Linguistic Analysis of the Sermon of “The Pious” (Khuṭbat al-Muttaqīn) in Nahj al-Balagha Based on John Searle’s Speech Act Theory
Subject Areas :
1 -
Keywords: : Nahj al-Balagha, Sermon of the Pious (Khuṭbat al-Muttaqīn), John Searle’s Speech Act Theory.,
Abstract :
The present study aims to examine the speech acts in Sermon 193 of Nahj al-Balagha, renowned as the “Sermon of the Pious” (Khuṭbat al-Muttaqīn). As one of the most prominent religious, rhetorical, and epistemological texts, this sermon holds significant potential for linguistic analysis within social, ethical, and cognitive contexts. Its rhetorical and thematic characteristics render it a rich framework for studying the role of language in conveying profound theological and ethical concepts. The primary objective of this research is to identify linguistic structures and speech acts within the sermon and analyze the role of language as an instrumental tool in meaning production, guidance, commitment, and even influencing the audience. The central research question explores how language in this sermon transcends mere informative and descriptive functions to become a means of transforming the audience’s attitudes and behaviors. Methodologically, this study adopts a descriptive-analytical approach, extracting linguistic data from Sermon 193 and classifying them based on John Searle’s speech act theory. Searle’s fivefold classification—assertives, directives, commissives, expressives, and declaratives—serves as the foundational framework for analysis. Contextual indicators are employed to meticulously examine the relationship between speech act objectives, semantic fields, and sentence structures. A context-oriented approach facilitates a deeper understanding of how language functions within religious and spiritual frameworks, demonstrating that speech in such texts carries meaning and serves as an agent of transformation in the audience’s cognition and conduct. The findings indicate that the Sermon of the Pious strategically employs various speech acts: assertives describe the traits of the pious and outline an ethical model for
the audience, serving to construct a mental image of the ideal human within Islamic thought; directives, particularly imperative sentences, urge the audience to reflect, reform their behavior, and adhere to moral and faith-based principles; commissives emphasize the speaker’s commitment to religious values and invite adherence to these principles; expressives and declaratives play a notable role in conveying religious emotions, expressing love and reverence for God, and fostering an emotional connection with the audience. The diversity, distribution, and interaction of these speech acts reflect the sermon’s rhetorical coherence, semantic richness, and purposeful content. In summary, language in Sermon 193 is not merely an instrumental medium for conveying meaning but an active, intentional, and influential force that guides the audience’s intellect, heart, and behavior. Searle’s speech act theory provides a conceptual framework for analyzing the multifaceted functions of language in religious texts. This analytical approach opens new horizons for the semantics of sacred texts and Islamic rhetoric, paving the way for interdisciplinary research in philosophy of language, theology, and linguistics. The findings of this study establish a foundation for expanding analytical tools to examine the impact of religious language in shaping beliefs, identity, and religious practices.
آلام، کر (۱۳۸۲). نشانهشناسی تئاتر و درام. ترجمه فرزان سجودی. تهران: قطره.
افضلی، فرشته و همکاران (۱۴۰۳). گونههای کنش گفتاری در صنعت التفات بر پایه نظریه جان سرل (موردپژوهی: آیات الاحکام قرآن کریم). علوم قرآن و حدیث، 56(112)، ص۱۵۵-۱۷۹.
بجنوردی وحید، فریده و همکاران (1393). تحلیل زبانشناسانه خطبه 52 نهج البلاغه براساس طبقهبندی سرل از کنشهای گفتاری. در: گردهمایی سراسری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران.
بختیاری، ژاله و همکاران (۱۳۹۰). بررسی کنشهای گفتاری مولوی در دفتر اول و دوم مثنویمعنوی (با تأکید بر کنشهای گفتاری عمل روایت). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه کردستان.
زرقانی، سید مهدی؛ اخلاقی، الهام (۱۳۹۱). تحلیل ژانر شطح براساس نظریه کنشگفتار. ادبیات عرفانی، 4(6)، ص۶۱-۸۰.
صرفی، فریده و همکاران (۱۳۹۸). تحلیل کنشهای گفتاری در خطبهغدیر براساس نظریه آستین و سرل. امامتپژوهی، 8(24)، ص۱۰۵-۱۴۲.
صفوی، کوروش (۱۳۸۷). درآمدی بر معناشناسی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، چاپ سوم.
طباطبایـیلطفـی، سـید عبدالمجیـد و همکاران (۱۳۹۳). بررسـی و طبقهبنـدی خطبههـای نهـجالبلاغه از دیـدگاه نظریه کنـشگفتـاری. سیاسـت متعالیـه، 2(6)، ص۹-۳۰.
عبداللهی، مهدی (۱۴۰۲). نظریه کنش از دیدگاه جان سرل. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
علیابنأبیطالب (۱۳۹۸). نهجالبلاغه: متن، ترجمه و شرح خطبه متقین (هَمّام) براساس متن تصحیح شده از مرحوم دکتر صبحی صالح. ترجمه محمد دشتی؛ شرح ناصر مکارم شیرازی. نشر دیجیتالی، مرکز تحقیقات رایانهای قائمیه اصفهان.
فضائلـی، سـیده مریـم و همکاران (۱۳۹۰). تحلیـل خطبـۀ پنجـاه و یکم نهجالبلاغه براسـاس طبقهبنـدی سـرل از کنشهـای گفتـاری. رهیافتهایی در علوم قرآن و حدیث، 43(68)، ص۸۱-۱۱۸.
نجفیایوکی، علی و همکاران (۱۳۹۶). تحلیل متنشناسی خطبه شقشقیه براساس نظریه کنش گفتاری «سرل». پژوهشنامه نهجالبلاغه، 5(19)، ص۱-۱۷.
Barber, A. & Stainton, R. (eds.) (2010). Concise Encyclopedia of Philosophy of Language and Linguistics. Elsevier.
Huang, Y. (2007). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Searl. J.R. (1998). Mind, Language and Society: Philosophy in The Real World. New York: Basic Books.
Searle, J.R. (1975). A taxonomy of Illocutionary Acts. Language and Knowledge. Minneapolis Studies in the Philosophy of Science, 7, p. 344-369.
Searle, J.R. (1979). Expression and Meaning: Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press.
Searle, J.R. (1983). Intentionality: An Essay in the Philosophy of Mind. New York: Cambridge University Press.
Searle, J.R. (1999). Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. New York and Melbourne: Cambridge University Press.
Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford university press. New York.