierarchy of needs. The basic concepts of Maslow's theory include essentialism and self-actualization, freedom and responsibility, which consider a person to be free and responsible for his own choices. From the point of view of the Holy Qur'an, man is a being who has the ability to subjugate the world and employ angels and can fall to the lowest levels. It is man himself who must decide about himself and determine his final destiny. Man has a high position and dignity. In addition to having intrinsic value, he is able to achieve high spiritual perfections. This article was written based on the descriptive-analytical method and citing library sources, and after examining the criteria of Rogers and Maslow's psychological theory in the Holy Quran, it was concluded that many of the criteria mentioned in this theory about human beings in the Holy Quran as well. came and are discussed in the following pages.
القرآن الکريم 1. آبراهام، مزلو، انگیزش و هیجان، ترجمه: احمد رضواني، مشهد، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي، الطبعة الثانية 1372 ش.
2. براندن، ناتانیل، روان شناسی حرمت نفس تهران: سهامی انتشار، 1371ش.
3. براهیمی ، علی، بررسی نظام تربیتی صحیفه سجادیه، قم: دفتر عقل، 1385 ش.
4. بورفلاحتی، محمدرضا، راستی و راستگویی؛ صداقت ، عامل پیشرفت و تعالی شخص و جامعه، ماهنامه¬ی طوبی، 1387 ش، شماره¬ی 27، صص 78 – 57.
5. جوادی آملی، عبد الله، انسان در اسلام، قم: مرکز فرهنگی رجا، 1372 ش.
6. ، تفسیر تسنیم، قم: منشورات إسراء، 1385 ش.
7. داکو، پير، روانشناسی اعتماد به نفس، کامبيز منصور قناعي، تهران: منشورات شيرین، 1372 ش.
8. دلشاد تهرانی، مصطفی، مزرع مهر: موانع و مقتضیات تربیت در نهج البلاغه، چاپ دوم. تهران: انتشارات دریا، 1380 ش.
9. ، مکتب مهر: اصول تربیت در نهج البلاغه، تهران: انتشارات دریا، 1379 ش.
10. شجاعي، محمد صادق، راهی به سوی حرمت خود و سلامت روان، قسم: مؤسسه الإمام خمینی (ره)، 1387 ش.
11. الصدوق، أبو جعفر محمّد بن على بن موسى بن بابویه، أمالی الصدوق، ترجمه محمدباقر کمره¬اى، تهران: کتابچی، 1387ش.
12. فقیهی، علی نقی و فاطمه رفیعی مقدم، انسان از دیدگاه راجرز و مقایسه آن با دیدگاه اسلامی، 1387 ش، دو فصلنامه¬ی علمی تخصصی مطالعات اسلام و روان شناسی، السنة الثالثة، العدد الثاني، صص 167 - 143.
13. مازلو، آبراهام، انگیزش و شخصیت، ترجمه: احمد رضوانی، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، 1367 ش.
14. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: دار الوفاء، 1404 هـ.
15. محمدي ري شهري، محمد، میزان الحکمة، ترجمه حمید رضا شیخی. قم: دار الحدیث، 1377 ش.
16. مطهري، مرتضی، امدادهای غیبی، تهران: منشورات صدرا، دون تاريخ.
17. مهر محمدي، محمود و زملاؤه، برنامه درسی: نظرگاه¬ها، رویکردها و چشم¬اندازها، چاپ پنجم، تهران: سمت و به نشر، 1390 ش.
18. میلر، جی. پی، نظریه¬هاي برنامه درسی، ترجمم :محمود مهرمحمدي. تهران: سمت، 1379 ش.
19. نوروزي، محمد، آسیب شناسی رفتاري انسان از دیدگاه قرآن، چاپ چهارم، قم: مؤسسه بوستان کتاب، 1390 ش.
20. هراتیان، عباسعلی و محمدرضا احمدی، رابطه حرمت خود بر همدلی نوجوانان. اروانشناسی و دین، 1391 ش، السنة الأولی، العدد الخامس، صص 164 - 133.
21. https://www.islamweb.net/ar/fatwa.