Explanation of the most consistent pattern of Sadra's existence Gradation with MullaSadra's epistemological foundations based on grounded theory
Subject Areas : Epistemological researcheszohre zarei 1 , Qudratollah qorbani 2 , rasoul rasoulpour 3 , Mohamad saeedimehr 4
1 - Kharazmi University
2 - Department of philosophy,khwarazmi university
3 - Department of philosophy, khwarazmi university
4 - Department of philosophy, tarbiyat modares university
Keywords: Gradation of existence, Grounded Theory, Epistemological Supplies, Gradation in Degrees, Gradation in Manifestations,
Abstract :
Gradation of being as one of the basic principles of Sadra's metaphysics has played an important role in refining and explaining the structure of transcendental wisdom and brought requirements and results in the field of ontology and epistemology. Considering that there are different perceptions of Gradation in transcendental theosophy and different conceptual patterns of it can be drawn, which if attributed any of them to Mulla Sadra, his epistemological views will be affected. It is fundamental in nature, explaining the most consistent model of Sadra's Gradation with his epistemological foundations is based on the method of grounded theory. The methodology of the text has descriptive-analytical nature and while using library documents and resources and interviewing several experts, contextual, causal, intervening and epistemological implications of the two models were designed and studied. Samples were selected through purposive sampling and the information obtained was coded and analyzed by using the grounded theory method. Findings showed that the pattern of Gradation in levels and the pattern of Gradation in manifestations, with differences in underlying, causal and intervening factors, have the same epistemological requirements and results.s.
ابن رشد، ابوالولید محمدبن احمد . ( 1993). تهافت التهافت، مقدمه و تحقیق محمد العریبی، چاپ اول بیروت: دارالفکر.
ابن سینا، حسین بن عبدالله .(1371). المباحثات، توضیح، مقدمه و تحقیق محسن بیدارفر، چاپ اول، تهران: بیدار.
--- . (1404). الشفاء(الهیات)، تصحیح سعید زاید، قم: مکتبه آیت الله المرعشی.
---.( 1400). رسائل ابنسینا، قم: بیدار.
ارسطو.( 1980). منطق ارسطو، تصحیح عبدالرحمن بدوی، جلد دوم، بیروت: دارالقلم.
آشتیانی، جلال الدین .( 1378). شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
--- .( 1376). هستی از نظر فلسفه و عرفان، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
امین، سید حسن .( 1375). «جریان تشکیک در مظاهر وجود یا مراتب آن»، مجله کیهان اندیشه، شماره شصت و ششم.
توکلی، محمدهادی و طاهری، صدرالدین .( 1392). «بررسی تشکیک در مراتب و مظاهر از دیدگاه علامه طباطبایی»، مجله علمی- پژوهشی حکمت و فلسفه، سال نهم، شماره دوم.
جوادیآملی، عبدالله .( 1386). رحیق مختوم(شرح جلد اول و دوم اسفار)، تحقیق حمید پارسانیا، جلد اول و سوم و چهارم و پنجم و ششم و نهم و دهم، چاپ سوم، قم: مرکزنشراسراء.
جوارشکیان، عباس .( 1383). «تباین یا یگانگی وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود در حکمت متعالیه» مجله علمی- پژوهشی خردنامه صدرا، شماره سی و هشتم.
حائری یزدی، مهدی .( 1361). هرم هستی: تحلیلی از مبادی هستی شناسی تطبیقی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی .
حسین زاده، محمد .( 1385). «علم حضوری(ویژگی ها، اقسام و گستره)»، نشریه معرفت فلسفی، سال 4، شماره14.
حسین زاده، مرتضی و کمالی زاده، طاهره .( 1397). «سازگاری نظریه وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود»، مجله علمی- پژوهشی حکمت صدرایی، سال هفتم، شماره اول.
حسین لو، باقر.( 1398). «نارسایی نظریه وحدت تشکیکی وجود»، مجله علمی- پژوهشی حکمت صدرایی، سال هشتم، شماره اول(پیاپی پانزدهم).
داوری اردکانی، رضا .( 1380). «آیا میان فلسفه اسلامی و پدیدار شناسی غربی می تواند دیالوگی برقرار شود؟»، نامه فرهنگ، شماره42.
رازی، فخرالدین .( 1411). المباحث المشرقیه فی علم الالهیات و الطبیعیات، جلد اول، چاپ دوم، قم: بیدار.
زنوزی، علی بن عبدالله .( 1381). لمعات الهیه، مقدمه و تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
--- .( 1378). مجموعه مصنفات حکیم مؤسس آقاعلی مدرس طهرانی، مقدمه، تنظیم، تصحیح و تحقیق محسن کدیور، جلد سوم، تهران: اطلاعات.
سبزواری، هادی بن مهدی .( 1981). حاشیه بر الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، جلد اول و دوم و ششم، چاپ دوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
سهروردی، شهاب الدین .( 1375الف). مجموعه مصنفات شیخ اشراق(التلویحات)، جلد اول، تصحیح و مقدمه هانریکربن، چاپ دوم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
--- .( 1375و). مجموعه مصنفات شیخ اشراق(اللمحات)، جلد چهارم، تصحیح و مقدمه هانریکربن و سیدحسین نصر و نجفقلی حبیبی، چاپ دوم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، محمدبن ابراهیم .( 1378). التنقیح فی المنطق، تصحیح محمد خامنه ای و غلامرضا یاسی پور، مقدمه احد فرامرز قراملکی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
--- .( بی تا). الحاشیه علی الهیات الشفاء، قم: انتشارات بیدار.
--- .( 1360). الشواهدالربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح و تعلیق سیدجلال الدین آشتیانی، چاپ دوم، مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
--- .( 1363). المشاعر، به اهتمام هانری کربن، چاپ دوم، تهران: کتابخانه طهوری.
--- .( 1387ب). المظاهر الالهیه فی اسرار العلوم الکمالیه، مقدمه و تصحیح و تعلیق محمد خامنه ای، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا، چاپ اول.
--- .( 1392). تعلیقه ملاصدرا بر حکمه الاشراق(ضمن شرح حکمه الاشراق قطب الدین شیرازی)، جلد دوم، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
--- .( 1375). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین(رساله تنقیح در منطق)، تحقیق و تصحیح حامد ناجی اصفهانی، تهران: حکمت.
--- .( 1375). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین(رساله شواهدالربوبیه)، تحقیق و تصحیح حامد ناجی اصفهانی، تهران: حکمت.
--- .( 1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، جلد اول و دوم و سوم و چهارم و ششم، چاپ دوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
صدوقی سها، منوچهر. (1374). «جریان تشکیک در مظاهر وجود و یا مراتب آن»، مجله کیهان اندیشه، شماره شصت و چهارم.
طباطبایی، محمدحسین .( 1424). تذییلات و محاکمات علامه طباطبایی(ضمن کتاب توحید علمی و عینی در مکاتیب حکمی و عرفانی)، مشهد: انتشارات علامه طباطبایی.
--- .( 1981).حاشیه بر الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، جلد اول و ششم، چاپ دوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
--- .( بی تا). نهایهالحکمه، قم: المؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجامعه المدرسین بقم، چاپ دوازدهم.
عبودیت، عبدالرسول .(1394).درآمدی به نظام حکمت صدرایی، جلد اول، تهران: سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)،مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی؛ چاپ هفتم، قم: مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) .
عبودیت، عبدالرسول .( 1387). نظام حکمت صدرایی(تشکیک در وجود)، چاپ دوم، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
علوی، سیدمحمدکاظم .( 1383). «خاستگاه مسأله تشکیک وجود»، مجله علمی- پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره دوم، شماره سی و نهم.
قمشهای، محمدرضا بن ابوالقاسم .(1378). مجموعه آثار حکیم صهبا به همراه زندگی نامه عارف الهی محمدرضا قمشه ای، تحقیق و تصحیح حامد ناجی اصفهانی و خلیل بهرامی قصرچمی، تهران: کانون پژوهش.
لاهیجی، محمدجعفر.( 1386).شرح المشاعر ملاصدرا، تصحیح و تعلیق و مقدمه سیدجلال الدین آشتیانی، قم: بوستان کتاب.
مصباح یزدی، محمدتقی و فیاضی، غلامرضا .( 1378). «حقیقت علم- میزگرد»، نشریه قبسات، دوره چهارم، شماره دوازدهم.
--- .( 1364). آموزش فلسفه، جلد اول، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی (معاونت فرهنگی).
مطهری، مرتضی .( 1370). مجموعه آثار(پاورقی های اصول فلسفه و روش رئالیسم)، جلد ششم، تهران: حکمت.
--- .( 1370). مجموعه آثار(شرح مبسوط منظومه)، جلد نهم و دهم، تهران: حکمت.
--- .(1370). مجموعه آثار(شرح منظومه)، جلد پنجم، تهران: حکمت.
نوری، علی .(1981). حاشیه بر الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، جلد اول و دوم، چاپ دوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
Glaser, Barney G.; and Strauss, Anselm L. 1967. The Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine.
Strauss, Anselm L.; and Corbin, Juliet M.1998. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Sage Publications, Inc.
_||_