Impact of pure reason on practical reason in issuing the moral behavior in Mulla Sadra’s perspective
Subject Areas : Epistemological researchesGholam Reza Afshoon 1 , Azizallah Afsharkermani 2 *
1 - PhD candidate of Islamic philosophy and theology, Islamic Azad university, central Tehran Branch
2 - Associate professor of philosophy department, Islamic Azad university, central Tehran Branch
Keywords: happiness, reason, justice, virue,
Abstract :
Mulla Sadra believes there are effective interactions between reason and ethics which have different funnctions. The source of human acts is practical reason which provoks the soul to use its practical facaulties for doing the particular acts. This matter depends on the ideas and beliefs which are apeared in the dimension of pure reason . by understanding the particular goodness and evil in practical reason dimension the acts have been chosen and issued as a virtue. According to the level of perception, the soul originates the specific acts. As the soul has various perceptions including sensual, imaginary and rational, accordingly, the acts and their proper virues will be issued. He holds that by rising the reason, two important attributes that is, justice and freedom will be manifested for the soul which transcends the soul facaulties and by managing the corporeal passions, the soul comes to be free from all chains. The justice and liberty originates all human virtues. At this research, the relationship between pure and practical reason and moral behaviors has been analyzed and shown that there are mutual nexus between the immateriality of the perceptions and ethics.
ابن عربی، محی الدین.(1370). فصوص الحکم، تصحیح و تعلیقه، ابوالعلاء عفیفی، چاپ دوم، تهران، انتشارات الزهرا.
جوادی آملی، عبدالله.(1389). رحیق مختوم،10 بخش، چاپ چهارم، قم، مرکز نشر اسراء.
خامنه ای، سیدمحمد.(1387). حکمت متعالیه و انسان (مجموعه مقالات دهمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا)مقاله هویت انسان در اندیشه ملاصدرا، چاپ اول، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
دهقان سیمکانی، رحیم.(1393). کاربرد اخلاقی عقل، چاپ اول، قم، نشر ادیان.
شیرازی ، صدرالدین محمد.(1410 ق). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه،ج 1 ، 6 ، 7 ، 9 ، چاپ چهارم، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی.
همو.(1360 a). الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح و تعلیق، سیدجلال الدین آشتیانی، حواشی، حاج ملاهادی سبزواری، چاپ دوم، مشهد، مرکز نشر دانشگاهی.
همو.(1420ق). العرشیه، تصحیح، فاتح محمد خلیل اللبون، چاپ اول، بیروت، دارالاحیاء لتراث العربی.
همو.(1380). المبدأ و المعاد، مقدمه و تصحیح، سیدجلال الدین آشتیانی، چاپ چهارم، قم، سازمان تبلیغات اسلامی.
همو.(1362). المبدأ و المعاد، ترجمه، احمدبن محمدحسینی اردکانی، چاپ اول، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
همو.( 1360 b). اسرار الآیات، تصحیح، محمد خواجوی، چاپ اول، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
همو.(1366). تفسیر القرآن الکریم، 7 مجلد، تصحیح محمدخواجوی، قم، انتشارات بیدار
همو.(1302 ق). اکسیر العارفین ، تهران، بیتا
همو.(1381). کسر الاصنام الجاهلیه، تصحیح محسن جهانگیری، چاپ اول، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
همو.(1363). مفاتیح الغیب ، صححه و قدم علیه محمد خواجوی ، چاپ اول، تهران ، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مصباح یزدی، محمدتقی.(1394). شرح جلد 8 اسفار، (جزء اول و جزء دوم) تحقیق و نگارش محمد سعیدی مهر، چاپ دوم، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره».
_||_