Representation of the most important cognitive principles in Hakim Suhrawardi and Allameh Tabatabai’s epistemology
Subject Areas : Epistemological researchesSeyed sayed sharafoden tabatabaei 1 , sayyed hojjat tabatabaei 2
1 - Faculty member of jurisprudence and law Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 - Islamic sciences department, technical and vocational university, Qom, Iran
Keywords: ", acquisition and presence", Sheikh Ishragh", Tabatabai", intelligences", illuminative soul,
Abstract :
The method of the works of these sages when compared, it may be said that one of the most important epistemological topics of the illuminative philosophy is the emphasis on the discussion of knowledge in presence and intuition. He considers the knowledge in presence to be infallible and true knowledge, but he considers the acquired knowledge to be a pure mental imagination which has no benefit from the reality; Rather, what it has is only a form and an image of an object in the mind with external reality; of course, in the discussion of truth and falsehood, it agrees with the "theory of conformity" and in the discussion of the value of knowledge, it is "fundamentalist". Unlike Sheikh Ishraq, Allameh believes in a purely rational way that first; The origin of all knowledge and perceptions, even axioms, is senses and sensual perceptions, and the abstraction of axioms from sensory concepts is unimpeded; He also attributes the formation of self-evident intelligences to another activity of the mind, which is the abstraction and derivation of philosophical second intelligences; Acquired knowledge is a rational derivation obtained from a known in presence to which the intellect has inevitably admitted, and it is the known in presence of an imaginal and rational being which comes to the present of knower with its external existence, and this is the basis for Allameh to enter Discussion of knowledge in presence. Allameh, like Suhrawardi, believes in the "theory of conformity" and "foundationalism".
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1388). قواعد کلی فلسفی در فلسفۀ اسلامی. ج 1، تهران: پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی، چاپ چهارم.
--------- (1386). شعاع اندیشه وشهود درفلسفۀ سهروردی.تهران: انتشارات حکمت، چاپ هفتم.
اسماعیلی، مسعود (1389). معقول ثانی فلسفی در فلسفۀ اسلامی. قم: انتشارات موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
امید، مسعود (1384). سه فیلسوف ایرانی (شیخ اشراق، ملاصدرا، علامه طباطبایی). تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
اردستانی، محمدعلی (1392). مطابقت با مطلق ثبوت به مثابة شناخت در اندیشة فلسفی علامهطباطبائی. مجله حکمت و فلسفه. سال نهم (شم: چهارم)، صص 7- 26.
پورحسن، قاسم و مریم سلگی (1392). بررسی دیدگاه علامهطباطبایی و شاگردان در مسئله علم. فصلنامه جستارهای فلسفی. (شم: بیست و سوم)، ص53 – 83.
پولاک، جان و کراز، جوزف (1385). نظریههای امروزی شناخت. ترجمه: علی حقی، قم: بوستان کتاب، چاپ دوم.
جوادی آملی، عبدا... (1379). معرفتشناسی در قرآن. ج13(از تفسیر موضوعی قرآن کریم)، قم: مرکز نشر اسرا، چاپ دوم.
جمعی از مترجمین (1386). تاریخ فلسفۀ اسلامی. زیرنظر: سیدحسین نصر و الیورلیمن، ج2، تهران: انتشارات حکمت.
سهروردی، شیخ شهاب الدین (1380). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. تصحیح و مقدمه: هانری کربن، ج1 (المشارح و المطارحات) و ج2 (حکمة الاشراق)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ سوم.
------------ ، (1380). مجموعه مصنفات (اللمحات). تصحیح: نجفقلی حبیبی. ج4، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
------------ ، (1373). مجموعه مصنفات (پرتونامه و یزدان شناخت). تصحیح: سیدحسین نصر، ج 3، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
شیرازی، قطبالدین محمد، (1383). شرح حکمه الاشراق. به اهتمام: عبدا... نورانی و مهدی محقق، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
------------ ، (1388). شرح حکمت الإشراق. تعلیقه: صدرالمتالهین، تحقیق: سیدمحمد موسوی، ج1 و ج 2(1391)، تهران: انتشارات حکمت.
شهرزوری، شمسالدین محمد، (2007م). شرح حکمه الاشراق. تحقیق و تصحیح: حسین ضیائی تربتی، بیروت-لبنان: موسسه التاریخ العربی.
طباطبایی، سیدمحمد حسین، (1387). اصول فلسفه و روش رئالیسم. به کوشش: سیدهادی خسروشاهی، قم: بوستان کتاب.
------------ ، (1384). نهایه الحکمه. ترجمه و شرح: علی شیروانی. ج2، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ ششم.
------------ ، (1409). نهایه الحکمه، قم: انتشارات الزهراء.
------------ ، (بیتا). اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج1، مقدمه و پاورقی: مرتضی مطهری. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
------------ ، (1380). نهایه الحکمه. تعلیقه: فیاضی، قم: نشر موسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی(ره).
------------ ، (1388). مجموعه رسائل. به کوشش: سیدهادی خسروشاهی. ج2، قم: انتشارات بوستان کتاب، چاپ دوم.
------------ ، (1374). اصول فلسفه و روش رئالیسم. ج2 و 6، تهران: نشر صدرا، چاپ چهارم.
------------ ، (1385ش). اصول فلسفه و روش رئالیسم. ج1و 2 و 3، قم: نشر صدرا.
فیشر، الک و اوریت، نیکلاس، (1389). نگاهی انتقادی به معرفت شناسی جدید. ترجمه: حسن عبدی، قم: انتشارات موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
یزدان پناه، سید یدالله، (1389). شرح حکمه الاشراق، تحقیق: مهدی علی پور، ج1 و ج2، قم: نشر حوزه و دانشگاه.
_||_