The same explanation of reason and law from Ibn Rushd's point of view by referring to the fasl almaqal
Subject Areas : Epistemological researchesSeyyed Bagher Miabdollahi 1 , Seyyed yahya Yasrebi 2
1 - Ph.D. Candidate of Islamic philosophy and theology, faculty of Law, theology and political sciences, sciences and researches branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Professor of Islamic philosophy and theology, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran
Keywords: reason, Shari'a, Harmony between Reason and Sharia, Ibn Rushd, fasl almagal,
Abstract :
In the Islamic tradition, since it is impossible to promise the absolute superiority of reason over revelation, some considered reason to be merely a servant of religion, and some believed in the harmony of reason and revelation and non-conflict. Ibn Rushd's explanation in the treatise "Fima al-Maqal Fima bin al-Hikma wa Shari'ah min al-Utsal" is based on the premise that Shari'a is right and that which leads to better knowledge is obligatory, and while rational reflection is obligatory Shari'ah, then its product (philosophy) It is also right, and since right does not contradict right, then there is harmony between sharia and reason. In order to resolve possible conflicts, he also raises the issue of "interpretation" and suggests that we should allow religious propositions that are in apparent conflict with reason. In his view, the Shari'a, due to the differences in the talents of the people, has an appearance and an interior, and the inner understanding of the Qur'an owes to the rules that only a philosopher can use to interpret the Sharia. In this article, with reference to the above-mentioned treatise, first the evolution of the concept of intellect and its divisions is stated in order to reveal the meaning of philosophical intellect which Ibn Rushd seeks to prove its similarity with Sharia. Then, by stating the types of possible conflicts between reason and sharia and mentioning Ibn Rushd's answers, we come to the conclusion that while explaining the non-conflict between reason and revelation, he has also defended philosophy.
ابن رشد، أبو الولید محمد ب ن احمد، ) 1421 (، تهافت التهافت، تحقیق: احمد شمس الدین، بیروت،
دارالکتب العلمیه، چاپ چهارم.
ابن رشد، أبو الولید محمد ب ن احمد، ) 1959 (، فصل المقال فیما بین الحکمه والشریعه من الاتصال، تحقیق :
جور ج فض ل الحوران ی، لید ن، چاپ اول.
ابن رشد، أبو الولید محمد ب ن احمد، ) 1982 (، تلخی ص منط ق ارسطو، تحقیق : جیرار جهام ی، بیروت،
دارالکتب العلمیه، چاپ اول .
ابن رشد، أبو الولید محمد ب ن احمد، ) 1950 (، تلخی ص کتا ب النف س، تحقیق : احمد فؤاد الاهوان ی، قاهره،
دار اضواء، چاپ دوم.
ابن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله، ) 1984 (، الاشارات و التنبیهات، ج 2 و 3، قاهره، دارالمعارف، چاپ
دوم.
ابن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله، ) 1364 (، النجات من الغرق فی بحر الضالات، تصحیح محمد تقی
دانش پژوه، تهران، انتشارات دانشگاهر تهران، چاپ دوم.
ابن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله،) 1405 (، الشفاء )الالهیات(، قم، مکتبه آیت الله العظمی المرعشی
النجفی، چاپ سوم.
اشعری، اب ىالحسن على بن اسماعیل، ) 1980 (، مقالات الاسامیین و اختاف المصلین، تصحیح محمد
محیی الدین عبدالحمید، بیروت، المکتبه المصریه، چاپ اول.
ژیلسون، اتین، ) 1378 (، روح فلسفه در قرون وسطی، ترجمه علی مراد داوودی، تهران، انتشارات علمی و
فرهنگی، چاپ اول.
شهرستانی، عبدالکریم، ) 1972 (، الملل والنحل، ج 1، بیروت، دارالمعرفه، چاپ اول.
صفی پوری شیرازی، عبدالرحیم، ) ۱۳۹۰(، منتهی الارب فی لغه العرب، تصحیح و تعلیق: محمدحسن
فؤادیان، علیرضا حاجیان نژاد، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
غزالی، ابوحامد ) 1441 (، تهافت الفلاسفه، تصحیح سلیمان دنیا، بیروت، دارالمعارف، چاپ دوم.
فارابی، ابونصر محمد بن محمد طرخان، ) 1983 (، رساله فی معانی العقل، تحقیق: موریس بریج، بیروت،
دارالمشرق، چاپ دوم.
ملاصدرا، صدرالدین محمد بن ابراهیم، ) 1981 (، الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه، بیروت، دار
احیاء التراث العربی، چاپ سوم.