Analysis Of Primary School Teachers’ Awareness Of The Fundamental Reform Document And Its Impact On Professional Ethics In The Context Of Cultural And Social Changes
Subject Areas : Social issues of IranSomayeh Ahmadi Jokar 1 , Farideh Godarzi 2 *
1 - Department of Educational Sciences, Mal.C., Islamic Azad University, Malayer, Iran.
2 - Department of Educational Sciences, Mal.C., Islamic Azad University, Malayer, Iran.
Keywords: Primary Education, Fundamental Reform Document, Professional Ethics, Cultural And Social Changes, Social Interactions.,
Abstract :
This study examines the level of awareness among primary school teachers regarding the Fundamental Reform Document of Education and its impact on their professional ethics within the context of cultural and social changes. The aim was to analyze the relationship between awareness of the document and components of professional ethics, including educational justice, professional commitment, and ethical upbringing. A mixed-method (qualitative and quantitative) approach was employed. The statistical population included primary school teachers and principals in Malayer during the 2024–2025 academic year. In the qualitative phase, 12 participants were selected through purposive sampling for semi-structured interviews, and the data were analyzed using MAXQDA software. In the quantitative phase, 225 teachers were selected through simple random sampling and completed a researcher-developed questionnaire. The quantitative data were analyzed using SPSS and Smart PLS software, employing t-tests, ANOVA, and structural equation modeling. The results revealed that awareness of the document had a significant positive effect on educational justice (β=0.546), professional commitment (β=0.338), and ethical upbringing (β=0.651), but no significant effect on social interactions (β=0.102). Therefore, enhancing teachers’ awareness of the Fundamental Reform Document can improve their professional ethics and contribute to the overall quality of education.
- اسکندری، حسین (1393). بررسی اقتدار و مرجعیت مربیان پرورشی به عنوان متولیان تربیت دینی، نهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه کرمان،671-668.
- باقری، خسرو، (1400)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
- بلیده، صفیه، (1402)، شناسایی مولفه های اخلاق حرفه ای معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه، بابل
- حاجی انوری، لادن و خانبابائی، زینب، (1402)، شایستگی های اخلاقی معلمان ابتدایی با نگاهی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی
- حسنی، رفیق و اسمعیلی، رضا، (1400)، تبیین میزان توجه به مولفه های تربیت شهروندی جهانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت رسمی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 63: 228-199
- راسول، ویلیام جی و گریبر، جیم ام. (2010). مبانی آموزش مبتنی بر شایستگی. ترجمه مرتضی طاهری. (1396). انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
- زینالی، علی و حاتم، سجاد،1397،بررسی آگاهی و نگرش معلمان نسبت به مفاهیم و احکام سند تحول بنیادین جمهوری اسلامی ایران،پنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه،تهران
- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390). وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی
- شکوهی، غلام حسین( 1396). مبانی و اصول آموزش و پرورش، به نشر، آستان قدس رضوی
- صاحبی، علی.(1393) تئوری انتخاب در مدرسه، تهران: سایه سخن
- فرزام، فرزانه و بیگ محمدی، ناهید، (1402)، واکاوی اخلاق حرفه ای معلمی بر اساس سند تحول بنیادین، هفتمین کنفرانس بین المللی مطالعات جهانی در علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره، تهران
- کشاورزی پورقرقی، اشرف،1399،راهکارهای اجرایی مناسب نظام تامین، تربیت و توسعه حرفه ای معلمان مبتنی بر سند تحول بنیادین از نظر معلمان، ماهنامه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 3(28)
- گل صنم لو، محمد.، نعیمی، ابراهیم.، خورسندی طاسکوه، علی.، شریعتی، سید صدرالدین، (1400)، طراحی الگوی معلم خوب با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مطالعات راهبردی بسیج، 24(90): 179-222.
- محمدی، طالب.، حسنی، رفیق.، محمدی، مجید، (1398)، آگاهی و نگرش معلمان نسبت به مفاهیم و احکام سند تحول بنیادین، مجله مدیریت مدرسه، 7(4): 57-31
- Daniel, W., & Sapo, S. (2020). Teachers’ perception of professional ethics and its impact on their professionalism. American Journal of Educational Research, 8(6), 400-410.
- Hadi, L. A., & Hill, C. (2024). Leadership and Teachers’ Perceptions of Moral Education: The Case of Implementing Moral Education as Curriculum Innovation. In Interdisciplinary Approaches for Educators' and Learners’ Well-being: Transforming Education for Sustainable Development (pp. 93-106). Cham: Springer Nature Switzerland.
- Imran, M., & Akhtar, N. (2023). Impact of Ethical Leadership Practices on Teachers’ Psychological Safety and Performance: A Case of Primary School Heads in Karachi-Pakistan. Academy of Education and Social Sciences Review, 3(2), 172-181.
- Mallarangan, A. D. D., Rahman, A., Nur, S., Lathifah, Z. K., & Lubis, F. M. (2024). Analysis Of The Influence Of Continuous Training Development And Education On Professional Competence Of Teachers In Public Schools. Journal on Education, 6(2), 13449-13456.
- Maxwell, B. (2017). Codes of professional conduct and ethics education for future teachers. Philosophical Inquiry in Education, 24(4), 323-347.
- Maxwell, B., & Schwimmer, M. (2016). Professional ethics education for future teachers: A narrative review of the scholarly writings. Journal of Moral Education, 45(3), 354-371.