Examining the problem of evil in the views of John Hick and Alvin Plantinga
Subject Areas : Epistemological researchesarash rostami 1 * , Mohammad Akvan 2
1 - PhD student, Department of Philosophy and Islamic Theology, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Islamic Philosophy and Theology Department, Literature & Humanity faculty, Tehran, Iran
Keywords: Analytical philosophy, Shar, Nizam Ahsan,
Abstract :
Examining the problem of evil in philosophical, theological and logical systems has long been the basis of extensive debates that have lasted until the present day. The explanation of the good system has been done not only from the point of view of the theologians of Abrahamic religions, but also from the ancient Greek philosophers, and accordingly, one of the most sensitive and at the same time the most complex elements of the discussion is the need to explain the nature of evil or the evil thing and its relationship with the goodness of the system. It has always been a source of controversy. The necessity of this discussion has caused the writing of this article with a descriptive-analytical method and with a comparative approach between the opinions of two contemporary religious philosophers, John Hick and Alvin Plantinga, with the aim of identifying their opinions about the concept, nature, and place of evil in the divine system. Is. The theoretical expansion of the views of these two and the formulation of the concept of evil among their structural thoughts shows that sometimes this concept has been the basis of structural similarities regardless of differences in viewpoints. John Hick believes that evil as an existential matter is not only the negation of the good system and does not negate the religious characteristics of God as the source of knowledge, power and absolute generosity, but is basically the founder of the spiritual and intellectual excellence of man.
ابنسینا، حسین .(1377). الاهیات نجات، تصحیح و ترجمۀ یحیی یثربی، تهران: نشر فکر روز.
اسپینوزا، باروخ. (1376). اخلاق، ترجمه: محسن جهانگیری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
پلانتینگا، آلوین. (1382). معرفتشناسی اصلاح شده مجلهی ذهن، ترجمهی انشاءالله رحمتی، دوره 4.
همو. (1391). فلسفه دین، ترجمۀ محمد سعیدی مهر، چاپ سوم، تهران: انتشارات طه.
صادقزاده قمصری، فاطمه. (1389). نظام احسن و مسئله شرور در فلسفه ابنسینا، حکمت سینوی (مشکوة النور) 14(43), 45-65.
بخشیان، یاسر، الله بدشتی، علی و ایزدپناه، عباس. (1398). نقش زبانشناسی دینی در «فلسفة دین» جان هیک. علم زبان، دوره ششم، شماره 9.
پترسون، مایکل. (1390). عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: انتشارات طرح نو.
جیمز، ویلیام. (1379). «تجربه دینی، اصل و منشأ دین»، ترجمة مالک حسینی، نقد و نظر، ش3-4.
حسینی سید. زهرا، آتشگر، کریم و نظرنژاد، نرگس. (1395). مساله شر از دیدگاه جان هیک، جستارهایی در فلسفه و کلام. 48(1), 41-63
خلیلی، اکرم. (1391). نقد دیویسها بر تئودیسه پرورش روح جان هیک، فلسفه تحلیلی، 9) شماره 2 (پیاپی 22))، 23-48.
عسکری یزدی، علی. (1381). شکاکیت، قم: بوستان کتاب قم.
مکی، جی. ال. و دیگران. (1374). کلام فلسفی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، چ اول، تهران: نشر طرح نو.
هیک، جان. (1372). فلسفه دین. ترجمة بهاالدین خرمشاهی. تهران: الهدی.
ــــــــــــ. (1396).گفتگوهایی درباره دین و عقل. ترجمة ادیب فروتن. تهران: ققنوس.
ــــــــــــ. (1380). مباحث پلورالیسم دینی. ترجمة عبدالرحیم گواهی. چاپ سوم، تهران: بینالمللی.
Alston, W. P. (1989). Divine Nature and Human Language: Essays in philosophical theology. Ithaca: Cornell University Press.
Audi, R. (2011). Rationality and Religious Commitment, Oxford: University Press.
Cajetan, C. (1956). The Analogy of Names. Pittsburgh: Duquesne University.
Hügel F. (2000) Essays and Addresses on the Philosophy of Religion. New York: E.P. Dutton and Company.
Phillips. D. Z. (1987). Death and Immortality. New York: Springer Netherlands.
Randall, J. H. (1958). The Role of Knowledge in Western Religion. Beston: Beacon press .
Stiver, D. R. (1997). The Philosophy of Religious Language. Oxford: Blackwell Publishers.
Tillich, P. (1940). Dynamics of Faith. New York: Harper & Row.