Investigating the impact of knowledge absorption capacity on business performance through the mediating role of innovation and competitive strategies
Subject Areas : Marketing and business network development
1 -
Keywords: Capacity to absorb knowledge, innovation, competitive strategies, business performance ,
Abstract :
Today, one of the most important success factors of any organization is improving its business performance in order to achieve profitability. In this regard, identifying factors affecting business performance will be very important. The current research was conducted with the aim of determining the impact of knowledge absorption capacity on business performance through the mediating role of innovation and competitive strategies at different levels of Dana Insurance Company. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population of the research includes 550 experts and managers of different levels of the headquarters of Dana Insurance Company. And the sample number was 227 people and the sampling method was simple random. To collect data, a standard questionnaire with 32 questions and a 5-point Likert scale was used in 4 different sections. The data collection tool was a standard questionnaire, which was distributed among the statistical population after confirming its content validity and reliability using Cronbach's alpha technique. . In order to analyze the data, the normality and adequacy of the sampling were checked by using the Kolmogorov-Smirnov and Bartlett tests, and structural equation modeling was used to test the hypotheses. The results showed that the capacity The absorption of knowledge directly and indirectly affects the business performance of this organization through the mediating role of innovation and competitive strategies. In addition, the effect of knowledge absorption capacity on competitive strategies was more than its effect on other variables. Also, among the factors affecting business performance, competitive strategies had the greatest impact on it.
امیرنژاد، قنبر، ورزیده، حجت¬اله، 1399، بررسی تاثیر استراتژی¬های سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی (مورد مطالعه شرکت¬های صنایع فولاد استان خوزستان)، سومین کنفرانس بین¬المللی پیشرفت¬های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع.
دهقانی بشنه، هادی. 1401. مدل سازی استراتژی بازاریابی نوین در ارتباط با کسب و کارهای با فناوری سطح بالا. دومین همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار
شاه حسینی، محمدعلی و نصرت پناه، رسول،1402،تاثیر روابط مدیریتی بر نوآری مدل کسب وکار و عملکرد شرکت های دانش بنیان،ششمین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری
کوه گیوی، مریم، 1401. نقش ظرفیت جذب در طراحی مدل های تجاری بر اساس نقش واسطه ای استراتژی نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط استان خوزستان. پژوهش¬های علوم مدیریت. 4 (11). 192-204.
مقصودی، نصراله، ملک¬پور فقیه محله، مریم، مقصودی، سارا. 1401. رابطه ظرفیت جذب بالقوه با انعطاف¬پذیری استراتژیک از طریق متغیرهای میانجی نوآوری مدل-های تجاری و ظرفیت جذب تحقق یافته - مورد مطالعه تامین کنندگان شرکت سایپا،هفتمین همایش ملی پژوهش¬های نوین در مدیریت ، اقتصاد و حسابداری ایران
معتمدی، مجید، درویش متولی، محمدحسین، نوروززاده، احد. (1400). اثرگذاری زنجیرهی تأمین پویا بر عملکرد شرکتهای دارویی. مدیریت عملیات. 2(1)، 95-119.
معتمدی، مجید، کریمی، رسول، داودیان، رومینا (1403). اثرات خودکارسازی و دیجیتالی شدن بر بهره¬وری تولید و عملکرد نوآوری شرکت های تولیدی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 8(28)، 1984-1995.
Refrences
Algarni, A. Ali, M., Leal-Rodríguez, A. L., Albort-Morant, G. 2023. The differential effects of potential and realized absorptive capacity on imitation and innovation strategies, and its impact on sustained competitive advantage Mohammad. Journal of Business Research 158. 113674
Ali, I., Ali, M., Salam, M. A., Bhatti, Z. A., Arain, G. A., Burhan, M., 2020, How international SME's vicarious learning may improve their performance? The role of absorptive capacity, strength of ties with local SMEs, and their prior success experiences, Industrial Marketing Management, 88: 87-100.
Ali, M. (2021). Imitation or innovation: To what extent do explorative and exploitative learning foster imitation and innovation strategies for sustained competitive advantage? Technological Forecasting and Social Change, 165, 120527–120544.
Almudi, I., Fatas-Villafranca, F., Fernandez-M ´ arquez, ´ C. M., Potts, J., & Vazquez, F. J. (2020). Absorptive capacity in a two-sector neo-Schumpeterian model: a new role for innovation policy. Industrial and Corporate Change, 29(2), 507-531.
Cheng, R., Tao, L., Wang, Q., & Zhao, X. (2023). The impact of value co-creation orientation on radical serviceinnovation: Exploring a serial mediation mechanism. International Journal of Production Economics, 262,108902.
Correia, R.J., Dias, J.G., Teixeira, M.S., Campos, S. (2023), "Building competitive advantages and business success: the role of learning orientation, reward systems and entrepreneurial orientation", European Business Review, Vol. 35 No. 1, pp. 92-119.
Costa, J. C., Camargo, S. M., Toaldo, A. M. M., Didonet, S. R., (2018) "The role of marketing capabilities, absorptive capacity, and innovation performance", Marketing Intelligence & Planning.
D'Angelo, A. P. M. (2019). SMEs international growth: The moderating role of experience on entrepreneurial and learning orientations. International Business Review, 613-624.
Das, S., Kundu, A., & Bhattacharya, A. (2020). Technology adaptation and survival of SMEs: A longitudinal studyof developing countries. Technology Innovation Management Review, 10(6), 64-72.
Dost, M., Pahi, M. H., Magsi, H. B., & Umrani, W. A. (2019). Effects of sources of knowledge on frugal innovation: Moderating role of environmental turbulence. Journal of Knowledge Management, 23(7), 1245–1259.
Farida, I.; Setiawan, D. Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innovation. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2022, 8, 163.
Farida, I.; Setiawan, D. Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innovation. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2022, 8, 163.
Gerdoçi, B., Busho, N., Lena, D., Cucculelli, M. (2023), "Disentangling the relationship between business model, absorptive capacity, differentiation strategy and performance. Evidence from a transition economy", European Journal of Innovation Management, Vol. 26 No. 7, pp. 385-414.
Gherghina, Ș. C., Botezatu, M. A., Hosszu, A., Simionescu, L. N. (2020). Small and medium-sizedenterprises(SMEs): The engine of economic growth through investments and innovation. Sustainability, 12(1), 347.
Howell, A. (2020). Relatedness economies, absorptive capacity, and economic catch-up: Firm-level evidence from China. Industrial and Corporate Change, 29(2), 557–575.
Jiménez-Barrionuevo, M.M., Molina, L.M. and García-Morales, V.J. (2019), “Combined influence of absorptive capacity and corporate entrepreneurship on performance”, Sustainability, Vol. 11, p. 3034,
Lee, R. P., & Tang, X. (2018). Does it pay to be innovation and imitation oriented? An examination of the antecedents and consequences of innovation and imitation orientations. Journal of Product Innovation Management, 35(1), 11–26.
Liao, C. T. (2020). Laggards imitate, leaders innovate: The heterogeneous productivity effect of imitation versus innovation. Industrial and Corporate Change, 29(2), 375–394.
Movahedi, MM., Motamedi, M., Ktal, A.(2011) Survey The Role of Information Technology on the Performance of Mobile Communication Co., Tehran Province. Journal of Management. 8(21). 12-8.
Naqshbandi, M. M., Jasimuddin, S. M. 2022. The linkage between open innovation, absorptive capacity and managerial ties: A cross-country perspective. Journal of Innovation & Knowledge 7. 100167
Saldanha, E. de S. (2022). The Mediation Effects of Business Strategy on the Relations between Industrial Competition and Performance. Timor-Leste Journal of Business and Management. Vol.1, No.1, Issue.1, pp.1-11
Tong, T., & Rahman, A. A. (2022). Effect of Innovation Orientation of High-Tech SMEs “Small andMid-Sized Enterprises in China” on Innovation Performance. Sustainability, 14(14), 8469.
Wang, G., Wang, Y., Ju, X., Rui, X. (2022), "Effects of political networking capability and strategic capability on exploratory and exploitative innovation: evidence from traditional manufacturing firms in China", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 33 No. 3, pp. 618-642.
Zapata-Cantu, L., Rialp, J., & Rodríguez, A. O. (2020). Relative absorptive capacity as a booster of innovation in an automotive cluster. Competitiveness Review: An International Business Journal, forthcoming.
Zhang, J.A., Wang, Z. and O'Kane, C. (2019), “Realized absorptive capacity and entrepreneurial universities' organizational change: the role of process innovation practices”, R&D Management, Vol. 49 No. 5, pp. 716-733.
Zou, T., Ertug, G., & George, G. (2018). The capacity to innovate: A meta-analysis of absorptive capacity. Innovation, 20(2), 87–121.
Applied Research in Sustainable Industry Management
Original Research Article/ Vol.01, No.02, Summer 2024, P:95-111
Investigating the impact of knowledge absorption capacity on business performance through the mediating role of innovation and competitive strategies
Mojtaba lati1
Received:2024/03/25 Accepted: 2024/08/16
Introduction:
One of the most important success factors of any organization is to improve its business performance in order to achieve profitability. In this regard, identifying factors affecting business performance will be very important.
Methodology:
This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population of the research includes 550 experts and managers of different levels of the headquarters of Dana Insurance Company. And the sample number was 227 people and the sampling method was simple random. To collect data, a standard questionnaire with 32 questions and a 5-point Likert scale was used in 4 different sections. The data collection tool was a standard questionnaire, which was distributed among the statistical population after confirming its content validity and reliability using Cronbach's alpha technique. . To analyze the data, the normality and adequacy of the sampling were checked by using the Kolmogorov-Smirnov and Bartlett tests, and structural equation modeling was used to test the hypotheses.
.Results and Discussion:
The results showed that the capacity to absorb knowledge directly and indirectly through the mediating role of innovation and competitive strategies affects the business performance of this organization. In addition, the effect of knowledge absorption capacity on competitive strategies was more than its effect on other variables. Also, among the factors affecting business performance, competitive strategies had the greatest impact on it.
Conclusion:
Dana insurance company will be able to improve business performance by using differentiation strategies and cost leadership
Keywords:
Capacity to absorb knowledge, innovation, competitive strategies, business performance
JEL Classification: M00, O30
نشريه علمی پژوهشهاي کاربردی در مدیریت صنعت پایدار
بررسی تاثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژیهای رقابتی
تاریخ دریافت: 06/01/ 1403 تاریخ پذیرش: 26/05/1403
چکیده
امروز یکی از مهمترین عوامل موفقیت هر سازمان، بهبود عملکرد کسب و کار آن جهت دستیابی به سودآوری میباشد. در این راستا، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب و کار از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژیهای رقابتی در جامعهای متشکل از 227 نفر از کارشناسان و مدیران سطوح مختلف شرکت بیمه دانا انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود که پس از تائید روایی محتوا و پایایی آن با بکارگیری تکنیک آلفای کرونباخ میان افراد جامعه آماری توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنف و بارتلت، و در ادامه برای آزمون فرضیه¬ها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد نتایج حاصله بیانگر آن بود که ظرفیت جذب دانش بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژیهای رقابتی بر عملکرد کسب و کار این سازمان تاثیرگذار است. ضمن اینکه تاثیر ظرفیت جذب دانش بر استراتژیهای رقابتی بیش از تاثیر آن بر سایر متغیرها بود. همچنین از میان عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کسب و کار نیز استراتژیهای رقابتی بیشترین تاثیر را بر آن بود.
واژگای کلیدی: ظرفیت جذب دانش، نوآوری، استراتژیهای رقابتی، عملکرد کسب و کار
طبقهبندی JEL: M00, O30
1. مقدمه
نوآوری میتواند رقابتپذیری و عملکرد سازمانها را تقویت ک. با این حال، نوآوری موثر برای سازمانها، بهویژه برای شرکتهای موجود در اقتصادهای نوظهور، امری دشوار محسوب میشود. این سازمانها بهعنوان سازمانهای دیروارد3، عموماً دارای ظرفیت اندکی برای جذب دانش میباشند که چالشهای بزرگی را برای مشارکت در فعالیتهای نوآورانه جهت پیشیگرفتن از رقبا ایجاد میکند. بهعنوان مثال، برخی از مطالعات نشان دادهاند با سرعت شتابان جهانیشدن اقتصاد، تنها با اجرای نوآوریهای اکتشافی، سازمانها قادر خواهند بود با با شرکتهای حاضر در اقتصادهای توسعهیافته رقابت کنند. با این حال، همه فعالیتهای نوآورانه را نمیتوان از طریق نوآوری اکتشافی انجام داد، زیرا منابع و قابلیتهای داخلی سازمانها محدود میباشند (وانگ و همکاران، 2022).
در دنیای فعلی، بهرهگیری بنگاههای اقتصادی از نوآوری موجب تشدید تمرکز بر رشد، کارایی و میزان تأثیرشان بر اقتصاد داخلی و بینالمللی شده است (دی آنجلو4، 2019). تحقیقات انجامشده در این خصوص با تمرکز بر حوزههایی مانند مدیریت، اقتصاد، جامعهشناسی، روانشناسی و فناوری تکامل یافتهاند (گرگینا5 و همکاران، 2020؛ دس6 و همکاران، 2020). کالانتون7 و همکاران (2002) پیشنهاد میکنند که سازمانهایی که از قابلیت نوآوری بالایی برخوردارند، در مقابله سریع با چالشهای جدید برتری قابل توجهی نسبت به سایر سازمانها داشته و بنابراین قادر به کسب مزیت رقابتی بالاتر و تقویت موقعیت بازار خود خواهند بود (فو8 و همکاران، 2024). مطالعات انجامشده بیانگر آن است که نوآوری مستمر بهعنوان نیروی محرکه پیشرفت و بهبود سازمانها عمل میکند. از این رو میتوان ادعا رکد شرکتهایی که از فناوریهای جدیدی بهره میگیرند، مستعد حفظ ظرفیت خود برای نوآوری مداوم خواهند بود (تانگ و رحمان، 2022). این حساسیت ناشی از پویایی بازار است که با تغییر پارادایمهای صنعت و پیشرفتهای فناوری مشخص میشود (چنگ و همکاران، 2023). ظرفیت جذب دانش مجموعهای پویا از روالها و فرآیندهایی است که از آن طریق، سازمانها دانش را کسب، جذب، تبدیل و از آن بهرهبرداری میکنند. این عامل یکی از مرتبطترین تحولات نظری دوران اخیر در زمینه مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک را تشکیل میدهد (علی، 2021). جای تعجب نیست که ادبیات نوآوری در چند دهه اخیر رشد زیادی داشته است و به نظر می رسد که روند رو به رشد آن نیز ادامه خواهد داشت. نوآوری از دیرباز یکی از منابع اساسی و پایدار توسعه اقتصادی، خلق ارزش و مزیت رقابتی بوده است (آلمودی9 و همکاران، 2020). ادبیات موجود مدتهاست که نوآوری را بهعنوان یک استراتژی مهم برای موفقیت بلندمدت سازمانها در نظر گرفته است (علی و همکاران، 2020؛ لی و تانگ، 2018؛ لیائو، 2020). اخیراً چندین مطالعه نشان دادهاند که نوآوری ارتباطی مثبت و قوی با عملکرد کسب و کار و کسب مزیت رقابتی دارد (علی، 2021؛ لی و تانگ، 2018). مطالعات تجربی زیادی وجود دارد که به چگونگی تأثیر ظرفیت جذب دانش و سایر مکانیسمهای مرتبط با مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی پرداختهاند. با این وجود، مطالعات تجربی اندکی وجود دارد که تأثیر این عامل را بر استراتژیهای نوآوری به شیوهای متمایز تحلیل کند. علاوه بر این، تحقیقات انجامشده درخصوص رابطه میان ظرفیت جذب دانش با نوآوری، نتایجی قطعی به همراه نداشته است (آلگارنی10 و همکاران، 2023). از سویی دیگر، نتایج حاصل از مطالعات انجامشده نشان داد که علیرغم تحقیقات متعدد انجامشده درخصوص تاثیر نوآوری و استراتژیهای رقابتی بر عملکرد تجاری، تاکنون مدلی یکپارچه که در آن، نقش استراتژیهای رقابتی بهعنوان متغیر میانجی در تاثیرگذاری ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار مورد بررسی قرار گیرد انجام نشده است که دیگر شکاف تحقیقاتی مطالعه حاضر را شکل میدهد (گردوسی11 و همکاران، 2023).
با توجه به اینکه شرکت بیمه دانا یکی از شرکتهای شناختهشده و توانمند در صنعت بیمه محسوب میشود، در تحقیق حاضر، این سازمان بهعنوان قلمرو مکانی در نظر گرفته شد. بنابراین سوال اصلی تحقیق حاضر را میتوان به این صورت مطرح ساخت: آیا ظرفیت جذب دانش از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژیهای رقابتی بر عملکرد کسب و کار شرکت بیمه دانا دارد؟
2. مروری بر ادبیات
طبق تحقیقات انجام شده، ظرفیت جذب دانش بالقوه و محققشده دو فرآیند مجزا از یکدیگر میباشند، اما اثر آنها مجزا نبوده و بلکه مکمل یکدیگر هستند. ظرفیت جذب بالقوه دانش موجب توسعه و اصلاح روالهایی شده که ادغام دانش موجود و جدید کسب شده را تسهیل میکند. اگرچه ظرفیت جذب دانش بالقوه و محققشده اساساً قابلیتهای متمایزی هستند که اهداف، ساختارها و استراتژیهای متفاوتی را شامل میشوند، بهرهگیری همزمان از هر دوی آنها به همان اندازه برای توسعه نوآوری و عملکرد مهم است (زو12 و همکاران، 2018). ظرفیت جذب بالفوه توانایی یک سازمان برای کسب دانش جدید است، در حالی که ظرفیت جذب بالقوه توانایی یک سازمان برای بهرهبرداری و به کارگیری این دانش جدید است. بنابراین، اکیداً توصیه میشود که دانش جدید بهدستآمده در یک پایگاه داخل سازمان ذخیره شده که دسترسی اعضای سازمان را که از آن بهرهبرداری میکنند تسهیل نماید. در غیر این صورت، ظرفیت جذب محققشده و دانش تازه به دست آمده از بین خواهند رفت (آلگارنی و همکاران، 2023). تحقیقات قبلی نشان میدهد که ظرفیت جذب دانش به فعالیتها و شیوههای سازمانی مرتبط با چهار متغیر آن (یعنی اکتساب، جذب، تبدیل و بهرهبرداری) برای ارتقای نوآوری سازمانی مربوط میشود. علاوهبر این، مطالعات قبلی نیز شواهدی ارائه میدهند که ظرفیت جذب دانش که بر اساس دو بعد بالقوگی و تحقق اندازهگیری میشود، نوآوری سازمانی را ارتقا میدهد. همچنین ظرفیت جذب دانش بهعنوان فرآیندی پیچیده و یکپارچه، یکی از مقدمات ضروری نه تنها برای نوآوری یک سازمان، بلکه برای تقلید نیز میباشد. ظرفیت جذب دانش بهعنوان یک قابلیت یادگیری سازمانی ظاهر میشود که نوآوری را ترویج میکند که تقلید را نیز بهبود میبخشد. درواقع میتوان ادعا کرد ظرفیت بالای سازمانی جهت جذب دانش هم به بهبود استراتژی نوآوری و هم تقلید منجر خواهد شد (هاول، 2020). کسب و جذب دانش خارجی فرصتهایی را برای سازمانهای دریافتکننده فراهم میکند تا پایه دانش خود را گسترش دهند و کمبود داخلی منابع را جبران کنند. ظرفیت جذب بالقوه فرآیندی است که از طریق آن، یک سازمان برای کسب و جذب دانش خارجی تلاش کرده و از این طریق، استراتژی تقلید را بهبود میبخشد (زاپاتا-کانتو و همکاران، 2020). سازمانها به طور فزایندهای به منابع دانش خارجی برای تقویت نوآوری سازمانی و بهبود عملکرد خود متکی هستند. برخی از مطالعات نتیجه میگیرند که ظرفیت جذب بالقوه بهطور گسترده بر نوآوری تأثیر میگذارد. مطالعات تجربی در مورد رابطه میان ظرفیت جذب بالقوه با نوآوری شواهدی را ارائه میدهد که این رابطه مثبت است. ظرفیت جذب دانش، توانایی یک سازمان برای کسب و جذب منابع و تجربیات دانش خارجی که برای فرآیند نوآوری ضروری هستند، افزایش میدهد. ظرفیت جذب بالقوه سازمانها را قادر میسازد تا دانش خارجی جدید بهدستآمده و جذبشده را در نوآوری ادغام کند. برخی از سازمانها دارای توانایی برتر برای استفاده از دانش موجود جهت تقویت نوآوری خود هستند (دوست13 و همکاران، 2019). اگرچه برخی از مطالعات شواهدی مبنی بر ارتباط مثبت میان ظرفیت جذب دانش و استراتژیهای رقابتی ارائه کردهاند، درک کمی از نحوه ارتباط ظرفیت جذب دانش با استراتژیهای رقابتی وجود دارد. در بسیاری از سازمانها، فرآیند توسعه بر اساس استراتژیهای رقابتی میگیرد. سونگ (2015) نیز دریافتند که استراتژیهای رقابتی به منبعی برای اکتساب و جذب دانش بستگی دارد (آلگارنی و همکاران، 2023). تیس و همکاران (2016) ادعا کردند هرچه ظرفیت جذب دانش یک سازمان قویتر باشد، توانایی بالاتری برای پاسخگویی به فرصتها و یا چالشهای محیط کسبوکار داشته و بدین ترتیب قابلیت رقابتی بالاتری مقابل رقبای خود خواهد داشت (ژانگ و همکاران، 2019). بنابراین میتوان فرض کرد که ظرفیت بالاتر جذب دانش به سازمانها در بهبود فرآیندهای تخصصی و استاندارد شده، تغییرات سازمانی مؤثر و طراحی مدل کسب وکار جدید برای رقابت بهتر در بازارهای پیش رو کمک میکند (خیمنز-باریونیوو و همکاران، 2019). موحدی و همکاران (2011)، نقش فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت ارتباطات سیار را مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحقیق نشان داده است که فن آوری اطلاعات بر عوامل عملکرد شامل رهبری کم هزینه و متمایز سازی موثر است. نتایج تحقیق معتمدی و همکاران (1403) نشان داد دیجیتالسازی و خودکارسازی بر بهرهوری تولید و عملکرد نوآوری تاثر گذار است. نتایج تحقیق شاهحسینی و نصرتپناه (1402) نشان داد روابط مدیریتی و نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد کسب و کار تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین نقش میانجی نوآوری و نقش تعدیلگر آشفتگی محیطی نیز تایید شد. کوهگیوی (1401) بیان کرد که ظرفیت جذب دانش از طریق نقش میانجی استراتژی نوآوری بر طراحی مدل کسب وکار تاثیرگذار است. مقصودی و همکاران (1401) رابطه ظرفیت جذب بالقوه با انعطافپذیری استراتژیک از طریق متغیرهای میانجی نوآوری و ظرفیت جذب تحقق یافته میان تامینکنندگان را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که ظرفیت جذب بالقوه با ظرفیت جذب تحققیافته و انعطافپذیری استراتژیک ارتباط مثبت دارد. بعلاوه، ظرفیت جذب تحقق یافته و انعطافپذیری استراتژیک با نوآوری مدل ارتباط مثبت دارد. دهقانی بشنه (1401) رابطه استراتژی بازاریابی نوین با عملکرد کسب و کارهای با فناوری سطح بالا را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که گرایشات بازاریابی و تجربههای بازاریابی نوین اثر مثبتی بر روی عملکرد شرکتهای مورد مطالعه دارند. نتایج تحقیق معتمدی و همکاران (1400) نشان داد که زنجیرهی تأمین پویا بر جهتگیری اختلال و تابآوری زنجیرهی تأمین تأثیر معنیداری دارد. همچنین تأثیر جهتگیری اختلال و تاب آوری زنجیرهی تأمین بر عملکرد و نیز تأثیر جهتگیری اختلال زنجیرهی تأمین بر تابآوری زنجیرهی تأمین تایید شد. در نهایت مشخص شد زنجیرهی تأمین پویا بر عملکرد شرکتها از طریق نقش میانجی جهتگیری اختلال و تابآوری زنجیرهی تأمین تأثیر دارد. امیرنژاد و ورزیده (1399) تاثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد تجاری با نقش میانجی مزیت رقابتی را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد استراتژیهای رقابتی تاثیر مثبتی بر مزیت رقابتی و عملکرد تجاری دارد؛ و نقش میانجی مزیت رقابتی در توسعه تاثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد تجاری تایید شد. کوریا و همکاران (2023) تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد تجاری از طریق نقش میانجی پاداشهای سازمانی، گرایش کارآفرینانه و استراتژیهای تمایز و رهبری هزینه را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که یادگیری سازمانی بر پاداشهای سازمانی و گرایش کارآفرینانه تاثیرگذار بوده و پاداشهای سازمانی و گرایش کارآفرینانه نیز از طریق نقش میانجی استراتژیهای تمایز و رهبری هزینه بر عملکرد تجاری تاثیرگذار بودند. گردوسی و همکاران (2023) تاثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار و تعدیلگر استراتژی تمایز را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که ظرفیت جذب دانش بهطور غیرمستقیم از طریق نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد کسب و کار تاثیرگذار است. ضمن اینکه استراتژی تمایز تاثیر نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد کسب و کار را تعدیل میکند. آلگارنی و همکاران (2023) تاثیر ظرفیت جذب دانش بر کسب مزیت رقابتی از طریق نقش میانجی استراتژیهای رقابتی را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که ظرفیت جذب دانش بهطور غیرمستقیم و از طریق نقش میانجی استراتژیهای رقابتی بر کسب مزیت رقابتی تاثیرگذار است. وانگ و همکاران (2022) تاثیر قابلیتهای استراتژیک و شبکهسازی بر نوآوری را با توجه به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاصله بیانگر آن بود که قابلیتهای استراتژیک و شبکهسازی هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم از طریق نقش میانجی ظرفیت جذب دانش بر نوآوری تاثیرگذارند. نکشبندی و جاسمالدین (2022) تاثیر گرههای مدیریتی بر نوآوری با توجه به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش را مورد بررسی قرار دادند. نتایج بیانگر آن بود که گرههای مدیریتی بر نوآوری و ظرفیت جذب دانش تاثیرگذار میباشد. ضمن اینکه ظرفیت جذب دانش نیز بر نوآوری تاثیر معناداری دارد. فریدا و ستیاوان (2022) تاثیر استراتژیهای بازاریابی بر کسب مزیت رقابتی با توجه به نقش میانجی نوآوری و عملکرد تجاری را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که بازارگرایی از طریق نقش میانجی استراتژیهای بازاریابی و نوآوری بر کسب مزیت رقابتی تاثیرگذارند. سالدانها14 (2022) تاثیر رقابتپذیری بر عملکرد تجاری با توجه به نقش میانجی استراتژیهای بازاریابی را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد رقابتپذیری از طریق نقش میانجی استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد تجاری تاثیر گذارند. علی و همکاران (2020) تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد کسب و کار با توجه به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش و نوآوری و نقش تعدیلگر تجربیات و توان یادگیری از سایر سازمانها را مورد بررسی قرار دادند. نتایج بیانگر آن بود که یادگیری سازمانی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی ظرفیت جذب دانش بر نوآوری و عملکرد کسب و کار تاثیرگذار است. ضمن اینکه متغیرهای تجربه سازمانی و همکاری میان سازمانی در تاثیرگذاری یادگیری سازمانی بر ظرفیت جذب دانش نقش تعدیلگر داشتند. کاستا15 و همکاران (2018) تاثیر ظرفیت جذب دانش بر نوآوری و عملکرد تجاری را با توجه به نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی مورد بررسی قرار دادند. نتایج بیانگر آن بود که ظرفیت جذب دانش بر عملکرد تجاری تاثیر معنادار داشته و متغیرهای قابلیت نوآوری در تاثیرگذاری ظرفیت جذب دانش بر عملکرد تجاری، نقش میانجی دارند.
3. روش پژوهش
این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق، شامل 550 نفر از کارشناسان و مدیران سطوح مختلف ستاد مرکزی شرکت بیمه دانا میباشند. برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد نمونه 227 نفر براورد و روش نمونهگیری نیز تصادفی ساده بود. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد با 32 سوال و طیف 5 گزینهای لیکرت در 4 بخش مختلف استفاده شد. برای سنجش ظرفیت جذب دانش از پرسشنامه گردوسی و همکاران (2023) شامل 13 سؤال در دو بعد ظرفیت جذب دانش بالقوه و بالفعل، برای سنجش نوآوری از پرسشنامه فریدا و ستیاوان (2022) شامل 4 سؤال، برای سنجش استراتژیهای رقابتی از پرسشنامه کوریا و همکاران (2023) شامل 9 سؤال در دو بعد تمایز و رهبری هزینه و برای سنجش عملکرد کسب و کار نیز از پرسشنامه گردوسی و همکاران (2023) شامل 6 سؤال استفاده شد.
براي افزايش اعتبار و روايي پرسشنامه ابتدا با تعدادي از خبرگان رشته مدیریت، مشورت گرديد و سوالها با نظر آنان تعديل شد. بدين ترتيب تعدادي از سوالها حذف و تعدادي ديگر جايگزين شد و در نهايت پس از رويت خبرگان نامبرده و شفاف شدن و رفع ابهامها، پرسشنامه نهايي میان 15 نفر از خبرگان مدیریت جهت تعیین روایی محتوا توزيع گرديد. با توجه به اینکه مقدار شاخص روایی محتوا برای هر 32 سوال از 0.49 (مقدار استاندارد روایی برای 15 خبره) بیشتر به دست آمد، میتوان ادعا کرد که کلیه سوالهای پرسشنامه از روایی لازم برخوردار بودند. برای سنجش پایایی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ برای هر یک از متغیرها در جدول (1) نشان داده شده است:
جدول 1- مقدار آلفای کرونباخ برای متغیرهای پژوهش (منبع: یافتههای پژوهش)
ردیف | پرسشنامه | مقدار آلفای کرونباخ |
1 | ظرفیت جذب دانش | 0.748 |
2 | ظرفیت جذب دانش بالقوه | 0.753 |
3 | ظرفیت جذب بالفعل | 0.744 |
4 | نوآوری | 0.815 |
5 | استراتژهای رقابتی | 0.783 |
6 | تمایز | 0.792 |
7 | رهبری هزینه | 0.779 |
8 | عملکرد کسب و کار | 0.801 |
همانطور که در جدول (1) مشاهده میشود مقدار آلفای کرونباخ برای تمام متغیرها، از 0.7 بیشتر میباشد، بنابراین پایایی پرسشنامهها تائید گردید.
4. برآورد مدل و تجزیه و تحلیل یافتهها
برای تجزیه و تحلیل دادهها ابتدا با استفاده از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنف و بارتلت، نرمال بودن و کفایت نمونه گیری بررسی و در ادامه برای آزمون فرضیهها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در ابتدا برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها در جامعه آماری از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شد. نتایج حاصله در جدول 2 مشاهده میشود.
جدول 2- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون کولموگروف-اسمیرنف (منبع: یافتههای پژوهش)
متغیرهای پژوهش | سطح معنیداری | نتیجه آزمون |
ظرفیت جذب دانش | 0.171 | توزیع دادهها نرمال است. |
نوآوری | 0.075 | توزیع دادهها نرمال است. |
استراتژیهای رقابتی | 0.096 | توزیع دادهها نرمال است. |
عملکرد کسب و کار | 0.115 | توزیع دادهها نرمال است. |
جدول 2 نشان میدهد مقدار سطح معناداری بدست آمده برای تمام متغیرهای از مقدار خطای تحقیق (0.05) کوچکتر میباشد، بنابراین نرمال بودن توزیع دادهها تائید میشود. برای بررسی کفایت نمونهگیری از آزمون بارتلت استفاده میشود. جدول زیر نتایج آزمون بارتلت را برای هر يك از متغيرهاي تحقيق آورده شده است.
جدول 3- نتایج آزمون بارتلت (منبع: یافتههای پژوهش)
درجه آزادی | سطح معنیداری | ||
343.691 | 128 | 0.000 | 0.726 |
همانطور که در جدول (3) مشخص است ضریب آماره KMO بالاتر از 70. و در سطح مطلوبی است که حاکی از کفایت نمونه گیری برای تحلیل عاملی میباشد. سپس ب استفاده از مدلهای ساختاری یا مدلسازی معادلات ساختاری تحقیق به بررسی متغیرهای مکنون برونزا که شامل مسئولیت اجتماعی و دورنزا عملکرد تجاری بطور همزمان با توجه به نقش میانجی نوآوری و استراتژیهای رقابتی میباشد، پرداخته شد.
شکل 2- مدل اندازهگیری متغیرهای مکنون در حالت تخمین استاندارد (منبع: یافتههای پژوهش)
شکل 3- مدل اندازهگیری متغیرهای مکنون در حالت ضرایب معناداری (منبع: یافتههای پژوهش)
باتوجه به خروجي ليزرل مقدار محاسبه شده برابر با 894.38 ميباشد وجودپايين نشاندهنده برازش مناسب مدل است. زيرا هر چه مقدار کمتر باشد، مدل ارائه شده مدل مناسبتري ميباشد با توجه به نتايج ذيل که از خروجي نرم افزار ليزرل بدست آمدهاند. همانطور که در جدول 4 مشاهده میشود نتايج حاصل از تحليل عاملي تاييدي مقادير بار عاملي، مقادير تي و سطح معناداري بدستآمده براي متغیرها و سوالات با ضريب عاملی و مقدار تي معنادار ميباشد. بنابراين ميتوان گفت اين مدل قابليت آن را دارد که به عنوان مدل اندازهگيري برای مدل مفهومی تحقیق در نظر گرفته شود.
جدول 4- نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری (منبع: یافتههای پژوهش)
مسیر | ضریب مسیر | آماره T | سطح معنیداری | نتیجه آزمون | ||||
ظرفیت جذب دانش از طریق نقش میانجی نوآوری بر عملکرد کسب و کار تاثیرگذار است. | 0.56 | 0.44 | 16.57 | 10.84 | P < 0.05 | تاثیر مثبت و معنادار | ||
ظرفیت جذب دانش از طریق نقش میانجی استراتژیهای رقابتی بر عملکرد کسب و کار تاثیرگذار است. | 0.71 | 0.51 | 19.23 | 15.12 | P < 0.05 | تاثیر مثبت و معنادار | ||
ظرفیت جذب دانش بر نوآوری تاثیرگذار است. | 0.44 | 10.84 | P < 0.05 | تاثیر مثبت و معنادار | ||||
ظرفیت جذب دانش بر استراتژیهای رقابتی تاثیرگذار است. | 0.51 | 15.12 | P < 0.05 | تاثیر مثبت و معنادار | ||||
ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار تاثیرگذار است. | 0.49 | 12.98 | P < 0.05 | تاثیر مثبت و معنادار | ||||
نوآوری بر عملکرد کسب و کار تاثیرگذار است. | 0.56 | 16.57 | P < 0.05 | تاثیر مثبت و معنادار | ||||
استراتژیهای رقابتی بر عملکرد کسب و کار تاثیرگذار است. | 0.71 | 19.23 | P < 0.05 | تاثیر مثبت و معنادار |
همانطور که در جدول (4) مشاهده میشود تمامی فرضیههای تحقیق مورد تائید قرار گرفتند.
5. نتیجهگیری و پیشنهادها
مقاله حاضر با هدف تعیین تاثیرگذاری ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی نوآوری و استرتژیهای رقابتی در ستاد شرکت بیمه دانا انجام شد. نتایج حاصله بیانگر تاثیر معنادار ظرفیت جذب دانش بر نوآوری، استراتژیهای رقابتی و عملکرد کسب و کار بود که در این میان، تاثیر ظرفیت جذب دانش بر استراتژیهای رقابتی از سایر متغیرها بیشتر بود. ضمن اینکه نوآوری و استراتژیهای رقابتی نیز تاثیر معناداری بر عملکرد کسب و کار داشتند. در تحقیق کوه گیوی (1401)، مقصودی و همکاران (1401)، نکشبندی و جاسمالدین (2022)، وانگ و همکاران (2022)، علی و همکاران (2020) و کاستا و همکاران (2018) نیز ظرفیت جذب دانش تاثیر معناداری بر نوآوری داشت. همچنین نتایج حاصل از تاثیر معنادار ظرفیت جذب دانش بر استراتژیهای بازاریابی با نتایج حاصل از تحقیق آلگارنی و همکاران (2023) سازگار بود. ضمن اینکه در تحقیق گردوسی و همکاران (2023)، علی و همکاران (2020) و کاستا و همکاران (2018) نیز ظرفیت جذب بهطور مستقیم بر عملکرد کسب وکار تاثیرگذار بود. نتایج حاصل از تاثیر معنادار نوآوری بر کسب و کار با نتایج حاصل از تحقیق شاهحسینی و نصرتپناه (1402)، گردوسی و همکاران (2023)، فریدا و ستیاوان (2022)، علی و همکاران (2020) و کاستا و همکاران (2018) و نتایج حاصل از تاثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد کسب و کار نیر با نتایج حاصل از تحقیق دهقانی بشنه (1401)، امیرنژاد و ورزیده (1399)، کوریا و همکاران (2023)، الگارنی و همکاران (2023)، فریدا و ستیاوان (2022)، سالدانها (2022) همسو بودند.
تاثیر معنادار ظرفیت جذب دانش بر نوآوری، استراتژیهای رقابتی و عملکرد کسب و کار را میتوان به این صورت تفسیر نمود که بهرهگیری شرکت بیمه دانا از منابع اطلاعاتی موجود، تفسیر این اطلاعات و تسهیم آن در کل سازمان میتواند به بهبود نوآوری در ارائه خدمات جدید، ارائه خدماتی متمایز از رقبا و همچنین بهبود عملکرد کسب و کار منجر گردد. در این راستا پیشنهاد میشود از طریق جمعآوری اطلاعات مربوط به کلیه مشتریان این سازمان، برای آنان پایگاه داده ایجاد نموده تا بتوانند آنان را دستههای مختلفی همچون مشتریان وفادار، نیمهوفادار و معمولی تقسیمبندی نموده و با هدف تبدیل مشتریان معمولی و نیمهوفادار به وفادار، خدماتی خاص همچون پرداخت سریع خسارات و یا تخفیفات بیمهای به آنان ارائه نمود. شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان همچون خدماتی متناسب با شرایط سنی افراد مانند بیمه عمر میانسالان، ایجاد شرایط استفاده از معتبرترین کتابخانهها برای دانشجویان و بیمه کودکان و تهیه شرایط مسکن و ازدواج برای آنان در بزرگسالی و ارائه خدمت بر ان اساس دیگر راهکارهای بهبود عملکرد کسب و کار از طریق بهبود ظرفیت جذب دانش میباشد. از سویی دیگر نوآوری نیز تاثیر معناداری بر عملکرد کسب و کار داشت. در این راستا، ارائه خدمات جدید و نوآورانه همچون ایجاد یک شبکه اجتماعی مناسب در فضای مجازی مانند تلگرام یا ایجاد صفحهای در اینستاگرام که در آن، تمامی اخبار و اطلاعات مربوط به بیمهنامهها، قراردادها، دستورالعملها، اطلاعات مربوط به شرکت و هر آنچه که در سایت بیمه ایران موجود باشد، میتواند ازجمله خدمات نوآورانه باشد که به بهبود عملکرد کسب و کار این سازمان کمک میکند. این امر میتواند بر آگاهی و اطلاعات مشتریان افزوده و به این ترتیب با جذب و افزایش رضایت مشتریان اینترنتی، عملکرد کسب و کار این سازمان نیز افزایش یابد. همچنین استراتژیهای رقابتی نیز بر عملکرد کسب و کار تاثیرگذار میباشد. بدین معنی که شرکت بیمه دانا با بهرهگیری از استراتژیهای تمایز و رهبری هزینه قادر به بهبود عملکرد کسب و کار خواهد بود. جهت بهبود عملکرد کسب و کار از طریق استراتژی تمایز میتوان به مدیران این سازمان پیشنهاد نمود در سایت بیمه کارشناسان، بخشی طراحی شده تا بیمهشدگان (بخصوص بیمهشدگان بخش درمان) بتوانند مدارک مربوطه را اسکن و در سایت بارگذاری کرده تا به این صورت، نیازی به مراجعه فیزیکی آنان به شعبه نباشد. همچنین ارائه طرحهایی جهت فروش بیمهنامه مانند غنیسازی بیمه عمر که متمایز از سایر سازمانها باشد، دیگر راهکار نوآوری مدل تجاری از طریق گرایش به کارآفرینی میباشد. در راستای استفاده از استراتژی رهبری هزینه نیز میتوان پیشنهاد کرد با کاهش میزان حق بیمه، شرایط را برای بیمه شدن افراد در اقشار مختلف فراهم اورند. همچنین تقسیم بازار شرکت بیمه ایران به شرکت های تولیدی، خدماتی، ساختمانی، عمرانی، بیمهنامههای مربوط به هر قشر را با قیمتی متعادل برایشان تعریف و ارائه گردد.
تعارض منافع
تعارض منافع وجود ندارد.
کد ارکید
ORCID
Mojtaba lati https://orcid.org/ 0000-0002-3048-1744
منابع
امیرنژاد، قنبر، ورزیده، حجتاله، 1399، بررسی تاثیر استراتژیهای سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی (مورد مطالعه شرکتهای صنایع فولاد استان خوزستان)، سومین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع.
دهقانی بشنه، هادی. 1401. مدل سازی استراتژی بازاریابی نوین در ارتباط با کسب و کارهای با فناوری سطح بالا. دومین همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار
شاه حسینی، محمدعلی و نصرت پناه، رسول،1402،تاثیر روابط مدیریتی بر نوآری مدل کسب وکار و عملکرد شرکت های دانش بنیان،ششمین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری
کوه گیوی، مریم، 1401. نقش ظرفیت جذب در طراحی مدل های تجاری بر اساس نقش واسطه ای استراتژی نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط استان خوزستان. پژوهشهای علوم مدیریت. 4 (11). 192-204.
مقصودی، نصراله، ملکپور فقیه محله، مریم، مقصودی، سارا. 1401. رابطه ظرفیت جذب بالقوه با انعطافپذیری استراتژیک از طریق متغیرهای میانجی نوآوری مدل-های تجاری و ظرفیت جذب تحقق یافته - مورد مطالعه تامین کنندگان شرکت سایپا،هفتمین همایش ملی پژوهشهای نوین در مدیریت ، اقتصاد و حسابداری ایران
معتمدی، مجید، درویش متولی، محمدحسین، نوروززاده، احد. (1400). اثرگذاری زنجیرهی تأمین پویا بر عملکرد شرکتهای دارویی. مدیریت عملیات. 2(1)، 95-119.
معتمدی، مجید، کریمی، رسول، داودیان، رومینا (1403). اثرات خودکارسازی و دیجیتالی شدن بر بهرهوری تولید و عملکرد نوآوری شرکت های تولیدی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 8(28)، 1984-1995.
Refrences
Algarni, A. Ali, M., Leal-Rodríguez, A. L., Albort-Morant, G. 2023. The differential effects of potential and realized absorptive capacity on imitation and innovation strategies, and its impact on sustained competitive advantage Mohammad. Journal of Business Research 158. 113674
Ali, I., Ali, M., Salam, M. A., Bhatti, Z. A., Arain, G. A., Burhan, M., 2020, How international SME's vicarious learning may improve their performance? The role of absorptive capacity, strength of ties with local SMEs, and their prior success experiences, Industrial Marketing Management, 88: 87-100.
Ali, M. (2021). Imitation or innovation: To what extent do explorative and exploitative learning foster imitation and innovation strategies for sustained competitive advantage? Technological Forecasting and Social Change, 165, 120527–120544.
Almudi, I., Fatas-Villafranca, F., Fernandez-M ´ arquez, ´ C. M., Potts, J., & Vazquez, F. J. (2020). Absorptive capacity in a two-sector neo-Schumpeterian model: a new role for innovation policy. Industrial and Corporate Change, 29(2), 507-531.
Cheng, R., Tao, L., Wang, Q., & Zhao, X. (2023). The impact of value co-creation orientation on radical serviceinnovation: Exploring a serial mediation mechanism. International Journal of Production Economics, 262,108902.
Correia, R.J., Dias, J.G., Teixeira, M.S., Campos, S. (2023), "Building competitive advantages and business success: the role of learning orientation, reward systems and entrepreneurial orientation", European Business Review, Vol. 35 No. 1, pp. 92-119.
Costa, J. C., Camargo, S. M., Toaldo, A. M. M., Didonet, S. R., (2018) "The role of marketing capabilities, absorptive capacity, and innovation performance", Marketing Intelligence & Planning.
D'Angelo, A. P. M. (2019). SMEs international growth: The moderating role of experience on entrepreneurial and learning orientations. International Business Review, 613-624.
Das, S., Kundu, A., & Bhattacharya, A. (2020). Technology adaptation and survival of SMEs: A longitudinal studyof developing countries. Technology Innovation Management Review, 10(6), 64-72.
Dost, M., Pahi, M. H., Magsi, H. B., & Umrani, W. A. (2019). Effects of sources of knowledge on frugal innovation: Moderating role of environmental turbulence. Journal of Knowledge Management, 23(7), 1245–1259.
Farida, I.; Setiawan, D. Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innovation. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2022, 8, 163.
Farida, I.; Setiawan, D. Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innovation. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2022, 8, 163.
Gerdoçi, B., Busho, N., Lena, D., Cucculelli, M. (2023), "Disentangling the relationship between business model, absorptive capacity, differentiation strategy and performance. Evidence from a transition economy", European Journal of Innovation Management, Vol. 26 No. 7, pp. 385-414.
Gherghina, Ș. C., Botezatu, M. A., Hosszu, A., Simionescu, L. N. (2020). Small and medium-sizedenterprises(SMEs): The engine of economic growth through investments and innovation. Sustainability, 12(1), 347.
Howell, A. (2020). Relatedness economies, absorptive capacity, and economic catch-up: Firm-level evidence from China. Industrial and Corporate Change, 29(2), 557–575.
Jiménez-Barrionuevo, M.M., Molina, L.M. and García-Morales, V.J. (2019), “Combined influence of absorptive capacity and corporate entrepreneurship on performance”, Sustainability, Vol. 11, p. 3034,
Lee, R. P., & Tang, X. (2018). Does it pay to be innovation and imitation oriented? An examination of the antecedents and consequences of innovation and imitation orientations. Journal of Product Innovation Management, 35(1), 11–26.
Liao, C. T. (2020). Laggards imitate, leaders innovate: The heterogeneous productivity effect of imitation versus innovation. Industrial and Corporate Change, 29(2), 375–394.
Movahedi, MM., Motamedi, M., Ktal, A.(2011) Survey The Role of Information Technology on the Performance of Mobile Communication Co., Tehran Province. Journal of Management. 8(21). 12-8.
Naqshbandi, M. M., Jasimuddin, S. M. 2022. The linkage between open innovation, absorptive capacity and managerial ties: A cross-country perspective. Journal of Innovation & Knowledge 7. 100167
Saldanha, E. de S. (2022). The Mediation Effects of Business Strategy on the Relations between Industrial Competition and Performance. Timor-Leste Journal of Business and Management. Vol.1, No.1, Issue.1, pp.1-11
Tong, T., & Rahman, A. A. (2022). Effect of Innovation Orientation of High-Tech SMEs “Small andMid-Sized Enterprises in China” on Innovation Performance. Sustainability, 14(14), 8469.
Wang, G., Wang, Y., Ju, X., Rui, X. (2022), "Effects of political networking capability and strategic capability on exploratory and exploitative innovation: evidence from traditional manufacturing firms in China", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 33 No. 3, pp. 618-642.
Zapata-Cantu, L., Rialp, J., & Rodríguez, A. O. (2020). Relative absorptive capacity as a booster of innovation in an automotive cluster. Competitiveness Review: An International Business Journal, forthcoming.
Zhang, J.A., Wang, Z. and O'Kane, C. (2019), “Realized absorptive capacity and entrepreneurial universities' organizational change: the role of process innovation practices”, R&D Management, Vol. 49 No. 5, pp. 716-733.
Zou, T., Ertug, G., & George, G. (2018). The capacity to innovate: A meta-analysis of absorptive capacity. Innovation, 20(2), 87–121.
[1] Department of Management, Nowshahr Branch, Islamic Azad University, Nowshahr, Iran. (Cross ponding Author), email: mojtabalati@gmail.com
[2] 1 استادیار، گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر، نوشهر، ایران (نویسنده مسئول)، پست الکترونیکی: mojtabalati@gmail.com *
[3] . latecomers
[4] . D'Angelo
[5] . Gherghina
[6] . Das
[7] . Calantone
[8] . Fu
[9] . Almudi
[10] . Algarni
[11] . Gerdoçi
[12] . Zou
[13] . Dost
[14] . Saldanha
[15] . Costa